Recente storingen opgelost

Dit is een test- en help-forum voor als je iets eerst uit wilt proberen en als we iets te melden hebben. Van tijd tot tijd wordt dit geschoond. Schroom dus niet om het te "vervuilen" met probeersels.
Vragen over bepaalde forum functies, hoe iets te doen etc.? Kijk eerst even in de uitgebreide help. Vind je niet het antwoord dat je zoekt stel je vraag dan hier.
Matti
Moderator
Moderator

Recente storingen opgelost

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Jan 2015, 16:32

Er zijn de laatste weken af en toe storingen geweest waardoor er een melding in de trant van 'Deze website is tijdelijk niet beschikbaar' verscheen.

Dit bleek een lastig probleem om te diagnosticeren, maar het lijkt inmiddels gelukt.

Kort gezegd: het zou niet meer moeten voorkomen :hoera

Iets langer voor de nerds onder U: Er bleek op de achtergrond een backup-scriptje (BackWPup) te lopen dat gebruikmaakte van ZLIB om de backup te comprimeren. Voor dat comprimeren maakt ZLIB gebruik van een dermate hoog aantal tijdelijke bestanden dat onze server door een limiet heenging en zichzelf even uitschakelde, met als gevolg dat BackWPup overnieuw begon en het hele proces zich herhaalde. Jammer genoeg zie je de aanroep van het betreffende backup-script maar als 1 regel in de logbestanden (en dan ook nog de logs van de subdirectory), en lijkt er dus weinig aan de hand.

Bijkomend issue was dat BackWPup een plugin is van de wordpress-installatie op startpagina.hetwhiskyforum.nl en niet voor mij zichtbaar was tot ik een vinkje had gezet ergens in een obscuur hoekje, waardoor ik dus pas vandaag achter het bestaan kwam :)

Die plugin staat nu uit ( :) ) en ik heb een standalone backup oplossing geïnstalleerd (xcloner), die een stuk civieler met de server omgaat.
3 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Recente storingen opgelost

Ongelezen berichtdoor Pellie » 11 Jan 2015, 16:36

Dat bovenstaande vermoedde ik allemaal al, had het je nog willen zeggen..... :P
1 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Recente storingen opgelost

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 11 Jan 2015, 17:58

Obscure vinkjes in obscure hoekjes. Herkenbaar.
Goed detectivewerk in ieder geval en leuk om te lezen als mede-ITechneut.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Test- en hulpforum”