Starten van een whisky collectie cq verzameling?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Meeuwy
Actief lid
Actief lid

Starten van een whisky collectie cq verzameling?

Ongelezen berichtdoor Meeuwy » 15 Nov 2013, 07:13

Hallo,
Ik heb ondertussen al veel onderwerpen op dit forum gelezen, wat ik me blijf afvragen is hoe begin je nu aan je eigen whisky collectie?
Heb zelf ondertussen 18 flessen, waarvan er 15 geopend zijn omdat ik het zelf te graag drink :D
de ander 3 flessen is mijn begin van mijn collectie.
Maar k heb ondertussen een aantal mensen van dit forum zijn Whisky collectie bewonderd op Whiskybase en daar zitten zeer mooie tussen.

Dus mijn vragen aan jullie:
  1. Hoe zijn jullie er aan begonnen?
  2. investeren jullie in alleen in dure flessen?
  3. Waar halen jullie de informatie van welke fles wel eens interessant kan zijn (worden)?
  4. kopen jullie alleen whisky's met een hoge score?

veel vragen, dus ik hoor het graag :goedgedaan

Grtz Kurt
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Starten van een whisky collectie?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Nov 2013, 08:40

Dat verschilt echt heel erg:
    a) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op ooit openen (nu een goede aanbieding, maar niet alle flessen altijd open)
    b) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op verkopen?

En ook:
    Ik ken mensen die hun hand niet omdraaien om van een fles van EUR 120,- nu, er drie (!) kopen, met het oog op één voor zichzelf, 2 voor verkoop. Ik moet een paar nachtjes slapen over één fles van EUR 120,- en dan nog zal ik ervoor kiezen er 3 van 40 euro te kopen...

Heb ik een collectie? Wat is een collectie? Er staan in mijn 'collectie' maar één of twee flessen waarvan ik denk dat ik ze zal verkopen, maar niet gekocht heb met het oog op verkopen. Puur dat m'n smaak veranderd is en ik de fles liever dicht verkoop dan open en maar blijft staan.

Ik koop flessen op een moment dat ik een leuke aanbieding zie, ik open niet altijd alles gelijk. Ook dan heb ik over een paar jaar een mooie fles te openen die op dat moment misschien het dubbele zou kosten én die bijzonder is.

Meeuwy schreef:Dus mijn vragen aan jullie:
  1. Hoe zijn jullie er aan begonnen?
  2. investeren jullie in alleen in dure flessen?
  3. Waar halen jullie de informatie van welke fles wel eens interessant kan zijn (worden)?
  4. kopen jullie alleen whisky's met een hoge score?

1. Als ik iets leuks zie en m'n budget het toelaat koop ik. In het begin ging dat veel sneller dan nu kan ik je zeggen
  2. Duur of goedkoop, dat is iets persoonlijks. Mijn motto is dat er genoeg moois te vinden is voor minder dan 50 euro. Maarja... wat is je doel? Op een fles van 40 euro zul je niet direct veel verdienen
  3. Ik tegenwoordig op basis van ervaring (geproefd) of als ik er hele veel goeds over hoor. In het begin veel proefnotities, maarja... zie: viewtopic.php?f=88&t=168
  4. Nee; wel alleen wat ik lekker vind (omdat mijn aankopen voor mezelf zijn en open gaan)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Starten van een whisky collectie cq verzameling?

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Nov 2013, 08:58

De vraag geldt deels natuurlijk voor alles. Waarom verzamelt iemand eigenlijk iets? Waarom verzamelen mensen kunst of munten? En waarom wat dan ? Je moet daar een reden voor hebben. Passie, interesse geschiedenis en achtergrond, "hebben", appeltje voor de dorst en nog leuk ook, speculatie, later genieten en nu investeren,....
JayDie schreef:Ik koop flessen op een moment dat ik een leuke aanbieding zie, ik open niet altijd alles gelijk. Ook dan heb ik over een paar jaar een mooie fles te openen die op dat moment misschien het dubbele zou kosten én die bijzonder is.

Yep, zo gaat het bij mij ook zo'n beetje. Waar een "aanbieding" dan bij mij eerder staat voor een gelegenheid voor aanschaf van een whisky die ik graag wil gaan drinken (al dan niet in de toekomst) en die ik denk het bedrag waard te vinden. En inderdaad dan neem ik er soms twee van.

De drijfveren zijn natuurlijk héél divers. Sommige liefhebbers zoeken alles van één bepaald merk, andere willen juist alle gesloten distilleerderijen, en soms is het inderdaad als belegging of juist speculatief om snel geld te verdienen. Dat laatste is volgens mij iets van de laatste jaren.

En zoals je kunt zien in "Vraag en Aanbod" veranderen mensen soms van richting, verkopen ze (een deel van) hun verzameling om die nieuwe richting in te gaan. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 15 Nov 2013, 09:24

Hoe zijn jullie er aan begonnen?

De slijter binnen wandelen en om een beginnersadvies vragen. Ik begon met 4 20cl-flesjes uit de Classic Malts reeks. Dalwhinnie, Glenkinchie, Caol Ila en Lagavulin. Een belangrijkere vraag is, als je verzameling eenmaal op gang komt: hoe zet je een rem op je aankopen?
investeren jullie in alleen in dure flessen?

Ik investeer alleen in flessen met drinkwaarde. Toen ik begon trok ik heel strikt elke fles die ik kocht direct open. Nu laat ik ze dicht zitten totdat iets anders op is, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat al mijn flessen in mijn keel eindigen en niet in de verkoop.*

*: uitzondering: als ik om wat voor reden financieel krap mocht komen te zitten, wil ik een verkoop best overwegen.
Waar halen jullie de informatie van welke fles wel eens interessant kan zijn (worden)?

Off-line: whiskyclub. On-line: vooral forums. Ook blogs van whiskynerds waarbij ik vooral geïnteresseerd ben in meningen van proevers wiens smaak dicht bij de mijne ligt.
kopen jullie alleen whisky's met een hoge score?

Zonder vooraf proeven: hoge score ja, maar bij gemiddelde score laat ik mij liever leiden (zie bovenstaande punt) door meningen van proevers waarvan ik de smaak goed (denk te) ken(nen).

Met vooraf proeven: score, welke score? Ik lust iets == aanschaf overwegen.

De laatste tijd ben ik wel wat kritischer geworden met nieuwe aanschaffen en neig ik toch naar drank met goede waarderingen. Soms heb je niet de kans om vooraf te proeven en moet je snel zijn als je iets wilt hebben. Ik denk dan ook niet dat ik weer achter de volgende limited edition Ardbeg aan ga, hoewel dat financieel gezien eigenlijk een no-brainer is.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 15 Nov 2013, 12:16

Een van de beste adviezen vind ik deze post: http://www.whisky.de/archiv/experts/collection.htm

Verder merk je dat wanneer hoog aangeschreven bottelingen (voorbeeld Laphroaig cask strenght) uit de markt worden gehaald, dat ze snel meer waard worden.
0 x
Afbeelding

Meeuwy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meeuwy » 15 Nov 2013, 14:59

Merci om mij zo snel van antwoord te dienen :D
ik ga op een paar dingen verder ingaan,

JayDie schreef:Dat verschilt echt heel erg:
a) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op ooit openen (nu een goede aanbieding, maar niet alle flessen altijd open)
b) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op verkopen?

a) Degene wat ik nu koop open ik ook meestal om zelf te proeven en te drinken, heb dit dan ook meestal opgezocht wat ik wil, en waar ik het goedkoopst kan bestellen.
b) Mijn bedoeling is ook een aantal flessen te kopen en deze een aantal jaren te bewaren en zo een beetje kijken (speculeren) of deze idd ook in prijs stijgt, is dit niet zo dan drink ik hem lekker op.

JayDie schreef:En ook:
Ik ken mensen die hun hand niet omdraaien om van een fles van EUR 120,- nu, er drie (!) kopen, met het oog op één voor zichzelf, 2 voor verkoop. Ik moet een paar nachtjes slapen over één fles van EUR 120,- en dan nog zal ik ervoor kiezen er 3 van 40 euro te kopen...

Dan zijn deze mensen toch al zeker dat hun fles in waarde stijgt?
ik koop ook veel liever 3 flessen omdat ik het zelf graag drink ;)

Piet schreef:De vraag geldt deels natuurlijk voor alles. Waarom verzamelt iemand eigenlijk iets? Waarom verzamelen mensen kunst of munten? En waarom wat dan ? Je moet daar een reden voor hebben. Passie, interesse geschiedenis en achtergrond, "hebben", appeltje voor de dorst en nog leuk ook, speculatie, later genieten en nu investeren,....

De passie voor whisky is er zeker, ik weet ondertussen ook welke whisky ik graag heb en welke iets minder mijn ding zijn, als ik iets koop voor te drinken is het dus ook goed opgezocht.
Maar de speculatie voor whisky, welke in waarde zou stijgen en welke niet vind ik ook wel spannend, en dan komen de whisky's waarin ik nu investeer misschien later nog wel eens van pas (financieel dan).
Volens mij heeft iedereen wel een fles whisky aan de kant staan waarvan hem hoopt dat deze in waarde zal stijgen?

turfsmurf schreef:Ik investeer alleen in flessen met drinkwaarde. Toen ik begon trok ik heel strikt elke fles die ik kocht direct open. Nu laat ik ze dicht zitten totdat iets anders op is, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat al mijn flessen in mijn keel eindigen en niet in de verkoop.

Wat bedoel je met drinkwaarde?

turfsmurf schreef:De slijter binnen wandelen en om een beginnersadvies vragen. Ik begon met 4 20cl-flesjes uit de Classic Malts reeks. Dalwhinnie, Glenkinchie, Caol Ila en Lagavulin. Een belangrijkere vraag is, als je verzameling eenmaal op gang komt: hoe zet je een rem op je aankopen?

Dat probleem doet zich bij mij voor, ben nu een 10 maanden met whisky bezig en heb een 15tal flessen geopend staan, dus ik probeer nu zo tussendoor ook wel eens voor een fles te gaan die misschien wel in waarde kan stijgen en waarvan ik kan afblijven (hoop ik :) )

Merci alvast voor de reactie's :duimop
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Nov 2013, 15:54

Meeuwy schreef:
turfsmurf schreef:Ik investeer alleen in flessen met drinkwaarde. Toen ik begon trok ik heel strikt elke fles die ik kocht direct open. Nu laat ik ze dicht zitten totdat iets anders op is, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat al mijn flessen in mijn keel eindigen en niet in de verkoop.

Wat bedoel je met drinkwaarde?

Wat Arjen (turfsmurf) denk ik bedoelt is dat hij geen flessen koopt met het oog op de monetaire waarde, maar met het oog op dat het lekkere whisky is die hij graag wil opdrinken.

Ik hang een vergelijkbare filosofie aan. Alle flessen die ik koop gaan uiteindelijk open, of ze nou 50% of 400% van de nieuwwaarde waard zijn op dat moment. Nu is er aan alles natuurlijk een grens en zal ik best eens over mijn hoofd krabben als een fles daadwerkelijk een paar keer over de kop gaat op de tweedehands markt, maar ik koop geen whiskies met de intentie om ze uiteindelijk weer te verkopen.

Daarnaast hoop ik (en dat is volledig uit eigenbelang) dat de whiskybubbel binnenkort gaat klappen, zodat de whiskies die op dit moment financieel buiten mijn bereik zijn als gevolg van het opdrijven van de prijs door whisky-investeerders weer binnen bereik komen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 15 Nov 2013, 17:28

ik trek altijd elke fles open, 9 van de 10 direct dezelfde dag nog.
ik ben er veel te nieuwsgierig voor :lol:

ik heb een goede slijter gevonden waar ik geregeld een praatje kan gaan maken.
iets proeven wat onder de toonbank staat en je loopt dan ook altijd met een fles naar buiten.

tevens heb ik ook de tik om mn flessen niet helemaal leeg te drinken, ik vind het veel te leuk om vergelijkingsmateriaal te houden.

ik zorg gewoon dat ik weer iets anders lekkers in huis haal voor die tijd :gnif
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 15 Nov 2013, 22:15

ik probeer alles te integreren

- mijn eigen smaak
- de scores die een fles krijgt
- een ander zijn smaak
- IB of OB
- goedkoper of duur
- gesloten distilleerderijen of open

ik merk dat ik meer turf koop dan drink. Denk dat deze vooral als investering zijn naar later toe. Ik probeer bv erg goeie Laphroaigs & Bowmores te kopen, die gesmaakt worden door kenners of door mezelf. Dan weet ik dat die misschien nog 1 of 2 puntjes kunnen stijgen eens ze 20 jaar op fles hebben gezeten (daar maakt Serge genoeg gewag van, dus vandaar mijn geloof)

ik merk dat ik meer fruit open doe dan dicht laat. Fruitige whisky's drink ik het liefst. Daar koop ik ook het meeste dubbele van of driedubbele. Om later weer nog eens te kunnen open doen.

Glendronach koop ik wanneer ik kan. Zelfde met Littlemill, Lochside, Caperdonich, Ben Nevis. Dat zijn sowieso mijn grootste drinkflessen, probeer altijd wat open staan te hebben van deze, en een voorraadje op te bouwen.

Port Ellen & Brora was ik net op tijd om er nog enkele van in te slaan. Binnenkort is dat verleden tijd denk ik. High value, MAAR kwaliteit, das wel belangrijk. Ik ga nog niet zo snel mee in zo'n Glenlivet Alpha verhaal; goeie whisky, maar ik wil betere als ik ze dan toch later wil opdrinken en het om een "dure" fles gaat.
Anders dan wel met Ardbeg, das een No-brainer zoals turfsmurf stelde.

Dus conclusie, ik koop soms omdat ik denk dat het wel wat waard wordt later. MAAR iets waard worden kan even goed waard worden OM TE DRINKEN. Dus van geen enkele fles staat al vast hij gaat verkocht worden. Maar het kan.

nu ik er over nadenk, dit is wel leuk:
Ardbeg: 11
Ben Nevis: 7
Bowmore: 9
Brora: 9
Caperdonich: 9
Glendronach: 17
Littlemill: 7
Lochside: 10
Port Ellen: 11

eervolle vermelding voor Springbank, Ardmore, Strathmill, Longmorn,Laphroaig, Caol Ila, Bruichladdich, Ardmore.
fun, bevestigd bovenstaande
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Nov 2013, 01:10

Ik koop vrij impulsief. Dat kan zijn nadat ik iets geproefd heb, maar 9 van de 10 keer is dat niet zo. Op festivals e.d. proef ik tegenwoordig vaak dingen die ik juist niet 'kan' kopen. Wat ik koop is dan vaak toch iets waarvan ik weet dat het mogelijk in mijn straatje past en meestal omdat het op dit forum of elders op het web goed beoordeeld wordt. Daarnaast hou ik ook heel goed de hypes in de gaten. Als Serge iets boven de 90 punten scoort en het ook nog eens een whisky is die mogelijk in mijn straatje past en die ik kan betalen dan is de kans vrij groot dat ik het probeer te kopen, maar hetzelfde geldt voor whiskies waar meer dan 5 forumleden enthousiast van worden. Daar ga ik dan ook sneller naar kijken. Ik maak niet alles direct open, maar elke aankoop zou ik in principe moeten willen drinken. Kortom, ik koop niet zo snel een gehypte Laphproaig, want dat zou in mijn geval dan bijna alleen maar zijn vanwege de investering. Bij Littlemills doe ik dat weer wel, maar ook omdat ik weet dat ik ze erg graag drink. Het doel is in voor die flessen nog altijd om ze op te drinken, maar ik bewaar ze graag om even t zien wat de markt doet.
Stel ik had voor €65 een Bowmore Devil's Cask gekocht (toevallig vandaag geproefd) en hij zou nu meer dan €400 a €500 opleveren, dan zou ik hem zo verkocht hebben. Dat zijn van die prijsstijgingen die ik denk ik niet kan negeren, alhoewel de kans dan ook weer is dat ik te lang zal zitten "Nee nog even wachten, misschien wordt het nóg meer waard". Kortom, er is een goede reden waarom ik niet in aandelen zit. Ik ben daar veel te slecht in.

Mijn kast is dus eerder een collectie dan een verzameling. Slechts 1 whisky heb ik puur gekocht vanwege de potentiele handelswaarde en dat is de Glenlivet Alpha, maar ik heb geen idee wat de echte verzamelwaarde daar nu van is.
0 x

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 16 Nov 2013, 21:52

Ik ben gewoon 'begonnen', eerst standaard bottelingen die bij de Gall voor het grijpen stonden. Later iets meer bijzondere dingen...nu alleen flessen die me echt de moeite waard lijken op basis van smaakprofiel en andere drives om zo'n fles te willen hebben.

Koop steeds minder. Als ik die ene koop, kan ik die andere niet kopen en zeg ik telkens tegen mijzelf dat ik nog genoeg dicht in de kast heb staan ( drink te weinig).
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Nov 2013, 23:35

Leer eerst je eigen smaak en voorkeur voor whisky ontdekken. Dat betekent veel proeven, veel ontdekken, veel lezen en ervaringen delen. De rest komt vanzelf wel. Laat je niet teveel leiden door bloggers die een ware hype kunnen veroorzaken. Het budget dat je voor een fles over hebt en waarom moet je zelf beslissen. Koop je whisky puur als investering, puur om te drinken of beide? whatever floats your boat, dude. Je collectie, verzameling, assortiment, voorraad (hoe je het ook noemt, het zijn synoniemen) komt vanzelf wel. Het belangrijkste is dat jij zelf beslist wat er in je collectie/verzameling komt en dat je weet waarom. Er is niemand die je scheef zal bekijken om wat je in je collectie staan hebt, maar koop niet zomaar blindelings een fles omdat deze op whiskybase, op dit forum, op een blog of wat dan ook de hemel wordt ingeprezen.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Meeuwy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meeuwy » 17 Nov 2013, 12:57

Ja mijn eigen smaak en voorkeur heb ik ondertussen al wel ontdekt, de geturfde whisky's is op dit moment niet zo mijn ding,
heb toch liever een Balvenie- Double wood of een Glenfarclas 15, dus ga ook proberen mij op deze smaken wat te verdiepen en van hieruit enkele leuke flessen aan te schaffen en zo stillaan uitbreiden.
Moest er dan iets voorbijkomen waarvan ik denk ok dit kan wel eens iets waard worden kan ik die fles nog altijd aanschaffen.
Ga mij dan ook niet meer blind staren op de vele flessen die aangeprezen worden als limited edition's en/of flessen die op forum's en dergelijke over de 90p krijgen.
Vind ondertussen ook dat zelf je research doen veel leuker is dan maar gewoon de hype te volgen ;)
0 x

Meeuwy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meeuwy » 17 Nov 2013, 13:00

Wat ik dan weer welk gemerkt heb de laatste dagen is dat de prijzen bij de whisky winkels hier in de buurt toch wel een pak hoger (10 to 15 euro) liggen als dat ik ze op internet vind.
Heeft iemand hier ervaring mee? waar bestellen of halen jullie je whisky?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Nov 2013, 13:01

Meeuwy schreef:waar bestellen of halen jullie je whisky?

Voordat Matthijs zijn eigen site weer moet pluggen: www.drankvinder.nl en je vindt je antwoord voor standaard bottelingen. Voor IB's zijn er diverse goede en eerlijke neringdoenden online, waaronder whiskysite.nl, passievoorwhisky.nl, Van Zuylen, etc.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”