ben van plan om zelf Whisky te gaan maken,wel op kleine schaal maar toch.Enkel zit ik met een klein probleempje ,hoe sla ik het beste de Whisky op, en moet de temperatuur constant zijn.
ben van plan om zelf Whisky te gaan maken,wel op kleine schaal maar toch.
Renswoude schreef: ben van plan om zelf Whisky te gaan maken,wel op kleine schaal maar toch.
Enkel zit ik met een klein probleempje ,hoe sla ik het beste de Whisky op, en moet de temperatuur constant zijn.
Piet schreef:...Eerst even ter meerdere zekerheid zodat we op dezelfde golflengte zitten.
Als je zegt opslag dan bedoel je lagering van de new spirit om er door rijping whisky van te maken ?
Whisky in flessen kun je ook opslaan. Maar lagering voor rijping (maturation) gebeurt op eiken vat.
Als dit is wat je bedoeld zal ik het onderwerp even aanpassen en verplaatsen want dat is zeker een interessant onderwerp dat in "De "Gouden Godendrank" in de volle breedte " past.
Ja ben het van plan om het in eiken houten vaten op te slaan Cor.Jock schreef:Sla de whisky op in een gebruikte eiken vat. Ze zijn bijvoorbeeld te koop bij vd Kooy Jubbega. En het liefst waar de temperatuur juist schommelt.
ben benieuwd hoe je dit gaat doen. Ik heb alles in huis om bier te maken, maar geen stil of alambiek. Heb je een alambiek?
Ja heb een alambiek en ga van de week mijn droogkast inelkaar lassen om de gerst te drogen met turf.Cor
Piet schreef:Cor, ik neem aan dat je al wat goede boeken hebt over het onderwerp.
In De Chemie van Schotse maltwhisky van Robin Brilleman gaat hij vrij diep in op allerhande effecten van het productieproces. Ook over het eiken, lagering en opslag zegt hij e.e.a. Als je zelf gaat produceren is dit technische boek zeker heel interessant.
JayDie schreef:Klinkt goed, Cor! Ben erg benieuwd wat het gaat worden! Hou je ons op de hoogte?
Zo,na enige tegenslagen in het mouten van het graan(was te warm) ga ik dit weekend weer beginnen met het mouten van het graan.Renswoude schreef:En het op water zetten van de gerst gebeurd met Zeeuws grond water.
Renswoude schreef:In Bruinisse wordt ook binnekort Whisky gemaakt bij Kampen Distillateurs daar ga ik binnenkort een kijkje nemen.
Renswoude schreef:Zodra ik ga stoken laat ik weer wat van mij horen,misschien kan ik het eerste proefflesje wel mee nemen naar Leiden

Het ontkiemen gaat als een speer ook het drogen met turf verloopt goed,ben Zaterdag 25 September bij Whisy by the Sea geweest om weer wat Whisky"s te proeven.
Daar het zeer moeilijk is om aan een klein gebruikt vat te komen,heb ik een nieuw 15 liter vat ontsmet en er 15 liter port ingedaan,dit moet een half tot een jaar op een warme plek staan.Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten