Een interessante vraag maar ook een heel verhaal Kinnie.
In stukken is e.e.a. hier al eens ter spraken gekomen maar waarschijnlijk niet in deze eenvoudige vraagstelling. Omdat het allemaal discussies op zich zijn zal ik hier (als non-professional) proberen een overzicht te geven, met verwijzingen.
Of een whisky het waard is ? Zie
Prijs/kwaliteit verhouding en waar voor je geld.Om te beginnen is er natuurlijk het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs. Qua verkoopprijs kan inderdaad de zeldzaamheid en het "wat de gek er voor geeft" effect meespelen.
verkoopprijs = winst (producent, distributeur, detailhandel) + belasting(accijns(a.b.v) + BTW) + kostprijs.
Maar als je vooral wilt weten waar de prijs en kwaliteit vandaan komen dan is de kostprijs voor de productie van een whisky het meest interessant en relevant eigenlijk.
kostprijs= productieproceskosten (vaten,..) + ingrediënten (graan, alcohol percentage) + verpakking.
De kosten van distillatie zijn een belangrijke component maar schelen niet heel veel (soor ketel, schaalgrootte etc...).
En hier heb je dan een belangrijk verschil tussen de kosten van een Blend, een Malt en een Bourbon.
Graan, de basis voor alle
whisky en whiskey. De duurste daarvan is Gerst waarvan Malt whisky is gemaakt die dan ook het duurst is.
Opvoeding, het rijpen in Eikenhouten vaten kost ook heel duur, extra finishing(s).
Om te beginnen de prijs van de vaten (soort en wel of niet hergebruikt etc.) Hoe lang rijpt de whisky ? Minimaal 3 jaar maar soms wel tot 40, 50 jaar of langer. Dat kost heel veel, niet in de laatste plaats door het "Angels share" (elk jaar verdamp er een paar procent).
Oude whisky wordt door schaarste maar ook o.a. hier door dus heel duur. Of die beter wordt daarover zijn de meningen verdeeld.
Voor details over al deze zaken zet ik hier wat verwijzingen omdat ik anders een boek ga schrijven en die zijn er al genoeg
Prijs malt vs grain-whiskyRijpen en finishings, welke vaten zijn er ?Official Bottlings of independent Bottlings?Aantal jaren rijping op vat in relatie tot kwaliteitDe sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength (CS)Blended Malt, Vatted Malt, Pure Malt, ..Wanneer is het een finish, wanneer is het rijpen ?