Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
GastheerG
Senior
Senior

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 21 Dec 2010, 09:58

Piet schreef:Ik heb echt de indruk dat het meer losmaakt.

Losmaakt is het juiste woord. Los, ruimte, open, space

Piet schreef:Doordat het binnenoppervlak veel groter is blijft er meer drank aan "kleven" en kun je het minder goed volledig leeg maken

Gewoon je vinger langs de binnenkant van het glas en dan aflikken :bigsmile

JayDie schreef:Houden jullie dat Cognac glas ook in je handpalm (opwarmen)? Zo ja, dan vermoord Richard Paterson jullie als hij het ziet!

Ik heb geen idee wie Richard is. Ik hang ook niet zo snel aan helden in een vakgebied. Veel helden denken namelijk dat er één waarheid is. Ze verkopen één kunstje omdat ze daar goed in zijn.
Ik ben ook een beetje allergisch voor hiërarchie als argument. :bigsmile
Ik neem van IEDEREEN (beginnende amateur tot pro) graag suggesties aan maar laat mijn EIGEN ervaring bepalen hoe ik van iets geniet. Ik hoor of lees iets en probeer dat. Bevalt het niet boeit het me niet wat welke expert er ook van zegt. Iedereen mag Jack Daniels lekker vinden maar ik poets er m’n fiets nog niet mee.

Dogma's van GEEN ijs, geen cola, geen water, wel water kan ik niks mee.
In de keuken permitteer ik mij iedere en soms zeer bizarre combinatie. Dat doe ik in al m'n hobby's dus ook in de whiskyhobby.

Gister drie kleine glaasje gedronken:
Tumbler met een eenvoudige blend tijdens het koken MET ijs
Tasting glas tijdens het kijken van het nieuws. Aan het voetje
Cognacglas uurtje genieten. lekker in de handpalm

Als whiskyliefhebber ben ik in de ogen van Richard wellicht een prutser. Ik zoek ook niet als whiksyliefhebber waardering maar wil vooral in de volle breedte van het leven BEWUST genieter zijn.
Volgens mij gaat me dat redelijk af en ik heb het idee [nu weer zwaar ontopic] dat dat met een cognacglas een stuk beter gaat :duimop

Ik had met wat extra smileys wat zelfspot aan willen brengen maar krijg de boodschap dat ik er maar vijf mag gebruiken :o
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Dec 2010, 10:08

JayDie schreef:Houden jullie dat Cognac glas ook in je handpalm (opwarmen)? Zo ja, dan vermoord Richard Paterson jullie als hij het ziet! :P :gnif

Inderdaad riskant.
Afgelopen Zondag heb ik dat inderdaad gedaan.
Na een lange wandeling door de sneeuw nam ik een Laphroaig Quarter Cask maar die was maar een graad of 15°. Wat me nu opviel was vooral gerookte makreel. Dat was me niet eerder zó opgevallen. Of de lage temperatuur, of omdat de fles nu al even open is, of mijn koude neus....
Piet schreef:...Over zuinige Nederlanders gesproken dan kun je beter geen Cognacglas gebruiken. Doordat het binnenoppervlak veel groter is blijft er meer drank aan "kleven" en kun je het minder goed volledig leeg maken :gnif

Dit is overigens wel één reden dat ik een sample niet in dit glas doe maar in een portglas.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 21 Dec 2010, 11:06

GastheerG schreef:Iedereen mag Jack Daniels lekker vinden maar ik poets er m’n fiets nog niet mee.

Ik had hier nog een fles JD staan. Gekregen van het vriendje van m'n nichtje, die hem weer van een klant had gekregen voor bewezen diensten. Inmiddels is het vriendje passé, dus de fles maar eens open getrokken.
Als je JD dan vergelijkt met zoiets als Blanton of Fighting Cock, is het inderdaad meer een schoonmaakmiddel. :bigsmile

Weer ff on-topic:
Heb 2 tulpglazen, en zonder ze te kopen. De ene zat bij een fles Barclays, en de andere bij een testsetje van Rutte jenevers.
Beide gebruik ik voor samples.
Verder 2 tumblers. 1 van de Martini, waar inmiddels het logo door de vaatwasser is afgesleten, en 1 van Disney. :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Dec 2010, 12:43

dmace schreef:Verder 2 tumblers. (...) 1 van Disney. :bigsmile

ex-mosterd glaasje? ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 22 Dec 2010, 08:13

JayDie schreef:
dmace schreef:Verder 2 tumblers. (...) 1 van Disney. :bigsmile

ex-mosterd glaasje? ;-)

Oh, van die kleintjes. Ikzelf neem meestal de grotere variant, die vroeger als limonadeglazen werden gebruikt.

En, ach, een glazen groentepotje kan ook. Ze zingen niet voor niets "Whisky in the Jar" :P
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 22 Dec 2010, 08:57

dmace schreef:En, ach, een glazen groentepotje kan ook.

Ik heb een collega gehad die heeft jaren lang koffie gedronken uit een leeg appelmoespotje. Als protest :boos tegen de naar was smakende koffiebekertjes 8-)
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Dec 2010, 11:07

Op Kerstavond doe ik altijd zeer uitgebreid en vooral mooi koken. Het eindigt met koffie met een assortiment zelfgemaakte bonbons (ik had ook luxe whiskytruffels gemaakt :smullen ) EN.........een drankje. :bigsmile
Ik had een dienblad vol met kleine (35cl) flesjes. Ziet er leuk uit aan tafel en ieder kon zelf kiezen.
Ook had ik een dienblad met diverse glazen verzameld. Tijdens de speurtocht door de kasten was ik een vrij chique grappaglas tegengekomen. Ooit eens bij een zeer prijzige fles grappa cadeau gekregen.
Zo'n glas heeft een bol buikje en een hele hoge schacht. Glas even opzij gezet en gisteravond eens whisky uit geprobeerd.

Ik moet zeggen: niet slecht. sterker ik vind het een geniaal glas. :violin

Niet verwonderlijk dat er een goed glas voor grappa is als je weet dat Italianen genieten op prioriteit 1 hebben staan. In Nederland zijn we nauwelijks bekend met grappa maar grappa is een hoogwaardig product (moet minimaal 2 jaar rijpen).
Een van m'n Italiaanse fietsvriendjes maakt grappa inclusief diverse bijzondere finishes en geloof me grappa zou ook een erg leuke hobby zijn. :duimop
Probleem is alleen dat er in Nederland nauwelijks goeie grappa wordt verkocht :roll:
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Dec 2010, 11:23

Ik zal vanavond een foto maken. Hoewel het echt wel ergens op de wereld al borreltijd zal zijn wacht ik nog even :bigsmile
De bol zit bij mij maar een heel klein beetje in!!!! De vulling op de foto lijkt mijn niet representatief. Dat zijn gewoon vier horeca borrels die daarin zitten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Dec 2010, 11:40

Toen ik afgelopen week m'n wijnglazen kocht (Royal Leerdam Style)
style.png
style.png (82.98 KiB) 3438 keer bekeken

zag ik ook de Grappa glaasjes staan; er groot zijn deze niet, toch?! Benieuwd naar je foto 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2010, 15:14

GastheerG schreef:... In Nederland zijn we nauwelijks bekend met grappa maar grappa is een hoogwaardig product (moet minimaal 2 jaar rijpen).
Een van m'n Italiaanse fietsvriendjes maakt grappa inclusief diverse bijzondere finishes en geloof me grappa zou ook een erg leuke hobby zijn. :duimop
Probleem is alleen dat er in Nederland nauwelijks goeie grappa wordt verkocht :roll:

Mede met dit in gedachten hebben we de rubriek Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc geplaatst omdat er ook nauwelijks (geen ?) Nederlandstalige forums over o.a. Grappa zijn en er inderdaad (veel) meer is dan whisky ;) ... maar ja kiezen en prioriteiten stellen blijft een uitdaging 8-)
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Dec 2010, 18:04

Het grappaglas staat op dezelfde hoogte als de dozen en is gevuld met 35ml

Afbeelding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Dec 2010, 21:27

GastheerG schreef:Het grappaglas staat op dezelfde hoogte als de dozen en is gevuld met 35ml

Afbeelding

Hmm... lijkt er op dat dat een groter glas is dan ik gezien heb! Vandaar wellicht ook het volume verschil...
0 x

Red Fox
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bourbon-glas

Ongelezen berichtdoor Red Fox » 14 Jan 2011, 08:42

Hallo iedereen !
Gelukwensen met dit forum overigens , tip top in orde !
Twintig jaar geleden verschrikkelijk ziek geweest te zijn van een overdaad aan Whisky , heb ik nu de draad ( en het glas ) weer opgenomen .Dankzij een amerikaanse vriend heb ik Bourbon leren kennen .Nu vertelde hij mij dat hét ideale glas om het straight te drinken , volgens hem : een zilveren ijsgekoeld tulpvormig model is . Heeft iemand van jullie daar al ervaring mee ?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jan 2011, 11:43

Al eerder en vaker sprak ik over het feit dat ik voor bourbon (om te genieten, niet te proeven / degusteren) een tumbler gebruikte. Deze van Glen Talloch, m'n eerste whisky 8-)

Het is niet zo'n recht-toe-recht-aan tumbler, maar toch een beetje tulp vormen. Ideaal! Ligt lekker in de hand: genieten!
GlenTalloch.jpg
GlenTalloch.jpg (18.61 KiB) 3389 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Bourbon-glas

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jan 2011, 12:38

Red Fox schreef:... een zilveren ijsgekoeld tulpvormig model is .

Neen nooit gezien, ben dan ook heel nieuwsgierig want ik kan me er weinig bij voor stellen .... en ijsgekoeld nog wel :Scratch

Lijkt bijna op zo'n enorme thermosbeker van een halve of hele liter waar de gemiddelde Amerikaan alles uit drinkt.... Die zijn zelfs een beetje tulpvormig. De beschrijving lijkt ook meer te slaan op een Bourbon-beker. Deze zijn er met en zonder handgreep.

Afbeelding

Wel handig tijdens het werk natuurlijk. ... misschien heeft die "amerikaanse vriend" wel een loopje met je genomen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”