Filling level ceramic bottles

Dit is een test- en help-forum voor als je iets eerst uit wilt proberen en als we iets te melden hebben. Van tijd tot tijd wordt dit geschoond. Schroom dus niet om het te "vervuilen" met probeersels.
Vragen over bepaalde forum functies, hoe iets te doen etc.? Kijk eerst even in de uitgebreide help. Vind je niet het antwoord dat je zoekt stel je vraag dan hier.
eppo58
Actief lid
Actief lid

Filling level ceramic bottles

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 18 Mar 2018, 17:48

Hoi

Ik heb een tweetal keramische flessen met mooi inhoud. Hoop ik...... want hoe bepaal je hoeveel er nog in zit? Mijn idee is dat je de fles exact kan wegen ( bij de Post doen ze dat op de gram nauwkeurig) en als we nu weten wat een lege fles weegt dan kunnen we de exacte inhoud berekenen uitgaande van 1 gram is 1 ml.
Dus: wie heeft lege keramiek flessen op de kast staan en zou ze exact willen wegen? Er zijn vast nog meer mensen die de inhoud zouden willen weten.

Hg Erik
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Filling level ceramic bottles

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Mar 2018, 19:23

Vrij belangrijk detail: om welke flessen gaat het?
Want er zijn keramische flessen in allerlei vormen en maten.
Dus eender welke fles wegen gaat niet veel raad brengen.
0 x

more4malt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor more4malt » 18 Mar 2018, 22:20

Ik zou voor de zekerheid dan toch ook even kijken of 1ml whisky (soortelijk gewicht) wel gelijk staat aan 1gram.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Mar 2018, 08:07

more4malt schreef:Ik zou voor de zekerheid dan toch ook even kijken of 1ml whisky (soortelijk gewicht) wel gelijk staat aan 1gram.

Het soortelijk gewicht is nog wel uit te rekenen. Bij een ABV van bv 46% neem je voor 46% het soortelijk gewicht van alcohol en voor de overige 54% het soortelijk gewicht van water. Zover zul je er dan niet van af zitten. Ik denk ook niet dat TS het op de ml nauwkeurig wil weten.
V.w.b. de keramische flessen: als je ze allemaal een inhoud van 700ml hebben dan zal de vorm er niet heel veel toe doen, de oppervlakte zal globaal hetzelfde zijn. De dikte is dan ook nog wel enigszins van belang. Je zou eens 10 verschillende keramische flessen kunnen wegen en kijken wat de verschillen zijn.
Beter was geweest om de fles te wegen vóórdat je ze opentrok...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

eppo58
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 19 Mar 2018, 09:19

Volgens mij werkt dit alleen maar per botteling. Dus wat is het exacte gewicht van een lege fles Bowmore seagulls 700 ml en wat weegt een 750 ml fles? Wat wegen de lege flessen seadragon 700 en 750 ml etc etc.
Als het zo is dat de whisky ook in het keramiek intrekt dan is het beter om te wegen na een periode (maand?) dat de fles leeg is zodat die whisky er ook uit verdampt is.
Voor het lagere gewicht van de alcohol kan je corrigeren uitgaande van een soortelijk gewicht van 0,79 g per ml bij 20 graad celsius en het alcoholpercentage.
Voorbeeld een lege fles gulls 700 ml weegt 467 gram een gevulde weegt 1005 gram. Alcohol percentage is 43%. De inhoud weegt 538 gram.
1 ml whisky 43% weegt 0,43*79(percentage alcohol x Soortelijk gewicht alcohol)+ 0,57(percentage deel zonder alcohol x 1 gram) = 0,3397+0,57=0,8097 gram. 538 gram ( gewicht vd inhoud) gedeeld door 0,8097 gram (soortelijk gewicht vd inhoud) maakt dat de inhoud 664,4 ml ipv 700 ml zal zijn.
Enige onzekerheid die ik heb is of dat het gewicht van 1 ml niet alcohol precies 1 gram is. Immers er zit nog wat meer in het niet alcoholische deel vd whisky. Maar goed je komt volgens mij wel heel ver zo.
Het lijkt ingewikkeld maar als iedereen zijn lege fles gaat wegen (het postkantoor heeft weegschalen tot op de gram nauwkeurig) en er een mooi excel bestand van maken dan krijgen we een veel nauwkeuriger schatting vh vulnivo dan wat we nu hebben. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit nog niet gedaan wordt.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mar 2018, 09:25

eppo58 schreef:Voorbeeld een lege fles gulls 700 ml weegt 467 gram een gevulde weegt 1005 gram.

Even voor de zekerheid: Doe je bij het wegen van de lege fles dan wel ook de dop er weer terug op? Kan ook nog net een klein verschilletje maken, zeker bij flessen waar hout wordt gebruikt brengt dat ook wat gewicht mee...
0 x

Freezeroz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 18 Apr 2018, 17:02

Je kan een keramische fles even een aantal uren in de vriezer zetten/leggen.
Dan er weer uithalen en goed droog wrijven. Als je hem dan even buiten de koeling laat staan, wordt er na een aantal minuten condens op de buitenkant van de fles zichtbaar, precies tot aan het vul level. Probeer maar.
2 x
Voor sample ruil hou ik mij aanbevolen.
Afbeelding

Terug naar “Test- en hulpforum”