Het Whisky forum Internet-domein nu ook op IPv6

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Piet
Moderator
Moderator

Het Whisky forum Internet-domein nu ook op IPv6

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Jun 2011, 21:19

Met ingang van vandaag heeft het forum-domein naast het IPv4-adres (195.211.72.145) nu ook een IPv6-domein (2a03:3c00:a001:61:0:0:0:15). Niet dat je de nummers hoeft te weten hoor. Dit is meer voor de liefhebbers.

In principe merkt er niemand iets van. We zijn nu klaar voor de toekomst.
Volgens de statistieken kan 0,25% van de Internetgebruikers websites zonder IPv6-adres niet bezoeken. Dat kan nu dus wel. Echter, ook met een 'dubbel' adres zullen niet alle computers even goed om kunnen gaan met IPv6-adressen. Sterk verouderde besturingssystemen kunnen problemen hebben met dit nieuwe schema, ook als het naast het oude IP bestaat, wat ervoor kan zorgen dat de website voor deze zeer selecte groep internetgebruikers (0,12%) niet altijd goed werkt.
Als we veel problemen tegenkomen kan het IPv6 weer uitgeschakeld worden maar dat doen we natuurlijk liever niet. Dus heb je ná vandaag (9 juni 2011, 21:00 uur) een probleem met de toegang (niet zijnde een inlog probleem) laat het even weten.

Voor degenen die niet weten waar dit over gaat:
Iedere computer op het internet heeft een eigen IP-adres 1). Toen IP in 1981 werd bedacht, was nooit gerekend op het huidige massale gebruik. Er is toen dan ook een schema bedacht dat ruim 4 miljard IP-adressen mogelijk maakte, een ondenkbaar groot aantal voor die tijd.

Wereldwijd is nu een tekort aan IP-adressen ontstaan; er zijn nog maar weinig IP-adressen over om nieuwe computers te kunnen adresseren. Al in 1998 werd een nieuw adressenschema gepubliceerd dat 340 sextiljoen (dat zijn 36 nullen) IP-adressen mogelijk maakte om dit probleem te voorkomen. Omdat er voor bedrijven echter nog geen concrete noodzaak was voor het invoeren van het nieuwe protocol en omdat het nieuwe protocol concreet anders is dan het oude (ze zijn niet met elkaar compatibel), begint het nieuwe protocol nu pas aan haar opmars. Er zijn nu al internetgebruikers die alleen maar websites met een IPv6-adres kunnen bezoeken en uiteindelijk zullen alle oude IP-adressen zijn uitgefaseerd.

1) In de meeste huishoudens is dit overigens per internetverbinding. Als er twee computers op één modem aangesloten staan, hebben deze waarschijnlijk hetzelfde IP-adres.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Het Whisky forum Internet-domein nu ook op IPv6

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jun 2011, 21:01

0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2012, 11:16

Ons aller Johan (johan brugge) heeft juist nu problemen met de toegang tot het forum.
Vreemd genoeg kan hij wel op andere sites maar niet op het forum en ook niet op de startpagina.

Omdat er met andere sites wel problemen geweest zijn met IPv6 heb ik dat nu voor dit domein uitgeschakeld. Helaas zonder resultaat. Vorige week werkte www.whiskydesignaward.com opeens niet meer met IPv6 maar wel "gewoon" met IPv4 adressen. Ook daar heeft de provider nog geen reden kunnen pin-pointen.

Mocht iemand van jullie dit herkennen, tijdelijk niet op het forum kunnen, dan hoor ik graag of je daarvan ook een reden hebt ontdekt.

Een paar weken geleden kon Hans Offringa vanuit de States het forum niet benaderen. We hebben toen aan deze kant niets kunnen ontdekken en een week of zo later was het opgelost :HitHead Zeer onbevredigend dat we nooit achter de oorzaak zijn gekomen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Sep 2012, 09:39

IPv6 is weer geactiveerd aangezien het probleem daar los van blijkt te staan.

Overigens is het voor Johan nog niet opgelost maar ligt het naar alle waarschijnlijkheid bij zijn provider. Blijft heel vreemd.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 Sep 2012, 18:57

Ik had van morgen moeite om op de site te komen, vanaf kantoor weliswaar, maar daar is alles oké! Enig idee, Piet?
Kon trouwens helemaal niet op de site van whiskysite.nl komen :o

Het zit 'm vast in de atmosferische storingen :lol:

:Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Sep 2012, 19:05

I_SPEY schreef:Ik had van morgen moeite om op de site te komen, vanaf kantoor weliswaar, maar daar is alles oké! Enig idee, Piet?

Moeite ? Wat heet ? ... als het langer duurt en ook op whiskysite dan heb je een trage verbinding (gehad). Wat dat betreft is het Internet een groot mysterie 8-) .. en het zou zo maar kunnen dat whiskysite.nl het heel druk had :o

... maar daar is alles oké!..
Ja ja, en er is ook nooit iets veranderd :gnif
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 Sep 2012, 19:21

Piet schreef:
I_SPEY schreef:Ik had van morgen moeite om op de site te komen, vanaf kantoor weliswaar, maar daar is alles oké! Enig idee, Piet?

Moeite ? Wat heet ? ... als het langer duurt en ook op whiskysite dan heb je een trage verbinding (gehad). Wat dat betreft is het Internet een groot mysterie 8-) .. en het zou zo maar kunnen dat whiskysite.nl het heel druk had :o

... maar daar is alles oké!..
Ja ja, en er is ook nooit iets veranderd :gnif

... maar daar is alles oké!.. Hoe bedoel je? Uitleg svp!

Deze quote is nog vreemder: Ja ja, en er is ook nooit iets veranderd Ik begrijp je nu even h e l e m a a l niet, beste Piet! Uitleg svp! ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Sep 2012, 19:40

Mijn antwoord heeft toch alleen en direct betrekking op wat jij schreef René :Scratch
Jij schreef dat op kantoor alles okay is: "vanaf kantoor weliswaar, maar daar is alles oké! Enig idee"

Daarop zeg ik dat er dan meestal ook bij gezegd wordt dat er niets veranderd is.
Negen van de tien keer blijkt er dan toch wel wat veranderd te zijn, al is het maar software updates die meestal in de achtergrond en ongezien gedaan worden, wijzigingen bij de provider, etc. etc,

Met "Ik had van morgen moeite om op de site te komen" kan ik verder ook niets. Er zit zoveel tussen je PC voordat je bij het forum bent. Daar kan van alles mis gaan. En meestal is dat tijdelijk. Dat heeft ook 9 van de 10 keer niets met het forum van doen.
Als je specifiek en alleen problemen hebt om Het Whisky forum te benaderen dan zul je duidelijker moeten zijn met te beschrijven wat er dan niet goed of anders gaat. Vandaar.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 Sep 2012, 20:01

Piet schreef:Mijn antwoord heeft toch alleen en direct betrekking op wat jij schreef René :Scratch
Jij schreef dat op kantoor alles okay is: "vanaf kantoor weliswaar, maar daar is alles oké! Enig idee"

Daarop zeg ik dat er dan meestal ook bij gezegd wordt dat er niets veranderd is.
Negen van de tien keer blijkt er dan toch wel wat veranderd te zijn, al is het maar software updates die meestal in de achtergrond en ongezien gedaan worden, wijzigingen bij de provider, etc. etc,

Met "Ik had van morgen moeite om op de site te komen" kan ik verder ook niets. Er zit zoveel tussen je PC voordat je bij het forum bent. Daar kan van alles mis gaan. En meestal is dat tijdelijk. Dat heeft ook 9 van de 10 keer niets met het forum van doen.
Als je specifiek en alleen problemen hebt om Het Whisky forum te benaderen dan zul je duidelijker moeten zijn met te beschrijven wat er dan niet goed of anders gaat. Vandaar.

Oké Piet, all's clear! :)

It's all in the air, I suppose! (deze dag is iedereen, ik herhaal iedereen recalcitrant, dus let it be! - niets mbt tot jou, hoor!).

:Proost

Thx.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Okt 2012, 09:55

Hehe, eindelijk kan ik weer via mijn gewone netwerk weer inloggen. Mijn provider heeft het probleem uiteindelijk toch kunnen oplossen. Wel grappig dat de technicus die langs kwam dit probleem nog nooit had gezien. Er zou iets mis geweest zijn met een aantal nieuwe IP-adressen die mijn provider had aangekocht/aangemaakt die toegekend werden aan abonnees uit mijn directe omgeving. Die zouden een aantal websites niet herkennen waardoor er ook geen toegang kon verkregen worden. Dit zou het geval geweest zijn bij een 600-tal aansluitingen van dezelfde provider in de regio. Maar dat is dus allemaal opgelost. Nogmaals van harte bedankt Piet, voor alle gedane moeite en tips om na te gaan waar het probleem juist zat. :goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Okt 2012, 10:26

johan brugge schreef: Er zou iets mis geweest zijn met een aantal nieuwe IP-adressen die mijn provider had aangekocht/aangemaakt die toegekend werden aan abonnees uit mijn directe omgeving. Die zouden een aantal websites niet herkennen waardoor er ook geen toegang kon verkregen worden.

Hé hé ... blijft een raar verhaal hoor. Want waarom dan alleen juist het IP-adres van Het Whisky forum blokkeren ?
Ik had het nog een beetje begrepen als het te doen had met een heel IP-range van de HWF provider. Maar echt allen het forum-IP.... Ze moeten toch ergens een soort black-list hebben waardoor ze toegang tot delen van het Internet blokkeren. Vraag me af of dat zo maar mag? Het kan kennelijk wel.
Waarvan acte zal ik maar zeggen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Okt 2012, 11:21

Piet schreef:
johan brugge schreef: Er zou iets mis geweest zijn met een aantal nieuwe IP-adressen die mijn provider had aangekocht/aangemaakt die toegekend werden aan abonnees uit mijn directe omgeving. Die zouden een aantal websites niet herkennen waardoor er ook geen toegang kon verkregen worden.

Hé hé ... blijft een raar verhaal hoor.

Dat was ook mijn gedachte. Maar chapeau dat het opgelost is. Zelf zou ik niet direct in die richting gedacht hebben... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”