caskstrength schreef:FGG schreef:caskstrength schreef:
Daar was ik me nog niet van bewust. Dan lijkt elektrisch rijden dus minder duurzaam dan velen vermoeden. Zolang er zeldzame grondstoffen moeten worden gewonnen is het in principe (zij het wellicht in mindere mate) hetzelfde als rijden op fossiele brandstof: we buiten de aarde uit.
Feitelijk maakt het niet uit welk middel je gebruikt voor het rijden, het blijft een verbruik van energie en dat moet ergens vandaan komen. Elektriciteit moet ook worden opgewekt en in NL is 5% daarvan duurzaam, de rest is gewoon fossiel. Auto's op waterstof lijkt mooier, water erin, water uit, maar uiteindelijk verbruik je wel. Zelfs het afvangen van wind is verbruiken van energie, wat zijn de gevolgen van het verstoren en afzwakken van deze luchtstroom? Links om of rechts om putten we de energie uit onze aarde.
Dat zie ik toch anders. Ik geloof dat als je de bronnen slim kiest (bijv. in Noorwegen of Oostenrijk met waterkracht, in NL met windkracht), dan heeft dat echt geen nadele gevolgen voor de omgeving (als we tenminste het geklaag van de mens even buiten beschouwing laten). Het zou echt een vooruitgang zijn als de duurzaam gewonnen elektriciteit zou kunnen worden opgeslagen met behulp van accu's met (vrijwel) uitsluitend hernieuwbare materialen.
Anders kunnen we net zo goed Trump acherna: de open haard aansteken met het klimaatakkoord.
@FGG, Wind energie is te fijtelijk zonne energie, want opwarming door de zon zorgt voor luchtstromen. Aangezien de zon ongeveer de energie van 1 massieve nucleaire bom per seconde produceert is er genoeg van. Verstoring zal het geven, maar de uitwerking daar van heeft een veel kleiner effect dan de CO2 uitstoot die van onze aarde een broeikasje maakt... Kies jij maar...
Edit: bedenk me nu dat het volgens mij zelfs 1000 nucleaire bommen per seconde is... In ieder geval is het Mind blowing!
@ Caskstrength, Je ziet het goed. Er is genoeg natuurlijke energie! De moeilijkheid is het efficiënt omzetten in electriciteit of andere bruikbare vorm zoals waterstof, en het opslaan er van. Opslag is momenteel een behoorlijk limiterende factor, maar gelukkig wordt er op dat vlak ook veel ontwikkeld. Maar een echte oplossing is nog niet beschikbaar.
Een andere manier is energie slimmer gebruiken. Met natuurlijke energie en ook centrales is hetprobleem dat je het niet even aan of uit kan zetten. Als je het niet op kan slaan moet je slimmer zijn. Op het moment is er in de nacht overcapaciteit, je kan niet even de centrale op 30℅ laten draaien, die gaat gewoon door. Even als de wind als je een molen neer zet en er staat wind. Dus in de nacht pompt onze stroom een Noors stuwmeer weer vol, en overdag nemen wij dat weer als groene stroom af .
Een manier zou zijn dat als iemand een electische (op batterij) auto heeft en hem parkeert de auto weet dat hij morgen om 07.00 weer gebruikt gaat worden. De accu zit nog 60℅ vol en dat voegt de auto van 17.00-21.00 toe aan het net, dus de centrale hoeft minder hard te werken en zal snachts minder overcapaciteit hebben. Na 23.00 gaat de auto zelf beginnen te laden waardoor de kleine overcapaciteit nog minder wordt en dan gaat ook je wasmachine aan die een berichtje ontvangen heeft dat er overcapaciteit is, en zo ruim voor de ingestelde tijd van 08.00 in de ochtend klaar is.
Even in het klein. Apparaten en het net dat op elkaar inspeelt. En als auto's echt serieuze accu's hebben, en genoeg er van nemen de mogelijkheden nog meer toe... Naast evt. Statische opslag...
Dus genoeg werk aan de winkel maar ook oplossingen om naar toe te werken