Publiekelijk straffen?

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Publiekelijk straffen?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Sep 2025, 10:32

https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=21035

Is dit de weg waar dit forum in gaat slaan?

Flikker mij dan ook maar in dat onderwerp (zonder discussie mogelijkheid) maar dan ook voorgoed en niet tijdelijk!
Behalve dat dit forum al behoorlijk leegbloedt wordt op deze wijze, naar mijn 'bescheiden' mening, averechts omgegaan met bedoeling van een open forum.

Verplaatst uit Gouden godendrank
5 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Publiekelijk straffen?

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Sep 2025, 10:51

Een beetje Pit is idd wenselijk, graag zelfs, maar ik ken het achterliggende in dit geval niet.

Groet Cor
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Sep 2025, 11:48

Ik kom net terug van 2 weken vakantie, zie de mededeling van de Mods als eerste staan dus vermoedde dat er een enorme openbare fittie was geweest! Pakte de popcorn er al bij om te gaan zitten smullen. Wat denk je? NIKS!!! Dus vandaar mijn bericht hier.

Het feit dat jij (je hebt de mededeling wel "geliked" zag ik) en ik niet geheel van de hoed en de rand weten komt doordat de reden van het publiekelijk in een strafbank plaatsen van een lid van het forum door de Mods van dienst ook niet publiekelijk is geweest maar via pb's.

Dus buiten de open discussie is Wouter vermoedelijk beledigend geweest naar waarschijnlijk één van de Mods.

Of dit wel of niet tot een (tijdelijke) ban moet lijden laat ik buiten discussie.

Maar waarom MOET er dan nadrukkelijk publiekelijk en zonder discussiemogelijkheid een bericht van geplaatst worden?
Dit had ook buiten de officiële mededelingen in een pb met Wouter gecommuniceerd kunnen worden.
Hoe het nu gaat lijkt mij sterk tegen het principe van een OPEN forum en riekt naar dictatuur of op z'n minst kleinzieligheid.

Als dit de manier is waarop dit forum beheert gaat worden hoeft het voor mij niet meer Cor.
3 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Sep 2025, 11:59

Probleem is idd dat we niet vd hoed en rand weten.
Mijn Like was vanwege het feit dat ik het wel positief vind dat er Toezicht / Correctie / Aanspreking / etc is en er dus ingegrepen word als
dat nodig is. Ook ik denk dat de discussie via PB was, want ook ik heb niks gezien ( als dagelijks gebruiker ).

Groet Cor
0 x

JeroendeR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroendeR » 17 Sep 2025, 13:32

Het is natuurlijk wel handig om te weten of iemand een ban heeft en daarom niet reageert.

Maar bij een publieke ban hoort dan wel een publieke reden.

Indien je prive (via pb) geconfronteerd wordt met het feit dat iemand over jouw schreef gaat, kun je er zelf voor kiezen om met iemand niet meer te communiceren.

Overigens ben ik tegen een rubberentegelforum, dus er moet wel iets heel ernstigs aan de hand zijn voor een publieke ban.

Grt Jeroen
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 17 Sep 2025, 15:55

Ik had je bericht ook geliked.

Was al verbaasd dat er van niemand een reactie kwam op deze ban en misschien zegt dat meer over de staat van dit forum.
Ik kijk ook geregeld maar had ook niks meegekregen dat niet door de beugel kon dus ging er ook vanuit dat dit buiten het forum had plaatsgevonden. Daarom ook wel verbaasd dat dit zo publiekelijk moest worden medegedeeld. Maar wat ik al zeg ik ging ook gewoon weer over tot de orde van de dag. Nu ik je reactie zag snap ik je verbazing en is het de vraag of dit de manier is op een open forum. Misschien goed om het daar met elkaar over te hebben tenminste als er nog genoeg animo en leven in dit forum zit.
1 x

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 17 Sep 2025, 16:06

Ik kijk regelmatig op het forum, maar volgens mij heb ik dat bericht even gemist.
Een publieke schandpaal is nou niet echt iets van deze eeuw, en lijkt mij dan ook totaal niet wenselijk. Als iemand op je teentjes trapt dan zeg je dat je hem een l*l vindt en daarna over tot de orde van de dag. Wat mij betreft moet een pittige discussie gewoon mogelijk zijn op dit forum, uiteraard wel binnen het redelijke want je kunt ook te ver gaan. Als iemand echt compleet over de schreef gaat moet een ban natuurlijk mogelijk blijven, maar dat regel je dan lekker onderling via pb en niet via een publieke schandpaal.
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 17 Sep 2025, 19:26

Er was helaas inderdaad sprake van 'over de grens gaan' en ook 'op de man spelen'. De persoon in kwestie is erop aangesproken, maar koos helaas voor verdere escalatie en beledigingen.
Maar dit alles gebeurde in PB's en die worden niet openbaar gemaakt (zie forumregels). Dus is het buiten zicht gebleven.
Uiteraard is er eerst in het moderatie-team overlegd, voordat (met tegenzin) tot deze stap is overgegaan. Maar als iemand op deze manier tekeer gaat, dan hangen daar consequenties aan.
Waarom dan de post omtrent 'banned members'? Omdat we het wel netjes vonden om te laten weten, waarom iemand ineens niet meer vindbaar is op het forum.
0 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 17 Sep 2025, 20:11

Openbaar maken mag volgens de regels wel als beide partijen hier toestemming voor geven als ik het goed lees. Niet dat ik dat wil maar dit is wat er staat.

12. Deze forum regels gelden ook voor het gebruik van het Privé Berichten Systeem.
a- Het is niet toegestaan Privéberichten of delen daarvan op het forum te plaatsen of anderszins
te publiceren zonder voorafgaande toestemming van de afzender of auteur.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Sep 2025, 20:15

Uridium schreef:Waarom dan de post omtrent 'banned members'? Omdat we het wel netjes vonden om te laten weten, waarom iemand ineens niet meer vindbaar is op het forum.

En dat is nu waar ik het absoluut niet mee eens ben!
Dat
Uridium schreef:De persoon....
iemand in pb uitscheld of beledigd, dat jullie daar consequenties aan verbinden, so be it.
Maar vervolgens Wouter met naam vermelden in zo'n kutbericht, sorry. Bull-shit!
Had dit gewoon in pb sfeer gecommuniceerd met elkaar, als onvolwassen mannetjes die beter zouden moeten weten.
Nu wordt iemand publiekelijk op een strafbankje gezet wat op mij meer overkomt als aan de schandpaal gehangen.
Netjes voor andere forum leden? Nee, belerend, misselijk en walgelijk.

Trouwens, is dit niet in strijd met regels op de privacywet? Zal ik dit eens voor jullie navragen bij Autoriteit Persoonsgegevens?
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 17 Sep 2025, 20:20

dannyp44 schreef:Openbaar maken mag volgens de regels wel als beide partijen hier toestemming voor geven als ik het goed lees. Niet dat ik dat wil maar dit is wat er staat.

12. Deze forum regels gelden ook voor het gebruik van het Privé Berichten Systeem.
a- Het is niet toegestaan Privéberichten of delen daarvan op het forum te plaatsen of anderszins
te publiceren zonder voorafgaande toestemming van de afzender of auteur.

En daar was geen sprake van.
0 x
Afbeelding

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 17 Sep 2025, 20:29

Wellicht is het een optie om een banlist toe te voegen aan het forum (zie https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ban_list_mod/).

Als ik het goed lees is het dan wel mogelijk om iemand op te zoeken mocht je denken waar is die gebleven? Maar is het niet zo publiekelijk als in een appart topic, die dan ook gelijk bij iedereen in zn ongelezen topics naar boven komt. Zomaar een ideetje…
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Sep 2025, 06:45

MaltMuppet schreef:Wellicht is het een optie om een banlist toe te voegen aan het forum (zie https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ban_list_mod/).

Als ik het goed lees is het dan wel mogelijk om iemand op te zoeken mocht je denken waar is die gebleven? Maar is het niet zo publiekelijk als in een appart topic, die dan ook gelijk bij iedereen in zn ongelezen topics naar boven komt. Zomaar een ideetje…
Als mod hebben we zo'n lijst, maar die is niet openbaar. We zullen kijken wat mogelijk is. In de tussentijd is 'banned members' verplaatst naar het 'vraag en aanbod' topic, dat is alleen voor leden toegankelijk.

Vind ik het persoonlijk niet uitmaken of de ban volgt uit misdraging in een publiekelijke discussie of via PM. In het verleden zijn meer leden verwijderd waarbij dat al dan niet in de openbare topics is vermeld.

In dit geval zou de persoon zonder verdere ruchtbaarheid van het forum worden geweerd.
Daar kan ook voor worden gekozen, maar is er ook geen discussie meer en kan ook problemen geven door het plotseling zonder uitleg laten verdwijnen van het lid.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Sep 2025, 09:51

Geen idee wat de forumregels hieromtrent precies zijn en ik snap best dat beledigingen op wat voor manier dan ook niet de gewenste manier van communiceren is, maar het feit dat er openbaar niets is geuit voelt bij mij ook behoorlijk ongemakkelijk.

Volgende stap is een lid bannen omdat je een middelvinger van 'm krijgt op straat? Wellicht wat gekscherend, maar ik denk dat je hier echt op een hellend vlak zit.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Sep 2025, 10:36

Voor privéberichten gelden dezelfde forumregels (12).

Ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijk voelt, er is geen openbare toetsing bij berichten die privé zijn verzonden. En dan zullen er verschillende meningen zijn over wat wel en niet door de beugel kan.

Maar de beslissing wordt niet alleen genomen, ook in dit geval niet. Moderator ben je niet op eigen titel maar beheer je het belang van het forum door de regels toe te passen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”