Publiekelijk straffen?

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Publiekelijk straffen?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 18 Sep 2025, 10:55

Het verplaatsen van jullie "strafbank bericht" naar het zogenaamde afgeschermde forumgedeelte maakt natuurlijk helemaal niks uit.

Dat het mod-team een zwarte lijst bijhoudt en deze NIET openbaar maakt lijkt mij heel goed.
Maar daar wordt nu ineens van afgeweken.
De reden dat dit wordt gedaan omdat andere forum leden zich misschien af konden vragen waarom deze persoon tijdelijk niet actief was op het forum is natuurlijk gewoon klinkklare onzin (<--- Fat Bastard drukt zich hier heel netjes uit, want mijn eigenlijke mening hierover wordt waarschijnlijk gecensureerd).
Moet ik even opsommen hoeveel van de 6581 leden al enige tijd niet actief aanwezig zijn geweest op het forum?
En per lid gaan vragen of deze misschien een tijdelijke ban heeft?

Ik ben twee weken met vakantie geweest en in die tijd 0 keer op het forum geweest, zouden er leden geweest zijn die zich misschien afvroegen of ík misschien tijdelijk op het strafbankje zat?

Onzin! (<--- Fat Bastard drukt zich hier wederom heel netjes uit, want mijn eigenlijke mening hierover wordt waarschijnlijk gecensureerd).
0 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 18 Sep 2025, 11:36

Tja… wat moeten we hier nu weer mee.

Ik kom hier vooral graag om ideeën op te doen en ervaringen te delen. Mijn interacties op dit forum zijn vrijwel altijd positief geweest. Ik heb leuke en gezellige mensen leren "kennen", mooie flessen whisky gekocht en verkocht, en waardevolle tips gekregen voor mijn Schotland-reis. Daar ben ik dankbaar voor.

Tegelijkertijd besef ik dat waar mensen samenkomen, er ook verschillen van mening kunnen ontstaan. Dat is op zich niet erg, zolang we met elkaar binnen de grenzen van fatsoen blijven. Of die grenzen in dit geval zijn overschreden, kan ik niet beoordelen, ik ken de inhoud van de privéberichten niet en wil daar ook niet over speculeren.

Wat ik wel jammer vind, is dat een ban, zeker van een actief lid, altijd impact heeft op de sfeer en dynamiek van het forum. Misschien is het goed om als community na te denken over hoe we in de toekomst met dit soort situaties omgaan. Bijvoorbeeld: kunnen we transparanter zijn over de reden van een ban (zonder privacy te schenden)? Of kunnen we een systeem bedenken waarbij waarschuwingen of bemiddeling eerst worden ingezet?

Tot slot: ik snap dat het in sommige gevallen wél relevant is om te weten dat iemand geband is: bijvoorbeeld als je net een transactie met die persoon hebt lopen. Misschien kunnen we daar een praktische oplossing voor bedenken, zodat niemand voor verrassingen komt te staan?

Laten we een beetje lief voor elkaar blijven en genieten van wat ons bindt: :Slainte
0 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Sep 2025, 13:21

Even een stukje zowel als MOD in groen en een persoonlijk stukje in het zwart.

Dat de ban gegeven is als tijdelijke afkoelperiode staat bij het mod-team buiten kijf. Over de inhoud en het hoe en wat is volgens mij genoeg gezegd hier en we zijn en zullen ook met Wouter in gesprek blijven. We hoeven natuurlijk niet met elkaar eens te zijn, graag discussie en meningsverschillen! Maar ook als mods zijn wij gewoon vrijwilligers die hier met de beste zin de boel een beetje in de gaten houden, als er dan echt over de schreef wordt gegaan dan moet je daar ook wat mee. Het is niet zo dat we iemand om een natte scheet een ban geven, maar dat is volgens mij ook niet de discussie hier.

Daarnaast leek het handig om de leden op de hoogte te stellen van de ban/schorsing/non-actief stelling. An sich is daar volgens mij niet zoveel mis mee dit gebeurd bij veel clubs en bedrijven. En zeker omdat het een actief lid betreft die ook in de 'community' best redelijke bekendheid geniet. Daarnaast weten wij ook niet precies wat er achter de schermen loopt en heb je dus het risico dat er negatieve recensies geschreven worden terwijl persoon in kwestie er niet zoveel aan kan doen.

Overigens is er een ban-lijst, die is niet zichtbaar voor leden, enkel voor mods. Daar staan voor zover ik het even zag, enkel spambots op. Voor mij als mod is het een totaal nieuwe situatie dat een actief lid een ban krijgt. Ik heb geen idee of dat in een topic te zetten is maar handmatig kunnen we zeker wel een topic bijhouden. Mits dit gewenst is.

Over hoe dit vorm te geven wil ik en het modteam graag de discussie aan, want dit wordt als belangrijk gezien.

Het openbaar zetten van de ban is niet de bedoeling geweest, daarvoor excuses.

Als we hier een meerderheid vinden die een ban-lijst willen dan kan dat . Maar evengoed kan het zijn dat alles verwijderd wordt.
Nogmaals vanuit het mod-team is het nimmer de bedoeling geweest om iemand te schandpalen, maar meer om de leden te informeren ivm de inactiviteit van een bekend forumlid.

Een actief lid dat een ban krijgt is gewoon niet leuk, hoe je het wend of keert. Het forum is langzaam maar zeker aan het doodbloeden en alleen het aanbod is nog een beetje actief. Waar mensen nu hun info vandaan halen weet ik niet, want op facebook is het ook alleen maar verkoop. Dus een actief lid, wie dan ook, bannen is gewoon het laatst wat je wil.

En nu de discussie over de 'schandpaal' komt laat mij ook wel inzien dat dit niet het allerhandigste is geweest om zo aan te vliegen. Ik ben van mening dat als er een ban uitgedeeld wordt dat de leden daarvan op de hoogte moeten kunnen komen. Dus een topic met leden die een ban hebben gekregen, wat alleen zichtbaar is voor leden, lijkt mij een prima idee. En bij een tijdelijke ban kunnen de nicknames gewoon weer weggehaald worden. Volgens mij moet dit gewoon kunnen, zeker als je het niet met terugwerkende kracht doet.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Sep 2025, 20:20

Tja… ik heb me een behoorlijke tijd geleden terug getrokken naar de welbekende ‘zijlijn’, de redenen hiervoor daar gelaten. Punt is: we kunnen er een heel lang l*lverhaal van maken met z’n allen maar this topic says it all… Het forum bloedt niet langzaam dood, het forum IS m.i. dood. Het is een vicieuze cirkel. Elke keer wordt er geroepen ‘discussie moet kunnen, graag zelfs’ en elke keer eindigt het in dit soort kleuter threads. Een discussie is hier belachelijk snel ‘buiten proporties’ en ‘te heftig’. Wat er in die PB’s staat, boeit me nog minder dan niets maar ik kan me maar zo voorstellen dat als ik ze lees dat ik denk tja…nou…poehpoeh…
Ik kan niet anders dan de zich heel netjes uitdrukkende Fat Bastard vol-le-dig gelijk geven.
Denk je nou echt dat iemand van die 15 actieve posters en 13 meelezers zich heel de dag hardop afvraagt ‘goh waar istie nouw? :Cry

Waar mensen hun kennis vandaan halen wordt gevraagd; welja, je zou deze plek absoluut als een soort kennisbank kunnen zien. Maar een forum? Dat is het wat mij betreft al heel lang niet meer.

Publieke schandpaal? Wanneer komen de fakkels, pek en veren terug? Gaan we ook heksen jagen? Lijkt me leuk! Het is simpelweg middeleeuws en niks meer dan dat.

En André heeft wat dat betreft gewoon een goed punt. Privacy? AVG? Of is er ook een openbare database waar ik kan zien dat m’n buurman tijdelijke verkeesban heeft met de rede van z’n buitensporige weggedrag, voor t geval ik me af begin te vragen waarom ik m nooit meer achter het stuur zie? Een lijstje gedetineerden die met naam en toenaam in de PI Vught zitten met redenen waarom ze tijdelijk gebanned zijn uit de samenleving?

Nou… toch nog een best lang l*lverhaal zo :bigsmile
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 18 Sep 2025, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 18 Sep 2025, 22:03

Ik vond het publieke ook niet zo handige actie en wat ongemakkelijk Blijkbaar is het zo'n unicum hier dat men even niet wist wat te doen bij een ban. Op andere fora kan je vaak makkelijk zien dat een gebruiker een ban heeft.

Maar als je met AVG en autoriteit persoonsgegevens te gaat schermen moet je ook wel een behoorlijk gevoel voor overdrijving hebben hoor. Veel meer dan ' lid Wouter heeft een ban' is er niet gepost.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 18 Sep 2025, 23:13

Ik zou zeggen laat iemand via een ander kanaal vragen aan wouter of hij akkoord is dat de pbs dan ook publiekelijk getoond mogen worden om er een oordeel over te vellen. Bevestigd hij dit positief dan is voor mijn gevoel het al voor 90% zeker dat alles wat nu gebeurd niet terecht is. Geeft hij aan dit liever niet te willen dan is dat 90% bevestiging dat het wellicht echt over de schreef is geweest...
2 x
Afbeelding

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 19 Sep 2025, 07:03

Die Henri is nog niet zo dom als dat hij eruit ziet :P
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Sep 2025, 07:54

Dawisknie schreef:Die Henri is nog niet zo dom als dat hij eruit ziet :P

Een twijfelachtig compliment.. :? :D
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Sep 2025, 17:20

Wat er in die pb's staat interesseert mij niet.
Wouter zal best gescholden of beledigd hebben in zijn berichten en dus zal een (tijdelijke) straf ook best terecht zijn. De mod's passen dit niet zomaar toe.

Gaat mij om de manier van handelen daarna. Had dit lekker achter gesloten deuren gehouden. Hadden ze mijn gezeur nu ook niet gehad ;-)
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Sep 2025, 17:47

Ik vind je niet zeuren André! Sterker nog, prima om stellig aan te gaan.

Nu is de vraag een beetje, willen we wel of geen ban lijst op het forum. Mij om het even, maar uiteindelijk is dat een nieuw iets op het forum en dat moet wel draagvlak hebben.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 19 Sep 2025, 18:58

De ironie van dit alles is dat dit topic ook openbaar staat.
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Sep 2025, 19:43

Fijn dat er weer wat leven is!
1 x
Afbeelding

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 20 Sep 2025, 01:07

defeatless schreef:Ik vind je niet zeuren André! Sterker nog, prima om stellig aan te gaan.

Nu is de vraag een beetje, willen we wel of geen ban lijst op het forum. Mij om het even, maar uiteindelijk is dat een nieuw iets op het forum en dat moet wel draagvlak hebben.

Deze tekstkleur moet ook gebanned worden, doet pijn aan je ogen :lekker
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Sep 2025, 05:53

Bartje'79 schreef:
defeatless schreef:Ik vind je niet zeuren André! Sterker nog, prima om stellig aan te gaan.

Deze tekstkleur moet ook gebanned worden, doet pijn aan je ogen :lekker

Ik wilde eigenlijk glitter, maar dat hebben ze niet....
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 20 Sep 2025, 07:25

Maar even totaal iets anders als kleurenblinde, dit is gewoon niet te lezen.
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”