Madeira finish

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor vmk » 23 Jun 2015, 20:53

Ik heb nog de Springbank Madeira Wood staan. Mocht je een fles over willen nemen, laat het maar weten.
0 x

Marcellus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 Mei 2015, 20:26

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 14 Jul 2015, 10:44

Weliswaar geen whisky maar een whiskey: Bushmills 21Y, laatste 2 jaar in madeira casks. Persoonlijk vind ik deze erg goed maar ik kan je niet vertellen of de madeira component subtiel of overheersend is aangezien ik niet weet hoe madeira smaakt :?

De whiskey is erg kruidig, bijna maggi-achtig (op een goede manier), dat wel. Wellicht is dat de madeira?
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Jul 2015, 10:58

Marcellus schreef:
De whiskey is erg kruidig, bijna maggi-achtig (op een goede manier), dat wel. Wellicht is dat de madeira?


Yep, precies.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Marcellus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 Mei 2015, 20:26

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 15 Jul 2015, 09:26

Peter87 schreef:
Marcellus schreef:
De whiskey is erg kruidig, bijna maggi-achtig (op een goede manier), dat wel. Wellicht is dat de madeira?

Yep, precies.


Dank je Peter en na jouw reactie nog even gegoogled waarbij ik hier uit kwam: viewtopic.php?t=2238 :bigsmile

Weer wat geleerd. In dat geval kan ik dus bevestigen dat de Bushmills 21Y een duidelijke Madeira smaak heeft. Zoals gezegd 2 jaar finish (na 19 jaar op sherry en bourbon). Die 2 jaar is precies goed want het geeft de whiskey een hele mooie kruidige smaak (ook duidelijk in de neus) zonder, naar mijn idee, te overheersen. Alles is in balans en dat voor "maar" € 77,50 (voordelig voor een 21Y!). Morgen wordt mijn voorraad ervan weer aangevuld en daar drinken we op :Proost
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 15 Jul 2015, 13:57

Marcellus schreef:
Peter87 schreef:
Marcellus schreef:
De whiskey is erg kruidig, bijna maggi-achtig (op een goede manier), dat wel. Wellicht is dat de madeira?

Yep, precies.


Dank je Peter en na jouw reactie nog even gegoogled waarbij ik hier uit kwam: viewtopic.php?t=2238 :bigsmile

Weer wat geleerd. In dat geval kan ik dus bevestigen dat de Bushmills 21Y een duidelijke Madeira smaak heeft. Zoals gezegd 2 jaar finish (na 19 jaar op sherry en bourbon). Die 2 jaar is precies goed want het geeft de whiskey een hele mooie kruidige smaak (ook duidelijk in de neus) zonder, naar mijn idee, te overheersen. Alles is in balans en dat voor "maar" € 77,50 (voordelig voor een 21Y!). Morgen wordt mijn voorraad ervan weer aangevuld en daar drinken we op :Proost


Thanks, geinig om te lezen.. Ben nog op zoek naar een mooie fles met Madeira finish (om te proeven).. maar dit schept iig. enkele verwachtingen.
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Jul 2015, 21:26

Heb het vaak niet op dit soort aparte finishes, vaak te overheersend en daardoor niet spannend, maar de Springbank Madeira finish vind ik een prima dram. Zeker voor het geld, de waardering op WB begrijp ik echt niet. Sample beschikbaar, check mijn samples in het sample aanbod gedeelte.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Nino » 24 Sep 2015, 18:06

Binnenkort dus een fully matured madeira van Kilchoman..

Heel mooi kleurtje, vergeleken met andere lijkt het haast een btje licht roze! Wat betreft smaak, niet mijn ding.
0 x
Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 Aug 2010, 18:33

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 24 Sep 2015, 18:17

Ook Glengoyne heeft een Madeira finish die ik zelf wel lekker vond. Of deze nog ergens te verkrijgen is weet niet want het is geen recente botteling.

https://www.whiskybase.com/whisky/2663/ ... ira-finish
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2309
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 24 Sep 2015, 18:48

ik hou wel van die buiten beentjes, mooi om te ervaren welke whisky er van het vertrouwde pad afwijkt, doet het altijd goed op proeverijen. Ben het wel eens met de mensen die zeggen dat het niet altijd de beste whisky ter wereld is, maar bijzonder is het sowieso wel
1 x

Dirk
Actief lid
Actief lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 Aug 2009, 18:35

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Dirk » 24 Sep 2015, 18:50

Rutgervanw schreef:Glennmorangie heeft ook een madeira finish. Deze is wel, volgensmij, niet meer "normaal" te koop. Heb er wel goede herinneringen bij, ooit een glaasje van gehad.



Klopt, met mazzel pas nog een fles gekocht voor 41,95. Slijter had er nog een staan, nu niet meer dus :D :duimop
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 25 Sep 2015, 08:43

Nino schreef:Binnenkort dus een fully matured madeira van Kilchoman..

Heel mooi kleurtje, vergeleken met andere lijkt het haast een btje licht roze! Wat betreft smaak, niet mijn ding.


Daar hebben ze niks van gezegd toen ik daar vorige week was! En we hebben nog wel gevist naar hun 'Madeira whisky'. Ik ging er vanuit dat het een kleine batch was die al lang verkocht is, maar dit klinkt al beter!
0 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Sep 2015, 09:57

-Roy- schreef:
Nino schreef:Binnenkort dus een fully matured madeira van Kilchoman..

Heel mooi kleurtje, vergeleken met andere lijkt het haast een btje licht roze! Wat betreft smaak, niet mijn ding.


Daar hebben ze niks van gezegd toen ik daar vorige week was! En we hebben nog wel gevist naar hun 'Madeira whisky'. Ik ging er vanuit dat het een kleine batch was die al lang verkocht is, maar dit klinkt al beter!

Aantal flessen weet ik niet meer..was ook de enige die woensdag avond niet gekocht kon worden. Wel misschien verstandig om hem te reserveren ergens?
0 x
Afbeelding

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 672
Lid geworden op: 06 Jul 2015, 11:05

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 21 Okt 2015, 20:05

Ik heb vernomen dat eind van de maand de kilchoman madeira uit zal komen. Of tenminste dan verwacht de slijter hier een levering.
0 x

Gebruikersavatar
MyStuff
Actief lid
Actief lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 Okt 2013, 06:47

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor MyStuff » 21 Okt 2015, 21:06

Vergeet de Balvenie niet!
1 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2309
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Madeira finish

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 21 Okt 2015, 21:27

ik drink zojuist de glenfiddich age of discovery madeira 19 jaar op 40 %
Best lekker, maar jammer van het lage alcohol percentage.. finish is hierdoor te zacht en te snel voorbij
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten