Discussie: breek de vicieuze cirkel
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel
Zo komen we er niet uit. De knop is gebruikt, klaar. Dat zegt toch wel genoeg?
If you must know: Door 1 persoon. Maar dat lijkt me al voldoende.
Verder nog reacties?
Verder nog reacties?
0 x
Affirmanti incumbit probatio
caskstrength schreef:Zo komen we er niet uit. De knop is gebruikt, klaar. Dat zegt toch wel genoeg?
Verder nog reacties?
1 of 5 maakt niet uit in de zin van het is goed om in actie te komen
alleen het wissen is wellicht niet handig
een waarschuwing en verzoeken om andere bewoording is dan beter
maar terugkomend op het idee van wouter van de plusjes en de minnetjes vind ik niet eens onaardig. kwaad kan het sowieso niet
4 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

politrix schreef:Als nieuweling, zowel als forumgebruiker op dit forum als in het whiskyland, wil ik wel mijn ervaring en 'gevoel' over dit forum geven.
Er staat erg veel informatie op dit forum, zeker net nieuw in whiskyland is er erg veel te lezen. Hang je hier, veelal als stille lezer, een tijdje rond bekruipt je toch het gevoel dat je over de standaard OB's waar je wat over wil zeggen maar beter je mond kan houden. Ik snap dat je op internet een dikke huid moet hebben. Ik heb het gevoel dat als je behoorlijk wil delen dat je laproaigh 10 echt super lekker vind, je dat maar beter niet kan melden. Ten eerste in welk topic zet je het neer en ten tweede wordt een dergelijke mening veelal beantwoord met de opmerking dat dat wel veranderd als je IB bottling x hebt geproeft, je nog even wat anders moet proeven want dan leer je wel dat laproaig 10 maar matig is.
echt heel leuk dat je dit voorbeeld geeft. dit was mijn eerst ervaring met Oogadal.
De Laphroaig 10 moest ik maar als roestverwijderaar/gootsteen ontstopper gebruiken en me snel verder moest verdiepen in andere peat/smoke whiskies.
Totaal niet op mijn pik getrapt heb ik dit als positieve feetback gezien en heb nog meerdere malen bij Edwin, voor een fantastische prijs, menig sample besteld om mijn smaak verder te ontwikkelen en eens verder te kijken dan de lap10.
4 x
Like , dislike knoppen vind ik een zeer goed idee... breek de vicieuze cirkel. Want iedereen houdt voet bij stuk. We komen nergens. Laat de democratie zegen vieren. Macht aan het volk.
3 x
totalatool schreef:Wat mij betreft ging het enkele jaren geleden al bergafwaarts, dus het zou mijns inziens niet verkeerd zijn om de mening eens te vragen van oude rotten zoals Banzai, bwhisky, johan brugge, I_Spey, mer1973, Pellie, Turfsmurf, en nog enkele andere actieve deelnemers van weleer.
Ik vond persoonlijk een paar jaar geleden de toon al steeds betweteriger, denigrerender, persoonlijker en flauwer worden, waarbij sommige leden geen kritiek duldden, het mogelijke bestaan van een andere mening simpelweg ontkenden of negeerden en waarbij er ook een flinke dosis pot-verwijt-de-ketel was.
Ik herinner mij dat die discussie een aantal maanden - jaren geleden ook al eens is gevoerd (oa nalv de plaats van de samplesafdeling op het forum). Ik heb destijds datzelfde gevoel verwoord, namelijk dat er sedert een drietal jaar een andere sfeer op het forum hangt. Die mening werd me toen door een aantal forum'ers niet echt in dank afgenomen, doch ik zag dat gevoel de laatste maanden toch telkens weer bevestigd worden.
Ik post hier een stuk minder, mede omwille van die omgeslagen sfeer anderzijds ook door m'n grote interesse in champagne, wijn en bier (de geldbuidel van een plebejer is niet oneindig diep).
Ik heb veel van wat in dit topic aangehaald wordt dan ook gemist en heb zelf nog nooit een post gewist gezien (althans toch niet voor zover ik weet) maar kan me wel aansluiten bij het algemene gevoel qua modereren: Less is more. Laat het forum zichzelf reguleren en grijp enkel in waar nodig. Ik denk dat er een voorbeeld genomen kan worden aan hoe Piet het forum beheerde. Met zachte hand waar het kan, met harde hand indien écht nodig (spam, reklame,...).
Tot slot, het forum is wellicht ook het slachtoffer van z'n eigen succes geworden. Toen ik me hier voor het eerst aanmeldde, waren er slechts een handvol vaste gebruikers ( waarvan enkele aangehaald in de post van Totalatool) die altijd paraat stonden om goede raad te geven. Door de vele nieuwe leden en bijgevolg de vele zelfde vragen die telkens terug komen, is het enthousiasme (ook bij mij) vaak verdwenen. Dit leidt dan jammergenoeg soms tot een niet slecht bedoelde cynische opmerking, die dan op z'n beurt weer gemoddereerd wordt, etc etc.
Een beetje wederzijds begrip, wat minder gemodereer en vooral bij tijd en stond een goeie dram alvorens iets te posten zijn de sleutelwoorden!
3 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Wouter1981 schreef:Vraag aan de mods. Is het onderstaande technisch mogelijk en zijn er dan bezwaren om dit te overwegen op dit forum:
Op HWF staan er bij een post nu 3 knoppen:
Melding bij de mods, bericht quoten, of proosten.
Op andere fora zie je naast een plusje of een duimpje omhoog ook wel eens de mogelijkheid om een minnetje of een duimpje omlaag te geven. Dit is een wat zachtere manier om kenbaarheid te maken dat je het niet helemaal eens bent met de post.
Je geeft dan geen commentaar, lokt geen reactie uit en dus ook geen modder gooien.
Daarnaast zie je snel plusjes en minnetjes bij elkaar en heb je dus een duidelijker 'oordeel' van de verschillende leden op het forum.
Of beter nog, op andere fora (bijvoorbeeld Tweakers volgens mij) kan je met genoeg minnetjes een post 'dicht laten klappen', zodat deze niet direct zichtbaar meer is.
Helemaal laten verwijderen op die manier gaat wat mij betreft te ver.
Het is een effectieve manier om een user duidelijk te maken dat de inhoud van zijn post niet gewaardeerd wordt. Die mening van een 'grote' groep leden zou hem dan wat kunnen zeggen, waardoor hij zijn gedrag zal aanpassen.
Dit is een manier om het forum zelfregulerend te laten werken.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en of het dus überhaupt kan.
Voor de techniek moeten we helaas altijd even navraag doen, sorry. Het dichtklappen lijkt me persoonlijk niet zo geweldig, maar dat is alleen maar een voorlopige mening van een klein deel van de mods.
Ik gooi het in de groep en kom er zsm op terug.
1 x
Krijg rillingen... en dit wordt mijn laatste post hier...
het in een groep gooien van niet verkozen groene leden vind ik redelijk onjuist? Jouw mening heb je kenbaar gemaakt. Laat het gehele forum meebeslissen in zulke materie, zoniet kunnen we binnen x aantal tijd opnieuw de discussie voeren. Misschien eens tijd voor wat gerichte polls. Dingen die hernomen kunnen worden zijn doorheen dit topic wel zeer duidelijk.
het in een groep gooien van niet verkozen groene leden vind ik redelijk onjuist? Jouw mening heb je kenbaar gemaakt. Laat het gehele forum meebeslissen in zulke materie, zoniet kunnen we binnen x aantal tijd opnieuw de discussie voeren. Misschien eens tijd voor wat gerichte polls. Dingen die hernomen kunnen worden zijn doorheen dit topic wel zeer duidelijk.
Laatst gewijzigd door Bram84 op 24 Aug 2017, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Bram, het was een vraag aan de mods... Dat staat er toch echt.
Mijn mening beperkte zich tot het dichtklappen. Over de rest heb ik nog niets gezegd.
Mijn mening beperkte zich tot het dichtklappen. Over de rest heb ik nog niets gezegd.
1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Inderdaad, de vraag was tweeledig:
1- is het technisch mogelijk
2- hebben de mods hier op voorhand bezwaar tegen
Dat in ieder geval een aantal leden op deze optie ook positief reageren kunnen de mods meenemen in hun afwegingen mbt deel 2 van de vraag
Ik zag dat Bram ook op het glaasje heeft geklikt, dus zijn mening is nu ook bekend. Dat was mogelijk niet helemaal uit zijn reactie af te lezen.
Gaat het verder Bram? Denk om je hart jonge
1- is het technisch mogelijk
2- hebben de mods hier op voorhand bezwaar tegen
Dat in ieder geval een aantal leden op deze optie ook positief reageren kunnen de mods meenemen in hun afwegingen mbt deel 2 van de vraag
Ik zag dat Bram ook op het glaasje heeft geklikt, dus zijn mening is nu ook bekend. Dat was mogelijk niet helemaal uit zijn reactie af te lezen.
Gaat het verder Bram? Denk om je hart jonge
1 x
-
MisterMonkeyDonkey
- Whisk(e)y goeroe

Principe met plusjes en minnetjes is al eens voorgesteld naar aanleiding van het aanbod-gedeelte-issues. Dat is toen afgeketst, weet niet meer waarom. Ik was toen voorstander en nu ook
. Laagdrempelige manier om aan te geven dat je het niet eens bent, of dat het fatsoen ver te zoeken is, of...
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Wouter1981 schreef:fjharms schreef:Wouter,
Een welles-nietes spelletje over de betekenis van een woord met alleen een hakken-in-het-zand herhaling van zetten ...
Het gaat mij niet om de exacte betekenis van het woord plebs.
Het was ook Paul zelf die vDalen uit de kast heeft gehaald om het op te zoeken. Daar werd vervolgens op gereageerd dat je het perse zo op hoef te vatten.
Het gaat er mij om dat je dat woord in die context echt niet als beledigend hoeft te ervaren.
Maar zoals ik eerder aangaf is het niet alleen mode om 'met grof geschut' je mening te verkondigen, zoals Paul terecht zei. Maar het is ook mode om 'van een mug een olifant te maken' en je bij het minste of geringste aangevallen te voelen.
Maar goed, nu herhaal ik een aantal zaken en dat draagt verder weinig toe aan de discussie.
Mijn vraag is: laat die voorbeelden nou gewoon naar voren komen zonder er direct op in te grijpen. In ieder geval dan in dit topic (tot de tijd dat jullie eventueel gewijzigde beleid in gaat).
Anders ga je weinig specifieke informatie krijgen, behalve welke open deuren nog niet zijn ingetrapt.
Toch nog even terugkomen op het woord plebs. Leuk woord toch eigenlijk.
Het is net zoals ikzelf en fjharms al zeiden: we zitten hier met een heel divers publiek.
En niet iedereen interpreteert alles hetzelfde en nogmaals via een geschreven bericht merk je geen uitdrukkingen en intonaties.
Het gevoel voor humor is anders.
Hoe jij het bedoelt is niet noodzakelijk hoe het overkomt.
Los van het feit of ik een probleem heb met het woord plebs.
Hier in Vlaanderen wordt het woord plebs gebruikt als iets denigrerend: het voetvolk, het gepeupel, de lagere klasse, onderaan de ladder.
Dat kun je niet echt positief noemen en we gebruiken het woord dan ook niet als iets positief.
Zo zijn er een heleboel woorden die een hele andere connotatie hebben in Nederland dan in België.
Maar het lijkt me inderdaad onnozel om je vast te pinnen op 1 woord.
Wel weet ik een voorbeeld van hoe een bepaalde reactie geven OK is maar een bepaalde reactie krijgen dit blijkbaar niet is.
Een hele tijd terug was er de 43% VBT waar ik al eerder naar verwees. Een behoorlijk keerpunt wat mij betreft in gedrag naar mekaar.
Er was toen een probleem met het vulniveau van de samples.
De organisatoren zijn destijds behoorlijk zwart gemaakt daaromtrent.
Uitspraken als: zijn het samples van flessen waar jullie van af moeten?, restanten open flessen?, er wordt waarschijnlijk ook nog geld aan verdiend,...
Er is een hele uitleg gekomen van de organisatoren, prijsverantwoording van de flessen en samples, etc.
Er zijn toen een hele tijd negatieve opmerkingen blijven komen hierover (zelfs laatst nog tijdens een VBT)
Edwin was bijvoorbeeld ook iemand die nogal een forse reactie had gegeven.
Vreemd genoeg was er tijdens de laatste VBT (mede georganiseerd door Edwin) iemand die bij het ontvangen van de samples,
dadelijk de opmerking maakte dat zijn samples niet allemaal hetzelfde vulniveau hadden.
Deze persoon werd onmiddelijk monddood gemaakt door Edwin omdat al de samples vullen niet zo evident is en dat ze bij deze
iemand gevonden hadden om bij de volgende VBT alle samples af te vullen.
Waardoor hij kan laten zien dat hij het beter kan en ervaren wat het is om zoveel samples af te vullen.
Een terechte opmerking wat mij betreft, het is gewoon niet evident.
Maar dat vind ik het wel frappant dat bij de 43% de organisatoren met de grond gelijk gemaakt worden...
Btw ik heb nooit problemen gehad met personen, alleen met reacties.

3 x
plussen en minnen prima. dichtklappen nog niet zo zeer nodig wat mij betreft... als het zoveel minnen krijgt zegt het ook al iets en is het niet meer dan gegrond op redelijke wijze eventueel de persoon nog wat op zijn/haar post aan te spreken
0 x
nigel_tufnel schreef: 43%
bij die tasting hadden heel wat mensen dan ook 1,3 cl in hun potje
en toen er ook maar iemand wat van zei, was bart er gelijk helemaal klaar mee
dit is niet vergelijkbaar met vbt waar het amper iets scheelde ( 4,8 - 5,2 cl ) en je ook nog eens zéker 2 sponsordrams kreeg
da's dus geen ouwe koe uit een sloot, maar een door onhandigheid gestorven dinosaurus uit de oertijd halen
Laatst gewijzigd door henri op 24 Aug 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Ook ik ben sinds een half jaar hier lid en kan dat gevoel toch wel onderschrijven. Misschien jammer voor jullie doorgewinterde forumers, maar het is wel het gevoel dat je krijgt.politrix schreef:Er staat erg veel informatie op dit forum, zeker net nieuw in whiskyland is er erg veel te lezen. Hang je hier, veelal als stille lezer, een tijdje rond bekruipt je toch het gevoel dat je over de standaard OB's waar je wat over wil zeggen maar beter je mond kan houden. Ik snap dat je op internet een dikke huid moet hebben. Ik heb het gevoel dat als je behoorlijk wil delen dat je laproaigh 10 echt super lekker vind, je dat maar beter niet kan melden.
Ja dat laatste, maar de opmerking over "het volk (of schorriemorrie) dat door hem in de maling zou worden genomen" lijkt toch te zijn geschreven uitgaande van negatieve bedoelingen van onze Jonas. Jammer dat dit werd beaamd door een aantal.Ik kom toch nog even terug op de quote over t "plebs". Ik heb dat gelezen als een opmerking in de trant van: jongens we worden in de maling genomen.
En dat gevoel had ik op dat moment ook. Dat kwam vooral door het soort posts van die persoon. (jonas12) Echter bleek dit wel goed bedoeld te zijn.
Dat zijn vraagstelling uit een bepaalde onhandige formulering voort kan komen is blijkbaar niet opgekomen. Hij neemt in ieder geval de moeite om foto's van zijn glazen te maken en te plaatsen.
Wat betreft de moderatie; wellicht is die wat te streng, ook van mij is een minder gelukkige post verwijderd waarvan de intentie door de moderator blijkbaar anders is begrepen dan dat ik hem zelf bedoeld had. Maar het zij zo, dat is ook een vrijheid die een moderator heeft, ik wil zijn taak niet overnemen.
Wat betreft wat andere punten:
Misschien dat in het bijschrift kan worden vermeld welke gebruikers op dit forum ook commerciële belangen hebben. Je ziet dit wel vaker op forums waar hobby en commercie niet zonder elkaar kunnen. Maar voor mij als 'gast' in dit café is het nu onduidelijk waarom de ene poster wel zijn laatste aanbiedingen en website mag promoten en een ander blijkbaar een ban krijgt omdat ze reclame maakt voor de slijterij van haar vader.
In de topics voor het te koop aanbieden geen reply toestaan, dan krijg je ook geen gezeur en gemekker over de eventueel te hoge vraagprijzen. Eventuele onderhandelingen kunnen dan per pb.
Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat koop en verkoop gewoon marktwerking zou moeten zijn. Als een prijs jou te hoog of te laag is, koop of verkoop je toch niet? Je bent toch niet verplicht te kopen of te verkopen voor een prijs die je niet aanstaat?
Ik hoop dat de heren en dame beheerders er uit komen en het tij te goede kunnen keren. Maar het moet niet alleen van hen afhangen. Als er meer rekening met elkaar wordt gehouden, zowel als beginner als gevorderde en je ook eens bereid bent een keer sorry te zeggen zal de sfeer vast snel verbeteren.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”