Discussie: breek de vicieuze cirkel
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel
Volgens van Dale is plebs:
plebs (het; o)
1 (Oud-Rome) de plebejers
2 gepeupel, schorremorrie
Dus hoe ik dit niet als denigrerend zou moeten vatten, is mij niet bekend. Je stelt dat ik de enige ben die het zo ziet, maar daar vergis je je in. Ik kan je verzekeren dat ik niet de enige ben.
Ik ben absoluut niet tegen verandering, maar ik denk dat er meerderen moeten veranderen. Op een net forum hoort geen denigrerende taal. Ik hoop dat we het daar over eens kunnen zijn.
plebs (het; o)
Dus hoe ik dit niet als denigrerend zou moeten vatten, is mij niet bekend. Je stelt dat ik de enige ben die het zo ziet, maar daar vergis je je in. Ik kan je verzekeren dat ik niet de enige ben.
Ik ben absoluut niet tegen verandering, maar ik denk dat er meerderen moeten veranderen. Op een net forum hoort geen denigrerende taal. Ik hoop dat we het daar over eens kunnen zijn.
2 x
Affirmanti incumbit probatio
Je-zus Christus! Als we overal van Dale bij gaan halen en alles letterlijk nemen zijn we gauw klaar. Dan zitten we straks alleen maar distilleries en vatnummers op te noemen.
Het woord plebs word toch gewoon gebruikt als synoniem voor het gewone volk. Dat weet iedereen en jij ook.
En als je niet weet hoe je als niet als denigrerend op zou moeten vatten heb ik een tip.
Neem het met een korreltje zout. Misschien moet je daar de Dale eens bij pakken.
Het woord plebs word toch gewoon gebruikt als synoniem voor het gewone volk. Dat weet iedereen en jij ook.
En als je niet weet hoe je als niet als denigrerend op zou moeten vatten heb ik een tip.
Neem het met een korreltje zout. Misschien moet je daar de Dale eens bij pakken.
Laatst gewijzigd door Peter87 op 24 Aug 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Ik denk ook eerlijk gezegd dat de oplossing niet in het modereren zit als gebruikers hetzelfde gedrag blijven vertonen.
Het klopt dat het "open" en "vrij" moet zijn.
Maar je past je in het sociale leven toch aan? Een beetje basis fatsoen of zo? Of ben ik mis?
Als je op straat iemand ziet met het syndroom van Down dan ga je toch ook niet roepen: daar een mongool?
Je weet toch wat door de beugel kan of niet? En zo zijn er zoveel sociale gedragsregels.
Alleen op het internet lijkt er een soort barrière weg te vallen en gaan soms alle remmen los onder het motto moet kunnen.
En dan heb ik het over het internet in het algemeen. Er zijn veel ergere plaatsen dan hier.
Ik kan me niet voorstellen dat de personen die vinden dat alles moet kunnen een luide scheet laten in een volle lift.
Hoewel je dat persoonlijk misschien vindt kunnen doe je dat gewoon niet.
Het klopt dat het "open" en "vrij" moet zijn.
Maar je past je in het sociale leven toch aan? Een beetje basis fatsoen of zo? Of ben ik mis?
Als je op straat iemand ziet met het syndroom van Down dan ga je toch ook niet roepen: daar een mongool?
Je weet toch wat door de beugel kan of niet? En zo zijn er zoveel sociale gedragsregels.
Alleen op het internet lijkt er een soort barrière weg te vallen en gaan soms alle remmen los onder het motto moet kunnen.
En dan heb ik het over het internet in het algemeen. Er zijn veel ergere plaatsen dan hier.
Ik kan me niet voorstellen dat de personen die vinden dat alles moet kunnen een luide scheet laten in een volle lift.
Hoewel je dat persoonlijk misschien vindt kunnen doe je dat gewoon niet.
1 x
Je haalt hele extreme voorbeelden aan Kris.
Dingen in die categorie heb ik hier nooit zien gebeuren.
Het grootste probleem dat ik zie is dat er te vaak van een muf een olifant word gemaakt.
Dingen in die categorie heb ik hier nooit zien gebeuren.
Het grootste probleem dat ik zie is dat er te vaak van een muf een olifant word gemaakt.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
@ Paul
Dan vind ik het spijtig dat ik nergens kan terugvinden wie die mening met je deelt. Uit alle reply's die ik nu lees en indertijd las is me dit niet duidelijk hoor. Onderlinge Pb's heb ik natuurlijk geen weet van.
En inderdaad, wat Peter zegt... nuanceer nu en dan eens wat er geschreven wordt. Het is maar een whiskyforum he. Maak er geen heksenjacht van!
@ Kris
Heb je hier voorbeelden van? Want de clue ontgaat me hier een beetje. Wat is er gebeurd dat niet door de beugel kan?
Dan vind ik het spijtig dat ik nergens kan terugvinden wie die mening met je deelt. Uit alle reply's die ik nu lees en indertijd las is me dit niet duidelijk hoor. Onderlinge Pb's heb ik natuurlijk geen weet van.
En inderdaad, wat Peter zegt... nuanceer nu en dan eens wat er geschreven wordt. Het is maar een whiskyforum he. Maak er geen heksenjacht van!
@ Kris
Heb je hier voorbeelden van? Want de clue ontgaat me hier een beetje. Wat is er gebeurd dat niet door de beugel kan?
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Schelden en op de man af commentaar geven heb ik al -tig keer gezien.
Eveneens publiekelijk "te kakken zetten".
Iets wat velen in het echte leven en face 2 face niet zouden doen vanwege het fatsoen en omdat de drempel dan wel wat hoger is.
Ik heb helaas wel geen dagboek met effectieve voorbeelden. Dat is namelijk geen hobby van me.
Eveneens publiekelijk "te kakken zetten".
Iets wat velen in het echte leven en face 2 face niet zouden doen vanwege het fatsoen en omdat de drempel dan wel wat hoger is.
Ik heb helaas wel geen dagboek met effectieve voorbeelden. Dat is namelijk geen hobby van me.

2 x
caskstrength schreef:Volgens van Dale is plebs:
plebs (het; o)
Maak er van wat je wilt Paul. Het is mij duidelijk dat jij het op je eigen manier leest en in ieder geval een gebrek aan humor, ironie of inlevingsvermogen hebt. Ik heb die discussie totaal anders beleefd..., er zijn namelijk veel meer betekenissen, maar die passen dan denk ik niet in het schoonvegen van je straatje.
Het is best een gave om als je gaat modereren in een aantal topics precies dat weg te halen wat je had moeten laten staan en andersom.
Wat betreft de 'anderen' die over deze specifieke quote hun gebrek aan humor aan humor aan je hebben geetaleerd kan ik geen oordeel vellen, ik lees alleen hier van mensen dat zij die post hetzelfde hebben 'beleefd' als ik.
Net als anderen die hier dingen posten heb ik niet het idee dat het kwartje werkelijk valt bij je en is deze 'open' discussie denk ik op voorhand gedoemd te mislukken. Jammer, maar het is niet anders, ik beperkt me verder tot meelezen.
0 x
Schelden heb ik nooit gezien. Zou idd ook niet mogen.
Iemand te kakken zetten? Dat gebeurd bewust of onbewust weleens. Ook door mij. Maar dan kom je weer bij iets dat ik al vaker heb gezegd.
Ik kan zelf ook goed tegen een lolletje. Wie wil uitdelen moet ook kunnen incasseren.
En als je vind dat ik ergens in te ver ga kun je me er rustig op aanspreken hoor. Dan zal ik je uitleggen wat ik ermee bedoel en dat het met een korreltje zout genomen moet worden. En zeg je dat je er evengoed slecht tegen kan hou ik daar ook rekening mee.
Maar dat mes snijd zoals ik al eerder zei aan 2 kanten. Ik hou rekening met iemand waarvan ik weet dat die er niet tegenkan. Maar diegene moet er ook rekening mee houden dat ik nou eenmaal zo ben en er niks mee bedoel.
Het zijn dingen waar beidde kanten mee moeten leren leven. Anders moet je onder een steen gaan leven. Dan word je opzeker niet gekwetst.
Mijn probleem is dan ook het gumgedrag en het monddood maken van mensen met een sterke mening en bijbehorend taalgebruik.
Iemand te kakken zetten? Dat gebeurd bewust of onbewust weleens. Ook door mij. Maar dan kom je weer bij iets dat ik al vaker heb gezegd.
Ik kan zelf ook goed tegen een lolletje. Wie wil uitdelen moet ook kunnen incasseren.
En als je vind dat ik ergens in te ver ga kun je me er rustig op aanspreken hoor. Dan zal ik je uitleggen wat ik ermee bedoel en dat het met een korreltje zout genomen moet worden. En zeg je dat je er evengoed slecht tegen kan hou ik daar ook rekening mee.
Maar dat mes snijd zoals ik al eerder zei aan 2 kanten. Ik hou rekening met iemand waarvan ik weet dat die er niet tegenkan. Maar diegene moet er ook rekening mee houden dat ik nou eenmaal zo ben en er niks mee bedoel.
Het zijn dingen waar beidde kanten mee moeten leren leven. Anders moet je onder een steen gaan leven. Dan word je opzeker niet gekwetst.
Mijn probleem is dan ook het gumgedrag en het monddood maken van mensen met een sterke mening en bijbehorend taalgebruik.
0 x
Whiskydudes
- caskstrength
- Forum goeroe

Sommigen durven waarschijnlijk niet te backen, omdat ze bang zijn neergesabeld te worden. Natuurlijk wil ik dingen relativeren, maar geen denigrerend taalgebruik. Sorry.
Dit vind ik echt een typisch voorbeeld waarbij de schrijver beter nog eens tot 10 had geteld. Ik weet dat sommigen graag haantje de voorste spelen, maar dit is niet altijd verstandig. Als je dit in de Schilderswijk zegt, loop je echt serieuze kans een klap op je gezicht te krijgen. Waarom zou dat hier wel getolereerd worden? Kom op zeg...
Dit vind ik echt een typisch voorbeeld waarbij de schrijver beter nog eens tot 10 had geteld. Ik weet dat sommigen graag haantje de voorste spelen, maar dit is niet altijd verstandig. Als je dit in de Schilderswijk zegt, loop je echt serieuze kans een klap op je gezicht te krijgen. Waarom zou dat hier wel getolereerd worden? Kom op zeg...
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Nee Paul je raak nu echt kant nog wal. En als je denkt dat ik (ik trek het nu even op mezelf omdat Edwin er niet is om zich te verdedigen) in de Schilderswijk niet precies hetzelfde zou praten en doen als hier heb je het ook mis. Ik zie er totaal geen kwaad in.
Je vergeet ook dat Edwin zichzelf in die opmerking ook gewoon tot "het plebs" rekende.
De mensen die je niet durven backen... tja.
Mans genoeg zijn om achter iemands rug tegen "de overheid" te klagen maar het niet in iemands gezicht durven zeggen.
Die moet je voor de grap eens in de Schilderswijk zetten.
Je vergeet ook dat Edwin zichzelf in die opmerking ook gewoon tot "het plebs" rekende.
De mensen die je niet durven backen... tja.
Mans genoeg zijn om achter iemands rug tegen "de overheid" te klagen maar het niet in iemands gezicht durven zeggen.
Die moet je voor de grap eens in de Schilderswijk zetten.
1 x
Whiskydudes
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

caskstrength schreef: Als je dit in de Schilderswijk zegt, loop je echt serieuze kans een klap op je gezicht te krijgen. Waarom zou dat hier wel getolereerd worden? Kom op zeg...
Als je dit in de Schilderswijk (of dichter bij mijn huis bijvoorbeeld Kanaleneiland of Lombok) zegt heb je allereerst de kans dat ze je niet verstaan.
Wanneer je wel verstaan wordt heb je inderdaad kans op een reactie van de ontvanger. Hij kan vragen wat je bedoeld, hij kan je de huid vol schelden of je krijgt een stomp op je neus. Dat is het risico die je als afzender van de boodschap loopt en accepteert wanneer de deze zend. In dat geval moet je de reactie ook accepteren en niet gaan lopen mauwen.
Wat er niet gebeurd in deze wijken of wat dat betreft ook niet in bijvoorbeeld Wassenaar, Laren of Oud-Zuid, is dat wanneer je iemand uitmaakt voor plebs (of zelfs mongool), dat de politie meteen op je afkomt, je arresteert en je de mond snoert.
Dat brengt me op het volgende:
caskstrength schreef:Ik weet niet of het aan de tijd ligt, waarin de president van de VS ook zich van veel power language bedient, en iedereen dat steeds normaler lijkt te gaan vinden?
Allereerst ben ik zeker geen fan van Trump en ik snap dat je die beweging ziet.
Maar tegelijkertijd zie ik een zelfde beweging dat alles en iedereen zich om het minst en geringste aangevallen of gediscrimineerd voelt.
Zwarte Piet is slavernij, wanneer je een Turkse minister geen stemmen laat ronselen ben je facist en wanneer je een groepje Marokkaanse jongens vraagt om geen meisjes lastig te vallen discrimineer je ze.
Dit slaat nu over naar ons plebs, want ja, wij hebben toch ook het recht om ergens verongelijkt over te zijn!
4 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Voordat de discussie nu compleet ontspoort en een welles-nietes spelletje gaat worden...
De meeste mensen kennen elkaar niet persoonlijk, en kennen dus ook elkaars achtergronden niet (erg goed).
Om dan te oordelen dat iemand geen gevoel voor humor heeft omdat het niet jouw gevoel voor humor is gaat wel ver. Ik hou persoonlijk niet van de "humor" van Paul de Leeuw. Heb ik dan geen gevoel voor humor? In sommige ogen misschien niet, ikzelf vind het wel meevallen. Maar kennelijk is mijn gevoel voor humor toch echt anders dan die van sommige mensen.
Hou er rekening mee - het is al vaker geschreven - dat dit forum een divers publiek heeft, dus oud/jong, laag-/hoog-opgeleid, met/zonder stoormissen of beperkingen.
Laat AUB iedereen in zijn/haar waarde.
En kunnen we even af van de discussie over het woord plebs?
Ik wil graag een discussie over moderatie in het algemeen, niet over een specifiek woord in het bijzonder. Anders moeten we even een afkoelingsperiode op dit topic zetten.
Ik wil niet direct de boeman uithangen, want een goede, constructieve discussie is echt noodzakelijk. Maar deze dreigt nu compleet te verdwijnen.
De meeste mensen kennen elkaar niet persoonlijk, en kennen dus ook elkaars achtergronden niet (erg goed).
Om dan te oordelen dat iemand geen gevoel voor humor heeft omdat het niet jouw gevoel voor humor is gaat wel ver. Ik hou persoonlijk niet van de "humor" van Paul de Leeuw. Heb ik dan geen gevoel voor humor? In sommige ogen misschien niet, ikzelf vind het wel meevallen. Maar kennelijk is mijn gevoel voor humor toch echt anders dan die van sommige mensen.
Hou er rekening mee - het is al vaker geschreven - dat dit forum een divers publiek heeft, dus oud/jong, laag-/hoog-opgeleid, met/zonder stoormissen of beperkingen.
Laat AUB iedereen in zijn/haar waarde.
En kunnen we even af van de discussie over het woord plebs?
Ik wil graag een discussie over moderatie in het algemeen, niet over een specifiek woord in het bijzonder. Anders moeten we even een afkoelingsperiode op dit topic zetten.
Ik wil niet direct de boeman uithangen, want een goede, constructieve discussie is echt noodzakelijk. Maar deze dreigt nu compleet te verdwijnen.
7 x
Dit gaat werkelijk helemaal nergens meer over haha.... zoooo....2600 posts voor mij, hier hou ik het maar ff bij 
0 x
Pellie schreef:Dit gaat werkelijk helemaal nergens meer over haha.... zoooo....2600 posts voor mij, hier hou ik het maar ff bij
marcel, dit gaat absoluut wel ergens over
jij post al een tijd eigenlijk praktisch niets meer en hebt een hoop van het gegum op de site dan ook niet meer meegekregen.
maar als je dan nu niet van plan bent om iets nuttigs aan de discussie toe te voegen om de situatie te verbeteren kan je beter gewoon niet reageren.
laat de mensen die het wel ergens over vinden gaan ook een beetje in hun waarde, iets wat je met jouw reactie niet doet..

1 x
Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”