Evenementen kalender
Welkom & quick start!

Jock schreef:Meer dan 100 liter whisky is weggelopen in een boerenschuur. Heel triest voor al hun werk.

Moutery Noard-West Fryslân schreef:Deze website vertelt het verhaal van de Triple Moutery. Dat is een proces om in één machine graan te weken, te laten kiemen en te drogen tot mout. Triple Moutery is ontwikkeld binnen Moutery Noard-West Fryslân. Die propageert het gebruik van dit innovatieve systeem onder brouwers en stokers van streekeigen producten.

Bushmills schreef:Over het whisky weetje van week 19 van 2010.
De vorm van de destilleerketel is niet alleen belangrijk voor de "body" Maar is ook bepalend voor welke aromaten er meegaan in de spirit. Voor Four Roses is dat een ander verhaal, die hebben een destillatie-kolom. En kunnen de aromaten praktisch uitsorteren.

Wim Wamelink schreef:Vraagje aan de forummers: mijn buurman heeft drank gestookt en heeft nu een hoog alcoholische vloeistof maar het stinkt nogal zegt hij. Vraagt ie aan mij of dat op te lossen valt..... weet ik veel. Iemand?

... ik vermoed 2 dingen.
Aanwezigheid van teveel zwavel, dus moet hij zijn 'coils' verlengen om meer kopercontact te krijgen of langzamer stoken.
Het tweede is dat de naloop te lang is, zodat er teveel feints meekomen (voornamelijk fenolen).
Kwestie van veel proberen zodat hij dit proces onder de knie krijgt met hetgeen hij heeft aan apparatuur.

Bushmills schreef:Ik krijg veel goede tips van je Piet! Ben ik helemaal gelukkig mee!
En Dennis, Piet rade mij aan om "De chemie van schotse malt whisky" door Robin Brilleman eens te lezen. Schijnt wel droge materie te zijn. Maar ik denk dat dit boek een aardig begin is om wat dieper op deze stof in te gaan. Ik ben erg nieuwsgierig naar dit boek en ga hem zeker lezen!

Keer terug naar De "Gouden Godendrank" in de volle breedte
Gebruikers op dit forum: ErikW en 0 gasten