Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor Kapre » 07 Aug 2014, 16:12

Wat ik me dus afvraag, zou de huidige situatie met Rusland, en dus de wederzijdse boycot, invloed gaan hebben op de prijs van onze geliefde single malt ?
Je zou denken, als Rusland dus ook geen schotse whisky meer importeert, zal het aanbod op de andere markten dus iets toenemen en zal de prijs iets dalen, of is dit te kort door de bocht ?
Het vergelijkbare mechanisme dus als met groente en fruit.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 07 Aug 2014, 16:13

Dat ligt er natuurlijk aan wat er allemaal onder de boycot valt en hoe lang deze duurt.
Het zal de whisky eerder duurder maken dan goedkoper.
Veel graan voor de whisky komt volgens mij uit Rusland….
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor Kapre » 08 Aug 2014, 07:33

Maar dan zou je ook verwachten dat de prijs van graan uit andere landen zal gaan dalen, omdat ze niet aan Rusland kunnen leveren.
En daarnaast zou dit effect pas veel later merkbaar moeten zijn, omdat graan aan het begin van het proces van whisky produceren staat, er volgt nog een jarenlange rijping.
Voor de al verkrijgbare whisky is dat anders.
Overigens weet ik niet zeker of Groot Brittanië ook meedoet aan de boycot.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Aug 2014, 08:42

Als een destilleerderij (veel) meer voor z'n graan moet gaan betalen, zullen ze dat neem ik aan direct door berekenen.. Kan me niet voor stellen dat ze in theorie minder winst (/meer verlies) gaan krijgen komende jaren & dat als de nieuwe batches komen de prijs drastisch omhoog zal gaan.. Als het zo zou zijn zullen ze dat al vroegtijdig op willen vangen lijkt me.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Aug 2014, 09:10

Is het niet zo dat importeren vanuit Rusland geen probleem is maar exporteren naar Rusland? Rusland heeft een export verbod voor diverse kinderachtige landen ingesteld, maar geen importverbod voor die landen (vanuit Rusland) toch?
Oftewijl:
Rusland heeft graan --> Land betaald geld aan (onderneming in) Rusland (= geld in Russische economie pompen) --> Land krijgt graan geleverd (als Rusland niet een neiuwe regel instelt).
Rusland heeft tomaten nodig --> Rusland mag geen tomaten importeren uit NL (= geld naar EU brengen) --> Rusland eet spagetti voortaan zonder tomatensaus :lol: .

Of Whisky onder levensmiddelen valt (lijkt me wel daar :P ) weet ik niet, maar ik denk dat exporteren naar Rusland wel problematisch kan zijn. In een gunstig senario voor de consument resulteerd dat in een overschot op de markt en dalende prijzen. Ik weet alleen niet of Rusland een significant aandeel in de whisky consumptie inneemt? Ze hebben daar toch vodka?? :zwijg
0 x
Afbeelding

sw_reijnders
Senior
Senior
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Nov 2010, 17:21
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 08 Aug 2014, 21:26

volgens mij was van de week in net nieuws dat Rusland voedsel uit Europa boycot UITGEZONDERD alcohol

kom nooit aan de Rus zn borrel :P

http://www.z24.nl/economie/rusland-boyc ... hol-486382
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Invloed van Russische boycot op de prijs van whisky

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Aug 2014, 23:06

Ik kan het even niet meer terugvinden, maar Oekraïens alcohol viel geloof ik ook onder de boycot.

En officieel boycotten ze Jack Daniëls niet maar hebben ze er chemicaliën in gevonden (wat op zich prettig is bij Whisky :bigsmile ), en uit de handel gehaald. Jim Beam loopt ook gevaar.

Verder vonden ze Jack Daniëls Honey ook niet goed voor een whisky. Ze moeten daar nog het verschil leren tussen Whisky en likeur...... :P

http://www.themoscowtimes.com/business/ ... 05195.html
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten