Whiskytermen en begrippen pagina

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Trebla
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whiskytermen en begrippen pagina

Ongelezen berichtdoor Trebla » 13 Jan 2011, 13:46

Als betrekkelijk nieuwkomer is ik eigenlijk iets waarnaar ik, onbewust overigens, toch hen gezocht.
Een pagina met begrippen betreffende whisky.
Zo heet een glas waaruit je blends drinkt een 'tumbler', maar de naam van een glas waaruit je (single) malts nuttigd, een beetje vreemd uitgevoerd sherryglas, heeft uiteraard ook een eigen naam.
Wat is het verschil tussen een malt en single malt. Ook dat koperen apparaatje waaruit je druppels met (gedestilleerd) water in je malt kan druppelen heeft een naam, ben ik vergeten.
Oude rotten hebben hier geen moeite mee, denk ik dan in mijn naïviteit, maar ik ben wel nieuwsgierig naar deze in whiskyland typise benamingen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: begrippen pagina

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jan 2011, 14:03

Wellicht kun je hier mee vooruit? Let vooral op die link onderaan in dat bericht!

Trebla schreef:Zo heet een glas waaruit je blends drinkt een 'tumbler', maar de naam van een glas waaruit je (single) malts nuttigd, een beetje vreemd uitgevoerd sherryglas, heeft uiteraard ook een eigen naam.

Een tumbler is m.i. niet per definitie voor een blend, maar dat terzijde. Het glas waar jij op doelt is denk ik een Glencairn (of indien op een pootje een "Sniffer glass"; zie het Topic over glazen)
Trebla schreef:Wat is het verschil tussen een malt en single malt.
Een Single Malt is een Malt, maar een Malt is niet per definitie een Single Malt :Scratch :gnif Een mix van alleen (verschillende) Single Malts (whisky met alleen whisky van malted barley van 1 distilleerderij) van verschillende distilleerderijen (ofwel een blended malt) is ook "een malt".
Trebla schreef:Ook dat koperen apparaatje waaruit je druppels met (gedestilleerd) water in je malt kan druppelen heeft een naam, ben ik vergeten.

Euh... ik doe dat met een pipet:
Afbeelding
Die zie je ook op tastings.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Begrippen pagina

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jan 2011, 15:44

Trebla schreef:Als betrekkelijk nieuwkomer is ik eigenlijk iets waarnaar ik, onbewust overigens, toch hen gezocht.
Een pagina met begrippen betreffende whisky.

Ab, dat is nu niet direct de functie van een forum.

Bovendien staat het hele web vol met dat soort lijsten en dan hebben we het nog niet over de boeken. Wel proberen we met lijsten, o.a. de geclassificeerde lijsten, die informatie wat beter vindbaar te maken.

Kijk maar eens in: Sites met algemene Whisky info, Independent Bottlers, etc. .

Ook in Geclassificeerde lijsten met links naar verenigingen, clubs, commerciële instellingen en andere nuttige websites staan tal van sites waarop whisky-termen staan. Omdat ieder zo zijn voorkeur heeft is het zaak één of twee sites te vinden die jij handig vindt.
Zie als voorbeeld in Persoonlijke particuliere Whisky-sites en blog's:
www.whiskywereld.nl onder Whisky termen
of de enorme lijst van termen (in de rechter kantlijn) op Onversneden.nl onder Whiskytermen, Handig om mee uit te pakken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whiskytermen en begrippen pagina

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Jan 2011, 00:09

Op de website van de Bennevisclub, Whiskyproevers uit Alkmaar staat ook een goede Nederlandstalige lijst.

Whiskywoordenboek De belangrijkste whiskytermen op een rijtje.

Overigens hebben we wel een gerelateerde discussie lopen Whisk(e)y afkortingen en termen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”