Discussie: breek de vicieuze cirkel

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Aug 2017, 22:26

Zo even een vertraagde reactie.
Ik weet niet hoe de merendeel hier post, maar ik kan gewoon niet fatsoenlijke werken op een Smartphone.
Dus ik moest even wachten tot ik een toetsenbord onder mijn vingers had.

Kleine quote van een overigens goede post;
Wouter1981 schreef:Waarom dan bij de eerste de beste inhoudelijke discussie in dit topic meteen de boel weer monddood modereren?
Zeker omdat er volgens mij dit keer nog geen onvertogen woord is gezegd. Men ventileert alleen zijn eigen mening en reageert op die van een ander.

De opmerking om evt. het topic een paar uur te sluiten mogen jullie op mijn conto schrijven.
De reden hiervoor is prima hieronder verwoord door Françoise.

fjharms schreef:Wouter,
Een welles-nietes spelletje over de betekenis van een woord met alleen een hakken-in-het-zand herhaling van zetten ...
Ook deze vicieuze cirkel mag doorbroken worden, om tot de essentie te komen.

Ik had het gevoel dat het alleen nog maar om het woord Plebs ging.
Tevens was ik bang dat het verder zou escaleren dan dat het nu gegaan is.
Het stukje zelfregulering waar iedereen [of toch de meesten] voor is leek snel zoek te raken.
En hier was niet eens een gegumd bericht voor nodig.

Ben wel blij dat we de cirkel weer een beetje ovaal hebben gemaakt en dat iedereen weer een stap tot elkaar is gekomen.
Ook een klein dankwoord aan nieuwelingen en weinig posters die toch van zich laten horen.

:Slainte

PS1: Ik zal zo ook nog even reageren op de +/- vraag.
PS2: Voor die het interesseert, Ik heb voor het eerst sinds tijden weer eens gewonnen met Yathzee bij mijn ouders!
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Aug 2017, 22:32

henri schreef:
nigel_tufnel schreef: 43%

bij die tasting hadden heel wat mensen dan ook 1,3 cl in hun potje
en toen er ook maar iemand wat van zei, was bart er gelijk helemaal klaar mee
dit is niet vergelijkbaar met vbt waar het amper iets scheelde en je ook nog een zeker 2 sponsordrams kreeg

da's dus geen ouwe koe uit een sloot, maar een door onhandigheid gestorven dinosaurus uit de oertijd halen

Wie hoeveel in z'n sample had weet ik uiteraard niet.
Ik neem aan dat het ook niet nagemeten is en ik neem ook aan dat het niet bij iedereen zo was.
Maar dat is het punt niet.
Er is niet zomaar iets over gezegd. Het was toch bijna op de schandpaal af, hé.
En niet 1 dag, maar herhaaldelijk.
En dat bedoel ik met fatsoen en tact: je kan perfect de persoon in kwestie toch contacteren via PB over een probleem?
Johan en Bart kennende zou dit meer dan fatsoenlijk opgelost zijn.
Jij verkoopt zelf ook samples, ik neem aan dat jij toch ook voor die aanpak zou opteren?
Ik ga er zelfs vanuit dat iedereen deze methode prefereert.
Of heb jij graag dat iemand met de botte hakbijl techniek dadelijk na ontvangst op het forum laat weten dat je een afzetter bent,
omdat de samples niet voldoende afgevuld zijn? Er kan altijd iets gebeuren met sample flesje buiten je wil om.
Ik haal het gewoon aan omdat er naar mijn gevoel een grote verandering in sfeer is ontstaan.
En omdat het tijdens de recente VBT ook gebeurde en de opmerking van de persoon ineens niet in dank aanvaard werd.
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 24 Aug 2017, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Aug 2017, 22:34

Er is destijds eerst per pb over gesproken maar daar werd totaal niets mee gedaan.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

ViViTroNL
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 24 Aug 2017, 22:35

We zijn nu 6 pagina’s aan het kijken wat we kunnen verbeteren.. punten die o.a. ter sprake komen zijn (ik zeg het ff simpel):
1 - we zijn te direct/hard in onze mening geven waardoor het komt niet aardig over en de sfeer is minder geworden.
2 - ’t gummen/posten verwijderen/toepassen van censuur door mods
3 - technische verbeter punten forum zelf

1- Persoonlijk vindt ik het best meevallen.
We zijn nu een volk van direct zeggen wat je dwars zit, er niet omheen draaien en ja we zijn boers in onze gedragingen/uittingen. Is het onze intentie om mensen hier doelbewust te kwetsen of voor penis te zetten?? Nee.
Zoals ook is aangegeven het is hier een afspiegeling van de maatschappij. Iedereen heeft een bepaalde manier van zich uiten, gevoel voor humor e.d. maar ook speelt het karakter mee of je opvoeding.
Het is daarom, vind ik, zeer moeilijk om precies regeltje te maken wat er nu wel of niet gezegd kan worden. Het is een gevoel die voor iedereen anders is.. De een kan er tegen hoe wordt gecommuniceerd en de ander heeft er moeite mee. Ja het is een beetje geven en nemen..
Kunnen we accepteren dat een schrijver van een reactie wat te ver is gegaan ?? Zeker maar dan wel op een constructieve manier, je gaat persoonlijk in discussie of als dat niet helpt zoek je het hogerop. Ik ben van mening dat dit de wijze is..
Dit vind ik dan ook mooi terug in de post van Bram84
Bram84 schreef:
Een mogelijke oplossing kan zijn (als iemand vindt dat het te persoonlijk wordt of zich niet kan vinden in een post)

1) reageer on topic en zeg dat je dit kwetst of dit indruist tegen jouw principes. De verzender zal daar hoogstwaarschijnlijk rekening mee houden, zichzelf beter definiëren of misschien zelfs excuseren.

2) durf je het niet on topic, stuur elkaar dan een Pb. Veel verdere miserie wordt hier dan wel uitgeklaard. Daarna kan de verzender alsnog zijn bericht aanpassen of verwijderen.

3) is de drempel nog te hoog, stuur een Pb naar een Mod, die op zijn/haar beurt on topic of via Pb met de verzender kan communiceren.

4) wij als leden, mogen (moeten) anderen erop wijzen als iets fout loopt.

Denk dat bovenstaande voorstellen, voor mezelf dan toch, beter worden ontvangen dan de visie van 1 persoon en de posts gewoon te verwijderen.

2
Moderator (algemeen)

Ga naar: navigatie, zoeken
Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden, bijvoorbeeld bij een verkiezingsdebat. Hij stelt de vragen, verleent of ontneemt deelnemers het woord, betrekt eventueel vragen uit het publiek in de discussie. Het is dan synoniem van gespreksleider.
Internet
Moderator is ook een term die op het internet gebruikt wordt voor een gebruiker met bepaalde privileges.
Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren.
Hoewel moderatoren geacht worden zich aan bepaalde regels te houden en er op toe moeten zien dat gewone gebruikers zich ook aan deze regels houden, komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden.
Op bulletin board systems werden moderatoren aangesteld om niet-relevante berichten snel te kunnen verwijderen, discussies te sluiten voor nieuwe meningen en om bepaalde gebruikers van de website te blokkeren.

Laat ik het beestje gewoon bij de naam noemen en niet erom heen draaien… Het gewoon verwijderen van reacties in topics door Paul voelt als censuur c…q. Je mag je mening niet zeggen of je mag niets zeggen om de lieve vrede te bewaren. Het is hier Noord-Korea niet kwam als opmerking. Het voelt als het is niet ok. dus verwijderen dan is het niet gebeurd
Vandaar dat ik ff gekeken heb wat is nu precies een moderator en het is simpel.. een gespreksleider.
Bij gespreksleider denk ik altijd aan iemand die zijn eigen mening neutraal kan laten zijn en beide partijen in hun waarde laat. Hij grijpt in als 1 vd partijen zich niet houdt aan geldende regels door deze erop aan te spreken :nono
Begrijp best dat er soms ingegrepen moet worden maar het kan ook anders dan betreffende post verwijderen

Ik kom hier nog steeds meerdere keren per dag om te lezen wat iedereen schrijft of heeft gedronken/ beleefd. Doe dat met veel plezier en ik geloof dat we er samen uitkomen.. Oh voor ik het bij vergeet.. HWF is top :duimop

3
Het geven van een + of - is zeker een manier om aan te geven hoe men denkt over een opmerking (wel graag anoniem)
Dichtklappen van post is wat mij betreft ook een mooie manier om te laten zien hoe er over de gemaakte post wordt gedacht.. je ontneemt dan ook de historie van het gesprek niet.. het heeft nu eenmaal plaatsgevonden.
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Aug 2017, 22:42

edwinedje schreef:PS2: Voor die het interesseert, Ik heb voor het eerst sinds tijden weer eens gewonnen met Yathzee bij mijn ouders!
Gefeliciteerd! Winnen van je ouders is een zoete ervaring met toch een beetje een bijsmaakje.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Aug 2017, 22:43

nigel_tufnel schreef:
henri schreef:
nigel_tufnel schreef: 43%

bij die tasting hadden heel wat mensen dan ook 1,3 cl in hun potje
en toen er ook maar iemand wat van zei, was bart er gelijk helemaal klaar mee
dit is niet vergelijkbaar met vbt waar het amper iets scheelde en je ook nog een zeker 2 sponsordrams kreeg

da's dus geen ouwe koe uit een sloot, maar een door onhandigheid gestorven dinosaurus uit de oertijd halen

Wie hoeveel in z'n sample had weet ik uiteraard niet.
Ik neem aan dat het ook niet nagemeten is en ik neem ook aan dat het niet bij iedereen zo was.
Maar dat is het punt niet.
Er is niet zomaar iets over gezegd. Het was toch bijna op de schandpaal af, hé.
En niet 1 dag, maar herhaaldelijk.
En dat bedoel ik met fatsoen en tact: je kan perfect de persoon in kwestie toch contacteren via PB over een probleem?
Johan en Bart kennende zou dit meer dan fatsoenlijk opgelost zijn.
Jij verkoopt zelf ook samples, ik neem aan dat jij toch ook voor die aanpak zou opteren?
Of heb jij graag dat iemand met de botte hakbijl techniek dadelijk na ontvangst op het forum laat weten dat je een afzetter bent,
omdat de samples niet voldoende afgevuld zijn? Er kan altijd iets gebeuren met sample flesje buiten je wil om.
Ik haal het gewoon aan omdat er naar mijn gevoel een grote verandering in sfeer is ontstaan.
En omdat het tijdens de recente VBT ook gebeurde en de opmerking van de persoon ineens niet in dank aanvaard werd.

ik verkoop samples en zorg dat de mensen krijgen waarvoor ze betalen, dat is een 1 op 1 verkoop via pb en mocht er toch iets mankeren dan gaat dat ook 1 op 1. is zover ik me kan herinneren nooit nodig geweest en ik zal dan ook zeker proberen dat zo te houden
de tasting van johan en bart was er met discussieposten die voor iedereen open was. je betaalde daar voor 2 cl en vele van de deelnemers kregen meerdere zeer laag afgevulde potjes. johan heeft daar absoluut nog op gereageerd, bart was er vanaf commentaar 1 klaar mee ( wat ik ook niet van hem had verwacht. ) het is daar vooral geëscaleerd door de manier van onterechte verontwaardiging van de organisatie.
bij het vbt was dat anders, we hadden het daar over 5cl potten, waar het verschil op zn hoogst 0,2 was, maar vaak ook in het voordeel van de ontvanger en daarbij kreeg je nog eens extra potjes door sponsoring die geregeld was.
maar... laten we daar verder nu gewoon niet te ver meer op in gaan, daar is al genoeg over gezegd.
goed bekeken vind ik het punt dat je aanbrengt gewoon niet terecht gezien de situatie waarin deze gevallen zich voordeden. that's all :)
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Aug 2017, 22:44

Wouter1981 schreef:Vraag aan de mods. Is het onderstaande technisch mogelijk en zijn er dan bezwaren om dit te overwegen op dit forum:
--- 8< --- plus / min knop optie ---8< ---
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en of het dus überhaupt kan.

Ik ben zeer zeker voor om te kijken of dit technisch haalbaar is.
Ik ben er ook voor om te kijken hoe dit werkt voordat we als forum besluiten wat te doen als de verhouding + / - te veel, en ik denk voornamelijk te vaak naar de negatieve kant doorslaat.

Ik kan me zo voorstellen dat we in de toekomst nog wel een keer een "plebs" situatie tegen het lijf lopen.
En dat in dat geval de post linksom of rechtsom gemodereerd moet worden.
'
Als de nieuwe opzet haalbaar is, denk ik inderdaad dat dit de zelfregulatie zou kunnen helpen.
Je wikt en weegt je woorden niet meer af voor de specifieke ontvanger, maar voor het hele forum.
Net als dat je plusjes en minnetjes kunt scoren voor koop en verkoop.
Dus het aantal gevallen van een minnetjes meer zullen best meevallen.

1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Aug 2017, 23:06

Reichenbach schreef:Misschien dat in het bijschrift kan worden vermeld welke gebruikers op dit forum ook commerciële belangen hebben. Je ziet dit wel vaker op forums waar hobby en commercie niet zonder elkaar kunnen. Maar voor mij als 'gast' in dit café is het nu onduidelijk waarom de ene poster wel zijn laatste aanbiedingen en website mag promoten en een ander blijkbaar een ban krijgt omdat ze reclame maakt voor de slijterij van haar vader.

Om even heel op dit specifieke punt terug te komen: Volgens mij is er niets op tegen als iemand commerciële belangen heeft, mits je dat wel al gelijk vanaf het begin duidelijk maakt, dan weet iedereen waar 'ie aan toe is. De persoon in kwestie deed zich echter voor als gewoon een liefhebber, maar kwam vervolgens met bijzondere flessen op de proppen en was duidelijk een bepaalde site/slijterij aan het promoten. Dat viel nogal op en alle vermoedens bleken terecht.
In dit topic is al een aantal keren gesproken over een (naar het bleek onterecht) vermoeden van 'in de maling worden genomen', maar in dit specifieke geval ging dit wél volledig op. Dat dit tot een verbanning heeft geleid was me dan ontgaan, ik wist alleen van mijn eigen reactie (en het gehele topic) dat verwijderd was.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Aug 2017, 23:17

Dre schreef:Om even heel op dit specifieke punt terug te komen: Volgens mij is er niets op tegen als iemand commerciële belangen heeft, mits je dat wel al gelijk vanaf het begin duidelijk maakt,
Geen misverstand; ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen commerciële belangen bij een forum als dit. Het forum moet uiteindelijk op een of andere manier worden betaald, met een financiële bijdrage, advertenties of in tijd die er in wordt gestoken. Dat geeft bepaalde rechten voor degenen die hier aan bijdragen. En als potentiële klant heb je er natuurlijk ook wat aan.

Het is mij als gast alleen niet duidelijk wat betreft het tweede deel van je hier geciteerde opmerking, voor de transparantie zou dat misschien prettig zijn.
Wat betreft de "ontmaskerde" slijtersdochter kan ik verder niet oordelen anders dan wat er in deze draad is vermeld.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 24 Aug 2017, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Aug 2017, 23:18

Dre schreef:
Reichenbach schreef:Misschien dat in het bijschrift kan worden vermeld welke gebruikers op dit forum ook commerciële belangen hebben.

Om even heel op dit specifieke punt terug te komen: Volgens mij is er niets op tegen als iemand commerciële belangen heeft, mits je dat wel al gelijk vanaf het begin duidelijk maakt, dan weet iedereen waar 'ie aan toe is.

Bij mij beste weten is dit ook het geval.
Als voorbeeld DrankDozijn heeft als rang (Whisky)Professional;
DrankDozijn
Hoewel, niet alle (Whisky)Professional dan weer (web)winkels zijn...

Volgens mijn zijn een aantal van je ander punten in die post ook al getackled.

0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Aug 2017, 23:31

edwinedje schreef:Bij mij beste weten is dit ook het geval.
Oké, daaraan is het dus te herkennen. Ik was dan blijkbaar op het verkeerde been gezet door deze bijdrage: defeatless @ TIP! In de aanbieding...
0 x

Rittertje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rittertje » 24 Aug 2017, 23:38

een behoorlijke discussie zeg!

Mijn mening als nieuwkomer dan maar.

Ik ben zeer hartelijk ontvangen en heb in korte tijd veel geleerd.
Ook heb ik samples mogen ontvangen van de leden hier en dat ging helemaal perfect.
Mijn hobby heeft dan ook een positieve draai gehad door dit forum, mag ook wel eens gezegd worden.
Zal dan ook lekker actief blijven lezen en de verschillende discussies blijven volgen.

Wat ik meen te voelen is verzadiging (van de hobby en informatie) van sommige leden met een tikje arrogantie.
Inhoudelijk word er dan soms flauw gereageerd.
Gummen van deze posts heeft naar mijn mening een negatief effect op t forum, censuur is nooit goed.
We zijn allemaal volwassen (anders mogen wij immers geen whisky drinken) en als volwassen mens negeer je toch gewoon de mensen die jouw niets positiefs brengen. Als we dat doen zullen de negatievelingen geen podium meer hebben en vanzelf afvloeien.

Hopelijk word er een oplossing gevonden, zou het erg jammer vinden als dit mooie forum op slot gaat.
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Aug 2017, 23:44

Reichenbach schreef:
edwinedje schreef:Bij mij beste weten is dit ook het geval.
Oké, daaraan is het dus te herkennen. Ik was dan blijkbaar op het verkeerde been gezet door deze bijdrage: defeatless @ TIP! In de aanbieding...

Ik doelde eigenlijk niet specifiek op de rang '(Whisky)Professional', maar dat de persoon in zijn posts in ieder geval duidelijk maakt hoe of wat. Defeatless heeft een broer bij de Mitra werken en hij is zo'n beetje kind aan huis bij Slijterij Woudenberg (vrije interpretatie, hopelijk correct verwoord Alex? ;) ). Indien relevant voor de post of het topic vermeldt hij dit ook, en weet je dus ook hoe of wat.
Tot zover wat mij betreft het uitstapje over commerciële belangen, anders wordt het wel érg :offtopic
2 x

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 24 Aug 2017, 23:51

Het idee van + en - bij een post werkt prima. Invoeren die handel !

En als jullie denken dat hier grof taalgebruik gehanteerd wordt, ga dan eens kijken bij Dumpert ... :o
Daar wordt trouwens ook gewerkt met +/- bij elke post. 5 reeten :bigsmile

Verder vind ik dat nogal wat off-topic discussie gevoerd wordt. Best even terug de eerste post onder het licht brengen ...
Ik vind het alvast positief dat newbies ook hun mening durven en mogen zeggen zonder in de pan gehakt te worden.
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Aug 2017, 07:32

Als ik in de optiek van velen onterecht een bijdrage heb verwijderd, dan vind ik dat heus spijtig. Ik heb alles met de beste bedoelingen gedaan, ik neem aan dat Matthijs dit ook heeft gedaan in de perioden dat ik met vakantie was (enkele zaken zijn van voor de toevoeging van de nieuwe mods). Het zelfde geldt voor een bijdrage die niet zou zijn verwijderd, waar andere - daaraan gerelateerde - bijdragen wel zouden zijn weg gegumd.
Ik wil met betrokken partijen (of hun vrienden) graag kijken of reparatie mogelijk is. Ik treed normaliter niet in details over mensen die niet meer actief zijn, maar ook ik vind het jammer dat Edwin (Oogadal) niet meer actief is. De samenwerking bij de VBT was altijd zeer prettig.

Ook in de toekomst moet het wat mij betreft zeker niet het doel zijn om mensen in hun vrijheid om zich te kunnen uiten, te beknotten. Hopelijk wordt dit door allen positief in ontvangst genomen.

Dit gezegd hebbende moeten mij nog wat zaken van het hart:

1. Bij de associatie met censuur en Noord-Korea gaan bij mij alle nekharen recht overeind staan. Waarom?
a) Hier wordt het privé-eigendom van Matthijs vergeleken met een overheid. Dat is echt zo krom als een hoepel. HWF is daarnaast geen vereniging met betalende leden, maar een goedbedoeld privé-project. Daar horen ook enkele regels bij, zie het maar als huisregels. Dit is overigens los te zien van de handhaving ervan, daar heb ik hier boven al wat over gezegd.
b) Ik ben ook echt van mening dat een klein aantal zaken onder een vergrootglas wordt gelegd en als representatief voor het geheel wordt gezien. Ik ben van mening dat dit onterecht is.
c) Als op een gegeven moment een mod aangeeft "nu even on-topic", dan is het in mijn optiek op zijn zachtst gezegd behoorlijk onhandig om nog een bericht te plaatsen waarmee zelf al wordt begonnen dat het off-topic is.

Kortom: het is zeker niet de insteek om mensen monddood te maken. Meningen en kritiek zijn en blijven welkom.

2. Als gebruikers in eerste instantie op hun taalgebruik en tone of voice letten, is er niets aan de hand. In het geval van Edwin cs VS Braveheart werden er toch echt wel dingen geroepen die te ver gingen. Beide personen zijn daar op aangesproken. Bij deze preventieve handelingen begint het volgens mij wel degelijk. Voer idd eens de eerder aangesproken zelfreflectie door en stel vast of het anders zou moeten.

Met name het Noord-Korea-gebeuren voelt alsof aan mijn integriteit getwijfeld wordt. Dat vind ik zeer onprettig, en ontneemt mij eigenlijk iedere zin om nog op welke manier bij te dragen aan dit forum. Daarentegen weet ik dat er nu een discussie is, en wil ik niet voor de problemen wegrennen. Maar wees niet verbaasd als ik steeds meer richting de achtergrond verdwijn zodra de situatie dit toelaat.
Gelukkig kan ik binnenkort afkoelen in Schotland, met 3 mensen waarmee ik prima door een deur kan. Misschien dat dat helpt.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”