Hulp bij het zoeken naar een specifieke whisky
Hulp bij het zoeken naar een specifieke whisky
weet er iemand welke whisky van 30 jaar er gebotteld zal worden in 2011?Dit omdat ik zelf 30 word en het me leuk leek een whiskey te hebben van mijn geboortejaar.weet dat er al zijn,maar wil eentje van 30
Laatst gewijzigd door pollied op 18 Jul 2010, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: Whisky anno 2011 van 30yo
Hallo pollied, welkom.
Ik neem aan dat het ook whisky mag zijn (zie Whisky of whiskey ?) of bedoel je echt alleen whiskey
En misschien zelfs wel juist (single) Malt whisky. Wel of niet Schots. Of maakt dat niet uit ?
Als je er een wilt hebben van 30yo met het jaar van botteling 2011 er op dan wordt het al snel een malt whisky en heb je waarschijnlijk het meeste kans met een schotse malt whisky van een Independent Bottler (zie IB ).
Er komen vast nog wel suggesties.
Ik neem aan dat het ook whisky mag zijn (zie Whisky of whiskey ?) of bedoel je echt alleen whiskey
En misschien zelfs wel juist (single) Malt whisky. Wel of niet Schots. Of maakt dat niet uit ?
Als je er een wilt hebben van 30yo met het jaar van botteling 2011 er op dan wordt het al snel een malt whisky en heb je waarschijnlijk het meeste kans met een schotse malt whisky van een Independent Bottler (zie IB ).
Er komen vast nog wel suggesties.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
idd best een single en liefst uit islay(hou van geturfd).drink pas 1,5j whisky,dus nog een groentje
0 x
waarschijnlijk whisky's uit '81. 
0 x
For once in my live, i had the pleasure to own and drink a bottle of 30yo Macallan. I never dra(u)nk a better whisky since.
Advies over single malt uit 1991
Ik heb van meerdere mensen op dit forum gelezen dat zij 'n fles whisky gekocht hebben van hun geboortejaar.
Dit leek mij wel 'n leuk idee en dus ben ik op zoek naar 'n lekkere én betaalbare Single Malt whisky uit Schotland.
Om mijn voorkeur verder te verfijnen zou ik graag 'n Distillery Bottling willen, dus geen G&M bijvoorbeeld.
Ik heb al wat gezocht op internet en ik kwam de volgende namen tegen die binnen mijn budget vallen én die uit 1991 komen.
Glenkinchie 1991, Distillers Edition (DB) (Lowlands)
Bladnoch 1991 - 2008, Mystery malt (DB) (Lowlands)
Balblair 1991 Vintage (DB) (Highlands)
Clynelish 1991 - 2006, Distillers Edition (DB) (Highlands)
Knockando 18yo, 1991 (DB) (Speyside)
Heeft iemand ervaring met één of meerdere van deze whiskies. Ik zou het graag horen, alvast bedankt!
In 'n slijterij heeft 'n verkoper mij verteld dat je voor het geld wat je voor Knockando neerlegt 'n hele mooie whisky hebt, maar klopt dit volgens jullie ook? Ik weet alleen niet zeker of het ook de Knockando 18yo uit 1991 was.
Dit leek mij wel 'n leuk idee en dus ben ik op zoek naar 'n lekkere én betaalbare Single Malt whisky uit Schotland.
Om mijn voorkeur verder te verfijnen zou ik graag 'n Distillery Bottling willen, dus geen G&M bijvoorbeeld.
Ik heb al wat gezocht op internet en ik kwam de volgende namen tegen die binnen mijn budget vallen én die uit 1991 komen.
Glenkinchie 1991, Distillers Edition (DB) (Lowlands)
Heeft iemand ervaring met één of meerdere van deze whiskies. Ik zou het graag horen, alvast bedankt!
In 'n slijterij heeft 'n verkoper mij verteld dat je voor het geld wat je voor Knockando neerlegt 'n hele mooie whisky hebt, maar klopt dit volgens jullie ook? Ik weet alleen niet zeker of het ook de Knockando 18yo uit 1991 was.
0 x
Re: Advies over single malt uit 1991
Gerard schreef:Glenkinchie 1991, Distillers Edition (DB) (Lowlands)
Tsja Gerard, het is toch vooral een kwestie van (jouw) smaak.
Ik heb even in de Malt Maniacs monitor database gezocht, waar ik wel wat vertrouwen in heb, en daaruit haal ik wel wat interessante gegevens. Alles onder de aanname dat DB = OB en dat het staat voor Distilerij Botteling. Gebruikelijk is dan gebruik van Official Botteling, vandaar.
Glenkinchie 1991 DE, 43% 2005 versie, Amontillado finish. Drie sterren (76-80).
Bladnoch 1991 - 2008. Deze staat er niet in maar de 1990 en 1992 krijgen 4 sterren (86-90).
Balblair 1991 als het de 2009, 18yo 43% is die krijgt 3 1/2 ster (81-85).
Clynelish 1991 - 2006 DE, krijgt 3 1/2 ster (81-85).
Knockando 18yo, 1991. Deze specifiek staat er niet in maar de best vergelijkbare bottelingen krijgen (krap) 3-sterren (76-80).
Los van jouw smaak en voorkeur is dit toch een bruikbare kwaliteitsindicatie bij het maken van een aankoopbeslissing. Ik zou voor een van de middelste 3 gaan. De Bladnoch is over het algemeen een vrij zuivere (neutrale), fruitige/bloemige en zachte whisky...... De Balblair is meestal wat voller en zoeter qua smaak en dat geld ook voor Clynelish. Deze zijn normaliter van het fruitige type. Qua "verzamelwaarde" is het wellicht de Clynelish die het wint, marginaal, dan de Bladnoch en vervolgens de Balblair.
Ik hoop dat dit helpt. Veel wijsheid verder, ... iemand nog een mening of specifieke eigen ervaring ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Hulp bij het zoeken naar een specifieke whisky
Dankje Piet, iemand anders nog een eigen ervaring?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”