Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Sep 2013, 09:45

Banzai schreef:
WhiskyWerner schreef:
Welke fles, welke botteling deed je denken: "F# -it, ik doe het gewoon. Ik zeg wel tegen m'n vrouw dat 'ie gewoon €70,- was"

Daar ben ik nou benieuwd naar!


Hahaha, dat doe ik bijna altijd. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen tussen de 40€ en 60€ kosten :D

En toch ben je hier met profielfoto aan het posten. :duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Sep 2013, 09:56

Banzai schreef:Hahaha, dat doe ik bijna altijd. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen tussen de 40€ en 60€ kosten :D


Goed dat deze poll min of meer anoniem is: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor vmk » 06 Sep 2013, 10:10

WhiskyWerner schreef:Ik ben juist ook wel benieuwd naar de verhalen. Wat was de eerste keer dat je je echt over de streep liet trekken(..)Daar ben ik nou benieuwd naar!
Dat was inderdaad je vraagstelling. Mijn notatie was wat aan de korte kant.
Ik kwam de flessen per toeval tegen. GlenDronach is een van mijn favoriete distillerys. 72 het beste jaar. De flessen nauwelijks tot niet meer aan te komen. De prijs was meer dan goed. En dan komt voor mij de vrij eenvoudige afweging...'kan ik het geld missen?'
Dat laatste lijkt mij van grote importantie. Geen enkele whisky is het waard om je in de schulden te werken.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 06 Sep 2013, 10:42

Banzai schreef:Hahaha, dat doe ik bijna altijd. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen tussen de 40€ en 60€ kosten :D


:hoedaf to you sir...
0 x

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Banzai » 06 Sep 2013, 10:45

totalatool schreef:
Banzai schreef:
Hahaha, dat doe ik bijna altijd. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen tussen de 40€ en 60€ kosten :D

En toch ben je hier met profielfoto aan het posten. :duimop


Tja, ik hou wel van Russische Roulette :D Nee, gelukkig komt mijn vrouw niet op dit forum of ik kan ipv whisky voor de rest van mijn leven flessen 7Up en Coca cola verzamelen. :sst
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Sep 2013, 12:26

De eerste echte dure whisky die ik kocht was de Laphroaig 30yo voor 299 €. Nu zo'n 6 jaar geleden, gevolg door een Ardbeh 1975 OB en geloof het of niet, maar mijn Lagavulin 21yo was een koopje hiermee vergeleken.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Sep 2013, 19:07

De St. Magdalene 1979/98, 19y, 63,8%, Rare Malts die ik rond 2000 kocht was destijds tot dan mijn duurste, voor Dfl 220,- let wel ouderwetse harde guldens. En hij staat hier nog steeds als een kleinood, het juiste moment af te wachten om geopend te worden.

Dat moet wel een speciaal moment zijn zeker nu ik weet dat het voor Johannes van den Heuvel (oprichter MM's en nu ex MM) een van de beste whiskies aller tijden is.
Het is nu tevens de kostbaarste fles whisky die ik bezit. Deze wordt volgens Johannes nóg beter nadat hij een paar maanden open is geweest.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Sep 2013, 00:10

Eerste keer dat ik boven de €40 ging (en er ver boven) was +/- €90 voor de Old Pulteney 21yo. Ik begon net de smaak te pakken te krijgen en mij steeds meer te verdiepen en toen was ik toch wel nieuwsgierig naar wat volgens Jim Murray destijds de beste single malt van de wereld was (en ja ik neem JM inmiddels ook met een korreltje zout). Die toen gekocht samen met een Amrut Fusion en nog iets anders (even kwijt wat dat was). Vanaf die avond was ik echt hooked! Zelfs mijn vrouw snapte ineens dat whisky echt heel lekker kan zijn en ook heel erg complex. Ik heb toen wel nog een tijdje gedacht dat die fles echt een eenmalige uitschieter zou zijn... niet heel veel later kocht ik voor €145 een Glenmorangie Signet en toen was er geen beginnen meer aan. "€150, dat blijft toch wel mijn max...", niet heel veel later kwam de eerste €170 en inmiddels heb ik ook een €250-plusser hahaha

PS
vandaag verhuisd en mijn flessen in een nieuwe kast geplaatst en kom ineens tot de conclusie dat hij vol staat met voornamelijk dichte flessen van gemiddeld €150 waarvan ik er maar een paar durf open te maken ondanks dat ik mijzelf ook steeds wijs heb gemaakt dat ik toch echt alleen kocht om direct te openen OEPS, morgen maar weer een daily dram kopen (Blackbush is weer op) en nu nog even genieten van mijn welverdiende Hibiki 21yo :D
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Sep 2013, 00:17

Soundwave schreef:PS
vandaag verhuisd en mijn flessen in een nieuwe kast geplaatst en kom ineens tot de conclusie dat hij vol staat met voornamelijk dichte flessen van gemiddeld €150 waarvan ik er maar een paar durf open te maken ondanks dat ik mijzelf ook steeds wijs heb gemaakt dat ik toch echt alleen kocht om direct te openen OEPS,...

Yep, rare jongens (en meisjes, of hebben die dat niet?) die whisky aficionado's :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Bouncer
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 Jun 2011, 18:14
Locatie: Limburg (België)

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 07 Sep 2013, 15:37

De eerste keer dat ik dacht "Oei Rik, nu ben je toch echt aan het overdrijven !" was bij de aankoop van een fles Port Ellen van 1978.
Deze heb ik gekocht in augustus 2011 voor een bedrag van 220 euro (mijn eerste aankoop boven de 100 euro).
Maar net als bij zovelen is bij mij de grens met de jaren steeds gestegen. Daarna heb ik nog één duurdere fles gekocht.
Heb in ieder geval nooit spijt gehad van deze aankopen.
Maar ik moet ook toegeven dat ik deze flessen nooit heb geopend en ook meer bekijk als een soort van investering (maar met de jaren kan deze zienswijze weer veranderen hé... ;)).
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

jpvdw
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 27 Sep 2009, 20:47
Locatie: Dordrecht

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 08 Sep 2013, 13:12

Kocht twee Port Ellens van rond de 180 euro, een 1972 Caperdonich van 199 euro, een Glen Grant 1975 voor 150e zonder moeite uit een impuls de afgelopen jaren. Staan allen nog dicht. Voor de rest betrap ik er mij op dat ik heel selectief wordt bij mijn aankopen. Meeste flesssen liggen toch tussen de 60e en de 90e. Gaan zonde gene open (niet in een heel hoog tempo overigens hoor). Duurste fles die ik vrijwel direct open maakte was de Archives Caol Ila uit 1984. Was iets van 135 ofzo.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 10 Sep 2013, 20:20

Ik ben blij dat ik die behoefte toch nog niet heb. Afgelopen weekend op maltstock een paar exclusieve, dure whisky's geproefd, maar ik werd daar nou niet blijer van dan laten we zeggen, een goede festival botteling.

Genoeg nog te ontdekken in de wat lagere prijsrange... Maar laat de verhalen maar komen. Ik vind het wel leuk om te lezen!
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Sep 2013, 21:16

duurste aankoop tot zover om dicht te houden vanwege mijn geboortejaar is de balblair 79 (botlle in 07, dus 28yo )
aangekocht voor 135,-

verder ligt mijn max tot zover op 60,-, deze flessen gaan nog dezelfde dag van aankoop open voor een 1e glaasje
meeste flessen die ik aanschaf varieren tussen 30 en 40 euro
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Sep 2013, 16:11

Moeilijke vraag... 'eeste echt dure'... Whisky is niet goedkoop. Vond toentertijd 15 euro al best veel voor een fles sterke drank!

Anyways... mijn eerste grote aankoop was denk ik de fles bij de geboorte van m'n zoontje, een 1982 / 2010 die in 2028 open gaat :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2390
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Sep 2013, 23:45

Mijn eerste whisky boven de 100 euro was een Caol Ila 1984-2009 Douglas Laing, voor 90 GBP als ik het mij goed herinner. De redenen waren mijn goede ervaringen met Caol Ila en - eerlijk is eerlijk - de erg aantrekkelijke verpakking. Hij staat nog steeds onaangebroken in de kast, maar ik denk dat daar binnenkort wel eens verandering in gaat komen.
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roland... en 23 gasten