avdboom schreef:avdboom schreef:Sietseus schreef:Alle mails/berichten ontvangen hoor! Ik was op vakantie, dan zit ik niet op het forum
Jullie krijgen binnenkort allen reactie! Samples had ik in ieder geval nog niet beschikbaar omdat we de flessen nog moeten krijgen. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het geduld!
Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad
En geduld is een schone zaak, en net als bij vakantie... De voorpret is de halve pret
Inmiddels heb ik dankzij Sietseus een ruimhartig sample van de HP ICE mogen ontvangen, dank Sietseus!
Ik ga er eens rustig en ongestoord voor zitten. Zoals ik al had gezegd ga ik mijn eerlijke mening geven van wat
ik er van vind. Ik ga niet allemaal omschrijvingen als een annanas op een tropisch eiland naast een kampvuur op het strand met halfdroge smeulende palmbladeren rook... In specifieke aroma's en smaken ontdekken ben ik gewoon niet zo heel goed, al kan ik het vaak wel volgen als ik het er bij lees, maar dan wordt het gewoon coppy/paste gedoe... Anders gezegd Fake...
Maar met al mijn smaak ervaringen tot nu toe moet ik vast kunnen zeggen of ik dit matig, goed of exceptioneel vind. Ik zal dat proberen zo goed toe te lichten als ik kan. En zo objectief als mogelijk.
Jullie gaan het lezen...
Zoo... zoals beloofd is het moment gekomen... het moment des oordeels
Ik heb het rustig aan gedaan en het sample in drie glaasjes verdeeld met daar naast 3 tegenhangers die ik voornamelijk voor referentie gebruik.
Om met de deur in huis te vallen... Ik was bang dat, zoals ik her en der mocht lezen, echt teleurgesteld zou zijn... en dit een soort van netjes moest proberen dit te brengen zonder te verhullen dat ik het niets vind... Maar het tegendeel is waar, ik vind het best een lekkere whisky waar ik op zijn tijd van kan genieten.
1e ronde Talisker 18 - HP Ice
Qua gevoel van leeftijd delft de HP wel het onderspit, maar de HP is in het voordeel met zijn Cask Strengt. Hij is frisser en een heel mooi bijpassend turf/rookje. Met een drupje water een heel aangenaam olie achtig mondgevoel wat ik kan waarderen. Op dat moment zou ik als volgende dram een HP Ice gekozen hebben...
2e ronde HP Ice - Lagavulin 12CS 2015
De HP Ice komt weer fris en kraakhelder binnen, maar de Lagavulin is wat aromatischer in de neus, maar eigenlijk een iets andere cup of tea. De lagavulin uiteraard meer geturft, voller en vetter in de mond. Aan het eind probeerde ik te bedenken welke ik liever zou nemen als ik de keuze had, en dat zou helemaal van mijn stemming en omstandigheden afhangen! Beiden kunnen mij bekoren, hoewel ik waarschijnlijk vaker de Lagavulin zou kiezen. De HP Ice is een frisse en heldere dram de ik erg goed bij een lekkere zonnige en/of warme voorjaar/zomer/najaarsdag vind passen, waar je ook een whisky-gingerale of een andere verfrissende dram zou kunnen kiezen. Op dat punt doet d Ice zijn naam eer aan een verfrissend karakter te hebben! De lagavulin zou ik op de (vaker voorkomende) slechtere dagen eerder kiezen.
3e ronde
The Hakushu Dist. Reserve - SMWS 64.60 Mannochmore 2003 - HP Ice
De 1e was een opwarmer. De Mannochmore een mooie ongeturfde bourbon barrel CS die zijn mannetje staat, ook erg olieachtig in de mond. Was benieuwd hoe de Ice er na zou vallen... En die had er wel moeite mee... de Mannochmore was meer aromatisch olie achtig in de mond alleen geen rook/turf... Maar desalniettemin was de Ice een mooi einde van de avond. De Mannochmore scoor ik 89 dus dat is niet slecht...
Nu het eind oordeel... Laat ik ten eerste zeggen dat ik op dit moment nooit een fles van 240 euro zou kopen. Het was een gratis sample dus ik hoefde mijn investering niet naar mijzelf te verantwoorden, dat scheelt ook.
Als ik puur op nose, taste en finish zou oordelen zou het een redelijk goede whisky zijn maar niet fenomenaal, als ik naar andere scores van whiskys die ik geproefd heb zou kijken zou het tegen vallen. Maar wat niet zo in een ijskoude score te vatten is... dat is dat de Ice bij mij wel een snaar raakt... op de goede manier. Ik kan dus helemaal begrijpen dat mensen die echt van het HP profiel houden en de middelen hebben deze fles kopen. Nu is mijn
echte profiel springbank, daarom heb ik die twee ook niet naast elkaar gezet, dat zou niet eerlijk zijn.... In mijn ogen zou de 12yr Burgundy wood de Ice vernietigen, maar dat is wel gekeken door mijn roze bril....
Als ik 250 euro zou krijgen om aan 1 fles naar mijn eigen keuze te besteden zou krijgen, zou ik dan de Ice kopen...? Waarschijnlijk niet, dit zou dan waarschijnlijk een Springbank Local Barley zijn. Heb ik van het sample genoten? Zeer zeker wel!
Dit is
mijn oprechte mening over de Ice.
Bedankt Sietseus voor het sample