Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2015, 14:17

Ja, hoezo?

Jij niet? Bedoel, het is niet slecht absoluut gezien, maar in die prijsklasse ben ik al heel veel beters tegen gekomen. Echt heel veel.
Ga je de prijs meenemen in je oordeel dan is het echt een serie die je beter dicht kunt houden en koop dan een HP 25 yo (als je perse een HP wilt hebben) Is mijn mening.
Het nadeel van zo'n serie is dat als je ze allemaal hebt staan je er eigenlijk niet eentje meer open kunt trekken want dan zit er een gat in je collectie..
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 22 Mei 2015, 17:11

Goodfella schreef:Die retail prijs in Euro's heb ik je reeds gegeven, maar daar heb je gemakshalve niets mee gedaan.

Retail is ook heel iets anders dan een onderhandse markt. Op de markt van tweedehandsjes is het maar net 'wat de gek ervoor geeft'. Prima dat er verwezen wordt naar een Franse aanbieder van een tweedehands fles (let wel: geen oordeel over kwaliteit, just stating the obvious), maar noem het dan geen retail prijs. Retail prijs is een simpele rekensom. Ik heb die prijzen, in Euro's bij Nederlandse aanbieders, wél in de gaten gehouden. Kijk op Drankdozijn en behold: €1995,- excl. verzendkosten voor een fles HP 40yo. Die prijs lag minder dan een jaar geleden nog op <€1200, en ik heb die prijs zelfs nog op €995,- zien staan medio 2013. Voila, daar is je retail prijs die over de kop is gegaan (absoluut en relatief). :goedgedaan

Verder zie je mij niet oordelen over wel/niet investeren, dat zal mij m'n spreekwoordelijke reet roesten want zoals ik al zei: resultaten uit het verleden ...

Diepe zucht...
Er vroeg iemand raad of dit een goede investering zou zijn en ik heb m'n persoonlijke mening gegeven, meer niet.
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat de prijs niet gestegen is, hij is alleen niet spectaculair gestegen!
Er zijn voorbeelden genoeg van flessen die wel spectaculair gestegen zijn.
Als je de whiskyhype/investering en inflatie meetelt dan zit hij nu op de te verwachten prijs.
De vergelijking met de Port Ellen flessen negeer jij dan ook, toen kocht je 4 flessen Port Ellen release 2008 release en
was een Highland Park van 40yo al een zéér dure fles (1000 euro).
Als je daar even de rekensom van maakt dan zie je dat die Port Ellens een véél betere investering geweest zijn.
Destijds 250 euro, nu 900 euro op veilingen en 1200 euro in de winkels.
Dat is 1000 euro aankoop (4x250) en als huidige waarde 3600-4800 euro. Lijkt me dus duidelijk een betere investering.
Maar inderdaad resultaten van het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

En wat betreft retailprijs: dit is de adviesprijs van de producent voor de winkels bij het op de markt komen van deze whisky.
De prijzen die je nu in de winkels ziet zijn net zoals de 2de hands markt, wat de gek er voor geeft,
dit zijn niet meer de geadviseerde verkoopprijzen hé!
En nogmaals zelfs aan de goedkopere 2de hands prijs en de dure winkelprijzen zijn er blijkbaar niet al te veel mensen die 'm willen aanschaffen.
Wat er op wijst dat de huidige whiskykopers dit veel te veel geld vinden voor deze fles.
Hieruit blijkt dus ook dat de fles geen 1995 euro waard is maar dat men 1995 euro vraagt voor deze fles! Naar mijn mening een groot verschil!
Want vergelijk het met een andere Highland Park release: de Odin.
Het is niet omdat een winkel hier 600-800 euro voor vraagt dat dit de retailprijs is hé! :cool:

Ieder z'n wijsheid zeker?

Ik ben trouwens eerder benieuwd hoe lekker hij is dan hoeveel waard hij gaat worden. ;)
0 x

Goodfella
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 22 Mei 2015, 19:05

Oogadal schreef:Ja, hoezo?

Omdat het beeld van ''de whisky is niets bijzonders" niet helemaal strookt met de reviews die ik gelezen heb (o.a. SV/WF, met Thor - 89, Loki - 92, Freya - 82 en Odin - 86). Nou is zoiets altijd persoonlijk, dus iedereen moet er vooral lekker zelf een cijfertje op plakken wat hij/zij er van vindt. Maar op jouw Whiskybase profiel zag ik geen ratings, dus ik ging er gemakshalve vanuit dat dit weer de zoveelste ''basher'' was die de kaft en de inhoud van het boek over één kam scheert (het heeft heel wat tongen losgemaakt, deze serie). Jij hebt ze echter alle vier geproefd zeg je, dus dan valt er niets op af te dingen. :goedgedaan

nigel_tufnel schreef:Diepe zucht...

Ik zucht diep en indringend met je mee. Wat een discussie om niets. ;)
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Qtinn
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 22 Mei 2015, 19:09

Jij niet? Bedoel, het is niet slecht absoluut gezien, maar in die prijsklasse ben ik al heel veel beters tegen gekomen. Echt heel veel.
Ga je de prijs meenemen in je oordeel dan is het echt een serie die je beter dicht kunt houden en koop dan een HP 25 yo (als je perse een HP wilt hebben) Is mijn mening.
Het nadeel van zo'n serie is dat als je ze allemaal hebt staan je er eigenlijk niet eentje meer open kunt trekken want dan zit er een gat in je collectie..

Maar je hebt er zelf wel 1 gekocht hier op het forum. :Scratch
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Odin

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 22 Mei 2015, 19:44

Tom2 schreef:
Qtinn schreef:Toch zou ik graag willen weten wat de aantrekkingskracht is van deze fles? Ik bedoel dit echt als oprechte vraag, dus liever geen onzin antwoorden over het mooie houtwerk....

Als je dat onzin antwoorden vindt, dan zal je het naar mijn oprechte mening ook nooit snappen.

Wat ik hiermee wil zeggen:
De aantrekkinskracht die van deze fles uitgaat komt wel degelijk van de marketing die er achter zit. ;)

Inderdaad, hele slimme en eenvoudige marketing.
We figuurzagen een mooie verpakking rond een relatief jonge whisky. Stoppen 'm in een grote doos, glimmende logo's.
Ze noemen hem Limited, maken er een reeks van en hoppa!
Wat ik vooral niet snap is dat mensen voor de Odin zo'n belachelijk hoge prijs willen betalen.
Ik kon 'm gisteren nog kopen aan 223 euro bij de slijter. Dus zelfs 300 euro is een stuk te duur voor deze whisky.
Highland Park heeft het ook nog eens goed bekeken door de Odin in stukken op de markt te brengen om schaarsheid te creëren.
Want 17000 flessen is niet echt beperkt te noemen :roll:
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2015, 19:50

Qtinn schreef:

Maar je hebt er zelf wel 1 gekocht hier op het forum. :Scratch

Ik wilde er eentje kopen, een ander was me voor. Overigens niet voor mezelf maar voor een vriend die de andere 3 heeft en moeite heeft Odin binnen te harken voor normaal geld. Als ik dat geld voor een fles neerleg moet ie goed zijn want ik koop geen whisky om mee te speculeren. Hier gaat het open. (tenzij ik in m'n enthousiasme iets teveel heb gekocht :bigsmile )
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2015, 20:01

Goodfella schreef:

Omdat het beeld van ''de whisky is niets bijzonders" niet helemaal strookt met de reviews die ik gelezen heb (o.a. SV/WF, met Thor - 89, Loki - 92, Freya - 82 en Odin - 86). Nou is zoiets altijd persoonlijk, dus iedereen moet er vooral lekker zelf een cijfertje op plakken wat hij/zij er van vindt. Maar op jouw Whiskybase profiel zag ik geen ratings, dus ik ging er gemakshalve vanuit dat dit weer de zoveelste ''basher'' was die de kaft en de inhoud van het boek over één kam scheert (het heeft heel wat tongen losgemaakt, deze serie). Jij hebt ze echter alle vier geproefd zeg je, dus dan valt er niets op af te dingen. :goedgedaan

nigel_tufnel schreef:Diepe zucht...

Ik zucht diep en indringend met je mee. Wat een discussie om niets. ;)

De hogere waardering voor de eerste 2 kan ik me in vinden, hoewel voor mij geen enkele boven de 88 punten komt. Ik zal een whisky ook zelfden beneden de 85 punten waarderen, dan is het al imho gewoon niet goed. Vanaf 86 is het goed, bij 89-90 begint de excellente categorie en die eindigt voor mij bij 93/94. Mijn uitspraak 'de whisky is niets bijzonders' is natuurlijk (zoals voor elke fles) direct gekoppeld aan de retailprijs! Was het een 40 euro fles geweest dan had ik 'm goed gevonden, goed genoeg in ieder geval. Maar voor 250 euro de fles tover ik in no time 100 flessen op tafel die echt een hele klap beter zijn, flessen waar je kippenvel van krijg.
Daarom ook het beste deze serie te koesteren en vooral dicht te laten.
Op mijn profiel op WB heb ik ook niet voor elke fles een rating trouwens, over het algemeen doe ik dat als er verder geen tasting notes staan en alleen maar wat mensen een cijfer hebben gegeven. (wat ik vrij nietszeggend vindt)
Van deze reeks heb ik allemaal 3 cl samples geproefd en dat vind ik voldoende om hier mijn mening te geven, maar te weinig om een tasting note op WB achter te laten. Maar over smaak valt te twisten hé, wie het een top dram vindt moet ze vooral drinken, het zou een ander nooit minder moeten smaken omdat ik er niet van op de banken sta te dansen :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Odin

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 22 Mei 2015, 20:54

nigel_tufnel schreef:Ik kon 'm gisteren nog kopen aan 223 euro bij de slijter.

Jij gaat pb's krijgen :gnif
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 23 Mei 2015, 14:24

Bij het verlengen van m'n Gall klantenkaart geprobeerd een Hp18 met 25% korting te kopen. In heel Amersfoort uitverkocht, Schiphol zelfde verhaal. Gaat eruit bij Gall werd me gisteren verteld.
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 23 Mei 2015, 14:50

Net bij een duitse supermarkt hp 18 €67,95 :roll:
had direct wel in de gaten dat het een koopje is...helaas al wat andere flessen in bestelling tevens wat meer beginners whisky! Maaaar was heel verleidelijk :P
1 x
Afbeelding

sopie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sopie » 27 Mei 2015, 22:48

Wie o wie kan mij iets vertellen over het volgende:
Werden highland park 25 (2006 48,1%) toen ook al geleverd met een waarborg seal?

Zie flessen 2012 zilver strookje.
0 x

swakken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor swakken » 28 Mei 2015, 01:56

0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 28 Mei 2015, 06:55

Correct.Net even gecheckt in mijn kast ;)
0 x

sopie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sopie » 28 Mei 2015, 07:55

http://veiling.catawiki.nl/kavels/13645 ... nd-park-25

Zie bovenstaande link is ook een fles zonder een seal alleen een banderol.
0 x

Goodfella
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 28 Mei 2015, 12:25

sopie schreef:http://veiling.catawiki.nl/kavels/1364541-highland-park-25

Zie bovenstaande link is ook een fles zonder een seal alleen een banderol.

Er hoort wel een hologram sticker op te zitten, en een doorzichtige plastic seal over de kurk.
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”