Discussie: breek de vicieuze cirkel

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Aug 2017, 21:05

Aan alle gebruikers,

Degenen, die regelmatig op het forum te vinden zijn, zullen hebben ervaren dat het de afgelopen tijd wat minder lekker loopt (al dan niet te interpreteren als een eufemisme). Wij, als moderatoren, willen daar graag iets aan doen. Dit kan in onze optiek het beste met een toelichting van onze kant en een respectvolle discussie met alle gebruikers.

Toelichting
Zo nu en dan vinden er flinke discussies plaats op het forum. De ene keer gebeurt dit netjes, de andere keer wordt er wel eens uit de bocht gevlogen. Sinds juni lijkt het laatste aan de hand te zijn.

In eerste instantie is de onrust begonnen toen een aantal leden in het forum van de VBT 9 zich actief in een discussie gingen mengen, en hun bijdragen (in principe terecht) zonder verdere toelichting verwijderd werden. Daarnaast is in hetzelfde forum ook een minder vriendelijke sfeer ontstaan aan de hand van de bijdragen van één persoon.
Deze minder vriendelijke sfeer heeft zich niet beperkt tot bijdragen op het forum, maar uitgebreid naar privéberichten tussen gebruikers. Dit is een onoverzichtelijke situatie, want moderatoren hebben geen inzicht in berichten die van/naar forumleden verstuurd zijn, tenzij de betreffende gebruiker ze rapporteert.

Deze situatie heeft geleid tot het feit dat een aantal leden niet meer actief zijn op het forum, het zij op eigen verzoek, het zij als gevolg van verbanning. Wij willen nadrukkelijk kwijt dat wij dit betreuren, maar het soms noodzakelijk is om te handelen.

Tegelijkertijd is het onderwerp Discussiestuk HWF gestart. Hierin is ook in het begin stevig gediscussieerd, maar daarna werd – zo was ons idee – toch een modus gevonden. Deze modus is]hetgeen dat is vermeld in deze bijdrage: caskstrength @ Discussiestuk HWF. Daarbij gaat het vooral om het respect naar elkaar, en elkaar in gebrek of overschot aan ervaring te accepteren.

Sindsdien is het echter nog een aantal keren voorgekomen, dat meerdere leden afwijkend gedrag vertoonden ten opzichte van de bovenstaande modus. Dat zit met name in gebrek aan respect naar anderen, denigrerend gedrag en persoonlijke opmerkingen.
Het moderatieteam is de afgelopen tijd erg druk geweest om deze opmerkingen te verwijderen. Laten we duidelijk stellen dat het natuurlijk vrij staat om een mening te verkondigen, maar dat dit geen verplichting is. Kortom, het mag, maar moet niet. En daarnaast gelden wel de voorwaarden die zijn gesteld aan het gebruik van het forum. Dit is niet zo maar een publieke algemene ruimte, maar een website die een eigenaar kent (en dit is niet de rijksoverheid, hetgeen betekent dat dit forum niet heel letterlijk een publiek domein is. Net als bij een bezoek bij mensen thuis kunnen er regels zijn, waaraan een bezoeker gevraagd wordt zich te houden.).

Moderatie
Moderatie bestaat uit, naast het technisch onderhouden van het forum, vrijwel alle berichten te volgen en er voor te zorgen dat er een ordelijke situatie gehandhaafd blijft. Aangezien dit een digitaal forum betreft, kan er 24/7 iets gebeuren. Moderatoren doen dit vrijwillig en uit passie voor de drank whisk(e)y. Zij kunnen echter nooit 24/7 actief zijn en moeten soms achteraf handelen.

De afgelopen tijd is het zo geweest dat moderatoren vrijwel continu op hun hoede hebben moeten zijn, ook tijdens vakantie, om de boel in de gaten te houden. Dit is een situatie die niet gezond is.
Ook zijn er heen-en-weer verwijten over andere gebruikers per privébericht aan ons gemaakt. Van beide kanten is daarbij gewezen op het onbehagen over de bijdragen van de andere gebruiker. Dit leidt tot situaties die lastig te modereren zijn: niets doen is geen optie, maar bijna alles dat gedaan word leidt tot een opvolgende situatie wat weer lastig te modereren is. Dit is dus een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel.

Kortom: de oorzaak van de onrust is wat ons betreft een kettingreactie tussen de bijdragen van gebruikers, vervolgens de verwijdering van sommige bijdragen, en de reacties die daarop volgen.

Wij willen dit graag een halt toeroepen, de vicieuze cirkel doorbreken en op constructieve wijze verder gaan. Vandaar dat we de dialoog zoeken. Wij hebben de insteek en wens dit op een positieve wijze vorm te geven, waarbij iedereen zijn zegje kan doen.

Onderwerpen van discussie kunnen zijn, maar niet beperkt tot:

1. Er is een groot gat tussen nieuwkomers en gevorderden. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Denk nog eens terug aan toen jezelf begon. Probeer de nieuwkomer te helpen zoals je misschien zelf geholpen had willen worden.
2. Aan de andere kant zijn er gemeenschappelijke onderwerpen, zoals “welke whisky drink je momenteel”. Daarover kan gezegd worden dat ze nietszeggend zouden zijn, maar aan de andere kant hoef je deze onderwerpen niet te lezen. Probeer daar in je bevindingen en commentaar rekening mee te houden.
3. Respect voor elkaar is de hoeksteen van het forum. Het anonieme aspect in nicknames en/of avatars werkt hierbij niet altijd in het voordeel van alle partijen. We zijn een zeer gemengde community in leeftijd, [levens]ervaring, opleiding, achtergrond, religie en wat niet meer. Probeer daarom dit altijd in ogenschouw te nemen en steek je hand ook in eigen boezem.
4. Als gevolg van de vele discussies heeft het moderatieteam vaak ingegrepen. Voor de één is dit een positieve ontwikkeling, voor de ander wordt dit als te controlerend ervaren. Hierdoor lijkt er een gevoel van “overmoderatie” te zijn ontstaan. Het zou fijn zijn als alle gebruikers (zowel moderators als andere gebruikers) hun steentje kunnen bijdragen, zodat er minder gemodereerd hoeft te worden.
5. De vraag is alleen: wat is de grens van het acceptabele, en wanneer vliegt iemand uit de bocht?
6. In het kader van respect: zijn de prijzen die af en toe gevraagd worden in het verkooptopic nog acceptabel, of hebben jullie de indruk dat er mensen zijn die er flink op willen verdienen?

Richtlijn
Of dit nu uiteindelijk de richtlijn voor heel het forum zal zijn is zeker niet gezegd, maar we willen deze discussie graag op de volgende wijze laten verlopen:

- Iedereen mag bijdragen, beginner of gevorderde. Behoud echter het respect voor elkaar, maak elkaar niet uit voor rotte vis. Probeer je ook in de situatie van een ander te verplaatsen.
- Probeer niet in herhaling te vallen
- Houd het kort en bondig
- Haal het liefst concrete gevallen aan, zonder daarbij te hard op de man te spelen
- Houd persoonlijke omstandigheden die niet met het forum te maken hebben (bijv. ik heb minder interesse in whisky dan vroeger) buiten beschouwing. Dit is nl. niet relevant voor de brede discussie.
- Het staat altijd vrij om de moderators een PB te sturen ter overleg.

We kijken uit naar jullie reacties!
3 x
Affirmanti incumbit probatio

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Aug 2017, 21:29

"" 5. De vraag is alleen: wat is de grens van het acceptabele, en wanneer vliegt iemand uit de bocht?""

ik denk dat dit de vraag is waar het veelal op stuk gelopen is..
en waar de misvatting is hoe je als moderator met een open forum omgaat..

elke vorm van commentaar, kritiek, licht offtopic gaan, een grapje maken etc lijkt de laatste tijd gegumd te zijn..
ook waar heel erg weinig aan de hand is is het de laatste tijd al preventief gummen.
zolang dit niet veranderd zie ik weinig reden om ook nog maar ergens op het forum op iemand te reageren ( wat ik erg betreur )

zelf heb ik ook heel wat priveberichten met de mods gehad, maar de laatste tijd werden de berichten niet naar behoren behandeld
in een aantal gevallen werd een aai over de bol van een oproerkraaier gegeven en de zich ergerende meute werd elk bericht van gewist
met tot gevolg dat een aantal gebruikers gewoon maar niet meer post omdat ze zich monddood gemaakt voelen.
behandel een klacht beter, wis niet zomaar een bericht, vraag desnoods of iemand zijn reactie wil/kan aanpassen of beter kan toelichten

een beetje reuring mag, zie niet alles als een aanval. we zijn geen kleine kinderen
ik wil niet de huid vol gescholden worden, maar ik hoef ook niet doodgeknuffeld te worden
stop het grote censuur.. we wonen niet in Noord-Korea ;)
4 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 23 Aug 2017, 21:38

Ik merk ook steeds vaker dat berichten verwijdert worden, terwijl daar geen reden toe is. (volgens mij deze ochtend nog met een bericht van ovanpuyvelde). Er mag best wel pittig discussie gevoerd worden... Wie daar niet tegen kan moet daar zelf maar mee leren omgaan. Als het te ver gaat is vrijwel iedereen het daar wel mee eens.
De prijzen op het aanbodgedeelte storen me niet meer, dat heb ik afgeleerd. Als ik nu een fles voorbij zie komen die 6maand geleden 75% goedkoper was, moet ik daar gewoon eens hartelijk om lachen. Als ze al ooit verkocht geraken is het toch aan golddiggers die er flink hun broek aan gaan scheuren...

Nieuwkomers/regulars, tja ik begrijp het wel. Maar hier geldt net zoals bij de nietveelzeggende onderwerpen, als het je niet interesseert lees het dan niet of reageer er niet op.
Verder vind ik het jammer dat bvb edwin niet meer op het forum actief is... Zo zullen er nog wel zijn waar het me nog niet van is opgevallen.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 23 Aug 2017, 21:55

Wat precies de oplossing is en waar het precies is misgegaan weet ik helaas niet.
Wel merk ik dat de sfeer heel erg veranderd is in vergelijking met toen ik hier voor het eerst kwam.
Het is in ieder geval al wel een hele tijd aan de gang. Tijdens de 43% VBT bijvoorbeeld is het ook behoorlijk misgegaan.
En zeker in de reacties naar leden toe.
Ik denk niet dat iemand graag censuur heeft maar een portie basis fatsoen wil iedereen wel.
Sommige mensen kiezen de fluwelen handschoen, sommigen de gulden middenweg en anderen de sloophamer.
De laatste tijd werd er wat mij betreft veel de sloophamer gebruikt. En die reacties zijn allemaal verdwenen.
Als je een opmerking hebt hoeft het niet altijd persoonlijk te worden en al zeker niet met de sloophamer.
Ik heb het al eerder geschreven: niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.
En dit is een forum! We schrijven teksten.
Je hoort geen verschil in intonatie ziet geen gezichtsuitdrukking waardoor een simpel bericht verkeerd begrepen kan worden.
Het is ook de taak aan ons als leden daar rekening mee te houden.
Het is niet zo dat als je zelf van de sloophamer methode houdt dat je er maar vanuit moet gaan dat anderen daar dan ook maar van moeten houden.
Ook zal het steeds moeilijk zijn en blijven om beginners en gevorderden te verzoenen maar met een beetje begrip voor elkaar moet dit toch lukken?
Voor mij hoeft er ook niet "hautain" gereageerd te worden als mensen iets zeggen of willen proberen wat je zelf maar niets vindt.
Als mensen bijvoorbeeld per se een Glenalba of dergelijke willen proeven laat ze dan.
Denk er het jouwe van maar ga niet dadelijk het idee belachelijk maken als het niets voor jou is.
Just my 2 cents.
1 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 23 Aug 2017, 22:11

1. Er is een groot gat tussen nieuwkomers en gevorderden. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Denk nog eens terug aan toen jezelf begon. Probeer de nieuwkomer te helpen zoals je misschien zelf geholpen had willen worden.
Eerst en vooral voel ik mij geen gevorderde. Het is niet omdat ik een +duizendtal meer posts heb dan iemand anders, dat ik meer van whisky afweet. Dit gezegdzijnde, vind ik wel als een nieuwkomer door meerdere mensen op een vriendelijke manier ergens op gewezen wordt en hij/zij dit totaal negeert, dit bij mij een serieuze ergernis veroorzaakt. En ja, dan kunnen de berichten al eens wat minder knuffelig overkomen. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Moet dit dan worden gegumd? Volgens mij moet de andere partij eens worden aangesproken op hun oogkleppengedrag ipv scherpe (terechte) reply's te deleten. Het klopt dat je na een poosje gewoon niet meer de moeite neemt om nog een reactie te plaatsen, wat de ergernis natuurlijk niet wegneemt
2. Aan de andere kant zijn er gemeenschappelijke onderwerpen, zoals “welke whisky drink je momenteel”. Daarover kan gezegd worden dat ze nietszeggend zouden zijn, maar aan de andere kant hoef je deze onderwerpen niet te lezen. Probeer daar in je bevindingen en commentaar rekening mee te houden.
Zo is het met alles op het forum, je hoeft uiteraard niets te lezen en hoeft nergens op te reageren, maar dan wordt het hier wel een saaie, dode boel... een quote met een dikke knipoog is mijn inziens niets mis mee. We zijn allemaal grote mensen en moeten hier mee kunnen omgaan.
3. Respect voor elkaar is de hoeksteen van het forum. Het anonieme aspect in nicknames en/of avatars werkt hierbij niet altijd in het voordeel van alle partijen. We zijn een zeer gemengde community in leeftijd, [levens]ervaring, opleiding, achtergrond, religie en wat niet meer. Probeer daarom dit altijd in ogenschouw te nemen en steek je hand ook in eigen boezem.
Respect moeten we inderdaad hebben voor elkaar. En ik denk dat we dat in de meeste gevallen wel hebben voor eenieder. Het kan al eens zijn dat ik licht uit de bocht ga in iemands ogen, maar ik doe dit naar mijn gevoel altijd met een dikke knipoog. Het is nooit te bedoeling om iemand te kwetsen.
4. Als gevolg van de vele discussies heeft het moderatieteam vaak ingegrepen. Voor de één is dit een positieve ontwikkeling, voor de ander wordt dit als te controlerend ervaren. Hierdoor lijkt er een gevoel van “overmoderatie” te zijn ontstaan. Het zou fijn zijn als alle gebruikers (zowel moderators als andere gebruikers) hun steentje kunnen bijdragen, zodat er minder gemodereerd hoeft te worden.
Dit vind ik een goeie... naar mijn gevoel wordt er Inderdaad veel ingegrepen door jou Paul. Was niet het geval toen Matti hier de groene plak zwaaide. Laat inderdaad, zoals je zegt de leden maar optreden als het te ver gaat. Moest dat niet lukken of wordt het echt te gortig, dan zijn jouw groene vingers op z'n plaats. Het forum wordt dood gegumd. Modereren is volgens mij het gesprek gaande houden, in een bepaalde richting sturen. Wat het niet is, is het abrupt stoppen, gummen en velen met frustraties laten zitten.
5. De vraag is alleen: wat is de grens van het acceptabele, en wanneer vliegt iemand uit de bocht?
Heel simpel. Geen vulgaire opmerkingen, schelden, uitmaken, racisme,... je begrijpt t wel. Al de rest zijn gewoon hevige discussies die je eventueel kan bijsturen.

Ik vind het goed dat je dit eens aanhaalt voor het gehele forum, hetgeen Alex ook heeft geprobeerd, misschien wat ongelukkig, maar het komt wel op hetzelfde neer. Het is inderdaad spijtig dat sommigen hebben afgehaakt, wat de redenen ook zijn. Dit is het moment om het te zeggen... ik heb mijn ei hier wel kwijtgeraakt.
2 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Aug 2017, 22:46

Herkenbaar bericht Paul! In de zin dat ik me erin herken.

Wat betreft het modereren, daar heb ik niet zozeer negatieve ervaringen mee. Er is in alle tijd dat ik actief ben, eenmaal een bericht van mij verwijderd. En dat was destijds ook terecht (althans, ik vond het een cynische opmerking, maar dat werkt wel vaker alleen in mijn hoofd goed, de buitenwereld denkt daar meestal, volkomen terecht, anders over).

Een topic waar je op doelt zal het 'na-zomer ideetje' zijn waarin gemodereerd is. In de pm naar jouw heb ik ook aangegeven dat ik niet zo goed snap waarom het ineens alle kanten op vloog. Het is een bestaand concept waarbij de vorige edities bijzonder geslaagd waren.
Verder heb ik niet echt meegekregen waar het allemaal nu om speelt. Maar dat kan ook liggen aan het selectief openen van topics zijn van mijn zijde.

caskstrength schreef:Daarnaast is in hetzelfde forum ook een minder vriendelijke sfeer ontstaan aan de hand van de bijdragen van één persoon.
Deze minder vriendelijke sfeer heeft zich niet beperkt tot bijdragen op het forum, maar uitgebreid naar privéberichten tussen gebruikers. Dit is een onoverzichtelijke situatie, want moderatoren hebben geen inzicht in berichten die van/naar forumleden verstuurd zijn, tenzij de betreffende gebruiker ze rapporteert.

Even ter verduidelijking/aanvulling/disclaimer. Hier kan gelezen worden dat er via mij of naar mij pm's zijn gestuurd die niet door de beugel kunnen. Naar mij zijn geen pm's gestuurd die niet door de beugel kunnen. Zelf heb ik dit ook niet (bewust) gedaan en ook geen meldingen gehad van een moderator dat dit het geval was.

Wat betreft de modus in het discussiestuk topic kan ik me volledig vinden. Maar het is heel lastig de balans te vinden tussen wat wel en wat niet kan. Zeker op een uitsluitend geschreven topic, waarbij de intonatie volledig weg valt.

caskstrength schreef:1. Er is een groot gat tussen nieuwkomers en gevorderden. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Denk nog eens terug aan toen jezelf begon. Probeer de nieuwkomer te helpen zoals je misschien zelf geholpen had willen worden.

Dit is inderdaad iets waar 'wij als gevorderden' nogal snel de mist in gaan. Er heerst nogal de neiging dat een whisky: IB, NCF, NC, CS moet zijn. En eigenlijk alles daaronder is minderwaardig. Dat is natuurlijk niet zo, maar we hebben nog steeds die neiging, lang verhaal kort: we hebben de neiging tot snobisme. Ik denk dat 80-90% van de mensen die whisky drinken trots zijn op een fles van max. €40,-, die ook heel erg lekker vinden en ons helemaal niet begrijpen.

Gekke opmerking/ideetje misschien maar een buddy-systeem, zou dat wat zijn? Je meldt je aan op het forum en je krijgt een buddy toegewezen. Een soort eerste-hulp-bij-whisky-vragen. De buddy is dan een vrijwilliger die het forum goed kent en ook de juiste antwoorden weet te vinden. Je kan je vraag dan altijd stellen, weet je buddy het niet, dan komt de vraag in 'het domme vragen bestaan niet' topic of in een geheel nieuw topic.
Dit allemaal geheel vrijblijvend natuurlijk.

caskstrength schreef:6. In het kader van respect: zijn de prijzen die af en toe gevraagd worden in het verkooptopic nog acceptabel, of hebben jullie de indruk dat er mensen zijn die er flink op willen verdienen?

Ja en nee....... De afgelopen week toch twee flessen OP17 à €75 incl. verzending weten te bemachtigen, dit is ongeveer de oude verkoopprijs in een slijterij. Dat zijn gewoon stichtelijke prijzen.
Maar ik denk dat momenteel ongeveer 70% echt te hoog geprijsd is. Deels kan dit ook komen doordat mensen de WB-prijzen als richtlijn zien. Sinds de nieuwe berekening op WB liggen de prijzen daar echt een stuk hoger (mijn whiskycollectie is ook met ettelijke duizenden euro's in waarde gestegen).
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Aug 2017, 23:05

De mensen met de sloophamer moeten zich aanpassen aan de mensen met de fluwelen handschoenen. Maar andersom hoeft dat niet?
Net als de mensen met scherpe humor zich moeten realiseren dat niet iedereen dezelfde humor heeft. Maar de mensen die die humor niet vatten hoeven zich dat niet te realiseren?
Dit is vragen om respect voor andermans mening maar het zelf niet op kunnen brengen. Zo krom als een hoepel.

En dat geld voor het hele gumbeleid van de laatste tijd.
Iemand post iets dat mensen in het verkeerde keelgat schiet. Daarop krijg je een paar scherpe antwoorden die allemaal gegumd worden. Maar de opmerking waardoor mensen in de pen kruipen blijft staan.

En wat betreft de nieuwelingen... dat is ook geen zwart wit verhaal.
Ik was er in het begin ook altijd als de kippen bij om vragen van beginners te beantwoorden. Maar als dan nadat ik m'n hulp gaf er nog domme vragen werden gesteld en ik daar iets scherper op antwoorde kreeg ik nog een trap na ook. Dus daar ben ik lekker mee gestopt.
Ik bedoel hoevaak moet ik nog zien dat Jones13 een veel te groot glas post met de vraag wat wij ervan vinden. Dat is toch vragen om ellende?

Voor mij is de lol er hier iig helemaal af. Net als voor Oogadal die zijn account heeft laten deactiveren.
Hij zette zich vrijwillig in voor het VBT en heeft daarbinnen en daarbuiten alleen maar kritiek gekregen.
En dat hij weg is is imo een groot gemis voor het forum.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Aug 2017, 23:09

defeatless schreef: ...praktisch je hele bericht...

wat sla je de plank mis in het meeste van je bericht zojuist en wat praat je verschrikkelijk naar het mondje hier.. :(
en nee, ik probeer nu niet op de man te spelen, ik ben het alleen niet eens met het meeste dat je nu zegt.
waar je zelf ook onderdeel van diverse situaties bent geweest vind ik je bericht nu niet overkomen zoals je gedrag een tijd is geweest.

ik ga zelf met paul over 2 weken naar schotland, en ik wil het daar natuurlijk wel gezellig met hem houden.
toch post ik hier een kritiek, omdat ik weet dat dat niet in de weg zal staan met hoe wij over elkaar denken als persoon
als t goed is hebben we hier namelijk allemaal het beste voor met het forum, dus kritiek is nu beter dan slijmen
met de kritiek kan namelijk iets worden gedaan om de boel weer beter op de rails te krijgen
jezelf hier in een goed daglicht proberen te zetten heeft daar niets mee van doen. ik bedoel het niet rot, maar dat is zoals ik je bericht lees..
1 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 23 Aug 2017, 23:11

Dit verklaart waarom ik het de laatste tijd al rustig vond op het forum, dacht dat het aan het mooie weer lag. Ik ben me niet bewust van hetgeen achter de schermen gebeurt, PB's die verstuurd worden en overmatig gegumd. Het is belangrijk dat er respectvol met elkaar om gegaan wordt en zeker op een forum waar het over een liefde voor een gezamenlijk product/lifestyle gaat. Op het moment dat er onrespectvol en rechtstreeks aangevallen wordt kan ik me voorstellen dat, om het niet uit de hand loopt, er ingegrepen wordt maar volgens mij is het merendeel van de forumleden volwassen en redelijk weldenkend. Ik kan me nog een periode herinneren waarin een lid, Stormbringer, nogal eens vreemd reageerde. Dit heeft zich volgens mij uiteindelijk redelijk opgelost. Wat mij betreft grijpen de moderatoren in wanneer het echt uit de hand loopt en daarover signalen van andere leden afgegeven worden. Tot dan zou ik een discussie lekker laten lopen. En ja, ik verbaas me ook regelmatig over nieuwkomers die iets lanceren, bijv over een tasting business, en die volgens mij met heel andere dingen bezig zijn en in ieder geval niet luisteren. Op het moment dat je er je aan gaat storen zou ik het vooral niet meer volgen. Volgens mij is er buiten het forum meer dan voldoende om je over te frustreren, laten we het hier vooral gezellig en informatief houden. Ik heb het hier naar mijn zin en log iedere avond met plezier in om te zien wat er allemaal weer gepost is. Moderatoren, ik heb groot respect voor jullie inzet en betrokkenheid, ik wens jullie veel succes en wijsheid :goedgedaan
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 23 Aug 2017, 23:19

Peter87 schreef:De mensen met de sloophamer moeten zich aanpassen aan de mensen met de fluwelen handschoenen. Maar andersom hoeft dat niet?
Net als de mensen met scherpe humor zich moeten realiseren dat niet iedereen dezelfde humor heeft. Maar de mensen die die humor niet vatten hoeven zich dat niet te realiseren?
Dit is vragen om respect voor andermans mening maar het zelf niet op kunnen brengen. Zo krom als een hoepel.

En dat geld voor het hele gumbeleid van de laatste tijd.
Iemand post iets dat mensen in het verkeerde keelgat schiet. Daarop krijg je een paar scherpe antwoorden die allemaal gegumd worden. Maar de opmerking waardoor mensen in de pen kruipen blijft staan.

En wat betreft de nieuwelingen... dat is ook geen zwart wit verhaal.
Ik was er in het begin ook altijd als de kippen bij om vragen van beginners te beantwoorden. Maar als dan nadat ik m'n hulp gaf er nog domme vragen werden gesteld en ik daar iets scherper op antwoorde kreeg ik nog een trap na ook. Dus daar ben ik lekker mee gestopt.
Ik bedoel hoevaak moet ik nog zien dat Jones13 een veel te groot glas post met de vraag wat wij ervan vinden. Dat is toch vragen om ellende?

Voor mij is de lol er hier iig helemaal af. Net als voor Oogadal die zijn account heeft laten deactiveren.
Hij zette zich vrijwillig in voor het VBT en heeft daarbinnen en daarbuiten alleen maar kritiek gekregen.
En dat hij weg is is imo een groot gemis voor het forum.

Peter, ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begrepen hebt.
Het is de bedoeling dat er een beetje een gulden middenweg is. Iedereen moet water bij de wijn doen.
Denk je dat ik telkens klakkeloos mijn ongezouten mening schrijf zonder even na te denken en mijn woorden te wikken en te wegen?
Uitersten zijn wat mij betreft nooit goed. Het gaat hier trouwens over discussies op de man.
Wat andere discussies betreft maakt het volgens mij voor de meesten/iedereen niet uit.
Doorgaans is het trouwens zo dat mensen die hun mening directer verkondigen vaak zelf een directe opmerking niet appreciëren en
daarna vol in de aanval gaan waardoor het nog meer escaleert.

Het is wat mij betreft inderdaad een groot gemis dat er een heel aantal mensen weg zijn.
Het is stiller, saaier en eenzijdiger geworden.
Maar dat is een hele tijd geleden ook gebeurd. Denk maar eens terug aan de vorige discussie met Yapi en zijn vertrek daarna.
Yapi was wat mij betreft een echte toegevoegde waarde voor het forum.
Hij had kennis van zaken, hielp mensen verder in hun zoektocht en verkocht samples en flessen aan zéér faire prijzen.
Samples van 3cl Port Ellen, Brora, Banff voor een prikje. Ik heb bij niemand anders goedkoper gekocht.
Hij werd moderator, organiseerde een VBT en werd samen met Johan daarna publiekelijk afgemaakt over het vulniveau van de samples.
Ik heb hier ook al samples gekocht. En vreemd genoeg hadden die ook niet altijd hetzelfde vulniveau.
Maar heb ik dan de behoefte om de persoon in kwestie aan de schandpaal te nagelen? Nee.
Met een beetje tact kom je wat mij betreft dan verder. En via PB kan je een heleboel oplossen.
2 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 23 Aug 2017, 23:25

Ik lees hier nu al 3x en zoveel reply's zijn er nog niet gepost dat het spijtig is dat Edwin (Oogadal) niet meer actief is. Het moet gezegd worden dat hij ook vaak harde reply's gaf. Iets verkeerd mee? Volgens mij niet. Dus hier komt de 4de persoon die zegt dit spijtig te vinden. Zegt volgens mij voldoende dat de aanpak die wordt gehanteerd een andere richting moet krijgen... laat ons discussiëren en ja... het kan soms eens wat hard zijn...

Wat ik wil aantonen is dat juist de hevige discussies imho door velen gemist worden. Als het te braaf wordt, gaat het snel vervelen. Een beetje sensatie nu en dan geeft het forum wat leven.

Bijkomend heb ik inderdaad ook het gevoel dat er soms verkeerdelijk wordt gegumd. Ik wil mezelf als voorbeeld aanhalen. Toen ik aangaf en daarna nog anderen(waaronder 1Mod) dat Jones12 zijn berichten niet thuishoorden waar hij ze plaatste, werd ik met een knipoog terechtgewezen en werd de titel van het topic gewoon gewijzigd zodat ze er wel thuishoorden.
Ben een grote jongen en kan tegen een stoot, maar het het evenwicht in juist handelen vond ik hier ver zoek. Paul en ik hebben hier ook over PB verzonden en beiden onze gal eens gespuwd...
Laatst gewijzigd door Bram84 op 23 Aug 2017, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Aug 2017, 23:26

henri schreef:
wat sla je de plank mis in het meeste van je bericht zojuist Dit snap ik ff niet, kun je dat uitleggen?
en wat praat je verschrikkelijk naar het mondje hier.. :(
en nee, ik probeer nu niet op de man te spelen, ik ben het alleen niet eens met het meeste dat je nu zegt.
waar je zelf ook onderdeel van diverse situaties bent geweest vind ik je bericht nu niet overkomen zoals je gedrag een tijd is geweest.
Daar heb je inderdaad een punt, ook ik ben een onderdeel van het probleem. Desalniettemin ben ik in mijn bericht oprecht en vind ik de onderlinge sfeer (in de topics die ik dan geopend heb en volg) een stuk beter geworden.

ik ga zelf met paul over 2 weken naar schotland, en ik wil het daar natuurlijk wel gezellig met hem houden.
toch post ik hier een kritiek, omdat ik weet dat dat niet in de weg zal staan met hoe wij over elkaar denken als persoon
als t goed is hebben we hier namelijk allemaal het beste voor met het forum, dus kritiek is nu beter dan slijmen
met de kritiek kan namelijk iets worden gedaan om de boel weer beter op de rails te krijgen
jezelf hier in een goed daglicht proberen te zetten heeft daar niets mee van doen. ik bedoel het niet rot, maar dat is zoals ik je bericht lees..
Ik neem ook aan dat Paul zeker volwassen genoeg is om kritiek op zijn functioneren als moderator niet op te vatten als kritiek op zijn persoon. Ik ben niet zozeer een bruine arm aan het halen, althans dat is niet mijn intentie. Het is meer wat Bram zei:
Bram84 schreef:Ik vind het goed dat je dit eens aanhaalt voor het gehele forum, hetgeen Alex ook heeft geprobeerd, misschien wat ongelukkig, maar het komt wel op hetzelfde neer.

Ik denk dat mijn intentie anders geïnterpreteerd word door je. Ik zou alleen even niet weten hoe ik het anders moet schrijven.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 23 Aug 2017, 23:34

Ik vind het enorm om de pot heen draaien! Mailen, posten, bloggen, enzovoort is platte eenzijdige taal zonder verdere interactie. Wanneer mijn collega's een discussie hebben verwacht ik dat ze de telefoon pakken en het uitpraten. Ik stel voor dat personen die een probleem hebben met elkaar dit op een andere manier oplossen dan via het posten van sjagrijnige taal op een forum. Ik zal me van verder commentaar onthouden :violin
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Aug 2017, 23:35

defeatless schreef: je bericht

we gaan er niet te diep op in want ik geloof ook heus dat je intentie niet verkeerd is
ik ben het alleen niet eens met het meeste ( uiteraard niet alles ) dat je zei, vandaar het voor mijn gevoel de plank misslaan.
ik wilde alleen niet 10 quotes gaan gebruiken en ze per stuk beantwoorden.
je bent normaal niet op het bekkie gevallen, wellicht zit daar wel nu mijn grootste verbazing als ik dus jouw mij iets te lieve bericht teruglees.. ;)
1 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Aug 2017, 23:42

henri schreef:
defeatless schreef: je bericht

we gaan er niet te diep op in want ik geloof ook heus dat je intentie niet verkeerd is
ik ben het alleen niet eens met het meeste ( uiteraard niet alles ) dat je zei, vandaar het voor mijn gevoel de plank misslaan.
ik wilde alleen niet 10 quotes gaan gebruiken en ze per stuk beantwoorden.
je bent normaal niet op het bekkie gevallen, wellicht zit daar wel nu mijn grootste verbazing als ik dus jouw mij iets te lieve bericht teruglees.. ;)

Ik ben inderdaad iets te hippy terug gekomen van vakantie ja. Hopelijk trekt het weer bij :bigsmile.

Anyhow momenteel denk ik er inderdaad zo over. Verder heb ik het idee dat er in de afgelopen 4 à 5 weken een aantal dingen op t forum voorgevallen zijn die echt volkomen langs me op zijn gegaan. Ik heb ook geen idee waarom Edwin bijvoorbeeld weg is gegaan, ik heb er dus ook geen mening over.
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”