Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Jun 2016, 14:06

Michaël schreef:
avdboom schreef:
Daan schreef:
Bedankt! Ik wou dat ik dit destijds met de 15yo ook meteen gedaan had. Zou me een hoop frustratie hebben gescheeld (ik snapte niet waarom ie zo scherp en zwavelachtig was terwijl hij overal de hemel ingeprezen werd.. pas halverwege de fles begon ie goed te smaken)

Dit versneld het oxidatie procces aanzienlijk, dus zou ik dan zeker doen. Hoewel ik er met de 15yo geen last van had, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk! Gewoon proberen, desnoods in een sample flesje ;)


Vandaag wordt mijn 21 yo geleverd. Spannend. Al laat ik 'm waarschijnlijk nog even dicht tot het weer herfst wordt.


Klinkt goed :) Ik heb dit overigens met meer whisky gehad, vooral van de op sherryvaten afgerijpte soort. Ook veel GlenDronachs gingen mij beter smaken naarmate de fles een week of wat open was en er zuurstof bij was gekomen. Ik weet nog dat de laatste dram van de 8yo The Hielan' het beste smaakte van de hele fles in elk geval. En zo ook dus met de Glenfarclas 15. Ik heb nog een 105 staan en ik weet wel dat als ik weet wanneer ik hem ga opdrinken ik hem een maand van te voren al open ga trekken om te laten luchten.
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

dalwinnie
Senior
Senior
Berichten: 465
Lid geworden op: 08 Dec 2011, 11:31

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 22 Jul 2016, 11:12

nieuwe fleskes aangekondigd :bigsmile

Glenfarclas lanceert drie nieuwe expressies in Family Collector Series.
Allereerst is daar de Glenfarclas 1976 40 Years Old VI, 1.500 flessen in totaal, gebotteld op 43,7%. Persoonlijke favoriet van George Grant, die dit jaar zijn 40ste verjaardag viert. Hij vertelt er gepassioneerd over, zich realiserend dat zijn grootvader deze whisky distilleerde en zijn vader besloot om hem heel lang te laten doorrijpen. ‘De jaren 70 waren een sleutelperiode in de geschiedenis van Glenfarclas. Mijn grootvader besloot toen om Glenfarclas Single Malt wereldwijd te gaan vermarkten en overal distributeurs aan te stellen.’ Vandaag de dag kunnen de 5de en 6de generatie Grant genieten van het werk van hen voorgegane generaties.
Nummer 2 is de Glenfarclas 1981 Port Cask IV. Dit is geen finish, maar deze whisky heeft zijn hele leeftijd in een portvat doorgebracht. Het resultaat is een ‘excitingly different Glenfarclas’ dan de liefhebber van deze doorgaans in ex-oloroso sherry gerijpte single malt gewend is. Slechts 521 flessen zijn beschikbaar van deze 3-jarige die op 47.9% is gebotteld, de sterkte waarop hij uit het vat kwam. George Grant zegt erover: ‘We wilden eens innoveren in de Family Collector Series, waarin al bottelingen uit ex-Fino en ex-Oloroso sherryvaten zitten. Deze Port Cask Matured versie is een showcase voor de variëteit en het vakmanschap van Glenfarclas.’
Het trio nieuwe releases wordt gecompleteerd met Glenfarclas 1986 Refill Sherry Butts V. Deze versie is iets lichter gesherried dan doorgaans, wat veroorzaakt is door het sherryvaten te hergebruiken. Het is wel bijzonder dat Glenfarclas hier voorraden van heeft. In 1984 hadden de meeste distillateurs last van het ‘whiskyloch’, ontstaan door overproductie. De Grants van Glenfarclas gingen echter anticyclisch te werk en bleven ‘gewoon’ op volle kracht doorproduceren, waar anderen de productie aanzienlijk terugschroefden. George: ‘Het besluit van mijn vader en grootvader was rechttoe-rechtaan. Over een aantal jaren zou er toch zeker weer vraag zijn naar gerijpte whisky’s, en waar zou die dan vandaan moeten komen?’
Een goeie vraag, met een nog beter antwoord: Drie prachtige aanvullingen in de geliefde Family Collectors Series. Op de verpakking staat een portret van George’s grootvader George S. Grant. Terecht !
0 x

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor bkoster » 22 Jul 2016, 12:11

dalwinnie schreef:nieuwe fleskes aangekondigd :bigsmile

Glenfarclas lanceert drie nieuwe expressies in Family Collector Series.
Allereerst is daar de Glenfarclas 1976 40 Years Old VI, 1.500 flessen in totaal, gebotteld op 43,7%. Persoonlijke favoriet van George Grant, die dit jaar zijn 40ste verjaardag viert. Hij vertelt er gepassioneerd over, zich realiserend dat zijn grootvader deze whisky distilleerde en zijn vader besloot om hem heel lang te laten doorrijpen. ‘De jaren 70 waren een sleutelperiode in de geschiedenis van Glenfarclas. Mijn grootvader besloot toen om Glenfarclas Single Malt wereldwijd te gaan vermarkten en overal distributeurs aan te stellen.’ Vandaag de dag kunnen de 5de en 6de generatie Grant genieten van het werk van hen voorgegane generaties.
Nummer 2 is de Glenfarclas 1981 Port Cask IV. Dit is geen finish, maar deze whisky heeft zijn hele leeftijd in een portvat doorgebracht. Het resultaat is een ‘excitingly different Glenfarclas’ dan de liefhebber van deze doorgaans in ex-oloroso sherry gerijpte single malt gewend is. Slechts 521 flessen zijn beschikbaar van deze 3-jarige die op 47.9% is gebotteld, de sterkte waarop hij uit het vat kwam. George Grant zegt erover: ‘We wilden eens innoveren in de Family Collector Series, waarin al bottelingen uit ex-Fino en ex-Oloroso sherryvaten zitten. Deze Port Cask Matured versie is een showcase voor de variëteit en het vakmanschap van Glenfarclas.’
Het trio nieuwe releases wordt gecompleteerd met Glenfarclas 1986 Refill Sherry Butts V. Deze versie is iets lichter gesherried dan doorgaans, wat veroorzaakt is door het sherryvaten te hergebruiken. Het is wel bijzonder dat Glenfarclas hier voorraden van heeft. In 1984 hadden de meeste distillateurs last van het ‘whiskyloch’, ontstaan door overproductie. De Grants van Glenfarclas gingen echter anticyclisch te werk en bleven ‘gewoon’ op volle kracht doorproduceren, waar anderen de productie aanzienlijk terugschroefden. George: ‘Het besluit van mijn vader en grootvader was rechttoe-rechtaan. Over een aantal jaren zou er toch zeker weer vraag zijn naar gerijpte whisky’s, en waar zou die dan vandaan moeten komen?’
Een goeie vraag, met een nog beter antwoord: Drie prachtige aanvullingen in de geliefde Family Collectors Series. Op de verpakking staat een portret van George’s grootvader George S. Grant. Terecht !


Deze gaan zeker mijn budget te boven. Ik wou dat ze betaalbare single casks op de markt brachten :)
0 x

Daveen
Senior
Senior
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 Aug 2015, 16:27
Locatie: IJsselstein

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Daveen » 22 Jul 2016, 12:43

Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Jul 2016, 12:56

Daveen schreef:Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.


Hij is ook nog een tijdje in Duitsland verkrijgbaar geweest voor onder de 300. Maar of het nou 250, 300, 400 of 500 is. Dat gaat echt boven mijn budget voor 1 fles, ook al komt hij uit 1981.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Daveen
Senior
Senior
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 Aug 2015, 16:27
Locatie: IJsselstein

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Daveen » 22 Jul 2016, 13:06

Wouter1981 schreef:
Daveen schreef:Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.


Hij is ook nog een tijdje in Duitsland verkrijgbaar geweest voor onder de 300. Maar of het nou 250, 300, 400 of 500 is. Dat gaat echt boven mijn budget voor 1 fles, ook al komt hij uit 1981.


Ik kan hem nog versamplen. Kan ik je vast opschrijven? ;)
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1168
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 22 Jul 2016, 13:13

Daveen schreef:Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.


Stuur maar even een pb
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Jul 2016, 13:18

Daveen schreef:
Wouter1981 schreef:
Daveen schreef:Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.


Hij is ook nog een tijdje in Duitsland verkrijgbaar geweest voor onder de 300. Maar of het nou 250, 300, 400 of 500 is. Dat gaat echt boven mijn budget voor 1 fles, ook al komt hij uit 1981.


Ik kan hem nog versamplen. Kan ik je vast opschrijven? ;)


Zeker!
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Daveen
Senior
Senior
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 Aug 2015, 16:27
Locatie: IJsselstein

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Daveen » 22 Jul 2016, 13:43

Cor - Vinabc schreef:
Daveen schreef:Die Port Cask van 1981 klinkt wel heel erg interessant. De batch van 4 jaar geleden van deze Glenfarclas is goed ontvangen. Hij zal vast onbetaalbaar zijn, maar zo'n fles uit mijn geboortejaar is goed om in de gaten te houden.

Al kan ik er nu nog niets op internet over vinden, dus ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken om deze fles op de kop te tikken. Tips zijn welkom. Net als een indicatie van de prijs. De fles van 4 jaar geleden is voor 300 euro nog uit Polen te halen volgens WB.


Stuur maar even een pb


Cor, ik kom morgen even die Springbank bij je halen. Dan check ik wel even wat je voor me kan doen.
1 x
Afbeelding

TmKing
Senior
Senior
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 Jun 2016, 00:54

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor TmKing » 29 Jul 2016, 23:34

Heb de glenfarclas £511.19s.0d gekocht als sample, die vond ik heel lekker, zodanig lekker dat er er al een flesje van gekocht heb ook!
1 x

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor bkoster » 14 Aug 2016, 17:10

Bij de distillery een miniatuur display meegenomen, waar onder andere de 40 yo bij zit. Lastig om dicht te laten haha. Erg leuke tour gehad trouwens :duimop
1 x

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Actief lid
Actief lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 Aug 2016, 12:46
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Gypscoprotheres » 16 Aug 2016, 10:15

Een paar weken geleden heb ik m'n laatste dram 12 yo ingeschonken (en opgedronken). Best lekker spul! De 15 yo heb ik al eens bij een maat geproefd en ik moet zeggen dat ik erg nieuwsgierig word naar de 21 yo en de 25 yo. :)

Dat de GF 12 yo zachter wordt naarmate de bodem in zicht komt, heb ik ook ervaren. Ik liet de whisky altijd wat langer in het glas staan voordat ik 'm dronk. Water toevoegen bij 40% Alc. doe ik liever niet.
0 x
Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor bkoster » 25 Aug 2016, 11:12

Gypscoprotheres schreef:Een paar weken geleden heb ik m'n laatste dram 12 yo ingeschonken (en opgedronken). Best lekker spul! De 15 yo heb ik al eens bij een maat geproefd en ik moet zeggen dat ik erg nieuwsgierig word naar de 21 yo en de 25 yo. :)

Dat de GF 12 yo zachter wordt naarmate de bodem in zicht komt, heb ik ook ervaren. Ik liet de whisky altijd wat langer in het glas staan voordat ik 'm dronk. Water toevoegen bij 40% Alc. doe ik liever niet.

GF 12 is toch echt 43%, dus je kunt nog wat druppels toevoegen ;). De 21 en 25 yo zijn erg verfijnde whisky's in vergelijking tot de 12 die wat ruwer overkomt. Ik weet alleen nog niet welke van de twee ik lekkerder/beter vind. De 21 is echt een bang for your buck whisky in die leeftijdscategorie. Heb er volgens mij €65 voor betaald :D De 21 en 25 yo hebben echter niet de punch van de 15 die op 46% is gebotteld.
1 x

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Actief lid
Actief lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 Aug 2016, 12:46
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Gypscoprotheres » 25 Aug 2016, 11:24

bkoster schreef:GF 12 is toch echt 43%, dus je kunt nog wat druppels toevoegen ;).

Je hebt helemaal gelijk! Ik was in de war met twee andere flessen die ik tegelijkertijd open had staan (HP 12 en Laphroaig 10).

bkoster schreef:De 21 en 25 yo zijn erg verfijnde whisky's in vergelijking tot de 12 die wat ruwer overkomt. Ik weet alleen nog niet welke van de twee ik lekkerder/beter vind. De 21 is echt een bang for your buck whisky in die leeftijdscategorie. Heb er volgens mij €65 voor betaald :D De 21 en 25 yo hebben echter niet de punch van de 15 die op 46% is gebotteld.

Aangezien ik de 15 al ken (uiteindelijk ga ik er nog een keer een fles van aanschaffen) ga ik denk ik eerst voor de 21 yo. Wat maken ze het toch lastig voor ons. Maar dat zijn waarschijnlijk luxe problemen. :)
2 x
Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor bkoster » 25 Aug 2016, 11:43

Gypscoprotheres schreef:
bkoster schreef:GF 12 is toch echt 43%, dus je kunt nog wat druppels toevoegen ;).

Je hebt helemaal gelijk! Ik was in de war met twee andere flessen die ik tegelijkertijd open had staan (HP 12 en Laphroaig 10).

bkoster schreef:De 21 en 25 yo zijn erg verfijnde whisky's in vergelijking tot de 12 die wat ruwer overkomt. Ik weet alleen nog niet welke van de twee ik lekkerder/beter vind. De 21 is echt een bang for your buck whisky in die leeftijdscategorie. Heb er volgens mij €65 voor betaald :D De 21 en 25 yo hebben echter niet de punch van de 15 die op 46% is gebotteld.

Aangezien ik de 15 al ken (uiteindelijk ga ik er nog een keer een fles van aanschaffen) ga ik denk ik eerst voor de 21 yo. Wat maken ze het toch lastig voor ons. Maar dat zijn waarschijnlijk luxe problemen. :)


Same here, lege koker in de kast die snakt naar vervanging. Je zult in ieder geval geen spijt van de 21 krijgen :Slainte
1 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten