Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?
Geplaatst: 03 Mei 2018, 13:04
Hierbij wil ik graag een nieuw idee lanceren: het lanceren van een eigen tasting panel! Door het proeven, beoordelen en beschrijven van whiskies komt er regelmatig een goede inhoudelijke bijdrage op het forum, op grond waarvan andere leden (of ieder ander persoon) mogelijk zijn/haar nieuwe aankopen op kan baseren.
Idee
Hoe ik het vooralsnog voor me zie, is dat een vaste groep mensen (afhankelijk van het aantal aanmelders) ieder kwartaal een aantal (vooralsnog 4) whiskies proeft. De basis is dat één persoon (vooralsnog wil ik deze rol op me nemen) de flessen koopt, verdeelt over samples, deze aan de panelleden stuurt, en iedereen gaat proeven. Doel daarbij is dat er een nieuw onderwerp op het forum komt, waar alle panelleden hun proefnotities kwijt kunnen, en waarna iedereen kan discussiëren of vragen stellen over de betreffende whiskies.
Op deze manier wordt er m.i. een ander concept neergezet dan Whiskybase, waar iedereen op individuele basis zijn/haar bevindingen kwijt kan. Dit concept is niet bedoeld om met Whiskybase te concurreren, maar biedt meer een aanvulling door ruimte voor gesprek om de "kale notities" heen.
De bedoeling is dat een aantal personen voor in principe een vaste periode deel uitmaakt van het tasting panel. Panelleden krijgen daarbij diverse whiskies te proeven, zoals:
- nieuwe releases
- head to head-proeverijen: een oude release vs. een nieuwe release van een bepaald merk, verschillende releases van één merk (bijv 12 yo tov een single cask), of verschillende merken ten opzichte van elkaar (bijv. de drie Kildalton-distilleerderijen ten opzichte van elkaar).
- verschillende herkomsten en soorten: bourbon, Tenessee whiskey, sour mash, Canadian whisky, Ierse whiskey, Japans, Duits, Nederlands, noem maar op.
- Spirits (alleen whisky in wording, geen andere distillaten)
Hoe
Afhankelijk van de animo zou ik het panel willen opzetten uit 7 leden (incl ik zelf) die 10 cl afnemen of 11 leden (incl ik zelf) die 6 cl afnemen. Dit omdat afgaan op één keer 3 cl (of 2x 1,5 cl) wellicht wat krap is.
De samples zullen worden aangeboden tegen kostprijs (inkoop + verzendkosten). Daarbij wil ik uitgaan van een gemiddelde waarde per fles per kwartaal. Ik ga vooralsnog uit van een gemiddelde van € 80 per fles. Het kan dus zijn dat er 3 flessen van € 40 bij zit, en 1 van € 200.
Bij een gemiddelde waarde van een fles van € 80 (wat al veel is) zou dit neer komen op ca. € 40 per kwartaal voor 6 cl, en € 60 voor 10 cl. Dat is omgerekend max. € 5 per sample van 3 cl. De daadwerkelijke grootte van de delen hangen af van het aantal gegadigden, en zijn idealiter 6 of 10 cl.
Wie
Wie kan meedoen?
Iedereen, jong of oud (mits 18+ natuurlijk), ervaren of onervaren, die bereid is
- om zichzelf eenmalig als panellid te introduceren, inclusief de manier waarop hij/zij proeft en met welke zaken hij/zij daarbij rekening houdt
- om van iedere whisky een notitie (vooralsnog in het Nederlands) en beoordeling te schrijven
- actief bij te dragen aan de discussies over de whiskies die geproefd zijn
Kortom: een leuke kans om verschillende nieuwe en aparte whiskies te proeven tegen aankoop- en verzendprijs, en actief bij te dragen aan het forum!
Gevraagd
Wat ik graag van jullie zou weten:
1) Lijkt het je leuk om mee te doen?
2) Indien ja, zou je voor 6 cl of 10 cl (of in beide gevallen) mee willen doen?
Ik hoop op voldoende interesse. Mocht er onverhoopt meer interesse dan plekken zijn, dan kijk is of ik meerdere groepen van 7 of 11 personen kan maken. Anders kan het zijn dat ik op basis van nadere vragen aan de personen een selectie probeer te maken.
UPDATE
Het gaat goed met de aanmeldingen, en we kunnen wat gaan opstarten! Voorlopig kunnen aanmeldingen blijven komen. Onderstaand zie je de varianten. Op basis hiervan denk ik dat we kunnen gaan werken met 6 cl. Maar wellicht kunnen we de groep van 11 uitbreiden naar 22. Of we kunnen een combi maken, dat sommigen 6 cl afnemen, en anderen 10 cl.
Anyhow, de stand van zaken (wordt regelmatig bijgewerkt):
6 cl
Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk
Reservebank:
Squaadgras
Edwinedje
10 cl
MacErik
Hammerhead
Defeatless
Idee
Hoe ik het vooralsnog voor me zie, is dat een vaste groep mensen (afhankelijk van het aantal aanmelders) ieder kwartaal een aantal (vooralsnog 4) whiskies proeft. De basis is dat één persoon (vooralsnog wil ik deze rol op me nemen) de flessen koopt, verdeelt over samples, deze aan de panelleden stuurt, en iedereen gaat proeven. Doel daarbij is dat er een nieuw onderwerp op het forum komt, waar alle panelleden hun proefnotities kwijt kunnen, en waarna iedereen kan discussiëren of vragen stellen over de betreffende whiskies.
Op deze manier wordt er m.i. een ander concept neergezet dan Whiskybase, waar iedereen op individuele basis zijn/haar bevindingen kwijt kan. Dit concept is niet bedoeld om met Whiskybase te concurreren, maar biedt meer een aanvulling door ruimte voor gesprek om de "kale notities" heen.
De bedoeling is dat een aantal personen voor in principe een vaste periode deel uitmaakt van het tasting panel. Panelleden krijgen daarbij diverse whiskies te proeven, zoals:
- nieuwe releases
- head to head-proeverijen: een oude release vs. een nieuwe release van een bepaald merk, verschillende releases van één merk (bijv 12 yo tov een single cask), of verschillende merken ten opzichte van elkaar (bijv. de drie Kildalton-distilleerderijen ten opzichte van elkaar).
- verschillende herkomsten en soorten: bourbon, Tenessee whiskey, sour mash, Canadian whisky, Ierse whiskey, Japans, Duits, Nederlands, noem maar op.
- Spirits (alleen whisky in wording, geen andere distillaten)
Hoe
Afhankelijk van de animo zou ik het panel willen opzetten uit 7 leden (incl ik zelf) die 10 cl afnemen of 11 leden (incl ik zelf) die 6 cl afnemen. Dit omdat afgaan op één keer 3 cl (of 2x 1,5 cl) wellicht wat krap is.
De samples zullen worden aangeboden tegen kostprijs (inkoop + verzendkosten). Daarbij wil ik uitgaan van een gemiddelde waarde per fles per kwartaal. Ik ga vooralsnog uit van een gemiddelde van € 80 per fles. Het kan dus zijn dat er 3 flessen van € 40 bij zit, en 1 van € 200.
Bij een gemiddelde waarde van een fles van € 80 (wat al veel is) zou dit neer komen op ca. € 40 per kwartaal voor 6 cl, en € 60 voor 10 cl. Dat is omgerekend max. € 5 per sample van 3 cl. De daadwerkelijke grootte van de delen hangen af van het aantal gegadigden, en zijn idealiter 6 of 10 cl.
Wie
Wie kan meedoen?
Iedereen, jong of oud (mits 18+ natuurlijk), ervaren of onervaren, die bereid is
- om zichzelf eenmalig als panellid te introduceren, inclusief de manier waarop hij/zij proeft en met welke zaken hij/zij daarbij rekening houdt
- om van iedere whisky een notitie (vooralsnog in het Nederlands) en beoordeling te schrijven
- actief bij te dragen aan de discussies over de whiskies die geproefd zijn
Kortom: een leuke kans om verschillende nieuwe en aparte whiskies te proeven tegen aankoop- en verzendprijs, en actief bij te dragen aan het forum!
Gevraagd
Wat ik graag van jullie zou weten:
1) Lijkt het je leuk om mee te doen?
2) Indien ja, zou je voor 6 cl of 10 cl (of in beide gevallen) mee willen doen?
Ik hoop op voldoende interesse. Mocht er onverhoopt meer interesse dan plekken zijn, dan kijk is of ik meerdere groepen van 7 of 11 personen kan maken. Anders kan het zijn dat ik op basis van nadere vragen aan de personen een selectie probeer te maken.
UPDATE
Het gaat goed met de aanmeldingen, en we kunnen wat gaan opstarten! Voorlopig kunnen aanmeldingen blijven komen. Onderstaand zie je de varianten. Op basis hiervan denk ik dat we kunnen gaan werken met 6 cl. Maar wellicht kunnen we de groep van 11 uitbreiden naar 22. Of we kunnen een combi maken, dat sommigen 6 cl afnemen, en anderen 10 cl.
Anyhow, de stand van zaken (wordt regelmatig bijgewerkt):
6 cl
Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk
Reservebank:
Squaadgras
Edwinedje
10 cl
MacErik
Hammerhead
Defeatless
) en je hebt net de nieuwste release van Ardbeg (of Highland Park) ingekocht kun je dan, bv. per kwartaal, een keer passen?