Discussie over investeren in whisky

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Mei 2018, 18:11

MisterMonkeyDonkey schreef:
yambox schreef:Maar waar ik weinig commentaar op zie, zijn de sampleverkopers. In heel veel gevallen is dit voor hen een (zeer) lucratieve business. Onder het mom van "ik bied iedereen de kans om mijn fles te proeven" wordt elk sample met winst verkocht. Het valt zo niet op doordat er geen referentiekader is zoals je prijzen van volle flessen kan vergelijken, maar vermenigvuldig gewoon eens de sampleprijs met het aantal samples dat je uit een volle fles kan halen, en je valt soms achterover ...
Kortom, sampleverkopers zijn in veel gevallen verdoken investeerders, maar iedereen laat die met rust. Bizar ...

Hier ben ik het niet met je eens, je zou ervan versteld staan wat er allemaal bij komt kijken (flesjes (bijna 0.5euro per flesje), doosjes, inpakmateriaal, ducktape, labels, benzine om elke keer naar een afleverpunt te rijden,...). Om nog te zwijgen over de tijd die je erin steekt, dat is puur hobby. Ik bekijk zelden prijzen van de anderen, maar alles geteld maak ik volgens mij geen euro winst op samples. Op flessen wel, verkoopprijs voor een volle fles is bij mij meestal zelfs hoger dan wat ik voor het sample x 23 tel, en daar komen dus nog een hoop kosten bij...

helemaal met mistermonkeydonkey eens, compleet ongegronde reactie van yambox
er komen genoeg kosten bij en we steken er een hoop tijd in om bijzondere flessen zeer betaalbaar als sample aan te bieden.
we kunnen hiermee absoluut niet onze eigen borrels bekostigen, het sampelen zorgt ervoor dat er bijzondere flessen open kunnen gaan die anders wellicht gesloten zouden blijven, wij nemen eerder een risico door ze te openen dan dat we lucratief bezig zijn om even te cashen
12 x
Afbeelding

jerroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jerroen » 04 Mei 2018, 22:59

Ik zie de sample-verkopers op dit forum als juiste degene die het mogelijk maken om meer whisky's te proberen dan dat je kan met zelf flessen kopen.

Zoals aangegeven gaat er moeite, tijd en kosten in. Ik vind het niet meer dan normaal om daar wat voor te betalen. Daarnaast zijn er genoeg bij waarvan ik me vraag of ze uberhaupt al hun kosten wel uit krijgen.

Als je kijkt wat ze per uur verdienen op hun werk en dat je zou datzelfde uurtarief op hun tijd en moeite loslaten dan is het allemaal reuze te overzien.

Ik ben er in ieder geval blij mee dat mensen de moeite willen nemen. Dus allemaal bedankt daarvoor.
6 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mei 2018, 23:22

Als ik alles van de afgelopen 3 jaar bij elkaar optel kan ik je vertellen dat ik er i.i.g. geen stuiver aan heb verdiend. Sterker nog.. zeker met de laatste opruimactie kan ik met een hand op m'n hart zeggen dat ik zelfs stuivers heb 'verloren'. Geeft niet, hoort bij de hobby, maar om alle sampleaanbieders als graaiers weg te zetten; neuh. Al moet ik je ook gelijk geven dat er enkelen ronddwalen alhier die wel een flinke marge hanteren op bepaalde bottelingen. Vaak oud, gesloten en/of lang geleden gebotteld; ik kan ze het minder kwalijk nemen - ze maken het namelijk open... óm te drinken!
1 x
2 ∞ & →

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Mei 2018, 15:20

eppo58 schreef:
hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.
Edit : en terecht

Deze stellingname van hoogheid prikkelt mij wel.

- - - 8< - - -

Hamvraag is dus als je meer investeerder bent dan drinker of stel je bent alleen investeerder ben je dan nog welkom op dit forum?
Lees het graag terug

En Erik,

Nu er een week voorbij is, en een handvol inhoudelijke antwoorden zijn gegeven...
...heb je antwoord gekregen op je hamvraag?

Lees het graag terug. ;)
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Mei 2018, 09:42

Wouter1981 schreef:Maar volgens mij heeft de SWA in hun jaarcijfers juist aangegeven dat de export is gedaald.
Niet geld, de omzet is wel gestegen, maar in volume. Ik ben dit al 2 jaar tegengekomen in een blog die dit jaarlijks helemaal uitpluist, maar die kan ik nu even niet zo snel vinden.

Ik denk dat je dit blog bedoelt: http://www.divingforpearlsblog.com/2017 ... 5-and.html
0 x
Afbeelding | Afbeelding

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 07 Mei 2018, 10:31

Investeren in whisky is natuurlijk nadelig voor de liefhebbers die graag whisky drinken. De simpele economische wetmatigheid van vraag en aanbod bepaald dat de prijzen zullen stijgen als de vraag toeneemt. Dat geldt nog sterker wanneer het aanbod (van oudere whisky) daalt.

Maltwhisky is jarenlang een niche geweest die alleen een zeer klein deel van whiskydrinkers aansprak. Wat je nu ziet is dat de markt steeds volwassener wordt. Steeds meer mensen waarderen goede whisky en deze mensen zijn ook steeds beter geïnformeerd. Naarmate de kennis toe neemt ga je op zoek naar betere whisky. Die ontwikkeling hebben we hier ook allemaal doorgemaakt. Je begint met een glas van een instapper van Glenlivet, Glenfiddich of Macallan en dan ben je gegrepen door het virus. Een paar jaar later ben je op zoek naar de mooiste IB's of oude bottelingen.

Dat de toename in populariteit zal leiden tot meer investeerders en speculanten is een onomkeerbare ontwikkeling. Dat hoort er -helaas- nu eenmaal bij. In de wijnwereld is dit al jaar en dag gemeengoed. In de grote internationale wijntijdschriften staan zelfs overzichten met de waardeontwikkelingen van zeldzame flessen.
Dat investeren in whisky een realiteit is wil evenwel nog niet zeggen dat een liefhebbersforum zoals dit de juiste plek is om flessen proberen tegen de maximale prijs te verkopen. Er zijn genoeg veilingen die tegen geringe kosten hoge prijzen weten te realiseren.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Mei 2018, 14:27

thijs100 schreef:
Wouter1981 schreef:Maar volgens mij heeft de SWA in hun jaarcijfers juist aangegeven dat de export is gedaald.
Niet geld, de omzet is wel gestegen, maar in volume. Ik ben dit al 2 jaar tegengekomen in een blog die dit jaarlijks helemaal uitpluist, maar die kan ik nu even niet zo snel vinden.

Ik denk dat je dit blog bedoelt: http://www.divingforpearlsblog.com/2017 ... 5-and.html

Yes dat is hem!
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Mei 2018, 16:23

Een interessant stuk, ik zou het alleen graag wat uitgediept zien. Hoe het zit met vat voorraden echt oud word niet echt behandeld. Er wordt helaas alleen gesproken over het brede begrip ouder dan tien.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Mei 2018, 16:33

Freezeroz schreef:Een interessant stuk, ik zou het alleen graag wat uitgediept zien. Hoe het zit met vat voorraden echt oud word niet echt behandeld. Er wordt helaas alleen gesproken over het brede begrip ouder dan tien.

Ik heb me er een tijd geleden ook in verdiept. Mocht ik ergens een gastje extra tijd hebben, dan zal ik eens kijken of dat aan de dataset ligt of aan iets anders.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Mei 2018, 17:17

Als je die info nog hebt en kan vinden, lees ik het hier graag.

Misschien kunnen we de ogen en oren van alle whisky forum gebruikers ook inschakelen. Iedereen die een warehouse bezoekt zou kunnen kijken wat er nog aan oud ligt (of er bij de gids naar vragen), en daar hier in een (apart) topic melding van maken.
Als ik puur afga op de slijterijen bij mij in de buurt en op het aanbod van online shops ten opzichte van een paar jaar geleden dan is het mager gesteld met het 25Y en ouder aanbod, op dit moment al. Laat staan hoe het er over tien of twintig jaar uitziet.
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Mei 2018, 18:20

Ik kwam dit artikel nog tegen op het net. De strekking is ongeveer dat er nu geen krapte in (gerijpte) whisky is, en dat die krapte er ook niet gaat komen. Ook in dit artikel wordt er alleen gesproken over 11 jaar en ouder.

https://scotchwhisky.com/magazine/in-de ... -shortage/
0 x
Afbeelding

eppo58
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 07 Mei 2018, 20:21

edwinedje schreef:
eppo58 schreef:
hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.
Edit : en terecht

Deze stellingname van hoogheid prikkelt mij wel.

- - - 8< - - -

Hamvraag is dus als je meer investeerder bent dan drinker of stel je bent alleen investeerder ben je dan nog welkom op dit forum?
Lees het graag terug

En Erik,

Nu er een week voorbij is, en een handvol inhoudelijke antwoorden zijn gegeven...
...heb je antwoord gekregen op je hamvraag?

Lees het graag terug. ;)

Ik maak uit de antwoorden op dat een aantal mensen op het forum de investeerder liever ziet gaan dan blijven. Anderzijds heb ik vele flessen verkocht tot groot plezier van de koper. En daar zaten niet alleen investeerders tussen. Er lijkt mij wel ruimte voor een investeerder. Maar wel met een mits namelijk dat er geen onheuse prijzen gevraagd worden. En wanneer het een onheuse prijs is verschillen we nog wel eens van mening. Jammer is dan dat die mening op het forum gezet wordt met soms ook nog eens een opmerking over de integriteit van de verkoper. Ik zie dan liever een PB naar de betreffende persoon al dan niet met cc aan een moderator. Het plezier van flessen verkoop op dit forum is in ieder geval wel sterk verminderd.
Mijn post staat nog open maar voorlopig geen zin in verversen. Overigens drink ik zelf ook whisky en bezoek wel eens een proeverij. Niet voor de invest maar ook to drink dus. Dat lijkt men dan niet te lezen.

Erik
1 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Mei 2018, 22:18

eppo58 schreef:Ik maak uit de antwoorden op dat een aantal mensen op het forum de investeerder liever ziet gaan dan blijven. Anderzijds heb ik vele flessen verkocht tot groot plezier van de koper. En daar zaten niet alleen investeerders tussen. Er lijkt mij wel ruimte voor een investeerder. Maar wel met een mits namelijk dat er geen onheuse prijzen gevraagd worden. En wanneer het een onheuse prijs is verschillen we nog wel eens van mening. Jammer is dan dat die mening op het forum gezet wordt met soms ook nog eens een opmerking over de integriteit van de verkoper. Ik zie dan liever een PB naar de betreffende persoon al dan niet met cc aan een moderator. Het plezier van flessen verkoop op dit forum is in ieder geval wel sterk verminderd.
Mijn post staat nog open maar voorlopig geen zin in verversen. Overigens drink ik zelf ook whisky en bezoek wel eens een proeverij. Niet voor de invest maar ook to drink dus. Dat lijkt men dan niet te lezen.

Erik

Het is inderdaad jammer dat niemand de moeite heeft genomen om je een PB te sturen.
Maar ik heb al eerder opgemerkt; Het is net zo veel moeite om een PB te sturen, als het te melden aan een mod, als dat het zou zijn om in het topic te reageren als dat daarvoor open stond. Waarom de drempel voor een PB dan zo hoog is kan ik alleen maar naar gissen.

En je hebt gelijk over het verschil in opvatting over wat "onheuse" prijzen zijn.
Dus als je daar een formule voor hebt dan horen we die graag.
Probleem is dat er dan weer een aantal anderen zullen zijn die deze formule gelijk weer zullen ontkrachten. :D

En ik denk niet dat we investeerders liever kwijt dan rijk zijn, maar dat de voorkeur van de community uit gaat naar investeerders die OOK inhoudelijk bijdragen aan het forum. En als je inderdaad ook drinkt en proeverijen bezoekt moet het niet moeilijk zijn om daar over te typen. Maar goed dat is volledig aan jou natuurlijk. :goedgedaan Als we daarbovenop ook nog de magische formule voor "redelijke" prijzen kunnen vinden is het helemaal win-win.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Mei 2018, 22:35

edwinedje schreef: OOK inhoudelijk bijdragen aan het forum.

Volgens mij was dat de rode draad door alle reacties heen. Goed dat je dit nog even samenvat, want uit de samenvatting die Eppo voor zichzelf heeft gemaakt wordt dit niet genoemd. Terwijl dit volgens mij toch echt de belangrijkste conclusie is.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Mei 2018, 23:24

AquaVitae schreef:Investeren in whisky is natuurlijk nadelig voor de liefhebbers die graag whisky drinken. De simpele economische wetmatigheid van vraag en aanbod bepaald dat de prijzen zullen stijgen als de vraag toeneemt. Dat geldt nog sterker wanneer het aanbod (van oudere whisky) daalt.

Maltwhisky is jarenlang een niche geweest die alleen een zeer klein deel van whiskydrinkers aansprak. Wat je nu ziet is dat de markt steeds volwassener wordt. Steeds meer mensen waarderen goede whisky en deze mensen zijn ook steeds beter geïnformeerd. Naarmate de kennis toe neemt ga je op zoek naar betere whisky. Die ontwikkeling hebben we hier ook allemaal doorgemaakt. Je begint met een glas van een instapper van Glenlivet, Glenfiddich of Macallan en dan ben je gegrepen door het virus. Een paar jaar later ben je op zoek naar de mooiste IB's of oude bottelingen.

Dat de toename in populariteit zal leiden tot meer investeerders en speculanten is een onomkeerbare ontwikkeling. Dat hoort er -helaas- nu eenmaal bij. In de wijnwereld is dit al jaar en dag gemeengoed. In de grote internationale wijntijdschriften staan zelfs overzichten met de waardeontwikkelingen van zeldzame flessen.
Dat investeren in whisky een realiteit is wil evenwel nog niet zeggen dat een liefhebbersforum zoals dit de juiste plek is om flessen proberen tegen de maximale prijs te verkopen. Er zijn genoeg veilingen die tegen geringe kosten hoge prijzen weten te realiseren.

Ben het hier grotendeels wel mee eens. Ik zie de prijzen van zeldzamere oude whisky in de toekomst ook niet meer echt zakken, tenzij de hele wereldeconomie in elkaar stort. Ben het alleen niet helemaal eens dat dit soort flessen niet zou mogen worden aangeboden, dan krijg je toch alleen maar een schraler aanbod? En heel simpel als de prijs te hoog is wordt het gewoon niet verkocht. Het is wat mij betreft ook vrij naief te verwachten dat de gemiddelde verzamelaar/investeerder hier zijn flessen gaat verkopen tegen inkoopprijs met een kleine marge. Dat is de kans vrij groot dat het spul door de eerste de beste die er bovenop zit wordt opgekocht die het uiteindelijk alsnog aan wel marktconforme prijzen doorzet. Nu heb ik iig nog de kans om zelf te beslissen of ik de aangeboden flessen hun geld waard vind en dan koop ik dus geen Port Ellen OB's die blijkbaar €1200+ moeten kosten, maar bijvoorbeeld wel kwalitatief hoog aangeschreven IB's voor een relatief gunstige prijs.

Ik heb persoonlijk overigens prima zaken kunnen doen met Erik (en dat gaat uiteindelijk allemaal een keer open bij mij).
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”