Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Walend
Actief lid
Actief lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 Sep 2014, 16:53

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor Walend » 04 Jan 2015, 16:47

ik zou echt geen geld van mijn spaar rekening kunnen halen om whisky te kopen, gebeurd allemaal met fooien, of bonussen
en de wederhelft trekt ook op tijd de handrem op...

ik denk dat ik ongeveer voor zo'n 500 tot 1000 per jaar aan whisky spendeer (de laatste 5 jaar) dus echt marge voor zeer exclusieve dingen is er niet, ik rij dan ook met een iets sportievere auto die ook graag een slok lust :bigsmile maar dat word dan weer maar gecompenseerd omdat we maar 1 auto nodig hebben, we drinken dan ook graag een dagelijks wijntje, cava of biertje daartegenover intreseert kledij, smartphones & gadgets me geen hol!

met andere woorden, ik denk dat de weegschaal in balans is :duimop
1 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor Nino » 04 Jan 2015, 21:53

Naast whisky is motor rijden ook een hobby van mij, ben overigens getrouwd 2 kleine kindjes, hypotheek en probeer het wel in het normale te houden..wat voor mij in houd dat ik mn fles koop als een soort van traktatie en niet op de bonnefooi een slijterij in stap (Frans muthert musselkanaal) dit is mn eerste jaar en heb denk ik zo'n 350euro heb uitgegeven..

Denk overigens dat de meeste van ons ook de "whisky reis" willen maken zoals het hoort en dat is bij het begin en dat is geen bijv: port ellen van 2500euro.. correct me if i am wrong. :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
svennie
Senior
Senior
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 Dec 2014, 23:11
Locatie: Schoten

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor svennie » 04 Jan 2015, 22:47

Wij zijn ook maar gewone 2-verdieners met hypotheek af te bouwen en 1 dochter die veel geld kost. Het meeste geld geven wij uit aan vakantie, uitstapjes en vooral restaurantbezoekjes.
Vanaf begin december tot nu heb ik ongeveer 250 € aan whisky uitgegeven om mijn collectie te beginnen. Momenteel heb ik een maximumlimiet van 50 €/fles. Al zal dit in de toekomst vermoedelijk in de hoogte wel worden bijgesteld.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Jan 2015, 11:12

Wij zijn tweeverdieners zonder kinderen en hoeven gelukkig niet heel erg op te passen. Als we een keer een dure maand hebben, kunnen we dat hebben. We hebben laatst ook een auto gekocht van spaargeld. Net als met de meeste dingen, gaat het met whisky bij ons op en af. We zijn laatst in één weekend naar Van der Zuylen in Den Haag en de Old Pipe in Sint Oedenrode geweest en waren weer een paar honderd euro lichter. Een dag later kon ik mijn G&G pas verlengen met 25% korting op een fles, dus heb ik er nog maar een gehaald. Hierna kunnen we goed een paar maanden niks kopen. Ik merk wel dat we in het begin toen we nog 'zoekende' waren meer kochten; meer samples, meer flessen om te proberen, vaker ergens iets gaan proeven. Op het moment doen we soms een impulsaanschaf, maar steeds vaker vervang ik gewoon flessen die leeg raken door andere flessen (niet noodzakelijk dezelfde). Ik vind eigenlijk ook wel dat we genoeg flessen hebben staan, een stuk of 30, maar dat vond ik bij 20 en bij 10 ook al!
0 x

Gebruikersavatar
Puf-puF
Actief lid
Actief lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 Mar 2015, 08:29

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Puf-puF » 20 Mar 2015, 12:51

Was even wat "oudere" topics aan het doorlezen en vond deze wel leuk om op te reageren, want dit vroeg ik mij bij sommige ook af met aankopen van een paar 100 eu de fles.

Ik ben zelf pas een paar maanden bezig en ik merk dat ik nu redelijke bedragen uitgeef om een begin collectie bij elkaar te krijgen (100-150 per maand) aan meerdere flessen (tot 60 eu per fles ongeveer)

Zelf woon ik samen, heb een niet al te dure hypotheek en een modaal inkomen. Wel heb ik een voorliefde voor alles wat mooi is in het leven zoals gadgets, sigaren, wijnen, exclusief en lekker koken en daarnaast ga ik regelmatig nog op stap.

Vanuit huis is mij aangeleerd om zuinig te zijn en rekening te houden met tegenslagen. Dit heeft mij in het verleden belet sommige dingen te doen die ik wel heel graag wilde. Tevens dacht ik bij alles wat ik deed 10x na of het wel slim was, of ik het beter niet kon doen, of dat het goedkoper kon. Erg vervelend. Nu heb ik mijn leven omgegooid zodat ik alles boven een bepaald gespaard bedrag mag uitgeven aan wat ik leuk vind. Dat gespaarde bedrag heb ik wel als backup nodig en als ik hier onder zou komen ben ik bang dat ik alles weer op de rem zet tot ik er weer boven zit (old habits die slow :HitHead ).

Maar goed nu zit ik er dus boven en kan ik lekker mijn ding doen.
Tevens krijg ik zo nu en dan wat extra inkomen zoals een marktonderzoekje of een kleine beloning van werk en heb met mezelf afgesproken dat ik dit ook direct mag omzetten in.... :duimop

Mooi spul
2 x

Gebruikersavatar
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 981
Lid geworden op: 25 Feb 2015, 12:29
Locatie: Omgeving Breda

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 20 Mar 2015, 13:14

Ik verwacht niet dat ik snel flessen zal gaan kopen van boven de 100 euro.
Met een hypotheek, een dochtertje, een vrouw (!!) en een (dure) hobby: Koi Karpers, is het budget minimaal.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 20 Mar 2015, 13:18

avdboom schreef:Ps.
Er zullen er ook best wel tussen zitten die een bmw zouden kunnen rijden, maar kiezen voor whisky en een oude gedeukte renault 19 rijden haha...

Zo zie ik het dan maar....

:D De spijker op zijn kop.
En zo nu en dan een balansmaand tussendoor.
1 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2313
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 20 Mar 2015, 13:41

[quote="KSB66"][quote="avdboom"]Ps.
Er zullen er ook best wel tussen zitten die een bmw zouden kunnen rijden, maar kiezen voor whisky en een oude gedeukte renault 19 rijden haha...

Heeei, ik herken mezelf hierin. :lekker
Rij een 10 jaar oude gedeukte ( door de kids van de buren) en van binnen uit elkaar getrokken ( door mijn eigen kids)Renault. Maar besteed wel gerust 1000 euro per maand aan whisky.. maar dat is dan ook een deel inkoop voor mijn whiskyproeverijen ... je moet wel wat aan te bieden hebben natuurlijk als er iemand belt en iets speciaals zoekt voor een proeverij :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 20 Mar 2015, 14:10

Tom2 schreef::jazzybass
Zijn jullie dan allemaal grootverdieners of lotto-winaars ?
Waarmee ik bedoel, ik sta versteld van wat de meesten hier kunnen (en willen) uitgeven aan Wisky.


Gewoon je eigen plan trekken.
Er zijn nou eenmaal mensen die graag veel geld uitgeven aan overgewaardeerde whisky.
Zoek gewoon dingen die binnen je budget passen en laat je niet gek maken door anderen.
Er is meer dan genoeg goede whisky te koop voor onder de 100 euro.
2 x

Gebruikersavatar
PunxsutawneyPhil
Senior
Senior
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 Mei 2013, 13:36
Locatie: Heerenveen

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 03 Apr 2015, 21:02

Eénverdiender hier met een vrouw, een hypotheek en drie kleine kinderen.
Het lukt mij voornamelijk door de kunst van het weglaten. Mijn horlogehobby ligt nu gewoon stil. Er zijn geen andere hobbies.
Ik rij inderdaad in een 11 jaar oude gedeukte auto en rij 110 op de snelweg omdat dat het zuinigst is. Kleren kopen we vaak tweedehands, vooral voor onze snel groeiende kinderen. Er is niemand die dat opmerkt of daar last van heeft. We doen goedkoop boodschappen.
Sparen deden we al niet want dat levert toch geen levensplezier op. We hebben wel reserve voor een kapotte wasmachine.
Mocht ik in de toekomst geld nodig hebben, dan verkoop ik (bijna) alle whisky net zo makkelijk weer.
1 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 07 Apr 2015, 22:02

Tom2 schreef::jazzybass

liefmans schreef:Ik durf eigenlijk geen prijs plaatsenop de duurste whisky die ik al geproefd heb maar zeker +2500€

Ik proef persoonlijk erg veel spul in de 100-250€ range en merk dat je daar erg verwend van word, weinig "goedkopere" whisky's kunnen mij nog bekoren, als dat dan gebeurt dan koop je daar meestal ineens een paar flessen van.



Yapi schreef:ik volg Liefmans hier in zijn verhaal… "verwend" is het sleutelwoord. Niet dat flessen van 40 euro niet meer lekker zijn, maar ja, voor mij zijn de 'duurdere' flessen echt wel lekkerder, veelal meer complex, spannender, enz. Ik merk een shift in mijn aankoopgedrag en in mijn open flessen. En inderdaad, zo'n Bowmore tempest batch 1, of een Glendronach cask strength batch 1, die retail aan 45-60 euro worden gelanceerd, dan koop je er daar VEEL van.

en op het proeven heb ik geen prijsgrens… enkel een liquiditeitsprobleem. Wou echt wel een heel erg oude Laffie proeven op Lindores, maar daarmee was bijna heel m'n budget voor die dag weg… das de enige reden waarom niet. 60 euro voor een dram moet kunnen, 't Is vaak een heel speciaal moment dan ook. Die fles van 60 euro die niet noemenswaardig was, vergeet je snel. Die dram ga je nooit meer vergeten…


Ik zwerf nu een kleine maand rond op dit forum.
Bovengaande berichten zijn een illustratie van berichten die mij tot volgende vraag doen besluiten...

Zijn jullie dan allemaal grootverdieners of lotto-winaars ?
Waarmee ik bedoel, ik sta versteld van wat de meesten hier kunnen (en willen) uitgeven aan Wisky.

kleine redenering:
In de aangehaalde berichten is er sprake over de VEEL aankoop van flessen van pakweg 50 euro.
50 euro maal 10 flessen = 500 euro
Dan tel ik daar nog eens een flesje of 2 "spul van 150 euro" bij
150 euro maal 2 flessen = 300 euro

Stel nu nog dat dit over een periode van 2 à 3 maanden is ...
dan is dit nog een gemiddelde investering anex uitgave van 250 à 400 euro per maand.
Das niet niks!
Klopt mijn veronderstelling, of moet je hiervoor ook veel andere dingen laten ?

Ps: Ik merk dat ik me zelf ook schuldig maak aan een redelijk fors bedrag per maand aan de aankoop van Whisky.
pps: Misschien is dit nog een leuke pol : Hoeveel geef jij gemiddeld per maand uit aan Whisky ?


Nu zijn we enkele maanden verder en ik moet toegeven, ik begrijp Yapi en liefmans beter en beter ...
Maar toch, het is een grote oefening een evenwicht te vinden tussen wat je zou willen uitgeven en wat je kan uitgeven.
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Apr 2015, 22:28

Tom2 schreef:
Tom2 schreef::jazzybass
Nu zijn we enkele maanden verder en ik moet toegeven, ik begrijp Yapi en liefmans beter en beter ...
Maar toch, het is een grote oefening een evenwicht te vinden tussen wat je zou willen uitgeven en wat je kan uitgeven.

Valt wel mee toch? Pure emotie en je karakter die dat bepaalt. Welke balans moet je oefenen? Wat is het evenwicht? Is er iemand die dat beoordeelt?
Je moet gewoon kijken naar je eigen situatie en waar je je prettig bij voelt (of je vriendin/vrouw toelaat :P). De 1 is 't nu eenmaal meer waard als een ander.

Ik loop te beknibbelend op welke melk ik koop om 10 cent te besparen en koop een dag later een fles whisky voor 50 euro. Is dat logisch? Ik denk 't niet, maar who cares. Aan de andere kant, die melk smaakt precies hetzelfde, die duurdere whisky smaakt wellicht veel beter. Dus ja, het is logisch :P

Zelf heb ik zat whisky's geproefd van 200 - 500 EU. Sommige enorm lekker. Koop ik vervolgens zo'n fles? Nee. Dat is 't mij dus niet waard. Een ander wel. Wat is dan de juiste balans?

Daar komt nog bij dat hoeveel geld je hebt dat ook beïnvloed. De enige balans is dat eigenlijk. Als je 100 EU te besteden hebt, dan gaat die 200 niet. Dat is dan je balans. Heb je 1000 te besteden, dan koop je misschien liever die hele goede fles van 500, of 2. Een ander koopt er 10 van 50. Het maakt niet uit. Doe gewoon wat jij wilt ;)

:dancing :Party
2 x
Afbeelding

Niels VDB
Actief lid
Actief lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 11:45
Locatie: Denderleeuw

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 24 Nov 2015, 20:29

Was de topics wat aan het afgaan en ik dacht: hier zal ik ook maar is op antwoorden :) Hier ook tweeverdieners. Nu kan er mooi een 200€/maand af aan whisky. Natuurlijk de ene maand iets meer en de andere maand iets minder. Ik zou me ook nooit in de schulden werken om een paar flessen te kunnen kopen. Eind mei komt ons eerste kindje eraan :yes Dan zullen de meeste centjes daar wel naartoe gaan :D
1 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 24 Nov 2015, 20:48

Niels VDB schreef:Was de topics wat aan het afgaan en ik dacht: hier zal ik ook maar is op antwoorden :) Hier ook tweeverdieners. Nu kan er mooi een 200€/maand af aan whisky. Natuurlijk de ene maand iets meer en de andere maand iets minder. Ik zou me ook nooit in de schulden werken om een paar flessen te kunnen kopen. Eind mei komt ons eerste kindje eraan :yes Dan zullen de meeste centjes daar wel naartoe gaan :D

Volgens mij heb je na mei niet eens tijd om te genieten van een glaasje maar proficiat alvast
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Niels VDB
Actief lid
Actief lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 11:45
Locatie: Denderleeuw

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 24 Nov 2015, 21:20

daytona955 schreef:
Niels VDB schreef:Was de topics wat aan het afgaan en ik dacht: hier zal ik ook maar is op antwoorden :) Hier ook tweeverdieners. Nu kan er mooi een 200€/maand af aan whisky. Natuurlijk de ene maand iets meer en de andere maand iets minder. Ik zou me ook nooit in de schulden werken om een paar flessen te kunnen kopen. Eind mei komt ons eerste kindje eraan :yes Dan zullen de meeste centjes daar wel naartoe gaan :D

Volgens mij heb je na mei niet eens tijd om te genieten van een glaasje maar proficiat alvast


Zal moeilijk worden, maar als de baby slaapt en ik eindelijk in de zetel kan, zal ik er zeker een glaasje bijnemen! :D
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten