Minder hoofdcategorieën

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Sanity11
Actief lid
Actief lid

Minder hoofdcategorieën

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 08 Dec 2010, 19:36

Misschien is dit iets te drastisch, maar waarom zo's specifieke onderverdeling in de whisky categorieën?
- De "Gouden Godendrank" in de volle breedte
- Schotse single malt (Scottish Single Malt)
- Overige Schotse Whisky
- Ierse Whiskey
- Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky
- Japanse Whisky
- Whisky uit overige landen

Zou het niet eenvoudiger zijn om het volgende te hebben?
- Single malt
- Blends
- Blended malt
- USA / CA whiskey

Hierdoor wordt het makkelijker te besluiten waar je topic geopend kan worden. Vooral als je een algemene vraag hebt over bijvoorbeeld single malt, maakt het lang niet altijd uit waar deze vandaan komt. Nu komt deze in de vergaarbak: De "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Daarbij wordt het, als het goed is in het topic duidelijk welke whisky het betreft.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Minder hoofdcategorieën

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Dec 2010, 22:30

Laat ik beginnen met te zeggen dat suggesties altijd welkom zijn en blijven. Maar dat inderdaad hoe drastischer ze zijn, des te kleiner de kans van acceptatie is.
Sanity11 schreef:Misschien is dit iets te drastisch, maar waarom zo's specifieke onderverdeling in de whisky categorieën?
Zeker te drastisch 8-) Maar wel met reden !
Sanity11 schreef:Zou het niet eenvoudiger zijn om het volgende te hebben?
- Single malt
- Blends
- Blended malt
- USA / CA whiskey

Los van het feit dat "USA / CA whiskey" hier wel opeens erg prominent wordt, lijkt het mij zeker niet eenvoudiger worden.
Eerste vraag in dit lijstje is waar passen dan de Grain-whiskies ? Die komt er dus bij. En als ik er eens goed voor ga zitten waarschijnlijk nog wel iets.
Dan ga je van 7 naar 5 of 6 hoofdonderwerpen, niet zo heel veel winst. Los van het feit dat dezelfde indeling ook gebruikt is in "Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen", dat dan ook helemaal om zou moeten.

Hoe je het ook draait of keert, je maakt het nooit iedereen volledig naar de zin. Dus dit is de keuze die bij de opzet gemaakt is en daarna nog verder verfijnd. Wel met als uitgangspunt de gebruiker en het gebruiksgemak.
Maar nog los van de haalbaarheid, ... als er veel winst te behalen is is alles haalbaar en maakbaar. Maar ik zie geen winst. Voor mij zou het alleen onhandelbaar worden.

Sanity11 schreef:Hierdoor wordt het makkelijker te besluiten waar je topic geopend kan worden. Vooral als je een algemene vraag hebt over bijvoorbeeld single malt, maakt het lang niet altijd uit waar deze vandaan komt. Nu komt deze in de vergaarbak: De "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

De winst begrijp ik hier niet want dan komt die vraag in de vergaarbak "Single malt". En ik kan je nu al garanderen dat die al snel verreweg de grootste wordt terwijl daar nu juist vanaf het begin een duidelijke onderverdeling is.

Sanity11 schreef:Daarbij wordt het, als het goed is in het topic duidelijk welke whisky het betreft.

Dat is nu vaak vanaf het begin duidelijk. Gelukkig zou ik zeggen.

De huidige opzet gaat uit van het gebruik en de gebruiker, vindbaarheid en herkenbaarheid. De afkomst is vaak, en misschien wel meestal, een uitgangspunt bij whisky. Dit is ook een uitgangspunt in de meeste boeken over het onderwerp die ik ken.
De opzet met de categorieën zoals jij die voorstelt zie je vaak bij webshops en vind ik meestal erg onhandig. Is wel hanig om er bij te hebben als een alternatief toegangspad maar als hoofdindeling :Scratch

Ik hoor graag wat anderen er van vinden maar mij heb je niet overtuigd ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 08 Dec 2010, 22:40

Ik vind de categorieën helemaal niet relevant. Ik kijk gewoon in de lijst van actieve topics en afhankelijk van de titel klik ik iets aan waarvan ik denk dat ik het leuk vind. In welke categorie dat dan officieel valt maakt me eigenlijk niet uit.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 09 Dec 2010, 19:25

Hee Piet, goede argumenten. Het is natuurlijk ook super lastig (onmogelijk) om dit voor iedereen perfect te doen. Het is ook zeker niet zo dat ik de huidige indeling slecht vind. In feite ben ik altijd voor de meest eenvoudige oplossing (voor de gebruiker). Als de huidige indeling beter past bij het onderwerp whisky, dan ben ik daar helemaal voor :goedgedaan .
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Dec 2010, 19:29

Ik vind de indeling perfect gewoon. Niet ieder forum (of blog) gaat zover als jij, Piet, maar ik kan op die manier heel makkelijk een bepaald item terugvinden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”