Verwijderen account

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Verwijderen account

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Jun 2011, 00:27

:P
Geweldige humor, Piet!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 16 Jun 2011, 01:38

De problematiek van de moderator is dat hij eigenlijk nooit aan ieders standaard kan voldoen. Iedereen heeft een ander idee van hoe een forum optimaal functioneert en eruit ziet. En mijn ervaring met andere fora is dat het helaas niet lukt om iedereen volledig gelukkig te maken wat betreft de manier waarop een forum wordt gerund. Wellicht ten overvloede, maar alleen al uit het feit dat Piet en zijn team zoveel tijd en moeite er in stoppen om te modereren laat hun betrokkenheid bij het forum zien.
Aan de andere kant zou ik het ook jammer vinden als gewaardeerde en actieve leden aan het whiskyforum stoppen omdat zij er geen plezier meer in hebben. Het doel van een forum als dit is om onze liefde voor whisky te delen.
Wellicht is het de moeite waard om uit te spreken welke verwachtingen men van het gebruik van een forum heeft. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat in 1 visie het whiskyforum fungeert als een soort naslagwerk van allerhande onderwerpen mbt whisky, terwijl het in een andere visie fungeert als een digitale plek om met gelijkgestemden over whisky te praten. (correct me if I'm wrong). Ik denk dat (mocht er de behoefte aan bestaan) het goed mogelijk is om beide visies binnen een forum te incorporeren, zonder dat 1 van de 2 visies ondergesneeuwd raakt.

- WM
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 16 Jun 2011, 15:19

WhiteMonkey schreef:De problematiek van de moderator is dat hij eigenlijk nooit aan ieders standaard kan voldoen. Iedereen heeft een ander idee van hoe een forum optimaal functioneert en eruit ziet. En mijn ervaring met andere fora is dat het helaas niet lukt om iedereen volledig gelukkig te maken wat betreft de manier waarop een forum wordt gerund. Wellicht ten overvloede, maar alleen al uit het feit dat Piet en zijn team zoveel tijd en moeite er in stoppen om te modereren laat hun betrokkenheid bij het forum zien.
Aan de andere kant zou ik het ook jammer vinden als gewaardeerde en actieve leden aan het whiskyforum stoppen omdat zij er geen plezier meer in hebben. Het doel van een forum als dit is om onze liefde voor whisky te delen.
Wellicht is het de moeite waard om uit te spreken welke verwachtingen men van het gebruik van een forum heeft. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat in 1 visie het whiskyforum fungeert als een soort naslagwerk van allerhande onderwerpen mbt whisky, terwijl het in een andere visie fungeert als een digitale plek om met gelijkgestemden over whisky te praten. (correct me if I'm wrong). Ik denk dat (mocht er de behoefte aan bestaan) het goed mogelijk is om beide visies binnen een forum te incorporeren, zonder dat 1 van de 2 visies ondergesneeuwd raakt.

- WM

Heb je daar dan ook ideeen bij over hoe je beide visies tot één geheel kan brengen?

Mijn inziens is dat het zijn van een naslagwerk, niet het primaire doel is van een forum. Toch is de informatie er en die is die makkelijk terug te halen door de 'zoekfunctie'. De moderator hoeft daardoor niet elk onderwerp zuiver te houden (dat doen de forumleden vaak zelf door uiteindelijk het onderwerp weer terug te pakken).
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Jun 2011, 16:57

gadeweerd schreef:Heb je daar dan ook ideeen bij over hoe je beide visies tot één geheel kan brengen?

Ik denk toch dat dit forum daar behoorlijk goed in slaagt, of niet soms? Er zijn toch genoeg topics hier waar je naslagwerk kan vinden (en becommentariëren) en er zijn heel wat topics waar je gewoon kan kletsen over whisky of vragen stellen. Maar daar begon deze discussie niet mee, hè? Het ging erom dat iemand zijn account wenste te annuleren omdat hij het niet eens is met de tussenkomsten van de moderator(s). En daar volg ik Bram in (BWhisky) en niet Tom (MadMaster). Het is geen chatbox, hè mannen. Het blijft een forum. Ik ken andere (buitenlandse) fora waar er een chatbox beschikbaar is ... die niemand gebruikt. Ja, wat wil je dan? Lullen over vanalles en nog wat, dat van ver of van dichtbij met whisky te maken heeft waarbij alle onderwerpen door mekaar staan of een ordentelijk forum waar dat ook mogelijk is, mits een beetje structuur en orde? In dat geval kies ik voor het laatste. But that's just me.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Organisatie van kennis en informatie op het forum

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jun 2011, 00:39

Overigens is deze discussie grotendeels een herhaling van zetten. Ik laat het hier dan ook bij maar wil dit nog wel even verduidelijken met wat voorbeelden van zaken die óók deels achter de gebeuren en nog niet iedereen zijn opgevallen.
gadeweerd schreef:..Mijn inziens is dat het zijn van een naslagwerk, niet het primaire doel is van een forum. Toch is de informatie er en die is die makkelijk terug te halen door de 'zoekfunctie'. De moderator hoeft daardoor niet elk onderwerp zuiver te houden (dat doen de forumleden vaak zelf door uiteindelijk het onderwerp weer terug te pakken).

In: Vóór aanmelding, dit eerst lezen graag: Waarom dit forum ?
Dit forum beoogt een vriendelijk, open en onafhankelijk discussieplatform voor Whisky-liefhebbers te zijn.
Jong of oud, amateur of professioneel, beginner of gevorderd, iedereen is welkom. Enthousiasme is eigenlijk het enige criterium. Het primaire doel is om informatie en ervaringen te delen. Een forum kan een waardevolle bron van kennis en informatie van hoge kwaliteit zijn. Hiervoor is het nodig dat er gekozen wordt voor een juiste structuur (door classificatie) en consistentie. Een deel hiervan ligt vast een ander deel dienen we te bewerkstelligen door juiste toepassing en gebruik.

Dus ja, het is wel degelijk één van de primaire doelen, vanaf dag een. Met zoeken kom je een heel eind maar het kan ook wel heel moeizaam zijn en niet bepaald gestructureerd. Bovendien moet je dan óók weten wat je moet zoeken 8-)

Kijk maar eens naar de informatie-waarde van een onderwerp als dit: De smaak van whisky geanalyseerd in Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.
En als je dan vanuit dat overzicht verder gaat, bijvoorbeeld met dit onderwerp: Index van aroma's in Whisky enz. enz.

Doordat we zaken ordenen groeit dit steeds verder uit tot een kennisbank (knowledge base ?) met heel veel en steeds meer en geactualiseerde informatie en kennis, die bovendien goed toegankelijk is.
Om de toegankelijkheid verder te verhogen is ook de startpagina gemaakt. Daarop staan al wat overzichten en die zullen in de toekomst nog verder uitgebouwd worden zodat het ook een boek-achtige inhoudsopgave wordt. Ik heb met een aantal implementaties van zoiets al ervaring en dat is echt handig.

Dat gaat zeker niet lukken met alleen de zoekfunctie en al helemaal niet met gegevens in Chat-box formaat.

Dit maakt ook wel duidelijk waarom we eventueel wel een account verwijderen maar niet de bijbehorende berichten.

WhiteMonkey schreef:De problematiek van de moderator is dat hij eigenlijk nooit aan ieders standaard kan voldoen. Iedereen heeft een ander idee van hoe een forum optimaal functioneert en eruit ziet. En mijn ervaring met andere fora is dat het helaas niet lukt om iedereen volledig gelukkig te maken wat betreft de manier waarop een forum wordt gerund.

En hoe we ons ook inspannen (vooral John en ik) het bovenstaande blijft staan. Met die wetenschap ga ik nu naar bed :?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 18 Jun 2011, 20:29

Piet, goed bezig.

Een ieders ideeën kunnen natuurlijk heel waardevol zijn, maar de admin beslist. Baas op eigen forum, makkelijk zat. Dan weet ook iedereen waar ie aan toe is, en is dat uiteindelijk voor de gemiddelde gebruiker nog prettiger ook. Eén kapitein op één schip - ook al heeft deze weleens andere gedachten dan jijzelf - heerlijk!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”