Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Het Whisky forum Design Award 2010 gaat naar ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Re: Het Design Award gaat naar ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 feb 2010, 19:32

Prima :idea: Peat (of Piet?) :Help
René

Afbeelding
Friend of Ardbeg - Friend of Caol Ila - Friend of Lagavulin - Friend of Laphroaig

"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing"
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 feb 2010, 20:44

Piet schreef:Als we nog wat meer keuzes krijgen kunnen we eens kijken hoe we ze in kunnen delen en dan wellicht een poll opzetten om te zien welke uiteindelijk binnen een groep de meeste stemmen krijgt.

Ehh... het ging mij meer om 'leuke' / 'mooie' verpakkingen. Een poll cq. stemmen voor de mooiste / beste / leukste verpakking gaat voor mij wat te ver, denk ik :HitHead
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 21 feb 2010, 22:37

Ik moet eerlijk bekennen dat een mooie fles me toch wel aanspreekt. Maar ik hou meer van simpele, traditionele schoonheid, zoals de flessen van Ardbeg.
Ik vind het ook heel leuk als distillers zich niets aantrekken van wat mooi is en dan krijg je zulke flessen als die van Glenfarclas. Op zich zijn dat trouwens wel mooie flessen, maar het label is een tikje saai en, vooral -en dat is belangrijker-, nietszeggend. Maar die maken wel heel goede whisky, dus als puntje bij paaltje komt maakt het geen barst uit.
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.
Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 feb 2010, 22:51

Ik ben fan van Bruichladdich zoals ieder die mij kent al weet. Dus Bruichladdich wint het bij mij als het om verpakking gaat. Niet echt alleen omdat ik fan ben van de Laddie. Maar hun verpakkingen zijn een feest. Ik heb ongeveer 12 lege flessen van Bruichladdich thuis die ik gebruik als waterfles bij proeverijen.
De blikken van Black Art en Infinity 3 zijn helemaal geweldig vind ik. Ook de zwart/witte fotos po de blikken van Port Charlotte vind ik heel smaakvol.Ze hebben een eigen bottellijn en daar werken ook mensen met een beperking. gewoon heel erg leuk. Ik vind een fles Buichladdich erg leuk staan.
Maar de Signet zoals hierboven afgebeeld vind ik ook helemaal te gek.
Andere leuke flessen vind ik Cardhu en Glen Ord.
Verpakking vindik belangrjk. Ik denk dat Nederland niet de juiste land is daarvoor met allle respect natuurlijk. Té nuchter en tikkeltje Calvanistisch, Nederlanders zeggen al gauw, het gaat om de inhoud.
Persoonlijk vind ik een luxe product een luxe verpakking nodig heeft. Ik kan me voorstellen dat een slijter dat gewoon leuk vind op zijn schap. Liever een Glenrothes met ludieke fles dan een Blackadder met heel erg "plain text label".
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Dalmore 12Y

Ongelezen berichtdoor perrin666 » 27 feb 2010, 15:08

Ik vind die Glenmorangie Signet ook heel mooi. Al gedacht om het mij aan te schaffen, maar op dit moment zit dat nog een beetje boven mijn budget.

Ik heb ondertussen wel mijn Dalmore 12Y ontvangen (die ik eigenlijk zo goed als enkel op uitzicht gekocht had), en die verpakking is naar mijn mening ook heel mooi:

Afbeelding
Afbeelding
perrin666
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 feb 2010, 15:34

perrin666 schreef:Ik heb ondertussen wel mijn Dalmore 12Y ontvangen (die ik eigenlijk zo goed als enkel op uitzicht gekocht had), en die verpakking is naar mijn mening ook heel mooi.

Ze hebben ook een mooie website bij The Dalmore. Ook daar staat het gewei centraal.
Pas nog iets gelezen over dat gewei .... vergeten wat precies en waar :Scratch

Dalmore distillery.
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 feb 2010, 18:22

Piet schreef:
perrin666 schreef:Ik heb ondertussen wel mijn Dalmore 12Y ontvangen (die ik eigenlijk zo goed als enkel op uitzicht gekocht had), en die verpakking is naar mijn mening ook heel mooi.

Ze hebben ook een mooie website bij The Dalmore. Ook daar staat het gewei centraal.
Pas nog iets gelezen over dat gewei .... vergeten wat precies en waar :Scratch

Dalmore distillery.

Als aanvulling op jouw gewei hierboven, Piet:

The Story Behind the Stag on every bottle of Dalmore.

Afbeelding

In 1263 the ancestor of Clan Mackenzie saved King Alexander III from being gored by a stag with a single arrow. The grateful King granted him the right to bear a stag’s head in his coat of arms, with the motto ‘Help the King’ (Cuidich ‘ N Righ, in the Gaelic language). The Dalmore Distillery was long owned by the Mackenzie family, and every bottle of The Dalmore is adorned with this noble emblem: a stag’s head, with twelve points to its antlers, signifying a ‘royal’.

The Worlds Most Expensive Whisky Round.
Dalmore the worlds most expensive Whisky Round. In May 2005 in a hotel in England, a businessman paid £32,000.00 for a rare Dalmore 62 Year Old Single Highland Malt Scotch Whisky. After purchasing the rare bottle of Dalmore he then consumed it with some friends, he even gave the lucky bar manager a glass. This is the most expensive we have heard of to date. What happened to the guy who had the honour of getting in the next round.

Afbeelding

EDIT: Deze dingt niet mee naar Het Whisky forum Design Award 2010 !
René

Afbeelding
Friend of Ardbeg - Friend of Caol Ila - Friend of Lagavulin - Friend of Laphroaig

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Smokehead

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 maart 2010, 21:07

Had een fles "Smokehead" besteld, maar die is ook mooi verpakt!

Een blikken verpakking en de fles is ook heel apart: het etiket op de rug is aan de binnenzijde ook bedrukt. Door de whisky in de fles wordt de tekst aan de voorkant 'vergroot' weergegeven: alle smaken die men terug (kan) vinden in deze whisky.

Afbeelding
Bron: Whiskology

Erg bijzonder; je moet het zien om te snappen 8-)
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Smokehead

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 maart 2010, 21:50

JayDie schreef:Een blikken verpakking en de fles is ook heel apart: het etiket op de rug is aan de binnenzijde ook bedrukt. Door de whisky in de fles wordt de tekst aan de voorkant 'vergroot' weergegeven: alle smaken die men terug (kan) vinden in deze whisky.

Hoewel ik dit al eens eerder gezien heb kan ik me voorstellen dat het voor whisky wel baanbrekend is... bij whisky heb ik het in elk geval niet eerder gezien. Een heel mooi detail :goedgedaan

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor perrin666 » 14 maart 2010, 22:57

I_SPEY schreef:In 1263 the ancestor of Clan Mackenzie saved King Alexander III from being gored by a stag with a single arrow. The grateful King granted him the right to bear a stag’s head in his coat of arms, with the motto ‘Help the King’ (Cuidich ‘ N Righ, in the Gaelic language). The Dalmore Distillery was long owned by the Mackenzie family, and every bottle of The Dalmore is adorned with this noble emblem: a stag’s head, with twelve points to its antlers, signifying a ‘royal’.

Dit staat ook achteraan op de doos geschreven (en er zit ook een mooi boekje bij). Of het waar is of niet, ik vind het wel iets hebben. Het geeft je het gevoel deel uit te maken van een eeuwenoude traditie (wat naar mijn mening eigenlijk over het ganse single malt gebeuren kan gezegd worden, je krijgt echt de indruk dat je met een artisanaal product bezig bent, ook al zullen sommige distillerijen ondertussen meer op een echte fabriek lijken :)).
Afbeelding
perrin666
Actief lid
Actief lid

Glenrothes

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 17 maart 2010, 17:40

Ik vind de flessen van Glenrothes ook nog steeds zeer mooi vormgegeven. Bovendien waren zij volgens mij de eerste distilleerderij die beseften dat de vormgeving ook een belangrijke factor kan zijn om je te onderscheiden van de rest. Andere merken hechten er nu ook veel belang aan, maar zijn toch een stuk later gevolgd.

Afbeelding
WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Tullibardine

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 17 maart 2010, 17:48

Zelf heb ik deze Tullibardine in de kast:

Afbeelding

Vind hem erg mooi met de hanger en de diep rode kleuren. Ook vind ik de flessen van Bruichladdich erg mooi, vooral de turquoise flessen. Lekker ouderwets en toch mooi. De Signet van Glenmorangie is voor mij te 'hypermodern'.
Afbeelding
saintjimmy
Senior
Senior

Glenrothes

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 maart 2010, 20:02

WhiskyNotes schreef:.... Bovendien waren zij volgens mij de eerste distilleerderij die beseften dat de vormgeving ook een belangrijke factor kan zijn om je te onderscheiden van de rest.

Dat is een interessante om eens terug te kijken. Als ze inderdaad trendsetter zijn is dat extra punten waard.

Welkom op het forum overigens Ruben.... mooie site :goedgedaan

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 17 maart 2010, 23:14

En deze, voor mij qua design, mooie flessen:

Afbeelding
Suntory 17yo

Afbeelding
Glenury Royal 50yo (1953)

Afbeelding
Lagavullin 21yo

Afbeelding
Bushmills 16yo
René

Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glenrothes

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 18 maart 2010, 09:55

Piet schreef:
WhiskyNotes schreef:.... Bovendien waren zij volgens mij de eerste distilleerderij die beseften dat de vormgeving ook een belangrijke factor kan zijn om je te onderscheiden van de rest.

Dat is een interessante om eens terug te kijken. Als ze inderdaad trendsetter zijn is dat extra punten waard.

De Glenrothes fles is voorgesteld in 1999. Andere flessen hadden toen gewoon de klassieke vorm met enkele uitzonderingen zoals de dumpy bottles (waar de Glenrothes fles min of meer van is afgeleid).

Bedankt voor de verwelkoming iedereen :D
WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

VorigeVolgende

Keer terug naar De "Gouden Godendrank" in de volle breedte