Forumtransport

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Forumtransport

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Nov 2016, 21:28

caskstrength schreef:
FGG schreef:
caskstrength schreef:
Daar was ik me nog niet van bewust. Dan lijkt elektrisch rijden dus minder duurzaam dan velen vermoeden. Zolang er zeldzame grondstoffen moeten worden gewonnen is het in principe (zij het wellicht in mindere mate) hetzelfde als rijden op fossiele brandstof: we buiten de aarde uit. :o


Feitelijk maakt het niet uit welk middel je gebruikt voor het rijden, het blijft een verbruik van energie en dat moet ergens vandaan komen. Elektriciteit moet ook worden opgewekt en in NL is 5% daarvan duurzaam, de rest is gewoon fossiel. Auto's op waterstof lijkt mooier, water erin, water uit, maar uiteindelijk verbruik je wel. Zelfs het afvangen van wind is verbruiken van energie, wat zijn de gevolgen van het verstoren en afzwakken van deze luchtstroom? Links om of rechts om putten we de energie uit onze aarde.


Dat zie ik toch anders. Ik geloof dat als je de bronnen slim kiest (bijv. in Noorwegen of Oostenrijk met waterkracht, in NL met windkracht), dan heeft dat echt geen nadele gevolgen voor de omgeving (als we tenminste het geklaag van de mens even buiten beschouwing laten). Het zou echt een vooruitgang zijn als de duurzaam gewonnen elektriciteit zou kunnen worden opgeslagen met behulp van accu's met (vrijwel) uitsluitend hernieuwbare materialen.

Anders kunnen we net zo goed Trump acherna: de open haard aansteken met het klimaatakkoord. :HitHead

@FGG, Wind energie is te fijtelijk zonne energie, want opwarming door de zon zorgt voor luchtstromen. Aangezien de zon ongeveer de energie van 1 massieve nucleaire bom per seconde produceert is er genoeg van. Verstoring zal het geven, maar de uitwerking daar van heeft een veel kleiner effect dan de CO2 uitstoot die van onze aarde een broeikasje maakt... Kies jij maar...
Edit: bedenk me nu dat het volgens mij zelfs 1000 nucleaire bommen per seconde is... In ieder geval is het Mind blowing!

@ Caskstrength, Je ziet het goed. Er is genoeg natuurlijke energie! De moeilijkheid is het efficiënt omzetten in electriciteit of andere bruikbare vorm zoals waterstof, en het opslaan er van. Opslag is momenteel een behoorlijk limiterende factor, maar gelukkig wordt er op dat vlak ook veel ontwikkeld. Maar een echte oplossing is nog niet beschikbaar.

Een andere manier is energie slimmer gebruiken. Met natuurlijke energie en ook centrales is hetprobleem dat je het niet even aan of uit kan zetten. Als je het niet op kan slaan moet je slimmer zijn. Op het moment is er in de nacht overcapaciteit, je kan niet even de centrale op 30℅ laten draaien, die gaat gewoon door. Even als de wind als je een molen neer zet en er staat wind. Dus in de nacht pompt onze stroom een Noors stuwmeer weer vol, en overdag nemen wij dat weer als groene stroom af :roll: .

Een manier zou zijn dat als iemand een electische (op batterij) auto heeft en hem parkeert de auto weet dat hij morgen om 07.00 weer gebruikt gaat worden. De accu zit nog 60℅ vol en dat voegt de auto van 17.00-21.00 toe aan het net, dus de centrale hoeft minder hard te werken en zal snachts minder overcapaciteit hebben. Na 23.00 gaat de auto zelf beginnen te laden waardoor de kleine overcapaciteit nog minder wordt en dan gaat ook je wasmachine aan die een berichtje ontvangen heeft dat er overcapaciteit is, en zo ruim voor de ingestelde tijd van 08.00 in de ochtend klaar is.

Even in het klein. Apparaten en het net dat op elkaar inspeelt. En als auto's echt serieuze accu's hebben, en genoeg er van nemen de mogelijkheden nog meer toe... Naast evt. Statische opslag...

Dus genoeg werk aan de winkel maar ook oplossingen om naar toe te werken :goedgedaan
Laatst gewijzigd door avdboom op 23 Nov 2016, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Forumtransport

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 23 Nov 2016, 21:49

internet of things komt er volledig aan. Vandaag presentatie bij ASML gezien, over 4 jaar zijn er 50 miljard devices met elkaar gelinkt. Ik geloof niet in elektrisch auto rijden, is een belasting hype. We moeten voor waterstof gaan. Je kunt er op rijden maar ook je huis mee verwarmen, op koken, etc.
Ik blijf lekker fossiele brandstof verstoken tot er een fatsoenlijk alternatief is.
Overigens leuk dat de volvo club voorbij komt, ik heb ook nog een volvo 164 uit 1969. Over milieutechnisch verantwoord :cool:
Daarnaast vind ik het ook leuk om een mooie fles te halen of brengen omdat het ook gewoon gezellig is om een mede forumlid en daarmee enthousiast, te ontmoeten.Dus mocht het qua afstand te doen zijn dan zou ik daarvoor gaan.
Zo, nu verder Atletico PSV kijken en duimen voor een overwinning :)
0 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Forumtransport

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Nov 2016, 22:49

gerritbakker57 schreef:internet of things komt er volledig aan. Vandaag presentatie bij ASML gezien, over 4 jaar zijn er 50 miljard devices met elkaar gelinkt. Ik geloof niet in elektrisch auto rijden, is een belasting hype. We moeten voor waterstof gaan. Je kunt er op rijden maar ook je huis mee verwarmen, op koken, etc.
Ik blijf lekker fossiele brandstof verstoken tot er een fatsoenlijk alternatief is.
Overigens leuk dat de volvo club voorbij komt, ik heb ook nog een volvo 164 uit 1969. Over milieutechnisch verantwoord :cool:
Daarnaast vind ik het ook leuk om een mooie fles te halen of brengen omdat het ook gewoon gezellig is om een mede forumlid en daarmee enthousiast, te ontmoeten.Dus mocht het qua afstand te doen zijn dan zou ik daarvoor gaan.
Zo, nu verder Atletico PSV kijken en duimen voor een overwinning :)

Een heel efficiënte brandstofcel met genoeg vermogen en duurzaamheid icm een heel efficiënte accu met genoeg capaciteit zou heel goed kunnen werken. De waterstof kan uit duurzame energiebronnen geproduceerd worden en opgeslagen...
Kan je auto ook een kleine energiecentrale worden, en opslag... Elektrisch aangedreven...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Forumtransport

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Nov 2016, 07:56

avdboom schreef:@FGG, Wind energie is te fijtelijk zonne energie, want opwarming door de zon zorgt voor luchtstromen. Aangezien de zon ongeveer de energie van 1 massieve nucleaire bom per seconde produceert is er genoeg van. Verstoring zal het geven, maar de uitwerking daar van heeft een veel kleiner effect dan de CO2 uitstoot die van onze aarde een broeikasje maakt... Kies jij maar...
Edit: bedenk me nu dat het volgens mij zelfs 1000 nucleaire bommen per seconde is... In ieder geval is het Mind blowing!

Wat ik eerder al zei, het ging me niet om het wel of niet gebruiken van de één of andere bron maar dat het effect van een bron nooit 0 kan zijn, wat je hier ook bevestigt.
Als ik mocht kiezen: auto's op waterstof, alle daken standaard voorzien van zonnepanelen.

avdboom schreef:@ Caskstrength, Je ziet het goed. Er is genoeg natuurlijke energie! De moeilijkheid is het efficiënt omzetten in electriciteit of andere bruikbare vorm zoals waterstof, en het opslaan er van. Opslag is momenteel een behoorlijk limiterende factor, maar gelukkig wordt er op dat vlak ook veel ontwikkeld. Maar een echte oplossing is nog niet beschikbaar.

Het gebruik van elektriciteit voor auto's staat nog in de kinderschoenen. Vergeet niet dat we ook ruim 100 jaar ontwikkeld hebben aan de verbrandingsmotor om te komen tot waar we nu zijn. Dus verwacht niet dat we in zo'n korte tijd meteen een elektromotor hebben die de verbrandingsmotor kan vervangen. Maar het begin is er.
Klein probleempje is nog wel de ontwikkeling én afvoer van o.a. de accu's. Die hebben niet het eeuwige leven en gaan niet in de groene bak.


avdboom schreef:Dus genoeg werk aan de winkel maar ook oplossingen om naar toe te werken :goedgedaan

Helemaal mee eens! :goedgedaan
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Forumtransport

Ongelezen berichtdoor avdboom » 24 Nov 2016, 21:01

FGG schreef:Wat ik eerder al zei, het ging me niet om het wel of niet gebruiken van de één of andere bron maar dat het effect van een bron nooit 0 kan zijn, wat je hier ook bevestigt.
Als ik mocht kiezen: auto's op waterstof, alle daken standaard voorzien van zonnepanelen.

Het gebruik van elektriciteit voor auto's staat nog in de kinderschoenen. Vergeet niet dat we ook ruim 100 jaar ontwikkeld hebben aan de verbrandingsmotor om te komen tot waar we nu zijn. Dus verwacht niet dat we in zo'n korte tijd meteen een elektromotor hebben die de verbrandingsmotor kan vervangen. Maar het begin is er.
Klein probleempje is nog wel de ontwikkeling én afvoer van o.a. de accu's. Die hebben niet het eeuwige leven en gaan niet in de groene bak.

Alles heeft inderdaad een effect op elkaar. Maar sommige een negatievere als andere. Verbranding van fossiele brandstoffen zijn heel negatief omdat daarbij co2 vrij komt die gedurende miljoenen jaren uit de atmosfeer onttrokken zijn en opgeslagen zijn in de aarde. Het resultaat was een klimaat dat geschikt was om leven zoals we het nu kennen te vormen.
Je voegt dus met de verbranding daar van opnieuw co2 aan de atmosfeer toe zonder dat deze opnieuw opgeslagen wordt. Dit is bijv met bio brandstoffen al een groot verschil. Dat wordt vervaardigd van biologisch materiaal dat tijdens de groei co2 onttrekt aan de atmosfeer. Bij het verbrande komt dit weer vrij, maar door de groei van nieuw materiaal wordt dit gecompenseerd. CO2 neutraal noemen ze dat.

Wat betreft elektrische auto's zit je er naast. Er zijn bijna geen beperkingen op de opslag van elektrische energie na. Elektromotoren kan niet veel aan verbeterd worden. Treinen, heftrucks en schepen kunnen er allemaal prima op werken. Auto's ook. Maar de energie meenemen onderweg, daar zit hem de moeilijkheid. Op dit moment kan het wel, maar dan de prijs... Een accupakket voor een auto zonder te veel gewicht en ruimte, snel te laden en veel capaciteit is op dit moment alleen mogelijk met lithium. Als je zo een accu pakket neemt en er 500km op wil kunnen rijden zal dat de prijs van de auto ruwweg verdubbelen... En zoals gezegd. Er is niet genoeg lithium voor handen om elke auto te voorzien.

De echte doorbraak zal komen denk ik als er betaalbare geschikte accu technologie beschikbaar komt, en vooral als daar nog een geschikte waterstof brandstofcel (geen interne verbrandingsmotor) en waterstof infrastructuur bij kan komen. Dan ontstaan er echt mogelijkheden voor gebruik zoals we nu ook doen met auto's.
1 x
Afbeelding


Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten