Algemene beginners Whisky, Vragen, vragen...

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
iew
Actief lid
Actief lid

Algemene beginners Whisky, Vragen, vragen...

Ongelezen berichtdoor iew » 04 Feb 2011, 22:14

Ik wist niet goed waar ik deze vragen kwijt kon, dus heb ik maar een nieuwe topic geopend.

Als beginneling in de whisky (single malt) heb ik moeite met het plaatsen van de geuren, smaken en afdronk.
Als ik een bepaalde whisky kies op geur, smaak en afdronk en ik drink em dan herken ik soms wel wat van de aangegeven kenmerken aan de hand van de beschrijvingen.
Als ik die kenmerken niet voor mijn neus heb vind ik het nog moeilijk om de geuren,smaak en afdronk te plaatsen.
Ik neem maar aan dat ik dit moet leren en dit met de tijd beter word ?

Zo heb ik ook nog een vraag over water...
Is er een bepaalde truc om te weten bij welke whisky je wat druppels water moet doen en bij welke niet ?
En hoe bepaal je dan de hoeveelheid druppels naar gelang de whisky ?

Na een beetje fiedeljeppen op het blog van Jock (middels dit forum), kom ik vol met vragen te zitten....
(erg gaaf en leerzaam blog trouwens!)

Help ? :bigsmile
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky, Vragen, vragen...

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Feb 2011, 22:48

iew schreef:Als beginneling in de whisky (single malt) heb ik moeite met het plaatsen van de geuren, smaken en afdronk.
Als ik een bepaalde whisky kies op geur, smaak en afdronk en ik drink em dan herken ik soms wel wat van de aangegeven kenmerken aan de hand van de beschrijvingen.
Als ik die kenmerken niet voor mijn neus heb vind ik het nog moeilijk om de geuren,smaak en afdronk te plaatsen.
Ik neem maar aan dat ik dit moet leren en dit met de tijd beter word ?

Wellicht heb je iets aan het onderwerp: Is het onderscheiden van smaken te leren?

Het is zeker iets wat je moet leren. Je herkent geuren en smaken pas als je ze kent. Hoe kun je sherry herkennen als je nog nooit sherry gehad hebt?! Koop eens gember, sherry, etc. en ervaar de smaken en geuren.

Of het beter wordt gaande weg... tsja... dat is aan jou ;-) Ik herken je "probleem" wel; hoe meer je proeft en ruikt des te meer je leert. Niet alleen whisky, maar beleef en geniet van al je voedsel!
iew schreef:Zo heb ik ook nog een vraag over water...
Is er een bepaalde truc om te weten bij welke whisky je wat druppels water moet doen en bij welke niet ?
En hoe bepaal je dan de hoeveelheid druppels naar gelang de whisky ?

Een truc is er niet: smaken verschillen. De een gooit absoluut geen water bij de whisky, de ander wel. De een houdt niet van peperig en gooit er meer water bij dan de ander.

Wel iets om rekening mee te houden: werk met druppels! Teveel water kan je dram verpesten, dus niet te scheutig! Een whisky van 40% heeft meestal geen water nodig; die is al verdund genoeg. Een Cask Strength van 60% daarentegen... Maar ook daarover verschillen de meningen; dat voorop!

Nog zoiets... een drup water kan het bouquet van je whisky openen... zeggen ze ;-) Ik werk meestal met druppels water en weet dan of een whisky, mijn inziens, wel of geen water nodig heeft! Altijd proberen; dan weet je of het voor jou wat is.

Zie ook:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

iew
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor iew » 04 Feb 2011, 23:04

Hartelijk dank JayDie voor de reactie en de linkjes.
Ik had wel gezocht met wat "steek" woorden op het forum maar de linkjes die je mij nu gaf kwamen niet naar boven.

Op het moment zit ik aan een Glen garioch 12 yo en daar herken ik wel de vanille, boter in (smaak)
Geur ook wel de vanille.

Ik moet echt zeggen dat ik dit al een erg lekkere whisky vind, precies in mijn straatje, zit echt te genieten.

Als het goed is heb ik morgen een setje van 6 nosing and tasting glazen, ben nu nog even aangewezen op een cognac glas, wellicht heeft dat ook invloed.

Bedankt zover. ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Feb 2011, 23:16

iew schreef:Geur ook wel de vanille.

Vanille zit in bijna elke whisky doordat vaak ex-bourbon vaten gebruikt worden; Amerikaans eikenhout. Bij niet-kenners kun je daar mooi indruk mee maken ;-)
iew schreef:Als het goed is heb ik morgen een setje van 6 nosing and tasting glazen, ben nu nog even aangewezen op een cognac glas, wellicht heeft dat ook invloed.

Het glas heeft, mijn inziens, zeker invloed. Zie ook het topic "Welk glas en waar te koop?", maar dat had je geloof ik al gevonden ;-) Met zo'n cognac glas is voglens mij niets mis hoor! Blijft denk ik sowieso een mooi bouquet in hangen. Zag vanmiddag een enorm cognac glas bij de Ikea... Even staan twijfelen; toch niet meegenomen :Tongue
0 x

iew
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor iew » 04 Feb 2011, 23:51

JayDie schreef:
iew schreef:Geur ook wel de vanille.

Vanille zit in bijna elke whisky doordat vaak ex-bourbon vaten gebruikt worden; Amerikaans eikenhout. Bij niet-kenners kun je daar mooi indruk mee maken ;-)
iew schreef:Als het goed is heb ik morgen een setje van 6 nosing and tasting glazen, ben nu nog even aangewezen op een cognac glas, wellicht heeft dat ook invloed.

Het glas heeft, mijn inziens, zeker invloed. Zie ook het topic "Welk glas en waar te koop?", maar dat had je geloof ik al gevonden ;-) Met zo'n cognac glas is voglens mij niets mis hoor! Blijft denk ik sowieso een mooi bouquet in hangen. Zag vanmiddag een enorm cognac glas bij de Ikea... Even staan twijfelen; toch niet meegenomen :Tongue

Het cognacglas heeft zo'n kort voetje en je moet zo'n glas behoorlijk ver tuimelen om er een nipje uit te kunnen nemen.
Maar het voordeel is wel dat met het laten rollen van de whisky je er niet snel iets over heen klotst, dat zou zonde zijn !!

Een nieuwe hobby is in ieder geval geboren.... :violin

Een enorm cognac glas bij ikea ? zo één waar 2 liter in kan toevallig ?
Heb eens zo'n enorm glas gezien in een aflevering van Jiskefet "de skybox", zo één ?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Feb 2011, 23:55

iew schreef:Een enorm cognac glas bij ikea ? zo één waar 2 liter in kan toevallig ?

Nee, die kun je bij de dierenwinkel kopen als vissenkom... :HitHead

Het was deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/46315600
Hoogte: 15cm
Inhoud: 75cl
Prijs: EUR 1,99
Afbeelding
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 05 Feb 2011, 02:38

Vorig jaar heb ik er bij de ikea 5 aangeschaft, want ik vond ze wel imposant. Toevallig vandaag uit gedronken!
Wel een minpunt die ik met alleen dit glas heb, is dat soms als je drinkt je neus te verstopt raakt doordat je te veel geur is één keer inhaleer, ondanks dat is dit een leuk glas om van tijd tot tijd eens te gebruiken. Ik heb ook enkele "normale" cognac glazen waar ik dit kleine probleen niet mee hebt. Een vissenkom heb ik nog nooit geprobeerd, wel een leuk idee :P
0 x

iew
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor iew » 05 Feb 2011, 12:36

Ik heb hier het cognacglas wat ik bedoelde, zeg maar die vissenkom uit Jiskefet.

Kan volgens mij wel 1 fles whisky per keer in, een erg grote dram dus hahahahha
Valt wel goed uit te ruiken denk ik zo .
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 07 Feb 2011, 05:20

hahaha! zo een glas wil ik ook :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Feb 2011, 09:03

Edwin schreef:hahaha! zo een glas wil ik ook :bigsmile

Ga naar je dierenspeciaalzaak (of bv. een Overvecht / Intratuin)
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 07 Feb 2011, 14:18

Denk niet dat ze die daar verkopen, aan het glasvorm te zien ziet het wel uit als een echt cognac glas, met dat voetje en zo. niet echt een vissenkom. ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Feb 2011, 14:43

Edwin schreef:Denk niet dat ze die daar verkopen, aan het glasvorm te zien ziet het wel uit als een echt cognac glas, met dat voetje en zo. niet echt een vissenkom. ;)

Ga en sta verbaasd; weet dat ze ze verkopen (of verkochten) namelijk. Zo ook in vormen als kop-en-schotel, etc.

Zie bv ook: http://www.aquarium-winkel.nl/bokaal-co ... p-391.html
Afbeelding
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Feb 2011, 16:03

Edwin schreef:Denk niet dat ze die daar verkopen, aan het glasvorm te zien ziet het wel uit als een echt cognac glas, met dat voetje en zo. niet echt een vissenkom. ;)

Ja hoor ik heb ze ook vaak genoeg gezien.. bij een tuincentrum. Er gaat makkelijk een paar liter in.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 09 Feb 2011, 12:16

Hallo,

Daar zijn we weer met een vraag(je)

Zijn miniaturen een goede afspiegeling van een orginele afvulling, wat betreft smaak ed.
Ik heb bij de plaatselijke wijnhandel miniaturen van Balvinie gevonden 3x5 cl voor € 18,--

Signature, Double Wood en Port Wood :lekker
De vraag is eigenlijk: als een miniatuur bevalt is dan de 3/4 of literfles van dezelfde kwaliteit.
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Feb 2011, 15:18

Dandeze schreef:...De vraag is eigenlijk: als een miniatuur bevalt is dan de 3/4 of literfles van dezelfde kwaliteit.

Daar kun je gerust vanuit gaan.
Hoewel vroeger de miniatuuren in glazen flesjes zaten en het tegenwoordig vaak (meestal ?) plastic is.

Daarover is ook een discussie: Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”