Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2184
Lid geworden op: 12 Apr 2012, 14:40

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 25 Jul 2015, 21:48

Ben geen natuurkundige. Weet alleen dat er in het glaasje vloeibare en gasvormige moleculen zitten. Bij deze les heb ik niet gespijbeld. :P

Maar de leverancier geeft het zelf aan. Neem aan dat hij het van de fabrikant heeft.

http://www.praxisdienst.nl/nl/Labomater ... ilm+M.html

Als je door dit gelezen te hebben twijfelt, dan zou ik zeggen neem eens contact op met de leverancier.
Ik gebruik het niet dus kan hier niet over oordelen.
En wat betreft het glaasje in de test :Scratch . Geen idee, misschien dat hier een natuurkundige op het forum zit die je hierbij verder kan helpen.
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 799
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 20:36

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 27 Jul 2015, 11:46

Ik heb net toch ook maar een 20 tal flessen van wat parafilm voorzien.Kwaad kan het zeker niet ;)

Ook even gecheckt met iemand die in labo's werkt en parafilm maakt zo zo goed als volledig water en lucht dicht maar dus niet helemaal
0 x

Maurice_Casqueteer
Senior
Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 Apr 2015, 20:43

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Maurice_Casqueteer » 04 Aug 2015, 19:05

mer1973 schreef:Ben geen natuurkundige. Weet alleen dat er in het glaasje vloeibare en gasvormige moleculen zitten. Bij deze les heb ik niet gespijbeld. :P

Maar de leverancier geeft het zelf aan. Neem aan dat hij het van de fabrikant heeft.

http://www.praxisdienst.nl/nl/Labomater ... ilm+M.html

Als je door dit gelezen te hebben twijfelt, dan zou ik zeggen neem eens contact op met de leverancier.
Ik gebruik het niet dus kan hier niet over oordelen.
En wat betreft het glaasje in de test :Scratch . Geen idee, misschien dat hier een natuurkundige op het forum zit die je hierbij verder kan helpen.



thanks ook ff een rolltje aanschaffen!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 622
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 21:36
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Toontje » 25 Aug 2015, 21:32

Vanavond al mijn dichte flessen even (15 seconden) op de kop gehouden om de kurk te bevochtigen. Met 50 flessen is dat klusje nog wel te overzien, maar als het richting de 100 of meer gaat wordt dat een serieuze taak. :gnif

Zou twee keer per jaar voldoende zijn, of hoe vaak doen jullie dat?
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Aug 2015, 17:15

Toontje schreef:Vanavond al mijn dichte flessen even (15 seconden) op de kop gehouden om de kurk te bevochtigen. Met 50 flessen is dat klusje nog wel te overzien, maar als het richting de 100 of meer gaat wordt dat een serieuze taak. :gnif

Zou twee keer per jaar voldoende zijn, of hoe vaak doen jullie dat?


Als ik de boel stof en poets (3 - 4 keer per jaar :? :oops: )
0 x

Gebruikersavatar
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2184
Lid geworden op: 12 Apr 2012, 14:40

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 26 Aug 2015, 17:17

defeatless schreef:
Toontje schreef:Vanavond al mijn dichte flessen even (15 seconden) op de kop gehouden om de kurk te bevochtigen. Met 50 flessen is dat klusje nog wel te overzien, maar als het richting de 100 of meer gaat wordt dat een serieuze taak. :gnif

Zou twee keer per jaar voldoende zijn, of hoe vaak doen jullie dat?


Als ik de boel stof en poets (3 - 4 keer per jaar :? :oops: )


Net als wijn moeten de flessen whisky goed stoffig worden, dat hoort erbij.

Maar ja vrouwen he.......... :lekker
0 x

Gebruikersavatar
DutchEdge
Senior
Senior
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 Mei 2015, 12:22
Locatie: Venlo

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor DutchEdge » 27 Aug 2015, 03:01

Toontje schreef:Vanavond al mijn dichte flessen even (15 seconden) op de kop gehouden om de kurk te bevochtigen. Met 50 flessen is dat klusje nog wel te overzien, maar als het richting de 100 of meer gaat wordt dat een serieuze taak. :gnif

Zou twee keer per jaar voldoende zijn, of hoe vaak doen jullie dat?


Hierover lees ik juist tegenstrijdige berichten. Versie 1: juist wel doen, ivm voorkomen van uitdrogen kurk. Versie 2: juist niet doen, want alcohol 'vreet' je kurk op.

Ik heb ondertussen enkele flessen staan om te bewaren, zodat ik er over enkele jaren nog eens van kan genieten. Dus zou wel graag weten wat betreft kurk wel/niet bevochtigen nu het beste is. Ik wil ze natuurlijk zo goed mogelijk bewaren.
0 x
Afbeelding
I don't have a sixpack, I have a whisky shelf

Gebruikersavatar
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2184
Lid geworden op: 12 Apr 2012, 14:40

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 14 Sep 2015, 22:35

DutchEdge schreef:
Toontje schreef:Vanavond al mijn dichte flessen even (15 seconden) op de kop gehouden om de kurk te bevochtigen. Met 50 flessen is dat klusje nog wel te overzien, maar als het richting de 100 of meer gaat wordt dat een serieuze taak. :gnif

Zou twee keer per jaar voldoende zijn, of hoe vaak doen jullie dat?


Hierover lees ik juist tegenstrijdige berichten. Versie 1: juist wel doen, ivm voorkomen van uitdrogen kurk. Versie 2: juist niet doen, want alcohol 'vreet' je kurk op.

Ik heb ondertussen enkele flessen staan om te bewaren, zodat ik er over enkele jaren nog eens van kan genieten. Dus zou wel graag weten wat betreft kurk wel/niet bevochtigen nu het beste is. Ik wil ze natuurlijk zo goed mogelijk bewaren.


Wil je ze enkele jaren bewaren of tientallen jaren. Zou me niet zo'n zorgen maken.
Denk alleen dat parafilm weggegooid geld is. (zie het artikel)

Denk dat temperatuur en licht meer schade veroorzaakt.
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Okt 2015, 14:33

Afgelopen weekend bij een slijterij net over de grens bij Enschede. Ze hadden een flinke hoeveelheid whiskies uit de Rare Malts-serie staan. Of beter gezegd: liggen. Op drie flessen na lagen ze allemaal op hun kant. Toch zeker een stuk of twintig.

Tsja, daar zeg ik natuurlijk wat van, want het doet me gewoon pijn om zulke bijzondere bottelingen zo bewaard te zien worden. Maar de slijter corrigeerde me: "Dan blijven de kurken nat. Dat is om verdamping tegen te gaan." :domdom
Laatst gewijzigd door thijs100 op 26 Okt 2015, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Okt 2015, 14:40

Ongelofelijk :domdom . En zulke kan je ook niet wijsmaken dat ze het fout hebben.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Banzai » 26 Okt 2015, 15:15

thijs100 schreef:Afgelopen weekend bij een slijterij net over de grens bij Enschede. Ze hadden een flinke hoeveelheid whiskies uit de Rare Malts-serie staan. Of beter gezegd: liggen. Op drie flessen na lagen ze allemaal op hun kant. Toch zeker een stuk of twintig.

Tsja, daar zeg ik natuurlijk wat van, want het doet me gewoon pijn om zulke bijzondere bottelingen zo bewaard te zien worden. Maar de slijter corrigeerde me: "Dan blijven de kurken nat. Dat is om verdamping tegen te gaan." :domdom


Ik heb hetzelfde meegemaakt bij Loch Fyne Whiskies in Inveraray. Daar lagen ook heel wat whisky's plat. Ik had een mooie Glenglassaugh gezien maar ik heb hem mooi laten liggen. Erg jammer!
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Geert
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 Jun 2013, 17:26

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Geert » 27 Okt 2015, 21:56

Net even wat flesjes in mijn collectie bekeken en het viel mij op dat mijn benriach 1996 px (toentertijd gekocht als donderdagdeal bij drankdozijn) een wat laag volume heeft. Het volume staat tot onderaan de nek. Nu weet ik dat whisky nog wel eens wil verdampen in de fles. Wat is wijsheid, gewoon maar open maken en lekker opdrinken om erger te voorkomen? Of gebeurt het vaker dat het volume gewoon niet zo hoog staat. Ik weet namelijk niet meer hoe hij binnenkwam, misschien was het al zo.
0 x

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Okt 2015, 22:14

Geert schreef:Net even wat flesjes in mijn collectie bekeken en het viel mij op dat mijn benriach 1996 px (toentertijd gekocht als donderdagdeal bij drankdozijn) een wat laag volume heeft. Het volume staat tot onderaan de nek. Nu weet ik dat whisky nog wel eens wil verdampen in de fles. Wat is wijsheid, gewoon maar open maken en lekker opdrinken om erger te voorkomen? Of gebeurt het vaker dat het volume gewoon niet zo hoog staat. Ik weet namelijk niet meer hoe hij binnenkwam, misschien was het al zo.

Ik zeg maak open en geniet..... een donderdag deal is altijd goed om open te trekken....
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Okt 2015, 23:29

Open maken.
Ik heb deze fles destijds ook gekocht en staat open op de plank. Het is geen beleggingsobject. En als je van een sherry kanon houdt dan heb je jezelf al die tijd te kort gedaan.
Als je er niet van houd, had je deze fles in eerste instantie niet moeten kopen maar, zou je deze makkelijk kunnen ruilen voor iets moois.
0 x

Geert
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 Jun 2013, 17:26

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Geert » 28 Okt 2015, 01:09

defeatless schreef:Open maken.
Ik heb deze fles destijds ook gekocht en staat open op de plank. Het is geen beleggingsobject. En als je van een sherry kanon houdt dan heb je jezelf al die tijd te kort gedaan.
Als je er niet van houd, had je deze fles in eerste instantie niet moeten kopen maar, zou je deze makkelijk kunnen ruilen voor iets moois.


De intentie was altijd al om hem zelf op te drinken maar dan ga ik hem binnenkort maar eens open maken!
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten