Bimber distillery

Vraag naar specifieke Whisky of een ander distillaat en gerelateerde objecten.

Moderators: Bram84, AquaVitae, FGG

Forumregels
Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.
Lakerfield
Senior
Senior

Re: Bimber distillery

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 30 Jul 2020, 11:07

Goldenliquid1990 schreef:Weet enkel nog niet goed hoe lang ik het ga laten liggen. Volgens bimber is voor een klein vat van 30L, 3 à 5 jaar meer dan genoeg. Maar als ik mijn gevoel volg, zou ik toch voor wat langer opteren.

Ik zou in dit geval niet op je eigen gevoel afgaan maar het advies van de professionals volgen, straks eindig je met zwaar overeikte whisky. Dat is de investering niet waard lijkt me.
2 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 30 Jul 2020, 13:33

Lakerfield schreef:
Goldenliquid1990 schreef:Weet enkel nog niet goed hoe lang ik het ga laten liggen. Volgens bimber is voor een klein vat van 30L, 3 à 5 jaar meer dan genoeg. Maar als ik mijn gevoel volg, zou ik toch voor wat langer opteren.

Ik zou in dit geval niet op je eigen gevoel afgaan maar het advies van de professionals volgen, straks eindig je met zwaar overeikte whisky. Dat is de investering niet waard lijkt me.

Lijkt me geen slecht advies! Maar lijkt 3 jaar jou niet wat weinig? Moest het nu 3 jaar zijn in een tropisch klimaat zou ik het nog verstaan, maar 3 jaar in England lijkt me toch wat kort.

Zeker aangezien ze er baat bij hebben om het vat zo snel mogelijk buiten te hebben. Je mag het immers gratis tot 5 jaar laten liggen..
0 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 30 Jul 2020, 13:41

Goldenliquid1990 schreef:Lijkt me geen slecht advies! Maar lijkt 3 jaar jou niet wat weinig? Moest het nu 3 jaar zijn in een tropisch klimaat zou ik het nog verstaan, maar 3 jaar in England lijkt me toch wat kort.

Zeker aangezien ze er baat bij hebben om het vat zo snel mogelijk buiten te hebben. Je mag het immers gratis tot 5 jaar laten liggen..

3 jaar is het minimum natuurlijk om het whisky te mogen noemen en dat is vrij kort inderdaad. Maar houd rekening met de grootte van het vat, zo’n kleintje van 30L heeft in korte tijd enorme invloed op de spirit. Heel anders vergeleken met een standaard barrel á 200L.
0 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 30 Jul 2020, 15:21

30 liter vaatjes zijn qua grootte gelijk aan de zogenaamde blood tub casks die bruichladdich had of de Firkins die je bij Cadenhead de laatste tijd soms ziet passeren.

Ik weet niet of ze er heel hun leven in hebben gezeten maar daar worden leeftijden tot 10 jaar wel gebruikt.
Belangrijk is idd wat je wil... eikvocht of een harmonieuze whisky...Vaak proeven of laten proeven tot je tevreden bent :)
0 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Jul 2020, 17:24

Lakerfield schreef:

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb een aantal 3 tot 4 jaar oude whisky’s uit 30l vaatjes geproefd (van Strathearn bijvoorbeeld), en dan moet je echt al oppassen. Voorbij de 5 jaar zou ik het denk ik niet meer drinkbaar vinden.
4 x
Afbeelding | Afbeelding

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 03 Aug 2020, 15:31

Lakerfield schreef:

Ik kan niet oordelen over rijping kleine vaten bij whisky. Wat ik wel weet, is dat het bij gin en wijn ook gebruikt wordt. De rijping gaat vrij snel dan. Bij wijn wordt dit meestal gebruikt voor duurdere wijnen, kostprijs fles/vat is aanzienlijk. Zeker als nieuwe vaten moeten gebruikt worden.
1 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

Terug naar “Vraag”