Discussie over investeren in whisky

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Mei 2018, 21:08

Ik denk dat hier nogal eens investeerder en handelaar door elkaar gehaald wordt. Ik zie whisky verzamelen als een hobby en ja, het is mooi meegenomen dat sommige flessen ook nog eens meer waard worden. Ik heb echter ook een hekel aan mensen die `zeldzame` zaken kopen om snel winst te maken. Ik erger me dan ook enorm aan het flippen van tickets voor concerten. Wanneer ik een concertkaartje wil verkopen doe ik dat via Ticketswap, hier mag je maximaal 10% meer dan de originele prijs vragen. Zo zie ik verkopen op het WF ook, doorverkopen prima maar wel voor een normale prijs. Anders ga je inderdaad maar naar Catawiki o.i.d.

Maar investeren in whisky is mijns inziens niet het kopen en snel weer doorverkopen, dat is gewoon ordinaire handel, niks mis mee maar doe dat niet op een forum van liefhebbers.

Overigens denk ik niet dat de Nederlandse liefhebbers de prijzen opdrijven, laat dat maar aan de "nieuwe" rijken over :nat

Zo, nu snel weer op een van de veilingen speuren naar een leuk "zeldzaam" flesje :duimop
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Mei 2018, 21:55

Lucca schreef:Ik denk dat het simpele antwoord (van bijna iedereen) op je vraag ja is.

Ik denk dat je de antwoorden in dit topic en de discussies hierover in andere topics niet goed gelezen hebt.
Het antwoord is volgens mij niet simpel, of in elke geval niet voor bijna iedereen en dan al helemaal geen eenvoudig ja.

Volgens mij is de tendens eerder: ja, mits je meer toevoegt dan alleen in het aanbod gedeelte.

Lucca schreef:Kun jij je verplaatsen in mijn gedachte dat ik denk dat investeerders en handelaren de enorme data base van diverse grote auctions en bijvoorbeeld Whiskybase en Rarewhisky101 als kennisbank gebruiken en niet HWF?

Ik kan me voorstellen dat het volgen van veilingprijzen toegevoegde waarde heeft voor een investeerder, omdat hij zo de ontwikkeling kan monitoren.
Die informatie uit WB halen lijkt me lastig, daar zit geen geschiedenis element in.

Via het forum kan een oplettende lezer (lurkende investeerder) wel degelijk tips opdoen over nieuwe releases. Het opkopen en flippen hiervan wekt juist de meeste frustratie op.
Weinigen zullen het je kwalijk nemen wanneer je ergens een oude Macallen of Karuizawa op de kop tikt met het oog op de toekomst. Maar bijvoorbeeld zo'n mooie Inchmurrin WhiskyNerds opkopen bij release en een paar maanden later voor het dubbele ofwel via het forum, ofwel via WB, ofwel via een veiling weer aanbieden, daar zal je commentaar op kunnen verwachten.

Lucca schreef:Kan het zo maar zijn dat, - de invloed op de prijzen/prijsstijgingen door investeerders, - een druppel op een gloeiende plaat zijn v.w.b. stijgende whiskyprijzen ? Is het niet zo dat de marktbeweging (vraag/aanbod) maar veelal ook de distilleries met hun marketingstrategen en hierna de grote importeurs en de grote wederverkopers de oorzaak zijn van de hoge prijzen ?

Hoe groot de invloed is is natuurlijk een leuk discussie punt. Ja, de algemene vraag kan zo groot zijn dat de prijzen stijgen.

Maar volgens mij heeft de SWA in hun jaarcijfers juist aangegeven dat de export is gedaald.
Niet geld, de omzet is wel gestegen, maar in volume. Ik ben dit al 2 jaar tegengekomen in een blog die dit jaarlijks helemaal uitpluist, maar die kan ik nu even niet zo snel vinden. Maar Google bracht me opzoek naar bewijs wel hier: https://blogs.spectator.co.uk/2017/10/t ... lume-isnt/

En daarnaast is hier op het forum ook al meermaals aangegeven (laatst nog door defeatless) dat er sinds 2007 meer whisky geproduceerd wordt dan dat er verkocht wordt. Dus aan de aanbod kant zit het ook wel goed.

Laat ik het omdraaien.
Kan het zo maar zijn dat de vicieuze cirkel is gestart doordat distilleerderijen, importeurs en slijters ook zagen dat flippers hun whisky massaal kopen om vervolgens met winst door te verkopen.
En dat ze dachten, hé blijkbaar zit er nog voldoende rek in, we verhogen de prijzen iets.
Waarop er nog meer flippers instapten, want er zit een mooie groei in, vooral de premium flessen met mooi verhaal.
Dus de distilleerderijen en bottellaars gaan als reactie daarop hun producten voorzien van een mooi verhaal over een viking, zetten de lokale figuurzaagvereniging aan het werk of stoppen het goedje in een nieuwe fles met mooi label.
Bam, prijs omhoog, hype gecreëerd, flippers aan de slag, liefhebbers grijpen ernaast.

Moraal van bovenstaande: de flippers/investeerders houden het in gang. Zeepbel wordt groter, totdat hij knapt.
Ik kan niet wachten!
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Mei 2018, 22:52

gerritbakker57 schreef:Ik denk dat hier nogal eens investeerder en handelaar door elkaar gehaald wordt.

Dat is op zich wel een goeie nuance ja, al moet ik zeggen dat ik ook wel wat bedenkingen heb bij (wat jij dus ook noemt) investeerders die eigenlijk niet echt van whisky houden en/of nauwelijks drinken, maar wel 100+ (veelal) prijzige flessen in de kast hebben staan die altijd dicht zullen blijven.
Maar handelaren zijn inderdaad nog wel de overtreffende trap van irritatie-factor.

Wouter1981 schreef:Dus de distilleerderijen en bottellaars gaan als reactie daarop hun producten voorzien van een mooi verhaal over een viking, zetten de lokale figuurzaagvereniging aan het werk of stoppen het goedje in een nieuwe fles met mooi label.
Bam, prijs omhoog, hype gecreëerd, flippers aan de slag, liefhebbers grijpen ernaast.

Ik snap je punt helemaal, maar in dit specifieke voorbeeld grijpen liefhebbers hier niet naast hoor, die wíllen hier namelijk niet eens naar grijpen :lol:
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Mei 2018, 06:41

De inhoud van het forum kan ook gelezen worden door niet-leden. In zoverre hebben investeerders en/of speculanten het niet eens nodig om lid te worden.

Als men zich houdt aan de kaders, dan is er sowieso niet veel dat we kunnen of willen ondernemen. Ik wil benadrukken dat een aantal erkende flippers/speculanten weg is of op z'n minst veel minder aanbiedt.

Met de voortdurende hype blijven er echter nieuwe flippers bij komen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Mei 2018, 08:04

caskstrength schreef:De inhoud van het forum kan ook gelezen worden door niet-leden. In zoverre hebben investeerders en/of speculanten het niet eens nodig om lid te worden.

Dat klopt ook wel weer. Hooguit hebben we natuurlijk nog wel eens mensen gehad die specifiek over bepaalde flessen nuttige informatie vroegen hier, om daar later hun voordeel mee te doen. Maar die vallen doorgaans al redelijk snel door de mand door hun ongeduld.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 04 Mei 2018, 08:37

caskstrength schreef:De inhoud van het forum kan ook gelezen worden door niet-leden. In zoverre hebben investeerders en/of speculanten het niet eens nodig om lid te worden.

Als men zich houdt aan de kaders, dan is er sowieso niet veel dat we kunnen of willen ondernemen. Ik wil benadrukken dat een aantal erkende flippers/speculanten weg is of op z'n minst veel minder aanbiedt.

Als we dan toch wat willen doen om het de speculanten wat minder makkelijk te maken is het dan niet mogelijk om het grootste deel van het forum (behalve bijvoorbeeld een welkom deel) af te schermen voor niet-leden? Klinkt toch als een basis functionaliteit van een forum dat je eerst ingelogd moet zijn om toegang te krijgen tot de "leden pagina's".
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Mei 2018, 08:46

MBC schreef:

Als we dan toch wat willen doen om het de speculanten wat minder makkelijk te maken is het dan niet mogelijk om het grootste deel van het forum (behalve bijvoorbeeld een welkom deel) af te schermen voor niet-leden? Klinkt toch als een basis functionaliteit van een forum dat je eerst ingelogd moet zijn om toegang te krijgen tot de "leden pagina's".

Tja, misschien wel. Aan de andere kant is zoiets niet zonder consequenties. Het staat bijvoorbeeld de laagdrempeligheid in de weg. Daarom denk ik dat je zoiets niet te gemakkelijk zou moeten doen.

Op zich is het echter goed om te weten of (en hoe) zoiets kan. Aangezien ik geen IT-techneut ben, moet ik navragen of iets dergelijks mogelijk is.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Mei 2018, 09:11

caskstrength schreef:
MBC schreef:Als we dan toch wat willen doen om het de speculanten wat minder makkelijk te maken is het dan niet mogelijk om het grootste deel van het forum (behalve bijvoorbeeld een welkom deel) af te schermen voor niet-leden? Klinkt toch als een basis functionaliteit van een forum dat je eerst ingelogd moet zijn om toegang te krijgen tot de "leden pagina's".

Tja, misschien wel. Aan de andere kant is zoiets niet zonder consequenties. Het staat bijvoorbeeld de laagdrempeligheid in de weg. Daarom denk ik dat je zoiets niet te gemakkelijk zou moeten doen.

Op zich is het echter goed om te weten of (en hoe) zoiets kan. Aangezien ik geen IT-techneut ben, moet ik navragen of iets dergelijks mogelijk is.

Dan zou je je ook moeten gaan afvragen wat uiteindelijk storender is, de meelezende investeerder óf dat je zelf ook nooit meer even snel 'koppen kan snellen' op het Forum zonder direct te hoeven inloggen... voor mezelf weet ik daar het antwoord alvast wel op.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Mei 2018, 09:13

Ik lees hier regelmatig dat nieuwe leden (ik was er zelf ook een) eerst een tijdje van een afstand meelezen voor ze zich zelf inschrijven en actief worden.
Ook kwam ik regelmatig onbedoeld via een google zoekopdracht op het forum terecht, zo werd dan ook langzaam mijn interesse voor het forum gewekt. Dit zal ongetwijfeld voor meerdere instappers zo zijn gegaan.
1 x
Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 04 Mei 2018, 09:16

Mee eens dat dit een lastige keuze is. Optie zou wellicht ook zijn om alleen de vraag en aanbod pagina's af te schermen? Dat lijkt me één van de weinige plekken waar speculanten "misbruik" van de kennis kunnen maken.
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 04 Mei 2018, 09:41

Het forum afschermen staat inderdaad de laagdrempeligheid in de weg en lijkt me ook geen optie.
We gaan ook moeten realiseren dat we met alle leden van het forum dit probleem niet gaan oplossen.
We kunnen het alleen hier zo aangenaam mogelijk maken.
De flippers die hier niets meer aanbieden, kopen nog steeds hopen whisky om ergens anders te verpatsen.
Uiteindelijk verschuiven problemen alleen maar. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Verschillende accounts van 1 persoon: de ene account leest de andere verkoopt, hier meelezen en op andere plaatsen verkopen,...
De mogelijkheden zijn helaas eindeloos...

Wat de prijzen betreft: wanneer is het te duur? En wat is een eerlijke marge?
Feit is dat ik nog niet vaak echte toppers te koop heb zien staan tegen 10% boven de originele retailprijs.
Tomatin en BenRiach '76 tegen 200 euro, Brora en Port Ellen official releases aan 250 euro en ga zo maar verder...
En in mijn ogen is dat niet verkeerd. Die flessen hebben nu eenmaal een huidige marktwaarde.
Tegenwoordig heb je trouwens ook nog een heel deel "oude" whiskyliefhebbers die door heel deze hype beginnen te twijfelen.
Die destijds toppers kochten tegen "geen" geld en al veel van deze flessen hebben opgedronken.
Als ik met hun spreek twijfelen zij ondertussen ook: gaan we dit nog wel open doen?
Ja, het was heel lekker maar is het 700 euro of nog veel meer waard? Een moeilijke kwestie...
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 04 Mei 2018, 09:48

Wouter1981 schreef:Laat ik het omdraaien.
Kan het zo maar zijn dat de vicieuze cirkel is gestart doordat distilleerderijen, importeurs en slijters ook zagen dat flippers hun whisky massaal kopen om vervolgens met winst door te verkopen.
En dat ze dachten, hé blijkbaar zit er nog voldoende rek in, we verhogen de prijzen iets.
Waarop er nog meer flippers instapten, wan

Dit klopt helemaal lijkt me. Gerritbakker57 vergelijkt het met kaartverkoop van popconcerten. Wat mij betreft een prima vergelijking. De prijzen daar zijn heel erg gestegen, vooral ook om de tussenhandel een hak te zetten. Er staat in dit artikel iets over: https://www.ft.com/content/d37c634c-e77 ... 8b0d268c39.

Hierin staat dat artiesten hun prijzen moeten verhogen zodat zij er wat aan verdienen en niet de 'secundary market'. Vroeger noemden we dat trouwens gewoon de Zwarte Markt (nu investeerders).
1 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Mei 2018, 09:57

MBC schreef:Mee eens dat dit een lastige keuze is. Optie zou wellicht ook zijn om alleen de vraag en aanbod pagina's af te schermen? Dat lijkt me één van de weinige plekken waar speculanten "misbruik" van de kennis kunnen maken.

Dit moet haalbaar zijn.
Je kan ook pas op een bepaald gedeelte van het VBT komen, nadat je betaald hebt (of iets in die geest).

Echter als je kwaad wilt kun je nog steeds een account aanmaken, inloggen en kijken in het aanbod gedeelte hoe de markt er bijhangt.
Het zal alleen een ontmoedigings beleid zijn, geen keiharde uitsluiting.

Of je moet op individuele basis toegang gaan geven.
Even afgezien van het feit hoe je, en wie de beslissing maakt "hij wel" en "hij niet".
Je kan dan als je kwaad wilt nog steeds toegang vragen om te kopen, en vervolgens kijken hoe de markt er bijhangt.
De enige manier dat deze mensen door de mand vallen is als ze "dubieuze vragen stellen" en/of aanbod gaan posten met "dubieuze prijzen".

Wellicht eens kijken of we Matti uit zijn "winterslaap" kunnen trekken en de mogelijkheden te bekijken.
EDIT: Paul heeft zojuist ingesteld dat je het aanbod gedeelte alleen nog maar ingelogd kan bekijken.

:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 04 Mei 2018, 17:31

Nu worden hier op het forum flessen aangeboden voor een goede en redelijke prijs, een nobel streven, absoluut. Een flipper wil natuurlijk goed inkopen en ziet dit ook oftewel ; kan die ze hier niet slijten dan koopt/kaapt hij ze toch in ?

In dit geval is zowel de goedwillende verkoper die iemand iets moois 'gunt' alsook de whiskyliefhebber (koper) de klos want die ziet de fles(sen) voor zijn neus weggekaapt (maar allemaal niet zichtbaar want deals gaan via pb) worden door flippers die alles met hoge frequentie zeer goed afstruinen ?

Als deze al (ongetwijfeld) besproken is heeft iemand dan een link ? In het andere geval ben ik benieuwd naar jullie gedachte ?
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Mei 2018, 17:54

Lucca schreef:Nu worden hier op het forum flessen aangeboden voor een goede en redelijke prijs, een nobel streven, absoluut. Een flipper wil natuurlijk goed inkopen en ziet dit ook oftewel ; kan die ze hier niet slijten dan koopt/kaapt hij ze toch in ?

In dit geval is zowel de goedwillende verkoper die iemand iets moois 'gunt' alsook de whiskyliefhebber (koper) de klos want die ziet de fles(sen) voor zijn neus weggekaapt (maar allemaal niet zichtbaar want deals gaan via pb) worden door flippers die alles met hoge frequentie zeer goed afstruinen ?

Als deze al (ongetwijfeld) besproken is heeft iemand dan een link ? In het andere geval ben ik benieuwd naar jullie gedachte ?

Er heeft hier op het forum wel eens iemand gemeld dat hij/zij niet meer aan (een) bepaald(e) persoon verkocht oa. door die reden.
Maar wie dat was, en waar dat staat kon ik zo snel niet ook niet vinden.

Maar ja er zullen altijd flessen te goeder trouw verkocht worden die vervolgens met x extra % ergens op het internet weer opduikt.
Ik heb niets te koop staan of gehad, maar als ik iets had verkocht zou ik daarna niet het internet gaan afstruinen om te zien of mijn fles ergens op duikt.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”