Mijn verzameling van toen ik nog geen whiskey dronk

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
klaas1974
Actief lid
Actief lid

Mijn verzameling van toen ik nog geen whiskey dronk

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 14:49

Een aantal jaren geleden dronk ik nog geen whisky, vuurwater vond ik het. Maar omdat een vriend van mij het qua beleggingen altijd bij het verkeerde eind heeft, en mij vertelde dat whisky de slechtste belegging ooit zou zijn dacht ik. mm Whisky, waarom ook niet het was zakelijk een top jaar en ik had best een beetje geld over.
Ik herinner me dat ik wat kenners raadpleegde maar hier niet veel wijzer van werd. Behalve dat het schots moest zijn, single malt, en het liefst zo oud mogelijk.(dat dacht ik in ieder geval) Ik het internet op, gezocht op "single malt, whisky, years en limited edition" Ik heb toen het een en ander aangekocht (het whiskyhuis van zuylen? zoiets denk ik) en vervolgens compleet vergeten wat het was en dat ik het had. (Ik wist natuurlijk nog wel dat ik wat flessen had staan maar welke precies? Tja.
Nu ik op dit leuke forum zit en vandaag een dagje vrij heb, heb ik besloten om eens te kijken wat er onder de trap verstopt zit qua verzameling.
Wat ik nog weet:
1 zeldzame bowmore 25 jaar oud
1 of 2 taliskers 30 years en wat anderen (sidenote de talisker 10 was nou niet bepaald mijn favoriete :? :lol: )
1 doos blue label (ik heb nooit gezegd dat ik beleggingsgenie in whiskys was :bigsmile maar ze waren destijds rond de 110 euro
En nog wat andere flessen.

Ik ben benieuwd! Wellicht zit er nog wel iets tussen om te ruilen (EDIT: er wordt helaas niet geruild / verkocht) of nadat ik het sample geproefd heb om open te maken. Ik ben benieuwd....!
Laatst gewijzigd door klaas1974 op 24 Okt 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Re: Mijn verzameling van toen ik nog geen whiskey dronk

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 15:22

Hier gaat ie dan!

4 flessen talisker 2006, 25 years old limited met flesnummer alcohol: 56,9 https://www.whiskybase.com/whisky/123/t ... 5-year-old
2 flessen talisker 2010, 30 years old limited met flesnummer alcohol: 57,3 https://www.whiskybase.com/whisky/18830 ... 0-year-old
1 fles glen ord 2004, 25 years old limited alcohol 58,3 https://www.whiskybase.com/whisky/5760/ ... 5-year-old
1 fles glen ord 2003, 28 years old limited alcohol 58,3 https://www.whiskybase.com/whisky/777/g ... 8-year-old
1 fles glen ord 2005, 30 years old limited alcohol 58,7 https://www.whiskybase.com/whisky/3030/ ... 0-year-old
1 fles bowmore 2010 vintage 1981 (28yrs) alcohol 49,6 (slechts 402 flessen) https://www.whiskybase.com/whisky/20227/bowmore-1981

Wat mij vooral opvalt is de Talisker 30 uit 2010 die heeft ten opzichte van zijn zusjes een veel hoger alcohol percentage. Verder zijn alle flessen veel duurder geworden, marktwerking of is whiskybase gewoon een wat dure raadgever, ik weet het niet, in ieder geval zijn dit zeker niet de bedragen die ik er voor betaald heb. In de meeste gevallen zal dat de helft of zelfs veel minder dan de helft zijn geweest.

Ook gevonden:
glenlivet 18 glenfiddich 18 8 stuks 20cl flesjes green label, een balvenie 15 yrs single barrel en een doos (6 stuks blue label) 2x jack daniels rabbit saloon, en een fles carvan cevitan uit ?2003 is wellicht ook alcoholisch geworden!

Ze gaan weer terug in de kast, in de doos in het donker, koel en rechtop (zo heb ik dat hier ergens gelezen). Mocht er een droomfles voor iemand bij zitten die ik dubbel heb, ruilen kan altijd! (EDIT: nee er wordt niet geruild)
Laatst gewijzigd door klaas1974 op 24 Okt 2015, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 23 Okt 2015, 16:03

Die Glen Ord 30yo is een van de lekkerste whiskies die ik ooit heb gehad...
2 x
Afbeelding

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 23 Okt 2015, 16:38

Dat je die flessen dicht hebt weten te houden.. Had mij nooit gelukt.
1 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 23 Okt 2015, 17:09

Ik zou op zijn minst van alle flessen er 1 opendoen en genieten. Zeker omdat je ze nog aan normale prijs hebt kunnen kopen.

Op de Talisker 30 ben ik jaloers :)
1 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 17:23

Nielsvanp schreef:Dat je die flessen dicht hebt weten te houden.. Had mij nooit gelukt.

Is makkelijk, toen ik ze kocht lustte ik het niet, en nu geniet ik als beginner van het ontdekken van de vele smaken van toegankelijke whisky's, en zou een fles van 30 jaar nog niet genoeg kunnen waarderen.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Okt 2015, 17:51

klaas1974 schreef:Is makkelijk, toen ik ze kocht lustte ik het niet, en nu geniet ik als beginner van het ontdekken van de vele smaken van toegankelijke whisky's, en zou een fles van 30 jaar nog niet genoeg kunnen waarderen.

Ik hoor/lees dat wel vaker en vind het opmerkelijk. Ik denk dat je je eigen proefvermogen niet moet onderschatten, ook al ben je een beginner. Toen ik nog maar net begon met whisky, proefde ik op een festival een sample van een oude whisky (Bunna '68 van Adelphi)
Mooi wel dat ik die waardeerde als beginnertje.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 23 Okt 2015, 20:05

Voor wat zou je willen ruilen?
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Banton1977
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Banton1977 » 23 Okt 2015, 20:50

Mijn verzameling van toen ik nog geen whisky dronk, bestond uit postzegels en later ook nog Magic the Gathering, een kaart-/verzamelspel :gnif hoewel ik er veel plezier aan had, ben ik blij dat ik nu een andere hobby heb :goedgedaan
3 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 20:55

Dram The Man schreef:Voor wat zou je willen ruilen?

Heb ik nog niet zo over na gedacht, in ieder geval iets wat gelijkwaardig is en iets met leeftijd, een leuke fles voor een leuke fles. Macallan spreekt tot de verbeelding. Iets uit mijn geboortejaar is natuurlijk altijd erg leuk. Verder vind ik JW green label erg lekker, maar veel te duur in de winkels die hem nog hebben.
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 20:56

turfsmurf schreef:Ik hoor/lees dat wel vaker en vind het opmerkelijk. Ik denk dat je je eigen proefvermogen niet moet onderschatten, ook al ben je een beginner. Toen ik nog maar net begon met whisky, proefde ik op een festival een sample van een oude whisky (Bunna '68 van Adelphi)
Mooi wel dat ik die waardeerde als beginnertje.

Wie weet, maar ik probeer eerst wel eens wat samples...
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 21:04

klaas1974 schreef: Mocht er een droomfles voor iemand bij zitten die ik dubbel heb, ruilen kan altijd!

Nog even voor de duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om een ruil item te starten. De opmerking was eigenlijk voor als er bijvoorbeeld iemand zijn geboorte jaar tussen zit of het een fles betreft waar iemand al jaren naar zoekt. Mijn excuses voor de onduidelijkheid.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Okt 2015, 21:09

Samples is altijd een goed plan vind ik.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 24 Okt 2015, 12:05

Harrie schreef:Die Glen Ord 30yo is een van de lekkerste whiskies die ik ooit heb gehad...

De 28yo en 30yo zijn inderdaad verdomd lekkere pareltjes!! Vrij onderschat vind ik zelfs. Een vrij complexe whisky met een mooie balans van kruiden, hout en fruit. Staat zeker nog op mijn wenslijst.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 24 Okt 2015, 12:44

Banzai schreef:
Harrie schreef:Die Glen Ord 30yo is een van de lekkerste whiskies die ik ooit heb gehad...

De 28yo en 30yo zijn inderdaad verdomd lekkere pareltjes!! Vrij onderschat vind ik zelfs. Een vrij complexe whisky met een mooie balans van kruiden, hout en fruit. Staat zeker nog op mijn wenslijst.

Tja en allebei een jaar jonger dan ik. Niet dat het anders smaakt, maar een fles uit mijn geboortejaar hoe stoer is dat...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”