Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Michaël
Senior
Senior

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Michaël » 18 Apr 2016, 14:43

Thesinglemalt schreef:De 18 yo is een heerlijke whisky. Maar inderdaad prijzig. Al zijn tegenwoordig veel whisky's vrij prijzig. Al is het wel zo dat alles tegenwoordig duurder word. Maar bij whisky is het wel extreem.

Zou jij er €90 voor geven ? Ik twijfel soms, maar mijn grens ligt toch zo ongeveer op maximum €70 tot €80 voor een fles.
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 18 Apr 2016, 14:45

Michaël schreef:Zou jij er €90 voor geven ? Ik twijfel soms, maar mijn grens ligt toch zo ongeveer op maximum €70 tot €80 voor een fles.

Grenzen zijn er om te overschrijden... ;)
1 x
Afbeelding

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 18 Apr 2016, 15:15

Bij de mitra vragen ze 146,95 voor een hp 18 :Scratch :Scratch
1 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 18 Apr 2016, 15:19

Drankdozijn €495 voor een hp 25 gaat nergens meer over de prijzen :domdom :domdom
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 18 Apr 2016, 15:47

Roland... schreef:
Michaël schreef:Zou jij er €90 voor geven ? Ik twijfel soms, maar mijn grens ligt toch zo ongeveer op maximum €70 tot €80 voor een fles.

Grenzen zijn er om te overschrijden... ;)

Akkoord, maar wel bij iets dat zijn prijs waard is.
1 x

McMalt
Actief lid
Actief lid

To sherry or not to sherry...

Ongelezen berichtdoor McMalt » 18 Apr 2016, 16:12

Via een verdieping in sherry finishing terecht gekomen bij Highland Park. Tot zo'n 2013 claimde HP op hun website alleen gebruik te maken van sherry casks. Vandaag de dag meldt men:
The majority of the Scotch whisky industry uses ex-bourbon barrels for maturation. At Highland Park, bourbon barrels are not routinely filled. Traditional oak casks are used; butts, puncheons or hogsheads – no barrels – all seasoned with dry Oloroso sherry, which contribute to the distinctive richness in the resulting whisky. Spanish oak casks seasoned with sherry give colour, spice and dried fruit character, whereas American oak sherry seasoned casks give lighter, sweeter vanilla and butterscotch flavours. Sherry oak casks are far more expensive but the view at Highland Park is that they are worth it for the rich character and natural colour they provide to the maturing spirit.

Hoe moet ik dit ietwat wollige marketingverhaal vertalen? Bourbonvaten worden niet routinematig gevuld, dus worden wél gebruikt maar niet zoals bij andere distilleerderijen of bourbonvaten worden uberhaupt niet gebruikt? Daarnaast: traditionale vaten worden geseasoned met dry Oloroso sherry (deze term riekt volgens mij naar pleonasme, aangezien Oloroso gewoonklijk een droge sherry is). Wat houdt "seasonen" in? Een x-periode vullen met sherry? Butts en (Sherry Shape) Puncheons zijn toch al vatsoorten die normaliter in de sherry-industrie worden gebruikt en dus naar all;e waarschijnlijkheid al eens voor een reguliere sherrylagering zijn gebruikt? Waarom dan nóg eens 'seasonen' met sherry? Of zijn dit ongebruikte sherryvaten die voor een korte periode gevuld worden met sherry alvorens gebruikt te worden voor whiskylagering? En last but(t) not least: als HP géén bourbonvaten gebruikt, wat is dan de rol van de hogsheads? Dat zijn toch vaten die normaliter opgebouwd worden uit ex-ASB Barrels (dus ex-bourbonvaten)? Just curious... :D
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: To sherry or not to sherry...

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Apr 2016, 22:58

McMalt schreef:Via een verdieping in sherry finishing terecht gekomen bij Highland Park. Tot zo'n 2013 claimde HP op hun website alleen gebruik te maken van sherry casks. Vandaag de dag meldt men:
The majority of the Scotch whisky industry uses ex-bourbon barrels for maturation. At Highland Park, bourbon barrels are not routinely filled. Traditional oak casks are used; butts, puncheons or hogsheads – no barrels – all seasoned with dry Oloroso sherry, which contribute to the distinctive richness in the resulting whisky. Spanish oak casks seasoned with sherry give colour, spice and dried fruit character, whereas American oak sherry seasoned casks give lighter, sweeter vanilla and butterscotch flavours. Sherry oak casks are far more expensive but the view at Highland Park is that they are worth it for the rich character and natural colour they provide to the maturing spirit.

Hoe moet ik dit ietwat wollige marketingverhaal vertalen? Bourbonvaten worden niet routinematig gevuld, dus worden wél gebruikt maar niet zoals bij andere distilleerderijen of bourbonvaten worden uberhaupt niet gebruikt? Daarnaast: traditionale vaten worden geseasoned met dry Oloroso sherry (deze term riekt volgens mij naar pleonasme, aangezien Oloroso gewoonklijk een droge sherry is). Wat houdt "seasonen" in? Een x-periode vullen met sherry? Butts en (Sherry Shape) Puncheons zijn toch al vatsoorten die normaliter in de sherry-industrie worden gebruikt en dus naar all;e waarschijnlijkheid al eens voor een reguliere sherrylagering zijn gebruikt? Waarom dan nóg eens 'seasonen' met sherry? Of zijn dit ongebruikte sherryvaten die voor een korte periode gevuld worden met sherry alvorens gebruikt te worden voor whiskylagering? En last but(t) not least: als HP géén bourbonvaten gebruikt, wat is dan de rol van de hogsheads? Dat zijn toch vaten die normaliter opgebouwd worden uit ex-ASB Barrels (dus ex-bourbonvaten)? Just curious... :D

Inderdaad is dit voornamelijk marketing. En lees hier de rest verder: viewtopic.php?f=9&t=11373
1 x

Wodanman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Wodanman » 19 Apr 2016, 08:25

Machtig mooi natuurlijk. Maar moet een fles zo duur zijn omdat hij zo oud is? Telt de smaak en kwaliteit bij deze leeftijd niet?
0 x
Groeten
Herman

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 19 Apr 2016, 09:14

McMalt schreef:Hoe moet ik dit ietwat wollige marketingverhaal vertalen?

Oef, uhm, misschien maar even wachten op Sietse, die kan vast opheldering geven :)

McMalt schreef:Bourbonvaten worden niet routinematig gevuld, dus worden wél gebruikt maar niet zoals bij andere distilleerderijen of bourbonvaten worden uberhaupt niet gebruikt?

Ik kan zo snel even geen bron vinden, maar de HP Ice is toch een vatting van (bijna) alleen maar ex-bourbon vaten? Sowieso heb ik altijd gedacht dat de meeste van hun standaard-expressies een vatting van zowel ex-bourbon als ex-sherry vaten zijn. Er zijn trouwens ook zat independent bottelingen van ex-bourbon casks.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 19 Apr 2016, 11:41

Michaël schreef:
Thesinglemalt schreef:De 18 yo is een heerlijke whisky. Maar inderdaad prijzig. Al zijn tegenwoordig veel whisky's vrij prijzig. Al is het wel zo dat alles tegenwoordig duurder word. Maar bij whisky is het wel extreem.

Zou jij er €90 voor geven ? Ik twijfel soms, maar mijn grens ligt toch zo ongeveer op maximum €70 tot €80 voor een fles.

Ik merk wel dat ik steeds meer bereid ben om duurder te kopen. 1 omdat je bijna niet anders meer kan. en 2 omdat mijn liefde voor whisky groot is en liefde maakt blind. Ben soms zo nieuwsgierig dat ik de hogere prijs dan maar voor lief neem.

Maar heb wel al gezien dat hier flessen worden aangeboden voor een leukere prijs ( soms zelfs lager dan de retail prijs)
0 x

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 25 Apr 2016, 07:46

Ik ga de Highland Park ICE versampelen.

Interesse? Zie onderstaande link

viewtopic.php?f=710&t=11506
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Apr 2016, 19:54

Hebben jullie die prijzen oorlog op het forum al gezien?
De ene wil nog goedkoper zijn dan de ander :P

Edit: goed bezig uiteraard :bigsmile
3 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Apr 2016, 20:03

Nino schreef:Hebben jullie die prijzen oorlog op het forum al gezien?

Vreemd opzich, zo zag ik vandaag dat je m bij de G&G voor €226 kan krijgen met klantenkaart...
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Apr 2016, 20:05

Rien68 schreef:
Nino schreef:Hebben jullie die prijzen oorlog op het forum al gezien?

Vreemd opzich, zo zag ik vandaag dat je m bij de G&G voor €226 kan krijgen met klantenkaart...

Kon je de verleiding weerstaan Rien?
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Mei 2016, 10:36

Het budget was alweer op, dus dat maakt het een stuk makkelijker...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”