Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de kast

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DennisLB
Senior
Senior
Berichten: 209
Lid geworden op: 08 Mei 2014, 10:32
Locatie: Heusden-Zolder (BE)

Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de kast

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 17 Dec 2014, 21:51

Ik vroeg me af of andere mensen ook zo een whisky hebben die wel in je kast staat maar die je eigenlijk telkens wat vergeet en waarvan je je niet echt iets levendig van kan voorstellen, ook al heb je 'em al vaak gedronken.

Het is een wat vage omschrijving, misschien wordt het duidelijker met mijn eigen voorbeeld.

Hier heb ik de Laphroaig Triplewood in de kast staan. Vorige week besloot ik om hier nog eens een glaasje van te nemen. Ik merkte dat de fles inmiddels al ver half leeg is. Maar ik kon me eigenlijk nog maar weinig van de smaak herinneren. Nu zijn we een kleine week later en heb ik weer hetzelfde gevoel. Het totaalplaatje gaat een beetje aan me voorbij, ook al vind ik het niet per se slechte whisky. Om de één of andere reden "negeert" mijn brein die whisky gewoon.

Herkenbaar? Of lijkt het zware nonsens wat ik hier nu schrijf? :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Tomh » 17 Dec 2014, 21:57

Misschien wat minder drinken? :p
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 17 Dec 2014, 23:10

ik denk dat je hoe meer whisky's je proeft, je verrast wilt worden, en niet meer genoegen neemt met een "mah" smaak
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Dec 2014, 23:35

Ja, heb ik ook. Vandaar wat halve flessen weg gedaan. Soms zou ik liever 20cl's kopen, in een mooie fles. Heb zo ooit eens een paar van die flesjes Lochside 81 blackadder kunnen kopen. Voor ie "verveelde" was ie op, en verlangde ik naar meer. Kan ook aan de kwaliteit gelegen hebben!

Meer dan de helft in mijn kast gaat aan me voorbij…
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Dec 2014, 23:45

Yapi schreef:Meer dan de helft in mijn kast gaat aan me voorbij…

:o :o
Da's wel erg! Zoiets bestempel ik als een miskoop. Ik heb, of liever had, er ook staan. Maar de helft van wat in je kast staat? Da's echt heel jammer. Ik heb de laatste paar weken grote kuis gehouden in mijn kast. Maar ik heb ook zo'n whisky's gehad zoals bv de Clynelish 15yo 1997 Daily Dram. Wat een fokking boring whisky. Blij dat ik daar van af ben.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Dec 2014, 23:46

mja, gewoon te veel open staan. Nu nog 50 flessen. Ik grijp nauwelijks terug naar de helft er van dus… Maar deze geraken wel op hoor!
0 x
Afbeelding

Alwin
Senior
Senior
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 Jun 2012, 20:24
Locatie: Omgeving Zottegem,Oost-Vlaanderen

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Alwin » 17 Dec 2014, 23:51

Waarom zet je die niet eens te koop? Sommige kopen graag grote samples, kwestie van alles een beetje betaalbaar te houden :)
Gr Alwin
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Yapi » 18 Dec 2014, 07:29

ik lust die wel nog, dus ik wacht nog even ;)
't Is vaak een kwestie van teveel nieuw open staan hebben. Eens ook dat wat 'ouder' wordt, en je niet te snel en te veel nieuwe flessen open trekt, dat die oude weer aan bod komen.
0 x
Afbeelding

DennisLB
Senior
Senior
Berichten: 209
Lid geworden op: 08 Mei 2014, 10:32
Locatie: Heusden-Zolder (BE)

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 18 Dec 2014, 11:38

Meer dan de helft van je flessen vind ik ook veel! :o

En ik beschouw de Triple Wood niet echt als een miskoop, want op zich smaakt ie me wel. Hij blijft gewoon totaal niet hangen.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Dec 2014, 11:52

Ik denk dat ik ook wel aan de 40-50% zit die ik nauwelijks pak. Vaak zijn dat nu wel weer de whiskies die ik bij tastings als referentiedram gebruik, dus helemaal voorbij gaan ze niet. Maar er zit ook een rijtje standaardbottelingen bij waar ik inmiddels niet vaak meer naar grijp omdat mijn smaak veranderd is (niet zozeer richting een bepaald smaakprofiel, als wel meer gericht op uitgesproken kenmerken, en die hebben veel OB's nu juist niet).

Ik heb wel een plankje met flessen die onder 1/3 vulniveau staan, die maak ik dan binnen een maand of 2 op.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

DennisLB
Senior
Senior
Berichten: 209
Lid geworden op: 08 Mei 2014, 10:32
Locatie: Heusden-Zolder (BE)

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 18 Dec 2014, 11:59

Matti schreef:Ik denk dat ik ook wel aan de 40-50% zit die ik nauwelijks pak. Vaak zijn dat nu wel weer de whiskies die ik bij tastings als referentiedram gebruik, dus helemaal voorbij gaan ze niet. Maar er zit ook een rijtje standaardbottelingen bij waar ik inmiddels niet vaak meer naar grijp omdat mijn smaak veranderd is (niet zozeer richting een bepaald smaakprofiel, als wel meer gericht op uitgesproken kenmerken, en die hebben veel OB's nu juist niet).

Ik heb wel een plankje met flessen die onder 1/3 vulniveau staan, die maak ik dan binnen een maand of 2 op.


Dat heb ik ook wel. De Port Charlotte Peat Project bv, is niet helemaal m'n ding meer, maar die pak ik regelmatig nog wel. Dat is ook niet hetgene ik juist bedoelde met het openen van deze topic, het ging vooral om whisky's die gewoon qua smaak niet blijven hangen.

Trouwens: zie net dat deze topic onder "Schotse single malt" staat. Valt misschien beter onder de algemene rubriek "Godendrank"?
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor whiksy » 18 Dec 2014, 12:05

Ja, dat heb ik ook wel. De Ardmore vind ik smakelijk maar laat geen indruk achter. Dat vind ik dan wel een perfecte voor in een zakflacon op vakantie.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Dec 2014, 12:09

DennisLB schreef:Trouwens: zie net dat deze topic onder "Schotse single malt" staat. Valt misschien beter onder de algemene rubriek "Godendrank"?

Goed gespot, en inmiddels verplaatst :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

DennisLB
Senior
Senior
Berichten: 209
Lid geworden op: 08 Mei 2014, 10:32
Locatie: Heusden-Zolder (BE)

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 18 Dec 2014, 12:09

Matti schreef:
DennisLB schreef:Trouwens: zie net dat deze topic onder "Schotse single malt" staat. Valt misschien beter onder de algemene rubriek "Godendrank"?

Goed gespot, en inmiddels verplaatst :)


Ja, dom van mij! Sorry! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Whisky "die aan je voorbij gaat", ook al staat ie in de

Ongelezen berichtdoor avdboom » 21 Dec 2014, 17:06

DennisLB schreef:Herkenbaar? Of lijkt het zware nonsens wat ik hier nu schrijf? :)

Ik had gisteren een Caol Ila Moch in mijn glas, en plotsling moest ik aan deze post denken... herkenbaar.

Ik heb hem, vind hem niet slecht, maar echt blijven hangen doet hij ook niet. Als ik de standaard 12yr of een CS GM versie, dan kan ik hem bijna proeven als ik er aan denk. Het profiel komt gewoon weer naar boven drijven dan. Zo niet bij deze, zelfs nu ik hem gisteren gedronken heb zou ik het lastig vinden het in mijn beleving terug te halen. Ik beschouw deze Moch niet als een miskoop, maar ik mis wel een karakter wat indruk acher laat. Een evt. volgende wordt de standaard 12yr of een CS GM o.i.d.. Ik heb er nog te weinig gedronken, maar heb zo het gevoel dat ikd at vaker ga beleven met NAS whisky's, dat ze een soort van identiteit missen ofzo... we'll see...

Maar om je vraag te beantwoorden... Ja, herkenbaar :-).
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten