Isle of Jura expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JayDie
Moderator
Moderator

Isle of Jura expressies

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Dec 2009, 20:47

Onlangs heb ik tijdens een proeverij de Jura Superstition 43% geproefd. Het was al later op de dag, dus 'echt proeven'...? Later heb ik met een collega een sample geruild; ik kreeg van hem de Jura Superstition. Ik moet zeggen... dit is een heerlijke whisky! Peaty, maar niet te, romig, vol van smaak. Heerlijk! (Thanks Jock, voor je advies :goedgedaan)

Toch ben ik nu ook benieuwd naar de andere Jura's in vergelijking met deze Superstition. Bijvoorbeeld de 10yo of de 7yo CS. Iemand hier ervaring mee?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Isle of Jura Superstition

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Dec 2009, 21:22

Hmm Jura is een distilleerderij waar ik weinig lekkers van heb geproefd. Ook de superstition is niet mijn ding. Eigenlijk heb ik tot nu toe maar 1 lekkere Jura gehad en die was 3 jaar oud (vat #92 voor Japan).
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke Isle of Jura whisky ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Dec 2009, 22:13

Ik heb even het onderwerp aangepast van Jura in Isle of Jura.
Dat laatste is de volledige naam.
Waarom doe ik dit ? Wel als multidisciplinair alcoholica-liefhebber dacht ik direct "hebben ze in de Jura nu ook al een whisky ?".
De Jura is namelijk een gebied in Frankrijk en ook een aoc waar vrij specifieke wijnen vandaan komen.
Bij "Isle of Jura" moet ik direct aan een malt denken. Maar hoe was die ook weer. Hééél lang geleden dat ik die op heb.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

The Paps of Jura

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Dec 2009, 10:35

Vorig jaar op het Islay festival was ik ook op de open dag van Jura. Daar heb ik de drie nieuwe bottelingen mogen proeven. The Paps of Jura. Genoemd naar de drie bergen daar.
1.- Beinn Shiantaidh -
The Sacred Mountain
2. - Beinn A’ Chaolais -
Mountain of the Sound
3. - Beinn An Oir –
Mountain of Gold

Richard Patterson heeft zich persoonlijk bemoeid met deze whislies en ik moet zeggen ze zaijn heerlijk. Geen van de drie peated. Wel eentje die op Barolo is gefinished en heel erg doet denken aan kerst cake.
Jura staat niet echt bekend om zijn geweldige whiskies maar de drie hierboven zijn dat wel

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2009, 11:12

Jock, van jou had ik het advies om de 10yo over te slaan en direct voor de Superstition te gaan. Deze heb ik geproefd, maar ben nu ook wel benieuwd naar de reguliere 10yo. Wat kun je daar over vertellen vergeleken met die superstition?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Isle of Jura 10 yr old

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Dec 2009, 16:51

JayDie schreef:Jock, van jou had ik het advies om de 10yo over te slaan en direct voor de Superstition te gaan. Deze heb ik geproefd, maar ben nu ook wel benieuwd naar de reguliere 10yo. Wat kun je daar over vertellen vergeleken met die superstition?

Ik ben niet onder de indruk van de reguliere 10 yr old John. Het is zeker geen whisky voor Jura om trots op te zijn. Het slijt zo moeilijk dat ze zelfs in de UK markt het in de supermarkt keten Tesco verkopen voor 10 pond per fles.
De Superstition heeft het beter gedaan en terecht. Het is een mooi clean spirit en alhoewel misschien geen hogvlieger, wel goede kaliteit voor de prijs.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Dec 2009, 08:46

JP schreef in het onderwerp "Wat is de laatste fles die je aangeschaft of gekregen hebt?"
jpvdw schreef:Isle of Jura (special edition).

JP, allereerst welkom! Heb jij ervaring met meerdere Jura whiskies? Kun je vertellen wat je van de verschillende expressies vindt? Ik ben inmiddels bekend met de "Superstition", maar ben benieuwd hoe de anderen zijn in vergelijking met deze.
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 03 Mei 2010, 11:44

Ik had laatst een fles Isle of Jura 10y old gekregen van een vriend op mijn verjaardag. Er zat een roestvrij stalen heupflesje bij, dus wel een leuk kado. Ik had niet om deze whisky gevraagd maar ik had hem nog nooit gehad en Isle of Jura ligt vlakbij Islay.. Ik had die week nog lekker een glaasje Laphroaigh gesnoept. Dus ik was enorm benieuwd naar deze whisky. Maar het viel wel wat tegen. Echt lekker of bijzonder vindt ik hem niet. Kan zijn dat mijn smaakpapillen niet goed functioneerden maar hij deed me wat aan jenever denken. :Scratch
0 x
Afbeelding

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 03 Mei 2010, 20:57

Piet schreef:Ik heb even het onderwerp aangepast van Jura in Isle of Jura.
Dat laatste is de volledige naam.
Waarom doe ik dit ? Wel als multidisciplinair alcoholica-liefhebber dacht ik direct "hebben ze in de Jura nu ook al een whisky ?".
De Jura is namelijk een gebied in Frankrijk en ook een aoc waar vrij specifieke wijnen vandaan komen.
Bij "Isle of Jura" moet ik direct aan een malt denken. Maar hoe was die ook weer. Hééél lang geleden dat ik die op heb.

Als we dan toch precies willen zijn het is een gebergte Frankrijk en Zwitserland.

On topic: De superstition vond ik best aangenaam maar niet echt heel speciaal.
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 11 Mei 2010, 11:38

Ik heb me er gisteravond nog even aan gewaagd.
En in tweede instantie was hij niet onaardig. Ik moet wel zeggen hij niet veel "body" heeft en de eerste 10 minuten trok mijn neus automatisch weg als ik er even aan wou snuffelen. Na 10 - 15 minuten kwam hij een beetje tot bedaren. Daarna heb ik er best van genoten. Er zit wel iets in waar mijn tong van samentrekt.. Ik ben er nog niet achter wat het is.
Maar zoals jullie weten kom ik net van de blends af en in vergelijking daarmee vindt ik alle malts die ik geproefd heb erg lekker. Tot nu toe is het wel de minste single-malt fles in mijn bescheiden collectie.
0 x
Afbeelding

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 07 Feb 2011, 00:21

jura superstition,

de licht geturfde Ilse of jura superstition, afkomstig van het gelijknamige schotse eiland boven islay, dankt zijn naam aan een v/d vele bijgeloven, zo zou het slecht zijn om turf te steken in maand april. Dat het blenden bij Whyte and Mackay master blender Richard Paterson in het bloed is valt ook op in de samenstelling van deze single malt. Door een 13yo en een 21yo te mengen krijgt men het beste van twee werelden, licht Phenolic, floral, ziltig, honing, behoorlijke dot pruimtabak en een hint rozijnen met sherry. de afdronk blijftlang hangen en zit vol invloeden van zachte peat (13ppm), rook en walnoten.

(slechte audio opnamen: stem is alleen op de linker speaker, ligt dus niet aan uw toestel!!! :gnif )

opmerking; kurkaroma, er zat wat kleine schimmel diep in de kurk, die dus ook vol gaten zat, daardoor had ik een beetje een mestgeur (blehh) op de neus, ik heb de kurk vervangen, de fles gedecanteerd en na een week is de reuk weer in orde.

dit is een bijzondere whisky, redelijk zwaar, die je letterlijk warm omarmt, vooral geschikt voor wie van verse tabakgeur en pruimtabak houdt is dit een heerlijke after dinner whisky.
0 x

KennethB
Actief lid
Actief lid

Isle of Jura 16yo

Ongelezen berichtdoor KennethB » 07 Feb 2011, 01:16

Ik zelf heb de 16 jarige staan.

Die smaakt een beetje wrang maar wel ok. Heb hem ooit als verjaardags cadeau gekregen. Ben geen held in het precies omschrijven van de smaak. Heb nog geen ervaringen van andere expressies van Isle of Jura.
0 x
Afbeelding

henrihenrynl
Senior
Senior

Re: Isle of Jura expressies

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 07 Feb 2011, 13:56

bij gebrek aan rode wijn ik heb een klein dotje toegevoegd (op het laatst) aan een kersen compote, beetje paté erbij en een toastje, daar paste jura mooi in, de tabak invloeden zullen denk ik ook erg goed samen gaan met gerookte zalm of een garnalen cocktail.
0 x

dmace
Senior
Senior

Re: Isle of Jura Prophecy

Ongelezen berichtdoor dmace » 07 Feb 2011, 17:50

Ik heb van jura via facebook een gratis sample Prophecy gekregen, en *** wat was die lekker. :Tongue

Nou nog een fles vinden....
0 x

kuifje
Actief lid
Actief lid

Re: Isle of Jura Superstition

Ongelezen berichtdoor kuifje » 10 Feb 2011, 16:31

p_froes schreef:Hmm Jura is een distilleerderij waar ik weinig lekkers van heb geproefd. Ook de superstition is niet mijn ding. Eigenlijk heb ik tot nu toe maar 1 lekkere Jura gehad en die was 3 jaar oud (vat #92 voor Japan).

dat had ik ook altijd met Jura. Tot de superstition. Wat mij betreft een on-Jura-achtige whisky. Ik kan het erg waarderen
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”