Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Nov 2014, 19:52

Pellie schreef:Toe maar weer....Glenburgie 1966....Strathmill 1937.....welke staan op je wishlist??


De Glen Cawdor 76 uit mijn geboortejaar. Zal duurste fles zijn die ik ooit heb betaald, maar twas een bom! Maar eh, op die lijst hebben er al veel gestaan hoor… zit nog te loeren naar een Springbank 1976 samaroli ook ;)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Pellie » 23 Nov 2014, 19:56

Glen Cawdor heb ik echt nog nooit van gehoord....:-(
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Nov 2014, 20:05

Nu wel! ;)

zou kunnen Springbank zijn of Glen Garioch.
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Pellie » 23 Nov 2014, 21:49

Is dus een label van Samaroli (lang leve google):-)
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2313
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 23 Nov 2014, 22:04

loch gorm 2013 en een laphroaig select
0 x

Smokehead
Senior
Senior
Berichten: 395
Lid geworden op: 14 Aug 2014, 17:36

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Smokehead » 23 Nov 2014, 23:55

Littlemill DoD 21Y
Clynelish Adelphi's 12y
Oban DE
Arran DP III
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 24 Nov 2014, 09:24

The Old Pipe in Sint Oedenrode had gisteren een "inloop proeverij". Ik weet niet hoe ze het doen, maar voor € 17,50 pp mochten we proeven wat we wilden en kregen we het glad nog mee naar huis ook. Er stond echt heel veel whisky, jong, oud, IB's, OB's. Volgende keer moet ik me beter voorbereiden. Ik heb geprobeerd bij te houden wat ik heb gedronken, maar dat is niet helemaal gelukt.

Longmorn 1996/2010 (Berry's own selection, cask strength). Ik dacht met iets lichts te beginnen, maar was vergeten naar het alcoholpercentage te kijken. Hoe dan ook een aardige whisky.
De volgende was een 24-jarige Cadenhead Small Badge van een of andere Glen (mijn foto is te donker...). Normaal drink ik rokerig, maar deze was ondanks de afwezigheid van rook erg goed.
BenRomach Peat Smoke. Terug naar mijn eigen prijscategorie. Deze is me al een paar keer aangeraden hier op het forum en nu kon ik 'm eens proberen. Hij is me wat te scherp.
Flaming Heart (een Islay blend van Compass Box). Niet erg bijzonder.
Een oude Bruichladdich toen ze nog rokerig waren (ik dacht een Rocks, maar dan moet het toch niet de huidige versie zijn). Net zo leuk als de tegenwoordige Port Charlottes.
Ballechin 10. Bijna net zo lekker als de Ballechin Madeira. Een om te onthouden, want ik neem aan dat deze gewoon in de handel blijft.
Caol Ila (2002/2013 The Ultimate). Deze is echt geweldig. Ik heb nooit echt naar IB's gekeken, maar misschien moet ik daar toch maar eens mee beginnen.
Ik vond het voorgaande eigenlijk wel genoeg, maar ik bedacht me dat The Old Pipe vanwege hun 10-jarig bestaan een eigen whisky hebben laten bottelen. Die was eigenlijk bedoeld als binnenkomer, maar werd bij mij dus de uitsmijter. Ze hebben een single cask Glendronach laten bottelen. Niet helemaal mijn whisky, maar misschien dat er hier mensen zijn die dit leuk vinden. The Old Pipe staat zelfs op het etiket, dus het lijkt me niet dat deze ergens anders verkocht gaat worden.

The Old Pipe heeft een vrij grote kelder met een aantal ruimtes. Het was er afgeladen vol, maar ik vond dit wel veel leuker dan het festival in Den Haag. Bovendien konden we op de fiets (een uur enkele reis), dus dat was ook wel handig. Er zijn vaker van dit soort inloop proeverijen (ze hebben ook masterclasses). Wel iets om in de gaten te houden en ik moet proberen om volgende keer wat beter beslagen te ijs te komen zodat ik wat gerichter kan proeven.
0 x

Gebruikersavatar
Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1103
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 22:44

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 24 Nov 2014, 13:02

Na 's middags een keer achter een tafel te hebben gestaan tijdens een proeverij (zie verhaal hierboven) 's avonds even zelf weer van whisky genoten met 2 samples van vmk:

Lochside 30yo 1981/2011 (46%, Berry Bross & Rudd, C#808)
Lochside 24yo 1981/2005 (59.1%, Cadenhead, Bourbon Barrel, 276 Bts.)

Jammer dat die eerste niet op cask strength is gebotteld, mist hierdoor nu wat oemph helaas. Die laatste was geen typische Lochside met tropisch fruit maar een vat waar duidelijk iets mee mis was, rare smaak. :o
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1103
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 22:44

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 24 Nov 2014, 13:10

DramdrummerTom schreef:
Caledonians schreef:Ledaig 15yo 1998/2013 (62.2%, Blackadder, Raw Cask, Sherry Butt, C#800030, 388 Bts.)


Zo gezellig avondje zo te zien! :)
Ik heb mijn kijkers al een tijdje op die Ledaig Blackadder, mijn lokale slijter heeft hem nog staan maar hij is aardig aan de prijs. Is het wat?


Moet deze nog eens een paar keer goed proeven voordat ik er een echt oordeel over kan vellen. Mn eerste indruk is in ieder geval dat de whisky de botteling "Raw Cask" eer aan doet. Enorme explosie van verbrand hout en aanverwante luchtjes. Qua smaak in de mond is het ook echt een bom. Heb er zelf €80,- voor betaald en dat is deze whisky alvast zeker waard!
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
paps
Senior
Senior
Berichten: 225
Lid geworden op: 06 Jul 2011, 23:42
Locatie: Meppel

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor paps » 24 Nov 2014, 22:15

Glenmorangie Ealanta, is toch erg lekker en jammer dat ze haast niet meer te krijgen zijn tegen normale prijzen.

:blacklist
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Nov 2014, 22:22

Clynelish 1996 WIN en een Clynelish 1997 Carn Mor.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Nov 2014, 22:41

Spirit of Scotland Dufftown 2002-2012

Lekker ongecompliceerd zoet bloemig.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Implar
Senior
Senior
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 Nov 2012, 19:59
Locatie: Gistel

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Implar » 24 Nov 2014, 22:46

Deze middag een Bowmore 2002/2014 Signatory. Absoluut geen slechte dram maar ik zal hem nog een paar keer moeten nuttigen voor ik een goed oordeel kan vellen. De neus en smaak veranderden van slok tot slok…

Nu: Gouden Carolus. De neus blijft fantastisch, zeker voor zo'n jonge whisky, maar de smaak laat te wensen over.
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2313
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 25 Nov 2014, 08:55

Caledonians schreef:Na 's middags een keer achter een tafel te hebben gestaan tijdens een proeverij (zie verhaal hierboven) 's avonds even zelf weer van whisky genoten met 2 samples van vmk:

Lochside 30yo 1981/2011 (46%, Berry Bross & Rudd, C#808)
Lochside 24yo 1981/2005 (59.1%, Cadenhead, Bourbon Barrel, 276 Bts.)

Jammer dat die eerste niet op cask strength is gebotteld, mist hierdoor nu wat oemph helaas. Die laatste was geen typische Lochside met tropisch fruit maar een vat waar duidelijk iets mee mis was, rare smaak. :o


Das pech, lochside drinken is toch speciaal, en dan heb je net een wat minder vat te pakken, balen
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor vmk » 25 Nov 2014, 09:49

JacobaEd schreef:
Caledonians schreef:Na 's middags een keer achter een tafel te hebben gestaan tijdens een proeverij (zie verhaal hierboven) 's avonds even zelf weer van whisky genoten met 2 samples van vmk:

Lochside 30yo 1981/2011 (46%, Berry Bross & Rudd, C#808)
Lochside 24yo 1981/2005 (59.1%, Cadenhead, Bourbon Barrel, 276 Bts.)

Jammer dat die eerste niet op cask strength is gebotteld, mist hierdoor nu wat oemph helaas. Die laatste was geen typische Lochside met tropisch fruit maar een vat waar duidelijk iets mee mis was, rare smaak. :o


Das pech, lochside drinken is toch speciaal, en dan heb je net een wat minder vat te pakken, balen

Dit was een bewuste actie :D . Die laatste vond ik zo ranzig, echt ongelofelijk verbrand rubber, dat ik Caledonanians mee wilde laten genieten haha. Maar aan zijn gematigde antwoord te zien, is er of toch nog wat van die eerste ranzigheid vervlogen of ik had echt een slechte avond ;)

Over de BR ben ik het met hem eens. Ik vind die heerlijk, maar voor een ware topscore (boven de 91) is de abv te laag.

Binnenkort ga ik 6 Lochside 81 naast elkaar zetten.
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Reichenbach en 17 gasten