Discussiestuk HWF

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Jul 2017, 23:53

Vooraf
In dit discussiestuk hebben 5 forumleden hun gedachten over de huidige sfeer op het forum gebundeld en proberen ze met dit stuk een discussie en een mentaliteitsverandering in gang te brengen die ervoor zorgt dat dit forum weer levendiger en gezelliger voor iedereen wordt.
Daarnaast is er met een heel aantal andere leden gesproken. Deze leden gaven allen aan het met ons eens te zijn, maar liever niet mede te ondertekenen, of liever een neutrale positie in te nemen.

Ik als Defeatless, heb het voortouw genomen om dit stuk op te stellen. Voornamelijk vanwege mijn bevindingen op het VBT.
Tijdens het VBT werd in het VBT-Café al terecht opgemerkt dat de discussie behoorlijk weg is. Hierop werden door caskstrength een aantal mogelijkheden genoemd en een oproep om te kijken naar wat er nog beter kan en wat er anders kan.
Dit stuk komt echter niet uitsluitend voort uit het feit dat ‘een aantal discussies in de discussie minder aardig verliepen’, maar uit een langer door ons gesignaleerde tendens op het forum.

Waar het om draait
Op dit forum komen wij als whiskyliefhebbers bij elkaar om te praten en informatie uit te wisselen over de, door ons zo gekoesterde, drank whisky.
Er staat op het forum een schat aan informatie, goede achtergrondstukken en zeker voor een nieuw lid en nieuwe liefhebber absoluut een hele berg aan info om te verwerken.
Echter wanneer is het laatste echt inhoudelijke stuk verschenen?
Wanneer hebben we ouderwets in het café gedeelte gezelligheid gehad?
Wat is de laatste keer dat er iemand een artikel schreef over mooie bevindingen in distilleries?
Hoeveel welkomsberichtjes krijgt een nieuwkomer nog die zichzelf voorstelt?
Hoe vaak is er letterlijk iets ‘weggemod’ op het forum VOOR het VBT?

Het forum loopt op dit moment op het aanbod gedeelte. Nieuwkomers die willen verkopen posten keurig netjes in het ‘Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?’ en ‘ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?’, hun eerste 50 berichtjes en gaan aan de gang. Met een beetje mazzel kopen ze nog wat koopjes en krijg je een reviewtje in het daarvoor bestemde topic.

Oftwel er gebeurd niet zo heel veel meer. En dit vinden wij heel erg jammer.

Maar hoe komt dit?
Zonder specifiek gebruikers aan te wijzen, is op dit moment de ervaring van ons dat het forum gegijzeld wordt door ‘de gevestigde orde’. Deze 'gevestigde orde' heeft een bepaalde slag op het forum gelegd die ervoor zorgt dat anderen zich niet vrij of uitgenodigd voelen om ook maar iets bij te dragen.

Er heerst een vooringenomenheid bij een aantal gebruikers op het forum die een uitstraling geeft van ‘het eigen gelijk’ en die ook door diezelfde gebruikers weer wordt bevestigd. Een beetje een tunnelvisie. Deze tunnelvisie is leidend, en kan (uiteraard per definitie) enkel bevestigd worden.

Hoe kunnen we dit ombuigen?
Als leden van het forum vinden wij het een gedeelde taak om het juist weer gezelliger te maken op het forum. Daarom hebben wij gezamenlijk een aantal dingen op papier gezet. Dit is juist en voornamelijk bedoeld om een discussie te starten, maar ook om een voorschot te geven op een aantal 'ongeschreven' richtlijnen op het forum.

Wij halen misschien de neus op voor een GF12, maar wie zijn wij. Iemand moet ergens beginnen. Anderen zijn lyrisch geworden door het drinken van Glenlivet 12.
Niet iedereen kan en wil zich nog meten aan het geweld hier op het forum. Maar er moet juist wel de ruimte zijn om iemand zich daarover te laten uiten.

Ook zouden we ons vriendelijker kunnen opstellen naar de overige gebruikers. Niet in discussie gaan over wat er misschien niet klopt, of hoe jij het ziet. Laat meningen meningen en weeg die niet tegen elkaar op. Over feiten valt te twisten, maar over meningen niet.

Wees vriendelijk naar elkaar en besef dat zinnen dubbel geïnterpreteerd kunnen worden. Ook het toevoegen van emoji’s is nog niet altijd duidelijk.
Nu wordt er nog wel eens een ‘sneer’ uitgedeeld. Zowel op het forum als in PM’s. Dit zou op een open en onafhankelijk forum niet mogen en ook niet moeten gebeuren.

En misschien een best ingrijpend voorstel:
Sluit het ‘Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?’ topic. En misschien ook wel ‘Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?’ Momenteel zijn deze topics het meest gebruikt, maar hebben ze alleen waarde voor hen die willen ‘pochen’ en ‘stoer’ willen doen met hun whisky’s.

Dit stuk heeft nog veel open eindjes, is niet compleet en beantwoord nog lang niet alle vragen. Maar daarom is het ook een discussiestuk.

Wij willen het er graag over hebben.

Mede namens:

Arthur1988
Defeatless
Erik1908
MacErik
Zjoske
3 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Jul 2017, 00:44

het sluiten van laatst gedronken en laatst aangeschaft vind ik geen goed idee
veel van de medeleden vinden het gewoon heel erg leuk dit te delen, laat die ervaring behouden
het is daarnaast een topic waar anderen inspiratie voor hun volgende fles uit halen

de vriendelijkere toon snap ik, maar dat heeft tegelijkertijd ook het zij-effect..
neem eens wat van elkaar aan zonder altijd er tegen in te willen gaan..
juist de starters van het initiatief moeten wellicht zichzelf ook even ten rade gaan
defeatless, sta meer open voor discussie en durf je mening ook eens te veranderen. als er 1 aan zijn mening vasthoud en de intentie van een ander niet meekrijgt dan ben jij het. begrjijp me niet verkeerd, je doet meer dan genoeg positieve bijdrage, maar zo star als t maar zijn kan..
arthur, de zelfbenoemde kenner heeft altijd een heel zelfingenomen toon en een ellenlang lulverhaal, wellicht bedoeld hij het niet zo, maar veel van de berichten komen erg betweterig over en de mening van een ander lijkt er weinig tot niet toe te doen. wederom.. ook arthur zal t wellicht niet zo bedoelen, maar lees je eigen berichten terug, en zie met welke intonatie je spreekt.. leer van jezelf..

oude garde / nieuwe garde mag er niet toe doen.. respecteer de nieuweling die veel te leren heeft en zoekt
wijs elkaar vooral op de topics die bestaan waar iedereen de informatie die ze zoeken vandaan kunnen halen
niet altijd eerst een diepe zucht, maar inderdaad elkaar willen helpen, daar ben ik het mee eens,
ik ken het wereldje als liefhebbers onder elkaar die elkaar willen helpen, laten we dat vooral en bovennal blijven doen

ook ben ik het eens dat het wat saaier lijkt te worden op het forum, laten we elkaar blijven inspireren !

moddergooien mag wat minder, maar een goede discussie mag.. dat kan totaal geen kwaad
een goede discussie betekend alleen dat je elkaar mening respecteerd, het niet eens hoeft te zijn, maar wel probeerd de ander te begrijpen.
niet alles hoeft weggemoddereerd te worden, maar zoals paul ook vaker zegt, laten we elkaar ook niet voor rotte vis uitmaken

Initiatief dat jullie nemen vind ik top, maar vergeet niet ook naar je eigen gedragingen te kijken
ik denk dat ik me over het algemeen redelijk gedraag, help hier en daar ook wat mensen, maar ook ik zal wel eens een sneer geven..
wijs me er op, maar accepteer het ook als iemand jou ergens op wijst en denk even na over wat er tegen je gezegd wordt in plaats van in de verdediging te schieten en een muur op te zetten, om vervolgens weer een aanval te starten.

nogmaals.. initiatief.. :goedgedaan maar kijk ook naar het eigen gedrag en probeer eerst daar aan te werken voor je een ander gaat corrigeren
als we het forum positiever, leuker, interessanter willen maken dan moeten we dat met zn allen doen
dat betekend voor mij dat ik zal kijken waar ik positiever kan bijdragen en wellicht waar ik me moet inhouden
dit zelfde voor elke andere gebruiker en dus ook voor de initiatiefnemers..

vies zinnetje wat we veel te vaak horen.. "een betere wereld begint bij jezelf"...
laten we het anders zeggen, een leuker, actiever, respectvoller forum, begint bij ons wat opener naar een ander op te stellen, willen luisteren naar een ander, je mening durven bij te stellen en niet alles als een aanval ervaren..
ooit... ooit.. wordt alles weer wat fijner hier.. heus.. :bigsmile
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Jul 2017, 00:58

Poeh, ik weet amper waar te beginnen... toch een poging:
Allereerst ervaar ik het merendeel van wat er in je stuk gezegd wordt totaal anders.
Om maar een aantal zaken te noemen:
- Ik lees nog regelmatig nieuwe inhoudelijke bijdragen hier. Alleen is over veel onderwerpen in de loop van jaren alles wel al zo'n beetje gezegd he.
- Volgens mij krijgen beginners absoluut de ruimte om hun bevindingen te delen of vragen te stellen. En uiteraard kan niet iedereen mee in het 'geweld' van bepaalde whisky's die hier zoal genuttigd worden. Is dat erg? Ik denk het niet, ook een kwestie van 'je plaats kennen'. Ervaring op doen, en je daarna wat meer mengen in discussies van ervaren(er) drinkers. Zo werkt het in het echte leven toch ook vaak?
- Ik zie in het 'café' nog geregeld wel gezelligheid hoor...
- Het aantal welkomstberichtjes bij nieuwkomers? Inderdaad steeds minder. Maar als ik voor mezelf spreek: Ik deed dit voorheen wel met grote regelmaat, maar in heel veel gevallen is het welkomstbericht zelf ook wel zo'n beetje het enige wat we van die nieuwkomer zelf horen. Kan je wel blijven "Welkommen" maar op een gegeven moment vond ik dat zelf een nogal zinloze exercitie worden...
- En dat het forum gegíjzeld wordt door de 'gevestigde orde'????? Die begrijp ik écht niet... Zoals eerder gezegd vind ik juist dat nieuwen veel ruimte krijgen, zelfs juist dat veel van de 'gevestigde orde' (als we het over dezelfde 'gevestigde orde' hebben tenminste) zich steeds minder in de discussies mengt. En dat vooral omdat deze discussie meestal de volgende dag toch al weer weggegumd is, vermoed ik.

Ik kan nog wel even zo doorgaan, maar laat ik dan inhaken op één van de punten waar ik me wel in herken:
Dat het forum minder levendig is geworden. Ik heb daar ook zo mijn ideeën over, en één daarvan is juist dat ik best van pittige discussies houdt. Ik vind het helemaal geen probleem als iemand op zijn ongelijk gewezen wordt, of als ik zelf eens aangepakt wordt. Hoort er allemaal bij, maakt het allemaal net even wat spannender toch. De leukste tv is toch ook vaak als er hard tegen hard wordt gediscussieerd, zolang het niet écht 'onder de gordel' of onbeschoft wordt. Geldt wat mij betreft op het forum ook. En daarbij vind ik dat discussies soms te snel in de kiem gesmoord worden.
Maar goed, hier is voor een andere weg gekozen, die ik op zich óók kan begrijpen en die ik ook respecteer en accepteer, maar die voor mij niet had gehoeven. Maar dat zijn keuzes. Daarbij beseffende dat een mod het toch nooit iederéén naar het zin kan maken. Compromissen dus.
Verder ligt een deel van de oplossing ook gewoon bij de gebruikers zelf. Jij haalt zelf het VBT aan, en dat is een prima voorbeeld. Iedereen heeft daar alle ruimte om zijn bevindingen te delen, maar die ruimte is maar door enkelen elke keer gepakt. Iedereen staat wél te trappelen en zenuwachtig te doen op moment van inschrijving, maar tijdens deelname wordt er helemaal niet meer actief meegedaan door sommigen. Tja, dan droogt een topic elke keer gauw op...

Laat ik het hier voor nu maar bij houden ;)
6 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Jul 2017, 07:40

Hmmm mij bekruipt ineens het gevoel te gaan modden... ;) Allereerst wordt hier modder gegooid, maar over de schutting. Daarnaast is het stuk erg lang, hetgeen discussie volgens mij niet bevordert. Ik wil niet een censuurkoning zijn, dus laat ik het staan. Maar dan ga ik wel scherp op de post in.

Alex, los van de intentie een aantal procedurele zaken:

- je gebruikt een vraag in en voor het VBT only voor het gehele forum. Dat vind ik niet chique
- je hebt het over een aantal mensen waar mee gesproken is. Mijn vragen: hoe veel? Wie? Het feit dat ze niet genoemd willen worden kan net zo zeer betekenen dat ze het net wat minder met je eens zijn dan je denkt. Dat je het toch gebruikt om kracht bij te zetten vind ik niet zo kies.
- je geeft aan dat ik weinig gemod zou hebben voor het VBT. Dat is feitelijk onjuist en dat vind ik niet leuk om te horen.
- Bovendien was het geheel terecht dat er in het VBT is opgetreden, een aantal niet-deelnemers de discussie aan het vervuilen.
- je beschuldigt een aantal mensen van "gijzeling van het forum". Wie zijn dat? Hier kunnen we weinig mee. Als je mensen beschuldigt, wees dan ook zo volwassen en noem ze bij naam.
- Ik vermoed wel over wie je het hebt. Een aantal van deze personen zijn echter wel bereid om een VBT te organiseren of met een nieuw onderdeel voor het forum te komen.
- En als er één persoon iets heeft gegijzeld, dan ben jij dat in het VBT geweest met lompe opmerkingen en belachelijk lage ratings.

Ik verdedig hiermee nadrukkelijk geen andere personen, maar wil dat de zaak op een eerlijke manier wordt gespeeld.

Op moment van schrijven werkt de website niet goed, ik ga later op de inhoud in
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jul 2017, 08:50

En nog even een bericht, wellicht ten overvloede: discussie is prima, en elkaar hard beargumenteren ook, maar zodra er in dit onderwerp op de man gespeeld gaat worden zal daar paal en perk aan gesteld worden.

Defeatless, misschien kan je een samenvatting posten van de punten? Ik stel me voor dat dat discussie bevordert, ik heb zelf nog net de neiging alles door te lezen, maar kan me goed voorstellen dat anderen afhaken :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor JvR » 07 Jul 2017, 08:58

Om ook maar een duit in het zakje te doen:

Ik hoor duidelijk niet bij een gevestigde orde, en hoor ook qua whisky hobby bij de gematigden hier.

Wat mij opvalt en mijn mening:

- Er wordt weinig gediscussieerd, en wanneer er discussie ontstaat loopt dit ook al snel verkeerd af. Dat kan verbeteren. Een aantal topics van de afgelopen tijd vind ik erg leuk: Was de whisky vroeger echt beter, wat zijn klassiekers van de toekomst. Dit zijn luchtige onderwerpen waar je toch inhoudelijk informatie kan geven en een leuke discussie kan hebben.

- Ik geloof graag dat het forum wat minder levendig is geworden, echter zoals dre zegt is alles op een gegeven moment wel gezegd. Er is natuurlijk veel terug te zoeken. Ik moet zeggen dat ik zelf niet het gevoel heb dat je wordt afgekapt wanneer je een beginners vraag stelt die wellicht al eerder is voorgekomen op het forum.

- Het aangeschaf en wat drink je nu topic vind ik gewoon erg leuk om te lezen en inspiratie op te doen. Ik post hier niet vaak en al helemaal niet voor mij postcount, ik heb geen ambitie tot verkoop.

- Het voorstellen vind ik best leuk om te lezen, ik voel echter niet de behoefte om daar op te reageren. Wat mij daar wel opvalt is dat het welkom vaak de volgende vorm aanneemt: "welkom op het forum, je kan hier veel leren en je smaak ontdekken door samples te kopen."

- Bij de VBT zag je inderdaad wel dat het wat doodbloedde, dat kunnen we alleen maar zelf verbteren met zijn allen.

Als laatst: Dit is een forum. Een politiek en religie vrij forum nota bene. Fora zijn er voor de discussie. Reageer niet als een oud wijf, maar laat het je ook niet zo snel raken. UIteindelijk hebben we het gewoon over WHISKY. Een beetje zelfrelativering doet soms wonderen.
5 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Jul 2017, 09:12

JvR schreef:Als laatst: Dit is een forum. Een politiek en religie vrij forum nota bene. Fora zijn er voor de discussie. Reageer niet als een oud wijf, maar laat het je ook niet zo snel raken. UIteindelijk hebben we het gewoon over WHISKY. Een beetje zelfrelativering doet soms wonderen.

Amen
(oh wacht, religievrij zei je he ;) )
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Jul 2017, 09:56

Wie met dit soort beschuldigingen komt moet man en paard noemen. Dat is alles wat ik eraan toe wil voegen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 07 Jul 2017, 12:03

Ach, weet je, het is hier ook gewoon een gemeenschap met alle wrijvingen en mooie dingen die er bij horen hè. Stammenstrijdjes included.

Mijn kleine bijdrage aan de discussie. Ik vind het prima dat iemand een initiatief neemt om een aantal geschreven en ongeschreven regels van dit forum aan de orde te stellen. Wat mij betreft heb je als lid van een gemeenschap dat recht, ik vind het zelf wat minder interessant of het procedureel wel of niet klopt. Ik kan me daarbij ook voorstellen dat Defeatless dit doet, gelet op zijn recente ervaringen hier. Want als meelezer van het VBT-forum vond ik daar wel dat het door een aantal leden hier toch wat op de man werd gespeeld. Defeatless was wat mij betreft hard op de samples, niet op de man. Dat op de man spelen zou in bredere zin wel wat minder mogen; ik vind het prima dat Paul daar strak op modereert.

That being said. Ik herken voor het overige een stevig deel van wat Defeatless in discussie brengt niet.
- Ik heb persoonlijk geen last van oude garde en nieuwe garde. Ik zie inderdaad dat er een aantal meer mondige leden is en een aantal leden die wat terughoudender deelnemen. Ik hoor tot de laatste categorie. Ik vind stevige inhoudelijke discussies tussen wat meer mondige leden overigens zelf erg leerzaam (bijvoorbeeld de discussies tussen Oogadal en nigel_tufnel)
- Ik zou de topics die gaan over welke whisky nu wordt gedronken en welke fles recentelijk is aangeschaft mooi openhouden; daar zitten voor mij vaak waardevolle tips tussen van mensen waarvan ik de whiskymening waardevol vind.
- Ik vind het forum nog altijd leerzaam en levendig. Ook de meer diepgaande topics blijven aan de orde en er melden zich geregeld nieuwe leden die een inhoudelijke duit in het zakje doen.

Ik hoop nog een dikke poos lid te blijven van dit cluppie (van m'n vrouw mag ik hier wel wat minder rondhangen, maar dat vind ik wat minder relevant in dit kader :bigsmile ), want ik haal er veel uit en vind het een mooi gezelschap.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Jul 2017, 14:26

Allereerst Alex en anderen, goed initiatief. Het forum evalueren en verbeteren is nooit verkeerd en jullie hebben wat mij betreft helemaal gelijk dat je als lid hier ook wat over te zeggen zou moeten hebben. Het openlijk delen van je mening is alleen maar toe te juichen wat mij betreft.

Maar...

De manier waarop de post begint doet me op een of andere manier meteen denken aan politiek zoals Wilders deze bedrijft. (Uitkijken wat je zegt Wouter!)
'Vroeger was alles beter, er is een groep die het voor de anderen verpest en iedereen is het met me eens'.

Nou laat maar eens wat van je horen dan. Bij de verkiezingen bleek 'iedereen' uiteindelijk ook niet meer dan 15% van de bevolking.
Voorlopig hoor ik vooral argumenten van anderen dan de ondertekenaars en hun achterban. En ik moet zeggen dat ik het daar meer mee eens ben dan de openingspost.

Ik behoor niet tot 'de gevestigde orde'. Heb, anders dan over koop/verkoop van samples of flessen, geen pb of reallife contact met de zogenaamde leden van 'de gevestigde orde'. (Wat een benaming ook, hoezo 'gevestigde orde', volgens mij dekt dat de lading absoluut niet. Ik zie Kay bijvoorbeeld als gevestigde orde, maar heb hem nooit kunnen betrappen op enig onvertogen woord)
Maar anders dan de ondertekenaars heb ik totaal geen last van deze 'irritante' 'gevestigde orde'. Ik heb me nooit aangevallen gevoeld op een post. Het kan zijn dat dat komt door een plaat voor mijn kop, maar volgens mij worden mijn mening en argumenten altijd gerespecteerd. Kan ook komen doordat ik ook probeer om met respect naar anderen te posten.
En om terug te komen op je eigen voorbeeld Defeatless, het VBT, daar poste je zonder enig respect voor de organisatie. Dan kan je eenzelfde toon terug verwachten, maar moet je die ook als een vent kunnen accepteren. Iets met een bal en kaatsen dus.

Verder kan ik niet meedoen met het grote geweld. Heb ooit een keer 150 euro uitgegeven voor een fles die ik echt heel graag wilde hebben, verder zit ik meestal tussen de 70-120 euro.
Als ik mooie flessen van Henri, Mermur, Nigel, Sch@ker of anderen voorbij zie komen vind ik dat alleen maar mooi om te zien.
Ik ben Ajacied, maar vind het voetbal van de echte topteams geweldig om te zien en realiseer me dat dat een aantal niveaus hoger is. Maar ik ga daarom nog geen seizoenkaart van Barca kopen en zitten mokken over het lagere niveau van mijn club. Van afgunst naar een ander wordt jezelf niet gelukkiger. Als het topic je niet aanstaat, lees je hem voortaan toch gewoon niet.
Ik kijk dan af en toe wel een CL wedstrijdje op TV. Of bestel een sampletje van die mooie dure fles.
Kortom, de topics die je wil sluiten hebben dan misschien voor jou geen toegevoegde waarde, maar voor mij en wellicht anderen wel. Persoonlijk kijk ik er graag, ter inspiratie. Er staan ook echt niet alleen maar flessen van +150 euro.

Het welkomtopic laat ik dan weer links liggen. Ik vind het een leuke toevoeging om een achtergrond van iemand te lezen, maar verder heb ik er niets mee.
De reacties die er op komen gaan vaak niet verder dan 'Welkom!' en daar blijft het dan bij. Zie eerlijk gezegd ook niet wat je er verder van zou kunnen maken.

Het forum is wat mij betreft verder nog steeds levend, maar zou inderdaad soms wat meer levendig kunnen zijn.
Wat meespeelt is volgens mij dat, zoals anderen al zeiden, je op een gegeven moment alle onderwerpen wel een keer geraakt hebt. Je vervalt dan in herhaling, of je voegt mondjesmaat wat toe aan dat onderwerp.
Maar nog steeds zijn er (nieuwe) interessante onderwerpen die leven. Parels van de toekomst, was vroeger alles beter, nut en interpretatie van whisky scores, etc.

Dan viel me als laatste nog iets op in de openingspost. Eerst hebben de ondertekenaars het over het feit dat er te veel gemod wordt. Maar later is de wens om de invloed en manier van discussiëren van 'de gevestigde orde' te controleren.
Is dit niet tegenstrijdig? Hoe zien jullie dat? Wat wordt er exact mee bedoeld?
Misschien kan iemand dit toelichten.
7 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Jul 2017, 15:21

Over 'iets beter' maken is prima te discussiëren lijkt me.

Alleen ik denk dat het dan wel zinvol is om duidelijk te zijn wie je medestanders zijn en ook vooral tegen wie je het nu hebt. Nu komt het op mij een beetje over als meelopen in een protestmars terwijl je niet wilt zeggen wie er nog meer meelopen en je wilt maar half-half zeggen waar je tegen wilt ageren.
Wat/wie is de gevestigde orde? Zijn dat mensen die x jaar actief deelnemen hier? Of iedereen die meer dan 3 jaar lid is? Mensen waar je je door aangevallen voelt? Ik tast in het duister...

Mijn punt is dus, als je een punt wilt maken prima, maar maak het dan ook. Anders bloedt ook deze 'discussie' weer vlot dood.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
ViViTroNL
Senior
Senior
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 Jul 2012, 16:53
Locatie: bij de kaasmarkt linksaf

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 07 Jul 2017, 16:28

Niet om het één of ander maar dit forum bestaat al 8 jaar!!!! en nog steeds is het waar leden bijkomen en waar wordt gepraat over whisky/whiskey e.a. of gewoon wat slap wordt gelu..
Knap om het zolang nog steeds levendig te houden.
Tuurlijk zullen er leden zijn die eerst actief en veel inbrachten op een gegeven moment wellicht verzadigd zijn..
Maar hoeveel leden bezoeken niet dagelijks 1 of misschien wel meerdere keren per dag het forum…

Waar maak je je dus druk om???
Dat het topic ‘Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?’ en ‘ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?’ Vraag en Aanbod ’ populair is zou je juist moeten toejuichen.
Dit bindt elkaar en is perfect om iets te delen met elkaar. We hebben met elkaar hier een gezamenlijke hobby/interesse... WHISKY..

Of wil je een forum met alleen “intellectueel hoogdravend whisky geneuzel of tastings waarin we het alleen hebben over wat je van een whisky vindt die wellicht voor vele financieel onbereikbaar is (o.k. misschien via een sample)

Ik zie dit forum als iets gezellig waar ik iedere dag even me neus laat zien, nieuwe posten lees en niet altijd actief mijn mening of reactie geef.


Quote:
Zonder specifiek gebruikers aan te wijzen, is op dit moment de ervaring van ons dat het forum gegijzeld wordt door ‘de gevestigde orde’. Deze 'gevestigde orde' heeft een bepaalde slag op het forum gelegd die ervoor zorgt dat anderen zich niet vrij of uitgenodigd voelen om ook maar iets bij te dragen.

Tuurlijk geen namen noemen dus valt het ook niet te controleren of aan degene van “de gevestigde orde’ te vragen

Quote:
Er heerst een vooringenomenheid bij een aantal gebruikers op het forum die een uitstraling geeft van ‘het eigen gelijk’ en die ook door diezelfde gebruikers weer wordt bevestigd. Een beetje een tunnelvisie. Deze tunnelvisie is leidend, en kan (uiteraard per definitie) enkel bevestigd worden.

Wederom geen namen die dit betreft.. is het dus verzonnen en klopt er geen hout van of ?? Dit soort opmerkingen zorgt alleen nog voor meer onduidelijkheid en wellicht een vervelende op de persoon (wie o wie) gerichte discussie

Ja zo kan ik ook een mooie maken..
Een groot aantal gebruikers (nee..ik noem geen namen) geeft maandelijks teveel geld uit aan whisky. Door hun drang om steeds weer iets nieuws te kopen sleuren ze andere forumleden mee (zij wensen onbekend te blijven). Zij zijn uitsluitend nog actief in topics waarbij ze hun aankoop laten zien en waarin ze vertellen wat ze drinken.. De gevestigde orde is zich hiervan bewust maar doet lekker hieraan mee waarbij dit kwaad bloed zet (met een te hoog alcohol %) bij leden die zich van geen kwaad bewust zijn dat dit speelt.
Groeten Anonymous :bigsmile

Als het allemaal zo erg is vraag dan gewoon eens duidelijk aan iedereen wat hij/zij hier van het forum vinden.. maak een poll met vragen of stuur een PM met vragen naar iedereen.
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Jul 2017, 22:35

Ik vind het ook erg opvallend dat geen van de 5 forumleden inclusief Alex of hun anonieme vrienden zich op welke manier dan ook nog in de discussie mengen.

Was het dan een actie om het forum te verbeteren, of een (mislukte) gerichte actie tegen de 'gevestigde orde'?

Ik neig sterk naar het laatste.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Jul 2017, 22:57

Ik zou het niet weten Peter. Aangezien ook de vraag wat en wie er worden bedoeld met de 'gevestigde orde' nog steeds niet is beantwoord.

Weliswaar is dit van een totaal andere orde, maar ik zie vergelijkingen met de Turkse coup van een jaar geleden; niet doordacht, niet voorbereid en slecht uitgevoerd.....

Maar wellicht komt er nog wat duidelijkheid, gezien het aantal mensen wat daarom heeft gevraagd lijkt me dat eigenlijk een verplichting...
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Discussiestuk HWF

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Jul 2017, 23:11

Ik begrijp wel dat er iets aangekaart is. Er wordt te vaak bits gereageerd, meningen worden niet altijd gerespecteerd, nieuwkomers worden onmiddellijk tot flippers gebombardeerd (meestal wel terecht overigens),... Dat en nog tig andere dingen komen de sfeer niet ten goede.
Als we allen eens nalezen wat we hebben getypt alvorens op "verstuur" te klikken zou het al wel wat beter zijn.

Dat de "gevestigde orde" verder staat is z'n ontwikkeling op het whisky vlak is logisch. En dat zorgt er natuurlijk voor dat whisky's die door beginners laaiend worden onthaald voor hen matig tot minder goed zijn. Ook heeft iedereen andere smaakvoorkeuren natuurlijk.
Dit alles mag (en moet) leiden tot pittige discussies, maar respect voor de mening van de ander moet er zijn (wat er niet altijd is zoals gezegd).

De aangehaalde topics vind ik persoonlijk wel leuk. Je kan er maar tips uithalen, of te weten komen bij wie je die fles kan proeven...

Welkom typen doe ik bijna nooit (zie ik het nut niet van), een pb'tje met eventuele tips dan weer wel.

Constuctieve discussie's vind ik altijd leuk, hopelijk wordt dit dan ook geen moddergevecht ;).
0 x


Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast