Beste Whisky Liefhebbers,
Mijn naam is Fletch en ik ben whisky liefhebber. Zo, dat is er uit!
Een aantal jaren geleden nodigde vrienden mij uit voor een whisky proeverijtje. We moesten allemaal een fles meenemen, het moest wel een single malt zijn. Ik heb toen de goedkoopste fles malt uit de schappen gepakt met het idee: het is allemaal ongeveer hetzelfde.
We zijn inmiddels zo’n drie proeverijen verder en ik weet nu dat het niet allemaal één pot nat is, de verschillen tussen whisky’s zijn enorm. Net zo groot als de verschillen tussen wijn (ik ben daarnaast ook wijnliefhebber) Mijn smaak ontwikkelt zich: een aantal jaren geleden vond ik ‘peated’ gewoon smerig, tegenwoordig ben ik er liefhebber van (ik geniet op dit moment van een glaasje ‘Smokehead’)
Zoekend naar een review van Smokehead kwam ik op dit forum. Na het één en ander gelezen te hebben vond ik dat hier op een heel fatsoenlijke wijze gepraat wordt over b.v. proefnotities. Het lijkt mij leuk om te leren om een goede proefnotitie te schrijven. Misschien is het genoeg om te zeggen: “ik vind em lekker!” Leuker is het om er iets meer over te kunnen zeggen.
groet, Fletch
gegroet whisky liefhebbers! Fletch
Re: gegroet whisky liefhebbers!
Welkom Fletch.
.....Misschien is het genoeg om te zeggen: “ik vind em lekker!” Leuker is het om er iets meer over te kunnen zeggen.
Tsja de balans tussen sec genieten van smaak en/of genieten van "analyse" is niet altijd eenvoudig te vinden en kan uit de hand lopen. Als je (té) analytisch bent ingesteld kan het zelfs een handicap worden (zegt hij)...
.....Misschien is het genoeg om te zeggen: “ik vind em lekker!” Leuker is het om er iets meer over te kunnen zeggen.
Tsja de balans tussen sec genieten van smaak en/of genieten van "analyse" is niet altijd eenvoudig te vinden en kan uit de hand lopen. Als je (té) analytisch bent ingesteld kan het zelfs een handicap worden (zegt hij)...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Re: gegroet whisky liefhebbers!
Welkom Fletch!
Vraag ik me toch af of je nog weet welke whisky "de goedkoopste in het schap" was?
(Glenfiddich 12yo ws?)
Zeker waar ja. Sinds ik wat serieuzer bezig ben met proeven/analyseren moet ik er soms ook aan denken om de knop om te zetten en gewoon simpelweg te genieten van een whisky bij een leuk TV programma of goeie film. Soms schiet m'n aandacht toch ineens heel erg naar een onbewuste analyse en dat is leuk, maar niet altijd
Vraag ik me toch af of je nog weet welke whisky "de goedkoopste in het schap" was?
Piet schreef:Welkom Fletch.
Zeker waar ja. Sinds ik wat serieuzer bezig ben met proeven/analyseren moet ik er soms ook aan denken om de knop om te zetten en gewoon simpelweg te genieten van een whisky bij een leuk TV programma of goeie film. Soms schiet m'n aandacht toch ineens heel erg naar een onbewuste analyse en dat is leuk, maar niet altijd
0 x
Re: gegroet whisky liefhebbers! Fletch
Ha Fletch! Welkom hier
Ja, de Smokehead vind ik zelf ook erg lekker.
En wat betreft proefnotities: dat komt vanzelf. Ik ben nu een paar jaar serieus met whisky 'bezig', en kan nog steeds geen goede proefnotities schrijven. Veel verder dan zoet, kruidig, droog, fruitig, rokerig, turf, vanille, honing, om maar even wat 'standaard' dingen te noemen, kom ik niet. Ja, misschien dat ik het fruitige kan definiëren tot banaan of sinaasappel, maar veel uitgebreider zal het niet worden. En zelfs dat lukt me niet altijd.
En ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Het gaat mij erop dat ik van mijn dram geniet, en dat ik enigszins onderscheid kan maken tussen geuren en smaken. Maar die minuscule details hoeven voor mij niet zo. Zeg ik nu hoor, misschien denk ik daar over een jaar wel weer anders over.
Enfin. Veel plezier op dit mooie forum
Ja, de Smokehead vind ik zelf ook erg lekker.
En wat betreft proefnotities: dat komt vanzelf. Ik ben nu een paar jaar serieus met whisky 'bezig', en kan nog steeds geen goede proefnotities schrijven. Veel verder dan zoet, kruidig, droog, fruitig, rokerig, turf, vanille, honing, om maar even wat 'standaard' dingen te noemen, kom ik niet. Ja, misschien dat ik het fruitige kan definiëren tot banaan of sinaasappel, maar veel uitgebreider zal het niet worden. En zelfs dat lukt me niet altijd.
En ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Het gaat mij erop dat ik van mijn dram geniet, en dat ik enigszins onderscheid kan maken tussen geuren en smaken. Maar die minuscule details hoeven voor mij niet zo. Zeg ik nu hoor, misschien denk ik daar over een jaar wel weer anders over.
Enfin. Veel plezier op dit mooie forum

0 x
Re: gegroet whisky liefhebbers! Fletch
Welkom, leuk hoor die proeferijen! Heb je die 2 andere keren van de drie nog flessen gekocht? En wat?
0 x
Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”