Tasting notes

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
JayDie
Moderator
Moderator

Tasting notes

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Aug 2009, 19:25

Lijkt het je wat om een Onderwerp op te stellen met alleen maar tasting notes? ik zie dat dan voor me als in de categorie onderwerpen zitten met de titel van de whisky (en jaar, strength, etc).

Nu is er wel een categorie, maar die beschrijft ook ervaringen met reizen. Wellicht een nieuw onderwerp?

Mensen zouden dan ook een cijfer op de schaal van 0 - 100 kunnen geven en zo kunnen we een gemiddelde bepalen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Tasting notes

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Aug 2009, 21:39

John, Tasting notes dan wel proefnotities (waar mogelijk en zinvol ben ik voor de Nederlandse notatie of alle twee)....
Ik heb daar (natuurlijk ;) ) aan gedacht en had nog wat vraagtekens, mede omdat ik al zo veel sites zie met proefnotities. Wel vooral in het Engels natuurlijk.
Om een discussie te krijgen over een specifieke (speciale ?) Whisky en in het Nederlands is wat je voorstelt wellicht de aangewezen manier. Wel moeten er dan meerdere liefhebbers ongeveer in de zelfde tijd deze proeven.
Het Nosing en Tasting spoor is inderdaad meer voor het overkoepelende gebeuren. Bijvoorbeeld wat je fout of juist goed kunt combineren etc.

Er zijn nog weinig deelnemers waaraan we het kunnen vragen. We gaan het proberen.
Voorlopig met één spoor en dan per proefnotitie een onderwerp met in de titel een zo volledig mogelijke beschrijving, of eigenlijk identificatie van de Whisky.
...een cijfer op de schaal van 0 - 100 kunnen geven...

Dit is ook een heikel punt. Of misschien maak ik dat er van. Ik ben namelijk óók Wijnliefhebber en rond 1980 (tjeee !) bezig geweest aan een puntensystem. Aanzicht, neus, smaakpalet, afdronk,.... en aan alles een ander gewicht om tot (ik meen) 20 maximaal te komen. Let wel dit is een voorbeeld.
Misschien is dit een pol of discussie waard. Aan de andere kant kijk ik zelf ook vaak in de Malt Whisky Companion van Michael Jackson en die doet het met 100 max. Je kunt natuurlijk voor jezelf altijd de zaken onderverdelen en een optelsommetje maken. The Malt Whisky file van Lamond en Tucek gebruikt weer een heel andere benadering.
Op zich spreekt de 100 mij wel aan.

Dan het totaliseren. Je kunt per onderwerp een Pol activeren. Ik moet eens kijken hoe flexibel dat is.
Als elke beoordelaar dan ook even de punten in de pol stopt dan gaat dat verder automatisch.
Je ziet wel het is makkelijk moeilijk te maken !!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”