Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Mei 2014, 08:56

Voor dikke rook kun je de Ballechin serie van Edradour eens proberen. Ik ken alleen nog maar de Madeira, maar die is echt heel erg rokerig ('maar' 50 ppm, maar toch). Niet goedkoop trouwens, tenminste, ik heb € 85,- betaald voor die fles en dat is mijn duurste fles tot nu toe.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Mei 2014, 09:10

-Roy- schreef:Voor dikke rook kun je de Ballechin serie van Edradour eens proberen. Ik ken alleen nog maar de Madeira, maar die is echt heel erg rokerig ('maar' 50 ppm, maar toch).

Distillatie heeft natuurlijk een enorm effect op de uiteindelijke "rokerigheid" van de whisky, maar malt van 50ppm is juist behoorlijk geturfd. Dat is minstens net zoveel als de rokerigste Islay malts.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Otje » 14 Mei 2014, 10:14

totalatool schreef:
-Roy- schreef:Voor dikke rook kun je de Ballechin serie van Edradour eens proberen. Ik ken alleen nog maar de Madeira, maar die is echt heel erg rokerig ('maar' 50 ppm, maar toch).

Distillatie heeft natuurlijk een enorm effect op de uiteindelijke "rokerigheid" van de whisky, maar malt van 50ppm is juist behoorlijk geturfd. Dat is minstens net zoveel als de rokerigste Islay malts.


50 ppm fenol is echt knap veel inderdaad. De Port Charlotte 10yo “Heavily Peated Bruichladdich” ter vergelijking, bevat 40 ppm fenol en is echt zwaar aan de turf. Pure fenol is een vreemd goedje, is enorm aromatisch en heel typerend en je ruikt het al als er een drupje op een paar meter van je vandaan ligt.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

DennisLB
Senior
Senior
Berichten: 209
Lid geworden op: 08 Mei 2014, 10:32
Locatie: Heusden-Zolder (BE)

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 04 Jun 2014, 11:22

Hier ben ik weer... :D

Mijn fles Gouden Carolus is bijna op. Voor mij geen ramp, vind t wel lekker, maar zou 'em niet opnieuw kopen, maar m'n vriendin drinkt die wel heel graag. Vooral het vannille/creme brulee-achtige spreekt haar aan. Zijn er ook andere whisky's te vinden waarin die vanillesmaak zo uitgesproken is? Het mag niet te subtiel zijn voor haar, want dan gaat het meestal aan haar voorbij... ;)

Bedankt!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1103
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 22:44

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 04 Jun 2014, 12:15

DennisLB schreef:Hier ben ik weer... :D

Mijn fles Gouden Carolus is bijna op. Voor mij geen ramp, vind t wel lekker, maar zou 'em niet opnieuw kopen, maar m'n vriendin drinkt die wel heel graag. Vooral het vannille/creme brulee-achtige spreekt haar aan. Zijn er ook andere whisky's te vinden waarin die vanillesmaak zo uitgesproken is? Het mag niet te subtiel zijn voor haar, want dan gaat het meestal aan haar voorbij... ;)

Bedankt!


De eerste vanille bom die zo in mij opkomt is de Glenmorangie Cellar 13. Helaas is deze niet meer regulier te krijgen of je moet geluk hebben dat die nog ergens stof staat te vangen in een hoekje bij een slijter. De normale Glenmorangie 10yo heeft ook veel vanille, tenminste dat had die toen ik deze op had. Is alweer heel wat jaartjes geleden echter dus weet niet of de huidige het ook nog heeft. De Cellar 13 ging hier in ieder qua vanille nog een paar keer overheen.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Otje » 04 Jun 2014, 12:24

DennisLB schreef:Hier ben ik weer... :D

Mijn fles Gouden Carolus is bijna op. Voor mij geen ramp, vind t wel lekker, maar zou 'em niet opnieuw kopen, maar m'n vriendin drinkt die wel heel graag. Vooral het vannille/creme brulee-achtige spreekt haar aan. Zijn er ook andere whisky's te vinden waarin die vanillesmaak zo uitgesproken is? Het mag niet te subtiel zijn voor haar, want dan gaat het meestal aan haar voorbij... ;)

Bedankt!


Iedere bourbon-cask gerijpte whisky heeft wel vanille, de een alleen meer dan de ander. Of eens een bourbon proberen.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor whiksy » 04 Jun 2014, 13:28

Misschien Balblair? Die is volgens mij altijd bourbon gerijpt.
Verder denk ik bij echte vanille bourbonbommen aan de Bladnoch 22yo van de laatste vbt, Paul John Brilliance en Glenlivet Nadurra.
Glenmorangie 10yo vind ik veel lichter / subtieler van smaak.
0 x

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Xstream » 04 Jun 2014, 19:44

Ik denk ook meteen aan Auchentoshan.
http://www.auchentoshan.com/products/our-range.aspx
Denk bijv. aan de Classic/American Oak of 12 yo.
De Valinch zit er ook vol mee, maar is Cask Strength - weet niet of je vriendin dat wat vind (wel sterkere smaken).
http://www.auchentoshan.com/products/li ... linch.aspx

En zoals gezegd de Glenlivet Nadurra.

Blends zijn er uiteraard ook, wellicht ook prima voor dit doeleinde:
http://www.drankgigant.nl/famous-grouse-vanilla.html

Wat natuurlijk ook kan is dit:
http://www.abeautifulmess.com/2013/12/v ... ktail.html
https://www.youtube.com/watch?v=AxSnGfbLkSI
Gewoon versterken met een vanilla bean erin :D Aangezien 't toch niet subtiel hoeft ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 05 Jun 2014, 02:29

Inderdaad de Nadurra, Achentoshan Valinch en vooral (voor een prikkie) de Deanston Virgin Oak.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mosterd
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Mar 2014, 08:36
Locatie: Den Helder

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mosterd » 07 Jun 2014, 16:09

Hey wat grappig dat mijn topic nog leeft! Met doorlezen alweer wat inspiratie voor de volgende aanschaf opgedaan.

Voor nu heb ik alweer redelijk wat geproefd sinds de start van dit topic.
En ik kan toch wel zeggen dat de Laphroaig's me het meest trekken.
Maar ik zit nu aan een dram Ardbeg 10yo en die is ook zeker lekker voor de afwisseling.

De meeste twijfel is nu wel weg, volgende aanschaf de Ledaig 10, heb de Talisker 10 namelijk ook al staan...

Verzameling groeit best hard! ;-)
0 x

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomh » 07 Jun 2014, 16:25

Mosterd schreef:Hey wat grappig dat mijn topic nog leeft! Met doorlezen alweer wat inspiratie voor de volgende aanschaf opgedaan.

Voor nu heb ik alweer redelijk wat geproefd sinds de start van dit topic.
En ik kan toch wel zeggen dat de Laphroaig's me het meest trekken.
Maar ik zit nu aan een dram Ardbeg 10yo en die is ook zeker lekker voor de afwisseling.

De meeste twijfel is nu wel weg, volgende aanschaf de Ledaig 10, heb de Talisker 10 namelijk ook al staan...

Verzameling groeit best hard! ;-)


Lagavulin ook al ontdekt? Anders een echte aanrader!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mosterd
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Mar 2014, 08:36
Locatie: Den Helder

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mosterd » 07 Jun 2014, 16:51

Lagavulin... Nog niet...

Klein geheimpje? De Finlaggan CS had in mijn neus een beetje een geur van overrijpe peren of appels, zoals ze bij mijn oma en opa vroeger in de boomgaard op de grond lagen, niet zo lekker dus.
Die Caol Ila Moch rook ook enigzins zo. Na enkele weken niks gedronken te hebben en de flessen open te hebben gehad, blijkt die geur voor mij in elk geval niet meer aanwezig en drink ik ze bij gebrek aan Laphroaig...raar maar waar!

Nou heb ik van verschillende kanten gelezen dat die Finlaggan een jonge Lagavulin zou kunnen zijn.
Zijn natuurlijk maar verhalen, maar geeft mij enigzins angst een fles te halen... Gek he?
0 x

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomh » 07 Jun 2014, 17:21

Mosterd schreef:Lagavulin... Nog niet...

Klein geheimpje? De Finlaggan CS had in mijn neus een beetje een geur van overrijpe peren of appels, zoals ze bij mijn oma en opa vroeger in de boomgaard op de grond lagen, niet zo lekker dus.
Die Caol Ila Moch rook ook enigzins zo. Na enkele weken niks gedronken te hebben en de flessen open te hebben gehad, blijkt die geur voor mij in elk geval niet meer aanwezig en drink ik ze bij gebrek aan Laphroaig...raar maar waar!

Nou heb ik van verschillende kanten gelezen dat die Finlaggan een jonge Lagavulin zou kunnen zijn.
Zijn natuurlijk maar verhalen, maar geeft mij enigzins angst een fles te halen... Gek he?


Haha ja snap ik. De lagavulin 16 is wel een mooie gebalanceerde dram vind ik. Je hebt ook 20 cl flesjes hiervan. Met finnlaggan heb ik nog geen ervaringen, de caol ila vind ik t.o.v. De lagavulin de mindere..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mosterd
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Mar 2014, 08:36
Locatie: Den Helder

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mosterd » 07 Jun 2014, 18:13

20cl is nog eens een gok die ik zeker ga maken. Zal eens kijken of de Gall of plaatselijke er een heeft staan.

Thx voor de tip in elk geval!
0 x

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomh » 07 Jun 2014, 18:46

Mosterd schreef:20cl is nog eens een gok die ik zeker ga maken. Zal eens kijken of de Gall of plaatselijke er een heeft staan.

Thx voor de tip in elk geval!


Drankgigant.nl heeft ze sowieso. Met nog andere 20cl varianten.
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten