Discussie over investeren in whisky

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
eppo58
Actief lid
Actief lid

Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 29 Apr 2018, 12:30

hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Edit : en terecht

Deze stellingname van hoogheid prikkelt mij wel.

De subtitel van Het whiskyforum is "open en onafhankelijk". In 2008 schrijft Piet Patings in het onderwerp "Waarom dit forum":
Dit forum beoogt een vriendelijk, open, niet-commercieel en onafhankelijk discussieplatform voor Whisky-liefhebbers te zijn.
Jong of oud, amateur of professioneel, beginner of gevorderd, iedereen is welkom. Enthousiasme is eigenlijk het enige criterium. Het primaire doel is om informatie en ervaringen te delen. Een forum kan een waardevolle bron van kennis en informatie van hoge kwaliteit zijn. Hiervoor is het nodig dat er gekozen wordt voor een juiste structuur (door classificatie) en consistentie. Een deel hiervan ligt vast een ander deel dienen we te bewerkstelligen door juiste toepassing en gebruik.

De stellingname van Hoogheid is dus begrijpelijk omdat tien jaar geleden beschreven stond: niet commercieel. Anderzijds in tien jaar tijd is veel veranderd zowel op het forum als ook als het gaat om geldstromen binnen de whiskywereld.
Ik werd ook welkom geheten vier haar geleden ondanks het feit dat ik meer een investeerder ben dan drinker. En ik denk dat ik met de verkoop van vele flessen en met de aankoop van enkele dichte flessen en wat meer open flessen vele mensen (zowel drinkers als investeerders!) een plezier gedaan heb. En ben je commercieel als je veilingprijzen hanteert of ben je dat pas als je retailprijzen hanteert?

Ik voel me in ieder geval door voorgaande stellingname en de discussie van afgelopen week minder welkom en ben daarom ook minder transparant op mijn aanbod post ( voor de oplettende volger ik heb veranderde prijzen en verkochte flessen weggehaald). Wordt de stellingnamge gedragen door het merendeel van de forumleden of door een deel?

Hamvraag is dus als je meer investeerder bent dan drinker of stel je bent alleen investeerder ben je dan nog welkom op dit forum?

Lees het graag terug

Erik

NB @moderator ik weet niet hoe een nieuw onderwerp te starten mogelijk dat jullie dat met deze post kunnen doen.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Apr 2018, 13:54

Volgens mij is het probleem niet dat sommigen meer investeerder dan drinker zijn.
Volgens mij is het probleem dat de investeerder zijn waar via het forum met winst probeert te kopen.

Of je de whisky nu hebt om te drinken of te verhandelen, wanneer je meer toevoegt op het forum dan alleen posts in het aanbod topic, dan heb je volgens mij toegevoegde waarde en ben je dus welkom.

Daarnaast wil ik graag toevoegen dat wat mij betreft beide in elk geval welkom zijn. Zelfs wanneer je 0,0 toevoegt. Ik ben ook een lange tijd alleen lezer geweest. Het kan ook nooit een verplichting zijn om iets te posten natuurlijk.
Maar wanneer je enige doel is om maximale winst via het forum te behalen, denk ik dat je van andere leden terecht wat commentaar zal krijgen.
10 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 29 Apr 2018, 14:21

eppo58 schreef:De stellingname van Hoogheid is dus begrijpelijk omdat tien jaar geleden beschreven stond: niet commercieel. Anderzijds in tien jaar tijd is veel veranderd zowel op het forum als ook als het gaat om geldstromen binnen de whiskywereld.
Ik werd ook welkom geheten vier haar geleden ondanks het feit dat ik meer een investeerder ben dan drinker. En ik denk dat ik met de verkoop van vele flessen en met de aankoop van enkele dichte flessen en wat meer open flessen vele mensen (zowel drinkers als investeerders!) een plezier gedaan heb. En ben je commercieel als je veilingprijzen hanteert of ben je dat pas als je retailprijzen hanteert?

Ik voel me in ieder geval door voorgaande stellingname en de discussie van afgelopen week minder welkom en ben daarom ook minder transparant op mijn aanbod post ( voor de oplettende volger ik heb veranderde prijzen en verkochte flessen weggehaald). Wordt de stellingnamge gedragen door het merendeel van de forumleden of door een deel?

Hamvraag is dus als je meer investeerder bent dan drinker of stel je bent alleen investeerder ben je dan nog welkom op dit forum?

Lees het graag terug

Erik

Hallo Erik

Ik zou misschien starten met jezelf een vraag te stellen te stellen: waarom ben je lid geworden van een forum?
Er zijn talloze fora die eigenlijk telkens hetzelfde doel hebben: discussiëren over je passie/hobby.
Je zegt zelf dat je niet echt whiskydrinker bent maar je bent duidelijk en eerlijk (waarvoor respect): je bent investeerder.
Je doel om je aan te sluiten op een forum lijkt me dan: info opdoen om te kijken wat mogelijks een goede investering is.
Deze flessen op-/aankopen en die dan hier op het forum te koop aanbieden tegen maximum winst (logisch je bent namelijk een investeerder).
Kan je er dan inkomen dat een heel aantal liefhebbers/drinkers dit niet OK vinden?
Per slot van rekening verdwijnen de flessen voor hun neus van het rek en
moeten ze behoorlijk wat meer betalen om alsnog een exemplaar te kunnen kopen.
Zij trekken dan weer de fles open, verkopen samples die ook alweer duurder zijn dan de releaseprijs en de bal is aan het rollen.
Ik persoonlijk vind dat als je toch een investeerder pur sang bent je de geijkte wegen moet bewandelen.
Net zoals bij andere investeringen weet je dat er kosten aan verbonden zijn en hou je hier rekening mee.
Als je dus geen sociaal gedoe wil maar puur je investering cashen ga je naar een veiling en zoals het hoort verdient de veiling ook z'n deel.
Maar maximum opbrengst willen halen bij grotendeels liefhebbers en het niet zo leuk vinden als niet iedereen even enthousiast reageert...
Dat had je volgens mij ook kunnen inschatten.
7 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor fjharms » 30 Apr 2018, 08:03

Naar aanleiding van de discussie die is ontstaan in Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod heb ik (na een suggestie van Erik) een apart topic aangemaakt om te discussieren over investeren in whisky.
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Apr 2018, 10:41

Zo, even een ruim weekje er tussenuit geweest en het Forum blijkt even te zijn geëxplodeerd :o . Laat ik me maar niet meer mengen in inmiddels alweer gesuste discussies, en me op dit 'verse' topic richten.
Voor mij is het vrij simpel: Dit Forum is volgens mij bedoeld voor whiskyliefhebbers. Daaronder versta ik zelf in ieder geval toch mensen die dan ook echt het goedje drinken, hier enorm van genieten en hoever je dan vervolgens doorschiet in deze hobby/liefhebberij is een tweede (en bovendien stof voor héél veel topics).

Wat betreft investeerders: Persoonlijk raak ik daar wel door geïrriteerd. Omdat die vaak enerzijds meeliften op de kennis en het enthousiasme van de echte liefhebbers, maar anderzijds vervolgens op hun eigen manier voordeel doen met deze opgedane kennis en hiermee bepaalde bottelingen voor die liefhebbers wegkapen en vervolgens zorgen voor prijsopdrijvingen waar diezelfde liefhebbers dan weer de meeste last van hebben.

Ik snap dat sommige mensen whisky als interessant investeringsobject zien, ik snap ook dat het nou eenmaal een teken van deze tijd is en dat het er kennelijk allemaal bij hoort, maar creëer dan je eigen omgeving waar je lekker met investeerders onderling kan discussiëren over je volgende eventuele goede investeringen. En als je je dan tóch onder de liefhebbers begeeft, neem dan de sneren en/of geprikkelde reacties voor lief en snap waar deze vandaan komen.

Mijn ervaringen met veel liefhebbers in het whiskywereldje is dat je elkaar ook echt wat gunt en dat maakt het ook juist zo mooi. Aanbod dat meebeweegt met veilingprijzen valt daar wat mij betreft totaal niet onder, net zo min als aanbod tegen (veel) te hoge prijzen, flessen die nog maar net gereleased zijn en al zgn. 'uit heroriëntatie' aangeboden worden etc.
Af en toe eens wat flessen aanbieden helemaal prima, je hoeft jezelf ook echt niet te kort te doen, maar lekker (bij)verdienen aan whisky over de rug van liefhebbers past hier wat mij betreft ook niet.
4 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Apr 2018, 12:11

Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die investeren in whisky en uit die investering graag iets van rendement zien ontstaan, op zich helemaal niet vreemd. Ik begrijp ook dat deze mensen een Forum als deze gebruiken als kennisbank om er voor te zorgen dat hun keuzes in die investeringen zoveel mogelijk rendement opleveren. Echter, ik begrijp ook dat de drinkers investeerders zien als een deel van de oorzaak van de torenhoge whiskyprijzen die het voor een deel van de drinkers steeds lastiger maken om van hun zo gewaardeerde drankje te kunnen genieten. In mijn ogen zijn investeerders hier van harte welkom behalve om hun rendement te behalen, daar zijn weer andere sites, zoals veilingsites, voor bedoeld.
Ik zie mij zelf als drinker, niet als investeerder, en ik zie de prijzen van mijn whisky's het liefst ook zo laag mogelijk. Eigenlijk staan de belangen van de drinker lijnrecht tegenover de belangen van de investeerder en dat bijt elkaar hier nogal eens.
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 15:55

Moet er niks van hebben, die investeerders/tussenhandelarer/flippers (doorstrepen wat n.v.t. is). Ze maken het feestje voor de rest van de liefhebbers kapot, en dat allemaal om wat knaken. En ik snap dat ze er zijn hoor.. de investeerders: die duiken overal op waar een graantje is mee te pikken. Helaas is het is één v/d redenen dat wij nu allemaal de hoofdprijs betalen. Ik zie drank (lees: bier/whisky, met mate) wat dat betreft dan ook niet als investeringsobject, maar o.a. als een sociale bezigheid. Begrijp mij niet verkeerd; een individu die wel eens een flesje verkoopt aan een marge kan ik wel mee leven (zeker als het is om iets moois terug te kopen). Iemand die voor wat voor reden dan ook een dozijn flessen aanbiedt voor een leuke prijs ook (want andere smaak, geld nodig, nieuwe hobby, etc.). Maar die lui die ik af en toe voorbij zie komen in het aanbodgedeelte, 26 posts hebben geplaatst in 5 jaar tijd en exorbitante prijzen rekenen? Barf. Die mogen van mij per direct een enkeltje CataWiki krijgen, wegwezen. In quarantaine en preventief ruimen (oh, dan wil je ineens wel gummen dus? Ja!) :lol: .
3 x
2 ∞ & →

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 03 Mei 2018, 09:44

Ja, aanbieden voor veilingprijzen doe je, hoe verrassend: Op een veiling!

Maar wat is dan wel acceptabel?
- aanschafprijs + onkosten
- winstmarge van ~ 10% per jaar dat de fles bewaard is (had de koper zelf maar genoeg moeten inkopen)
- laatst bekende winkelprijs (met whiskybase als referentie) ?

En als laatste, ook de koper is verantwoordelijk voor de rente woekerprijzen.
Soms moet je gewoon accepteren dat je een kans gemist hebt en wachten op de volgende batch.

Wat in het vat zit, komt vanzelf een keer op de markt...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 03 Mei 2018, 20:04

Ik kan de mening van velen delen als het gaat over het hanteren van veilingprijzen op dit forum. Not done.
Er moet een balans zijn tussen aankoop en verkoopprijs waar iedereen zich goed bij voelt : diegene die de fles verkoopt een klein extraatje, en diegene die ze koopt een goed gevoel dat hij/zij ze kan kopen tegen een prijs die (veel) lager ligt dan de veilingprijs.
Maar waar ik weinig commentaar op zie, zijn de sampleverkopers. In heel veel gevallen is dit voor hen een (zeer) lucratieve business. Onder het mom van "ik bied iedereen de kans om mijn fles te proeven" wordt elk sample met winst verkocht. Het valt zo niet op doordat er geen referentiekader is zoals je prijzen van volle flessen kan vergelijken, maar vermenigvuldig gewoon eens de sampleprijs met het aantal samples dat je uit een volle fles kan halen, en je valt soms achterover ...
Kortom, sampleverkopers zijn in veel gevallen verdoken investeerders, maar iedereen laat die met rust. Bizar ...
3 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 03 Mei 2018, 20:19

eppo58 schreef:
hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Lees het graag terug

Erik

Ik denk dat het simpele antwoord (van bijna iedereen) op je vraag ja is. Als hamsteraar/verzamelaar zie ik graag zo veel als mogelijk te koop zodat grote kans dat ik vind wat ik zoek.

En verkoop kan zoveel als men wilt (maar vraagprijs gesteld aan voorwaarden welke onderhevig zal blijven aan discussie ;) ).
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 03 Mei 2018, 20:30

yambox schreef:Maar waar ik weinig commentaar op zie, zijn de sampleverkopers. In heel veel gevallen is dit voor hen een (zeer) lucratieve business. Onder het mom van "ik bied iedereen de kans om mijn fles te proeven" wordt elk sample met winst verkocht. Het valt zo niet op doordat er geen referentiekader is zoals je prijzen van volle flessen kan vergelijken, maar vermenigvuldig gewoon eens de sampleprijs met het aantal samples dat je uit een volle fles kan halen, en je valt soms achterover ...
Kortom, sampleverkopers zijn in veel gevallen verdoken investeerders, maar iedereen laat die met rust. Bizar ...

Hier ben ik het niet met je eens, je zou ervan versteld staan wat er allemaal bij komt kijken (flesjes (bijna 0.5euro per flesje), doosjes, inpakmateriaal, ducktape, labels, benzine om elke keer naar een afleverpunt te rijden,...). Om nog te zwijgen over de tijd die je erin steekt, dat is puur hobby. Ik bekijk zelden prijzen van de anderen, maar alles geteld maak ik volgens mij geen euro winst op samples. Op flessen wel, verkoopprijs voor een volle fles is bij mij meestal zelfs hoger dan wat ik voor het sample x 23 tel, en daar komen dus nog een hoop kosten bij...
1 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 03 Mei 2018, 20:39

FGG schreef:Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die investeren in whisky en uit die investering graag iets van rendement zien ontstaan, op zich helemaal niet vreemd. Ik begrijp ook dat deze mensen een Forum als deze gebruiken als kennisbank om er voor te zorgen dat hun keuzes in die investeringen zoveel mogelijk rendement opleveren. Echter, ik begrijp ook dat de drinkers investeerders zien als een deel van de oorzaak van de torenhoge whiskyprijzen die het voor een deel van de drinkers steeds lastiger maken om van hun zo gewaardeerde drankje te kunnen genieten. In mijn ogen zijn investeerders hier van harte welkom behalve om hun rendement te behalen, daar zijn weer andere sites, zoals veilingsites, voor bedoeld.
Ik zie mij zelf als drinker, niet als investeerder, en ik zie de prijzen van mijn whisky's het liefst ook zo laag mogelijk. Eigenlijk staan de belangen van de drinker lijnrecht tegenover de belangen van de investeerder en dat bijt elkaar hier nogal eens.

Kun jij je verplaatsen in mijn gedachte dat ik denk dat investeerders en handelaren de enorme data base van diverse grote auctions en bijvoorbeeld Whiskybase en Rarewhisky101 als kennisbank gebruiken en niet HWF ?

Kan het zo maar zijn dat, - de invloed op de prijzen/prijsstijgingen door investeerders, - een druppel op een gloeiende plaat zijn v.w.b. stijgende whiskyprijzen ? Is het niet zo dat de marktbeweging (vraag/aanbod) maar veelal ook de distilleries met hun marketingstrategen en hierna de grote importeurs en de grote wederverkopers de oorzaak zijn van de hoge prijzen ?
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 03 Mei 2018, 20:40

:offtopic Ik heb wel een hekel aan Belgen die Nederlandse feestdagen misbruiken om reclame te maken voor hun samples. :bigsmile
1 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 03 Mei 2018, 20:45

JvR schreef::offtopic Ik heb wel een hekel aan Belgen die Nederlandse feestdagen misbruiken om reclame te maken voor hun samples. :bigsmile

Dat was behoorlijk sarcastisch, "Voor de verjaardag van dit belangrijk persoon ...", waarbij dit ikzelf ben :).
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 03 Mei 2018, 20:53

Kunnen de investeerders gewoon hun eigen clubje beginnen. De geldwolven ofzo... kunnen wij lekker doordrinken.
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”