Glenfiddich bottelingen en expressies
- avdboom
- Top bijdrager

Re: Glenfiddich bottelingen en expressies
Toch heb ik me laten vertellen dat IPA's het verse frisse wel kunnen verliezen zoals ze lang bewaard worden.... Itt wat ik eerder dacht en in lijn is met jouw uitleg.. Iemand hier meer insight in?
1 x
- caskstrength
- Forum goeroe

avdboom schreef:Toch heb ik me laten vertellen dat IPA's het verse frisse wel kunnen verliezen zoals ze lang bewaard worden.... Itt wat ik eerder dacht en in lijn is met jouw uitleg.. Iemand hier meer insight in?
Indian Pale Ale is ontstaan als bier dat goed bewaard kan worden. De Britten wilden bier exporteren naar India om aan de daar gestationeerde soldaten te schenken. Dit bier bleef niet goed. Er is toen ontdekt dat met extra hop toe te voegen (dry hoppen) het bier langer bewaard kam blijven. Zo konden ook de soldaten in India van bier genieten.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
- avdboom
- Top bijdrager

Even discussie verder in het Bier draadje hier op het forum...
Zie jullie daar
Zie jullie daar
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Nieuwe look voor de Glenfiddich Cask Collection:
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Die vind ik dan weer spuuglelijk
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Breedút_Genietsje schreef:Nieuwe look voor de Glenfiddich Cask Collection:
Mooi!

0 x
Indian Pale Ale is ontstaan als bier dat goed bewaard kan worden. De Britten wilden bier exporteren naar India om aan de daar gestationeerde soldaten te schenken. Dit bier bleef niet goed. Er is toen ontdekt dat met extra hop toe te voegen (dry hoppen) het bier langer bewaard kam blijven. Zo konden ook de soldaten in India van bier genieten.
Ik heb ergens gelezen dat dit slechts een marketing feature was, aangezien hop in die tijd erg duur was. Zeker om te exporteren. Het fijne weet ik er helaas niet vanaf..
0 x
Wat niet is, kan nog komen.
Glenfiddich IPA, hier nu te bestellen voor 5 tientjes:
https://www.bestofwhisky.com/nl/glenfid ... _store=des
https://www.bestofwhisky.com/nl/glenfid ... _store=des
0 x
- forshizzle
- Actief lid

Ze hebben net een fles Glenfiddich uit 1937 verkocht. Ik vraag me af hoe wordt zo iets bewaard. Zijn het speciale vaten, hoe zit het met angel share? Dus, hoe krijg je whisky zo oud en nog steeds op 40% en op smaak?
0 x
- shadowcollector
- Senior

forshizzle schreef:Ze hebben net een fles Glenfiddich uit 1937 verkocht. Ik vraag me af hoe wordt zo iets bewaard. Zijn het speciale vaten, hoe zit het met angel share? Dus, hoe krijg je whisky zo oud en nog steeds op 40% en op smaak?
De 1937 variant is wel een bijzonder verhaal, normaal gesproken zou dit inderdaad niet mogelijk zijn (of hoge uitzonderingen daargelaten).
Het alc % is vaak te laag om nog whisky te mogen heten of de invloeden van het vat zijn dusdanig dat er geen drinkbaar goedje meer over is (puur eiken smaak..)
Als alle omstandigheden meewerken kan het dus wel en daarom zie je soms dus die oude dingen langskomen. Deze 1937 is een aantal jaar geleden al op fles gegaan. Maar hier was het dus inderdaad een bijzonder goed vat, de juiste locatie in het warehouse, de juiste spirit erin etc. Ook niet te herhalen (al zouden ze dat natuurlijk graag willen doen). Dat het exact 40% is vind ik nogal bijzonder en vraag me af of ze net op tijd dat vat gevonden hebben en het dan in de gaten hebben gehouden.
Dan alles in de fles en dan blijft het wel goed.
Bij de pioneers tour kun je aan zo'n oud vat (met inhoud) ruiken mooi spul! En daar hebben ze er nog wel wat van liggen, ze verwachten alleen niet snel meer met zo'n oude te komen. Grootste probleem is altijd het alc% en worden de oude vaten gebruikt in de vatings en bijvoorbeeld de 40 en 50 jarige releases.
Laatst gewijzigd door shadowcollector op 08 Okt 2016, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
- forshizzle
- Actief lid

https://www.bestofwhisky.com/nl/glenfid ... _store=des heeft helaas geen glenfiddich IPA meer in stock.
Iemand een idee hoe ik hier het beste aan kan komen? Via de glenfiddich webshop kan je namelijk alleen de nieuwe versie XX bestellen.
Iemand een idee hoe ik hier het beste aan kan komen? Via de glenfiddich webshop kan je namelijk alleen de nieuwe versie XX bestellen.
0 x
- defeatless
- Moderator

https://www.whiskybase.com/whisky/86462 ... experiment
Altijd op whiskybase.com en whiskyprijzen.com kijken!
Altijd op whiskybase.com en whiskyprijzen.com kijken!
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Whiskyprijzen.com kent de Glenfiddich Experimental Series nog niet.
Of ik zoek verkeerd...
Of ik zoek verkeerd...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”