Evenementen kalender
Welkom & quick start!

Piet schreef:Oftewel, het heeft wel degelijk invloed op de smaak.

Piet schreef:Prachtig, nu we het er zo over hebben ben ik mijn oude "Slijtersvakcursus" er eens op na gaan slaan en kom iets tegen dat ik ook in een ander onderwerp zal citeren, namelijk:
Over het wel of niet invloed hebben op de smaak van kunstmatig kleuren.
"Bovendien is de Oude Jenever licht gezoet. Dit komt, omdat men aan de Oude Jenever een ivoorachtige kleur wil geven door er caramel (gebrande suiker) aan toe te voegen."

JayDie schreef:Nu weet ik dat whiskies soms gekleurd worden met karamel. Ik dacht dat dat alleen bij de 'goedkope' whiskies gebeurde ... Evenals op een miniatuur van AnCnoc 12yo (vond deze laatste overigens niet erg bijzonder, maar dat is een ander verhaal)!

johan brugge schreef:Dan dacht je serieus verkeerd.

macoffringa schreef:Bijna alle distilleerderijen doen het maar ze komen er niet allemaal voor uit.
macoffringa schreef:Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.

macoffringa schreef:Er is ooit een proefje gedaan met karamel toevoegen. Dat liep letterlijk uit de hand. Je kunt het dan niet zo secuur doen en teveel karamel dat proef je wel. Ter vergelijk, een paar druppeltjes in een emmer water geven al een gigantisch verschil in kleur.

JayDie schreef:...Heb ik ook wel eens gedacht... maar dat is een ander topic!

macoffringa schreef:Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.

johan brugge schreef:Die karamel heeft ook als nut dat ze zo de continuïteit van de whisky willen bewaren. Omdat ze bij het bottelen dikwijls meerdere vaten gebruiken kan er misschien een kleurverschil optreden. De whisky in ieder vat heeft tijdens het rijpen een ietwat andere kleur. Naargelang de vaten zouden de klanten/kopers (wij dus) in de winkel soms meerdere flessen van dezelfde whisky met een iets andere kleur kunnen kopen. Sommige kopers kunnen daardoor afgeschrikt worden.
(Ja, ok, ook niet bij de Bourbon's; alleen de blend's!) Jim Beam schreef:Bovendien schijnen mensen ook te denken dat, hoe donkerder de kleur hoe rijker de smaak. Dat is niet eens domheid, maar een soort instinctieve eigenschap van de mens. Daar zijn heel veel tests naar gedaan (in opdracht van diezelfde verkopers, waarschijnlijk).
Ralfy is tegenstander van E150a (caramel), chill filtration en bottelen op 40%

Keer terug naar De "Gouden Godendrank" in de volle breedte
Gebruikers op dit forum: Matti, Zep en 3 gasten