iew schreef:Als beginneling in de whisky (single malt) heb ik moeite met het plaatsen van de geuren, smaken en afdronk.
Als ik een bepaalde whisky kies op geur, smaak en afdronk en ik drink em dan herken ik soms wel wat van de aangegeven kenmerken aan de hand van de beschrijvingen.
Als ik die kenmerken niet voor mijn neus heb vind ik het nog moeilijk om de geuren,smaak en afdronk te plaatsen.
Ik neem maar aan dat ik dit moet leren en dit met de tijd beter word ?
Wellicht heb je iets aan het onderwerp:
Is het onderscheiden van smaken te leren?Het is zeker iets wat je moet leren. Je herkent geuren en smaken pas als je ze kent. Hoe kun je sherry herkennen als je nog nooit sherry gehad hebt?! Koop eens gember, sherry, etc. en ervaar de smaken en geuren.
Of het beter wordt gaande weg... tsja... dat is aan jou

Ik herken je "probleem" wel; hoe meer je proeft en ruikt des te meer je leert. Niet alleen whisky, maar beleef en geniet van al je voedsel!
iew schreef:Zo heb ik ook nog een vraag over water...
Is er een bepaalde truc om te weten bij welke whisky je wat druppels water moet doen en bij welke niet ?
En hoe bepaal je dan de hoeveelheid druppels naar gelang de whisky ?
Een truc is er niet: smaken verschillen. De een gooit absoluut geen water bij de whisky, de ander wel. De een houdt niet van peperig en gooit er meer water bij dan de ander.
Wel iets om rekening mee te houden: werk met druppels! Teveel water kan je dram verpesten, dus niet te scheutig! Een whisky van 40% heeft meestal geen water nodig; die is al verdund genoeg. Een Cask Strength van 60% daarentegen... Maar ook daarover verschillen de meningen; dat voorop!
Nog zoiets... een drup water kan het bouquet van je whisky openen... zeggen ze

Ik werk meestal met druppels water en weet dan of een whisky, mijn inziens, wel of geen water nodig heeft! Altijd proberen; dan weet je of het voor jou wat is.
Zie ook: