Whisky zonder jaar aanduiding?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Whisky zonder jaar aanduiding?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Okt 2009, 19:56

Wat ik niet begrijp is dat er vaak flessen Single Malt zonder jaar aanduiding in de winkel staan. Waarom laat de bottelaar aantal jaar dat de whisky gerijpt heeft weg?

Bijvoorbeeld, de "Glenmorangie Lasanta": Distillery Manager Andy Macdonald spreekt erover in zijn tasting note: "10 jaar op firts fill American bourbon casks en daarna nog een finish van 2 jaar op Oloroso sherry casks; oftewel een 12yo whisky". Waarom zetten ze dan geen "12yo" op de verpakking?

Ik weet dat wanneer je blend dat je (of dat nu in de distilleerderij (blijft Single Malt) of daarbuiten gebeurt), het jaar van de 'jongste' whisky op de verpakking 'mag' zetten. Bv. een Single Malt van distilleerderij X van 18yo en een van 10yo, dan mag de distilleerderij '10yo' op de verpakking zetten. Ja, in dit voorbeeld zou je kunnen zeggen dat het beter is om niets op de verpakking te zetten, maar hoe zit dat in m'n Glenmorangie Lasanta voorbeeld?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky zonder jaar aanduiding?

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Okt 2009, 20:48

Ja, dat is inderdaad een interessant voorbeeld.
Het is te doen gebruikelijk er geen ouderdom op te zetten als het juist heel jong is, 3, 4 of 6 jaar. Dan is het niet iets om trots op te zijn of als verkoop argument, maar bij 10 jaar of meer gaat die vlieger inderdaad niet op. Vreemd...

P.s. John, je bericht staat bij mij in de toekomst ... misschien staat je PC nog op zomertijd !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 25 Okt 2009, 21:12

In het geval van Lasanta is het niet zo dat het een blend is van een 10 jaar en een 12 jaar. Het was een batch die 10 jaar in een bourbon vat heeft gelegen en "ongeveer" 2 jaar op Olorosso sherry. Dat "ongeveer" is omdat het hout soms eerder de gewenste resultaat oplevert bij de ene batch en later bij de andere batch. Een master distiller gaat het "nosen" en zal besluiten wanneer het klaar is om te bottelen. Het zou zo kunnen gebeuren ( bijvoorbeeld als er een warme zomer is) dat de whisky meer uitzet en dan na een koude winter zich terugtrekt en zodoende meer van de sherry in zich opneemt in een kortere tijd. Om verwarring te voorkomen, zetten ze geen leeftijdsaanduiding op. Bij Glenmorangie Signet die als consumenten prijs ongeveer €130 heeft, staat ook geen leeftijdsaanduiding.

Groet,
Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Okt 2009, 09:03

Jock schreef:In het geval van Lasanta is het niet zo dat het een blend is van een 10 jaar en een 12 jaar. Het was een batch die 10 jaar in een bourbon vat heeft gelegen en "ongeveer" 2 jaar op Olorosso sherry.

Dat zei ik ;-), nja... Andy Macdonald...
Jock schreef:Om verwarring te voorkomen, zetten ze geen leeftijdsaanduiding op.

Hmm... ja, daar heb je een punt. Maareh... hetzelfde kan toch ook gelden voor een 'standaard' 10yo uitvoering op Sherryvaten; deze kan ook eerder de gewenste smaak ed bereiken...?!

Op de een of andere manier krijg ik er een vreemd gevoel bij wanneer een whisky geen jaaraanduiding heeft. Piet, jij schrijft dat je geen jaar op de verpakking wil zetten wanneer de whisky nog jong is, maar dat kan ook een compliment zijn: zo jong en dan al zo goed! Je zou soms bijna gaan denken dat een distiller een vat van 10yo pakt en een van 3yo, deze blend ( cq. huwt) en dan een whisky op de markt zet zonder jaaraanduiding.

Ja, het gaat er uiteindelijk om wat je er van vind: vind je het lekker of niet. Dan maakt verpakking niet uit, maar het geeft wel z'n charme die bij whisky hoort...
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 26 Okt 2009, 12:09

JayDie schreef:
Jock schreef:In het geval van Lasanta is het niet zo dat het een blend is van een 10 jaar en een 12 jaar. Het was een batch die 10 jaar in een bourbon vat heeft gelegen en "ongeveer" 2 jaar op Olorosso sherry.

Dat zei ik ;-), nja... Andy Macdonald...

Jock schreef:Om verwarring te voorkomen, zetten ze geen leeftijdsaanduiding op.

Hmm... ja, daar heb je een punt. Maareh... hetzelfde kan toch ook gelden voor een 'standaard' 10yo uitvoering op Sherryvaten; deze kan ook eerder de gewenste smaak ed bereiken...?!

Dat zie je verkeerd John met alle respect. Er zijn heel weinig 10 jaar oude whiskies die uitsluitend op sherry vaten hebben gelegen. Glendronach is er wel een die 12, 15, 18 en zelfs 33 jaar uitsluitend op sherry hebben gelegen. Maar de gesherriede whisky liefhebbers verwachten geen consistentie in een zwaar gesherriede whisky. Glenmorangie Lasanta is GEEN gesherriede whisky in die zin. Het heeft een finish op sherry, en op dat product zijn ze best trots en willen het consistent houden. Ik verwacht van bijvoorbeeld Aberlour A'Bunadh verschil van de ene batch op de andere. De mensen die Aberlour A;bunadh houden weten dat elke batch verschillend is en zien uit naar de volgende batch om te vergelijken met de vorige om te zien of het lekkerder is of niet. Bij Glenmorangie kiezen ze domweg een andere koers. De whisky ligt 10 jaar op bourbon en "ONGEVEER" 2 jaar op sherry. De neus van de master blender of master distiller bepaald of het tijd os om te bottelen.

Je hebt gelijk, de whisky industrie is vergeven van mystiek en ze houden graag een beeld in stand van dat ze een enigma zijn. De tijden veranderen. Bij Bruichladdich is echt een whisky van what you see is what you get. Zij verbergen niets. Maar als Glenmorangie bezig was met vals spel, dan hadden ze heel rap de SWA op hun dak. Volgend jaar gaan er een aantal nieuwe regels gelden voor Scotch. Misschien worden ze verplicht om aan te geven of er wel of geen E-150-A in zit of chill filtering. Misschien worden ze verplicht om een leeftijd bij elke fles aan te geven. Maar als Glenmorangie dat zou doen bij Lasanta, dan zou iemand een rechtszaak aan kunnen spannen dat zijn whisky net zoveel geld heeft gekost als een 12 jarige terwijl die van hem een 11 jarige is. En dat terwijl de 11 jarige precies dezelfde product is. Niemand wordt bedonderd. De *echte* kalender leeftijd opzetten zou voor nog meer verwarring kunnen leiden bij sommige consumenten die het niet snappen en door het niet op te zetten, maken ze het zichzelf wel makkelijker.

Groet,

Jock
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 26 Okt 2009, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebroken quote gerepareerd
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Okt 2009, 18:59

[offtopic]
Piet schreef:P.s. John, je bericht staat bij mij in de toekomst ... misschien staat je PC nog op zomertijd !

Hmm... nee, gisteren gelijk alles goed gezet (misschien gepost voordat ik het forum omzette naar wintertijd...?
[/offtopic]
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Okt 2009, 19:01

Jock schreef:Dat zie je verkeerd John met alle respect. Er zijn heel weinig 10 jaar oude whiskies die uitsluitend op sherry vaten hebben gelegen. Glendronach is er wel een die 12, 15, 18 en zelfs 33 jaar uitsluitend op sherry hebben gelegen.

Ok, slecht voorbeeld mbt de Sherry. Ik bedoel dan:

"Maareh... hetzelfde kan toch ook gelden voor een 'standaard' 10yo uitvoering; deze kan ook eerder de gewenste smaak ed bereiken...?!"
0 x

Piet
Moderator
Moderator

The age matters: Chivas Brothers launches global campaign

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Jun 2010, 22:03

Pernot Ricard Persbericht van vandaag:

The age matters: Chivas Brothers launches global consumer campaign.

Today, 28 June 2010, the world’s leading producer of luxury Scotch whisky, Chivas Brothers, is launching a global campaign to advocate the importance and value of the age statements to consumers.

According to new research commissioned by Chivas Brothers, 94% of consumers believe the age statement serves as an indicator of quality, 93% believe that older whiskies are better quality and 89% actively look for an age statement when making a decision to purchase.

However, there is a global lack of knowledge about what the age statement actually means: only 10% understand that it refers to the youngest whisky in the bottle, nearly half (48%) believe an age statement refers to the average age and 35% believe it signifies the oldest whisky present. The Scotch Whisky Regulations (2009) make clear what an age statement means – the age of the youngest whisky in the bottle.

Notes to editors: schreef:Details of further consumer engagement activity will be released in due course.

With more than 85% of the market share of Scotch whisky aged 21 years old and over, Chivas Brothers has a long history of expertise in producing award-winning high aged whisky brands.

The research was commissioned by Chivas Brothers Limited and conducted by an independent market research agency, Buzzback, between 3 June, 2010 and 9 June, 2010.
Laatst gewijzigd door Piet op 29 Jun 2010, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Notes to editors toegevoegd
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: The age matters: Chivas Brothers launches global campaig

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jul 2010, 08:54

Ik zat zo te denken (echt waar) en vroeg me af
..... zouden ze nu Aberlour a'bunadh van de markt gaan halen of van een age-statement gaan voorzien ?

Om eens een malt van Chivas Brothers te noemen.

Oh,.. bedacht nog een derde alternatief: Aberlour afstoten !
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Jul 2010, 16:21

Piet schreef:Ik zat zo te denken...

...en ik werd door jouw post ook weer aan het denken gezet: wat maakt het eigenlijk ook allemaal uit wat er op dat label staat... Als je de dram lekker vind en je wil de prijs ervoor betalen!

Maar ach... het zal die Nederlandse "alles willen weten" mentaliteit zijn :lol:

Piet schreef:..... zouden ze nu Aberlour a'bunadh van de markt gaan halen

Laat Chivas Aberlour maar afstoten dan :Tongue
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jul 2010, 20:55

Ik denk daar toch iets genuanceerder over John.
JayDie schreef:...en ik werd door jouw post ook weer aan het denken gezet: wat maakt het eigenlijk ook allemaal uit wat er op dat label staat... Als je de dram lekker vind en je wil de prijs ervoor betalen!

.... het zal die Nederlandse "alles willen weten" mentaliteit zijn...
Dit speelt zeker mee want informatie en kennis maken het mede interessanter.
Maar het heeft toch vooral alles te maken met vóór een aankoop zo goed als mogelijk weten wat je koopt ?

Een ding is zeker oudere whisky van een soort is duurder, welke je ook neemt.
Het is ook een gegeven dat whisky met ouderen veel kan winnen en meestal "beter" wordt, mede afhankelijk van het type vat (dat hem ook weer nog duurder kan maken), dus dat wil je ook weten. Ik wel.

....Als je de dram lekker....
Je zult hem toch eerst moeten proeven voordat je dit weet. En als je niet eerst kunt proeven wilt je toch zo veel mogelijk productinformatie ? Ik wel althans. Niet alleen voor whisky maar voor het meeste dat ik koop. Of ga je volledig blind varen op wat de verkoper zegt ? Of op andermans proefnotities ? Die er dan wel moeten zijn en waarin je je bovendien kunt herkennen.
Neen, ik wil duidelijke informatie :boos
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Jul 2010, 22:59

Piet schreef:....Als je de dram lekker....
Je zult hem toch eerst moeten proeven voordat je dit weet. En als je niet eerst kunt proeven wilt je toch zo veel mogelijk productinformatie ? Ik wel althans. Niet alleen voor whisky maar voor het meeste dat ik koop. Of ga je volledig blind varen op wat de verkoper zegt ? Of op andermans proefnotities ? Die er dan wel moeten zijn en waarin je je bovendien kunt herkennen.
Neen, ik wil duidelijke informatie :boos

Klopt. Dat proeven doe je op een proeverij. Als dat niet kan, dan ga ik uit van zoveel mogelijk verschillende notities. Smaken verschillen; zoals we eerder besproken hebben op het forum: een distillery manager zal nooit iets negatiefs in z'n notitie van zijn product zetten...

Maar dat was precies wat ik bedoelde. Volgens mij heb ik het Jock (excuse me if I'm wrong) ook eens horen zeggen (cq. zien schrijven) dat wij Nederlanders altijd alles tot in de punten moeten weten (denk aan de Schotse legendes: is dat waar? Uitzoeken!!!)

Ik heb dat ook wel hoor. Ik ben nota bene dit onderwerp ooit begonnen... :-P

Maar... het blijft persoonlijk. Het is niet per definitie zo dat ik een 30yo variant lekkerder vind dan de 10yo variant... Koop (dat wat je kan veroorloven) hetgeen dat je lekker vind (los van de informatie) en ga het niet lekker vinden omdat hij lekkerder zou moeten zijn gezien zijn leeftijd. Hmmm... ik dwaal af... :?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Sep 2010, 20:38

JayDie schreef:Bijvoorbeeld, de "Glenmorangie Lasanta": Distillery Manager Andy Macdonald spreekt erover in zijn tasting note: "10 jaar op first fill American bourbon casks en daarna nog een finish van 2 jaar op Oloroso sherry casks; oftewel een 12yo whisky". Waarom zetten ze dan geen "12yo" op de verpakking?

Misschien moet ik deze laatste uitspraak terugnemen, want wat zie ik in een advertentie in de Malt Advocate:
Glenmorangie.JPG
Glenmorangie.JPG (25.72 KiB) 3326 keer bekeken

Dat staat om mijn flessen niet... :Scratch
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”