Discussie: breek de vicieuze cirkel

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
politrix
Senior
Senior

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor politrix » 24 Aug 2017, 19:14

Als nieuweling, zowel als forumgebruiker op dit forum als in het whiskyland, wil ik wel mijn ervaring en 'gevoel' over dit forum geven.

Er staat erg veel informatie op dit forum, zeker net nieuw in whiskyland is er erg veel te lezen. Hang je hier, veelal als stille lezer, een tijdje rond bekruipt je toch het gevoel dat je over de standaard OB's waar je wat over wil zeggen maar beter je mond kan houden. Ik snap dat je op internet een dikke huid moet hebben. Ik heb het gevoel dat als je behoorlijk wil delen dat je laproaigh 10 echt super lekker vind, je dat maar beter niet kan melden. Ten eerste in welk topic zet je het neer en ten tweede wordt een dergelijke mening veelal beantwoord met de opmerking dat dat wel veranderd als je IB bottling x hebt geproeft, je nog even wat anders moet proeven want dan leer je wel dat laproaig 10 maar matig is.

Een open discussie over, laten we laproaigh 10 weer nemen, is daarom nauwelijks mogelijk. Ik snap dat de 'oud-gediende' deze OB' ontgroeid zijn, maar dat remt de nieuweling (althans mij) wel af om een mening te geven. En dan wil ik het helemaal niet hebben over het geven van scores, of het zeggen dat je iets niet lekker vind, want dan 'heb je het niet begrepen, want de spirit is goed, dus wellicht niet je smaakprofiel, dus je snapt het niet newbie'.

Ik zie op /r/scotch hele leuke ideeen voorbij komen die je hier ook zou kunnen overnemen. Bijvoorbeeld de 'community reviews' van standaard bottelingen, alle reviews zijn goed, maar hoe vaker een smaak wordt genoemd hoe groter het woord in de cloud. Het zorgt wellicht voor een wat interactief forum.

En tot slot over moderatie:

caskstrength schreef:Moderatie bestaat uit, naast het technisch onderhouden van het forum, vrijwel alle berichten te volgen en er voor te zorgen dat er een ordelijke situatie gehandhaafd blijft.

Ik denk dat hier de moderatie te strak wordt gesteld. Ook dit forum heeft een 'meld ongewenste post' knop. Als daar op gedrukt wordt is het tijd om als moderator te gaan lezen of de opmerking wel of niet ongewenst is. Ja, ze zal actief berichten moeten verwijderen van bot-accounts die allerlei medicatie aanbieden. Ik heb het idee dat er nu al berichten verdwijnen voordat iemand, buiten de plaatser zelf ze heeft gelezen.

Wellicht draagt dit iets bij en anders ben ik het in ieder geval kwijt. Hopelijk is het in enige vorm constructief en laat ik gaan 'afwijkend gedrag' zien met mijn mening.
5 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 24 Aug 2017, 19:20

politrix schreef:Wellicht draagt dit iets bij en anders ben ik het in ieder geval kwijt. Hopelijk is het in enige vorm constructief en laat ik gaan 'afwijkend gedrag' zien met mijn mening.

Je draagt zeker iets bij en ik vind jouw bijdrage ook zeer constructief :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Aug 2017, 19:21

fjharms schreef:
En kunnen we even af van de discussie over het woord plebs?
Ik wil graag een discussie over moderatie in het algemeen, niet over een specifiek woord in het bijzonder. Anders moeten we even een afkoelingsperiode op dit topic zetten.
Ik wil niet direct de boeman uithangen, want een goede, constructieve discussie is echt noodzakelijk. Maar deze dreigt nu compleet te verdwijnen.

Dit is dan misschien mijn schuld, ik vroeg om specifieke voorbeelden. Waar je collega mod (Edwinedje) overigens mee akkoord ging, tenminste hij keurde het niet af.
Ik snap dat een specifieke oude koeien (nog offence koeien) oud zeer op kunnen rakelen, een welles nietes kunnen veroorzaken of tot zover in detail gaan dat het lijkt alsof het nergens meer over gaat. Maar je komt hiermee wel tot de essentie van de onvrede / het meningsverschil.

Dat is volgens mij de bedoeling geweest van jullie oproep toch? Tot de essentie komen, kijken welke verschillen in meningen er zijn, om zo tot een moderatiebeleid (is dat een woord volgens vDalen?) te komen?
Of sla ik hier de plank volledig mis?

Waarom dan bij de eerste de beste inhoudelijke discussie in dit topic meteen de boel weer monddood modereren?
Zeker omdat er volgens mij dit keer nog geen onvertogen woord is gezegd. Men ventileert alleen zijn eigen mening en reageert op die van een ander.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Aug 2017, 19:24

politrix schreef: het hele voorbeeld van de laphroaig

ik denk dat dat wel meevalt, als jij bij de post wat je net op hebt post dat je de lappie op hebt en hem nog steeds een fijne dram vind zal niemand je er op aanvallen, er zal eerder een tip gegeven worden dat als je "die" lekker vind je dan wellicht "die andere" ook lekker zal vinden :)
als jij het gevoel hebt dat je zo'n whisky niet kan noemen dan zal dat aan jezelf liggen, want dat kan je uiteraard gewoon wel doen.
daarbij zal je dat gevoel dan niet alleen hier op t forum hebben, maar heb je hetzelfde op een ander forum of op een facebook groep voor whisky.
ik denk niet dat dat specifiek hier alleen op het forum zal voorkomen ( als dat al zo is )
1 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 24 Aug 2017, 19:31

Wouter,
Een welles-nietes spelletje over de betekenis van een woord met alleen een hakken-in-het-zand herhaling van zetten ...
Ook deze vicieuze cirkel mag doorbroken worden, om tot de essentie te komen.
Of is de essentie het al dan niet toestaan van het woord plebs?

Haal dan liever nog even wat meer koeien uit de sloot, zodat we een beter beeld krijgen. Nu lijkt alles aan 1 woord te hangen, en ik kan me niet voorstellen dat dit echt zo is.

Overigens, ik heb de post waarin dit woord gebruikt werd gemist, dus ik ken de context niet.
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Aug 2017, 19:35

politrix schreef:Ik heb het gevoel dat als je behoorlijk wil delen dat je laproaigh 10 echt super lekker vind, je dat maar beter niet kan melden. Ten eerste in welk topic zet je het neer en ten tweede wordt een dergelijke mening veelal beantwoord met de opmerking dat dat wel veranderd als je IB bottling x hebt geproeft, je nog even wat anders moet proeven want dan leer je wel dat laproaig 10 maar matig is.

Je kan het op die negatieve manier opvatten inderdaad. En dat wordt dan misschien veroorzaakt door het ietwat lomp formuleren van een reactie, of het ietwat onnadenkend lezen van de reactie (kies hier wat voor jou persoonlijk van toepassing is)

Je kan het ook opvatten als tip. Als jij de Laphroaig 10y lekker vind, en iemand zegt dat dat maar een laf sapje is in vergelijking met de geweldige 10y CS of die 1998 vWees, dan kan je ook dankjewel zeggen (of denken) en hem op je wishlist zetten.

politrix schreef:Ik zie op /r/scotch hele leuke ideeen voorbij komen die je hier ook zou kunnen overnemen. Bijvoorbeeld de 'community reviews' van standaard bottelingen, alle reviews zijn goed, maar hoe vaker een smaak wordt genoemd hoe groter het woord in de cloud. Het zorgt wellicht voor een wat interactief forum.

Dat zou ik echt een leuke toevoeging vinden.
Ik schaf dan tegenwoordig (bijna) geen OB's meer aan, omdat ik misschien in een volgende fase zit, maar ik heb er nog genoeg open of gesloten in mijn collectie. Dus ik zal ze ook zeker blijven drinken.
Op WB doen ze een poging tot zoiets met de icoontjes onderaan een pagina, maar een wordcloud spreekt meer tot de verbeelding.
Ik weet alleen niet of de standaard waar dit forum op gebouwd is dat ook mogelijk maakt.

politrix schreef:Ik denk dat hier de moderatie te strak wordt gesteld. Ook dit forum heeft een 'meld ongewenste post' knop. Als daar op gedrukt wordt is het tijd om als moderator te gaan lezen of de opmerking wel of niet ongewenst is. Ja, ze zal actief berichten moeten verwijderen van bot-accounts die allerlei medicatie aanbieden. Ik heb het idee dat er nu al berichten verdwijnen voordat iemand, buiten de plaatser zelf ze heeft gelezen.

Helemaal mee eens.
0 x

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Aug 2017, 19:48

fjharms schreef:Wouter,
Een welles-nietes spelletje over de betekenis van een woord met alleen een hakken-in-het-zand herhaling van zetten ...

Het gaat mij niet om de exacte betekenis van het woord plebs.
Het was ook Paul zelf die vDalen uit de kast heeft gehaald om het op te zoeken. Daar werd vervolgens op gereageerd dat je het perse zo op hoef te vatten.

Het gaat er mij om dat je dat woord in die context echt niet als beledigend hoeft te ervaren.
Maar zoals ik eerder aangaf is het niet alleen mode om 'met grof geschut' je mening te verkondigen, zoals Paul terecht zei. Maar het is ook mode om 'van een mug een olifant te maken' en je bij het minste of geringste aangevallen te voelen.

Maar goed, nu herhaal ik een aantal zaken en dat draagt verder weinig toe aan de discussie.
Mijn vraag is: laat die voorbeelden nou gewoon naar voren komen zonder er direct op in te grijpen. In ieder geval dan in dit topic (tot de tijd dat jullie eventueel gewijzigde beleid in gaat).
Anders ga je weinig specifieke informatie krijgen, behalve welke open deuren nog niet zijn ingetrapt.
0 x

Afbeelding

JackD
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JackD » 24 Aug 2017, 19:59

politrix schreef: Ik heb het gevoel dat als je behoorlijk wil delen dat je laproaigh 10 echt super lekker vind, je dat maar beter niet kan melden. Ten eerste in welk topic zet je het neer en ten tweede wordt een dergelijke mening veelal beantwoord met de opmerking dat dat wel veranderd als je IB bottling x hebt geproeft, je nog even wat anders moet proeven want dan leer je wel dat laproaig 10 maar matig is.

Een open discussie over, laten we laproaigh 10 weer nemen, is daarom nauwelijks mogelijk. Ik snap dat de 'oud-gediende' deze OB' ontgroeid zijn, maar dat remt de nieuweling (althans mij) wel af om een mening te geven. En dan wil ik het helemaal niet hebben over het geven van scores, of het zeggen dat je iets niet lekker vind, want dan 'heb je het niet begrepen, want de spirit is goed, dus wellicht niet je smaakprofiel, dus je snapt het niet newbie'.

Ik herken wel wat je zegt, maar ik denk dat je het eigenlijk anders moet zien; als je wilt laten weten wat je drinkt dan kun je dat in het topic 'welke whisky drink je nu' kwijt. Waarom wil je perse weten wat anderen vinden omdat jij 'm lekker vindt?
En, omdat ik ook in de ontdekkingsfase zit, denk ik dat mede newbies snel geneigd zijn hun eigen oordeel te toetsen aan dat van de doorgewinterde liefhebber. En als je dan dingen krijgt als 'vandaag drink ik de Laphroaig 10' en er vervolgens bij zet 'wat is jullie mening over deze whisky' je dan ook niet gek moet opkijken dat je die meningen dan ook krijgt...., je vraag wordt tenslotte beantwoord.
Waarom denk je dat ik niet vraag wat de meningen over Jack Daniels zijn..? :bigsmile
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Aug 2017, 20:04

JackD schreef:Waarom denk je dat ik niet vraag wat de meningen over Jack Daniels zijn..? :bigsmile

die mening wil ik je met alle liefde geven hoor... :gnif
1 x
Afbeelding

JackD
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JackD » 24 Aug 2017, 20:05

Daarom vraag ik er ook niet om... ;)
0 x

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 24 Aug 2017, 20:07

Ik vermaak me hier al een paar jaar prima op dit forum. Ik ben geen veelposter, maar ik lees wel veel en vind een goeie discussie op zijn tijd ook leuk om te lezen. Het "wat drink je nu" of "wat heb je gekocht" topic vind ik ook erg leuk, omdat me dat op ideeen brengt.
Zeker als er iemand iets verteld over de whisky die hij nuttigt of heeft aangeschaft.
Ik heb meegedaan aan de laatste vbt, maar hier ben ik wel afzijdig gebleven in de discussie.
Dit kwam voornamelijk doordat er voor mijn gevoel iets borrelde tussen een aantal forumleden en ik niet meedeed aan de aparte discussie een week voor de openbaring.
Het valt me op dat er hier op dit moment teveel gemodereerd wordt, Ik ben van mening dat er best een harde discussie mag zijn. Maar wel zonder scheldpartijen.
Ik kom toch nog even terug op de quote over t "plebs". Ik heb dat gelezen als een opmerking in de trant van: jongens we worden in de maling genomen.
En dat gevoel had ik op dat moment ook. Dat kwam vooral door het soort posts van die persoon. (jonas12) Echter bleek dit wel goed bedoeld te zijn.
Het woordje plebs is in deze strekking voor mij volledig irrelevant. Ik denk ook dat hier de nadruk niet op moet liggen.
Ik post hier niet zo veel, omdat ik meer een lezer ben.
Maar als er gewoon fijn over whisky en smaken wordt gepraat en als er ook over simpele OB`s wordt gesproken, of over whisky en alles wat er mee te maken heeft, dan wil ik ook zeker bijdragen aan een leuker en gezelliger forum.
Mijn advies aan Paul is dan ook: Probeer niet teveel de moderator uit te hangen. Het is goed bedoeld, maar het doet blijkbaar meer kwaad dan goed.
Als mensen de misbruik knop gebruiken, dan is er iemand te ver gegaan. Dat lijkt me het moment om in te grijpen.
5 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Aug 2017, 20:17

Het toeval wil dat in de discussie die is aangehaald, de misbruik-knop wel degelijk gebruikt is.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Aug 2017, 20:18

Maar goed, ik hou nu ook over de discussie op. Lijkt me voor iedereen het beste.

Nog andere bevindingen? Please shoot!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Aug 2017, 20:23

Vraag aan de mods. Is het onderstaande technisch mogelijk en zijn er dan bezwaren om dit te overwegen op dit forum:

Op HWF staan er bij een post nu 3 knoppen:
Melding bij de mods, bericht quoten, of proosten.

Op andere fora zie je naast een plusje of een duimpje omhoog ook wel eens de mogelijkheid om een minnetje of een duimpje omlaag te geven. Dit is een wat zachtere manier om kenbaarheid te maken dat je het niet helemaal eens bent met de post.
Je geeft dan geen commentaar, lokt geen reactie uit en dus ook geen modder gooien.
Daarnaast zie je snel plusjes en minnetjes bij elkaar en heb je dus een duidelijker 'oordeel' van de verschillende leden op het forum.

Of beter nog, op andere fora (bijvoorbeeld Tweakers volgens mij) kan je met genoeg minnetjes een post 'dicht laten klappen', zodat deze niet direct zichtbaar meer is.
Helemaal laten verwijderen op die manier gaat wat mij betreft te ver.

Het is een effectieve manier om een user duidelijk te maken dat de inhoud van zijn post niet gewaardeerd wordt. Die mening van een 'grote' groep leden zou hem dan wat kunnen zeggen, waardoor hij zijn gedrag zal aanpassen.

Dit is een manier om het forum zelfregulerend te laten werken.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en of het dus überhaupt kan.
6 x

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Aug 2017, 20:27

caskstrength schreef:Het toeval wil dat in de discussie die is aangehaald, de misbruik-knop wel degelijk gebruikt is.

Door 1 persoon? 2? Een dozijn?
Ik bedoel, als 1 persoon (of 2 inclusief mod) het een beledigende post vindt, is het dat dan per definitie? En rechtvaardigt dit dan het gummen?

Zie ook mijn vraag over de mogelijkheden binnen dit forum hierboven
Laatst gewijzigd door Wouter1981 op 24 Aug 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Afbeelding

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”