Algemene forum-uitleg?

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Michiel87
Senior
Senior

Algemene forum-uitleg?

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 03 Dec 2010, 12:00

Complimenten voor het forum!

Suggesties ter verbetering:
- Onder " Forum gerelateerde mededelingen": een uitleg van het forum. Deze heb ik tenminste nog niet gevonden.

In het bijzonder vraag ik me persoonlijk af: wat betekenen alle symbolen die voor een topic staan (inmiddels weet ik: rood=nog niet gelezen, maar zo zijn er nog een heleboel) en: is er een mogelijkheid om - wanneer je op een topic klikt dat een rood symbool heeft - meteen naar de reactie te springen die voor de gebruiker het oudste, nog niet gelezen bericht vormt? Dan hoef ik niet steeds overal doorheen te bladeren.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Algemene forum-uitleg?

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Dec 2010, 13:35

Hi Michiel.

Er is heel veel uitleg maar er is ook heel veel uit te leggen. hoewel een groot deel van de werking toch vrij intuïtief is en op de meeste forums min of meer vergelijkbaar.
Ik zal niet zeggen dagelijks, maar ook ik leer nog wekelijks zaken m.b.t. forum gebruik en mogelijkheden. Nu heb ik natuurlijk de hele beheerfunctie erbij, hetgeen het niet eenvoudiger maakt... maar wel nog interessanter (ICT-er hè).

Desalniettemin.
Rechts-boven aan de pagina staat een link naar onze startpagina Afbeelding Welkom & quick start!. Had je die al bekeken ?

Daar vind je pagina's zoals "Hints & tips" en "Forum-overzicht" die gerichte hulp bieden.
Ook staat daar een verwijzing naar de standaard Nederlandstalige forum help. Punt is dat er heel veel mogelijk is en dat iedereen daar maar een klein aantal mogelijkheden van gebruikt, meestal op basis van persoonlijke voorkeur.
Daarin wordt ook verwezen naar de Nederlandstalige help die beschikbaar is onder Afbeelding "Help" op het forumkopje (rechts-boven).

Mocht je overigens hints of tips hebben die het gebruik vergemakkelijken en die we daar kunnen plaatsen dan hoor ik dat graag. Het is niet de bedoeling dat we zaken uit de standaard help daarheen gaan dupliceren, het dient dus wel gericht te zijn en meerwaarde te bieden. Punt is dat als er te veel te lezen is het ook niet meer gelezen wordt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Dec 2010, 14:02

Michiel87 schreef:....In het bijzonder vraag ik me persoonlijk af: wat betekenen alle symbolen die voor een topic staan (inmiddels weet ik: rood=nog niet gelezen, maar zo zijn er nog een heleboel) en: is er een mogelijkheid om - wanneer je op een topic klikt dat een rood symbool heeft - meteen naar de reactie te springen die voor de gebruiker het oudste, nog niet gelezen bericht vormt? Dan hoef ik niet steeds overal doorheen te bladeren.

Als je er even mee werkt wordt het over het algemeen wel duidelijk. Vreemd genoeg staat dit soort specifieke zaken niet in de Nederlandstalige handleiding. Ik zoek even in de Engelstalige.

Voor je laatste punt staat er een tip op de eerder genoemde "Hints & tips" pagina onder "Tips voor forum gebruik". Je kunt de bericht-volgorde namelijk omdraaien zodat het meest recente bericht altijd bovenaan staat. Zo gebruik ik het altijd want inderdaad anders blijf je bladeren.
0 x

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 03 Dec 2010, 14:41

Bedankt Piet! Die link had ik nog niet gezien!

Ja, je zult wel behoorlijk druk zijn met het beheren van het forum, bedankt daarvoor hoor, ik vind het leuk om gebruik van te kunnen maken!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Dec 2010, 20:43

Piet schreef:....
Als je er even mee werkt wordt het over het algemeen wel duidelijk. Vreemd genoeg staat dit soort specifieke zaken niet in de Nederlandstalige handleiding. Ik zoek even in de Engelstalige.

Neen, ook niet in de Engelstalige documentatie. Dit zijn natuurlijk vaak kleine details die door de jaren heen veranderd en waarschijnlijk verbeterd zijn. Punt hierbij is dat het onderhoud van de documentatie vaak meer kost dan het programmeerwerk en dat toch bijna niemand het allemaal gaat zitten lezen. De kracht moet ook juist zijn de gebruikersinterface zo intuïtief mogelijk te maken zodat het voor zich zelf spreekt.
Ik denk dat men daarin aardig geslaagd is en de meeste pictogrammen en symbolen doen dat ook wel, hoewel er een paar zijn die ik ook niet kan doorgronden.
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”