Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Amerikaans wit-eiken Sherry vaten

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2011, 12:05

Ik zag onlangs op Twitter wat voorbijkomen dat hierover ging, Amerikaans wit-eiken Sherry vaten.

En wel, whisky opgevoed op "American (white) oak Sherry Cask". Als je hierop gaat zoeken op Internet blijkt de verwarring niet gering en alom aanwezig te zijn. Zelfs op sites die hierop juist licht willen werpen :HitHead

..."aged in Spanish sherry oak and American oak (used and new) casks."

Er worden (werden) eigenlijk in hoofdzaak twee soorten eiken gebruikt voor rijping van Whisk(e)y: wit-Amerikaans eiken ( Quercus Alba, “White Oak” , American.) en Europees eiken (European oak, Quercus robur of zomereik en inderdaad zie je dit ook wel als "Spanish oak".
Er is ook nog Quercus Petraea (Frans-eiken), vooral in Frankrijk dus, maar daar zie ik niet zo veel van terug. En dan de hier eerder genoemde Matured in a South African Sherry butt, Japans-eiken en nog wat exoten.

En inderdaad, Sherry kan ook opgevoed worden in vaten van Amerikaans-eiken :P
...
Puncheon (500 litres) (Sherry Butt idem)
There are two styles of puncheon cask. The most common is the ‘machine puncheon’, which is short, fat and made from thick staves of American oak. The second is the ‘sherry shape puncheon’, which is more elongated and made with thinner staves of Spanish oak. They are used for rum and sherry and are mostly used to finish whisky.
...

Een uitgebreide beschrijving (in het Engels) is o.a. te vinden op
A Beginner's Guide, Chapter 5 - Maturation en op Whisky cask types and sizes.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Apr 2013, 17:37

OpiumX schreef:Ik zit nu aan een goddelijk lekkere Four Roses Single Barrel :usa Is dat overigens gewoon een taalverschil: Barrel in USA en Cask in Schotland? Of zit daar meer achter?

Frank

Ik denk een taal ding. Formaten worden er iig niet mee bedoeld (denk aan hogshead, butt, puncheon, etc). Zie ook deze tabel

Om die reden vinden sommigen dat een Schotse single malt die gerijpt is op één ex-bourbon vat een single barrel zou moeten zijn ipv een single cask. Een ander zegt dat weer dat het vat toch al uit elkaar is gehaald voordat het de oversteek heeft gemaakt en de duigen van verschillende vaten worden gebruikt en je dus sowieso niet meer van een ex-bourbon vat zou mogen spreken, maar ach...

PS dit is puur gebaseerd op wat ik er van denk te weten, zou heel goed kunnen dat er iemand is die mijn verhaal overruled!

Edit voor bovenstaande: nog even verder gezocht en ik heb ook tabellen gezien waarbij een barrel als inhoud maateenheid wordt gebruikt en bv de helft is van een hogshead. In dat geval zou een cask juist weer een algemene term zijn en barrel echt een maataanduiding. Kortom, volgens mij geen eenduidige conclusie, dus ik vermoed gewoon een taal/marketing ding
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Apr 2013, 19:22

Een kleine aanvulling: de term barrel wordt vaak gebruikt als korte vorm voor American Standard Barrel (ASB). Dit is wel degelijk een inhoudsmaat (+-200 liter) en is, samen met de hogshead (225-250l) by far het meest gebruikte vat in de whiskyindustrie. Een leuk feitje is dat vele hogsheads hun leven beginnen als barrels en na de oceaanoversteek in duigen opnieuw in elkaar gezet worden als hogsheads (de duigen uit 5 barrels maken 4 hogsheads).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 23 Apr 2013, 19:32

Bedankt voor alle informatie heren :duimop Dan kom ik wel op een ander punt: als vaten van 5 kleinere naar 4 grotere gaan, en dus hout van verschillende Bourbon vaten samen komen, komt het dan ook voor dat hout van verschillende Bourbon distillery's samen in een groter vat komen? Dan natuurlijk ook maar de vraag of en hoe erg dat is...

Frank
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Apr 2013, 20:04

Daar zijn verschillende meningen over. Sommige distilleries gebruiken vaten van 1 specifieke whiskey distillery (ik dacht dat Laphroaig bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend gebruik maakt van Maker's Mark vaten), met de reden dat ze dan een bepaalde continuïteit kunnen waarborgen. Andere distillers kan het echt helemaal niks schelen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Apr 2013, 22:49

Precies, het is een markt binnen een markt dat vatmanagement. Er wordt natuurlijk constant gekeken naar de beste deals, beschikbaarheid, kwaliteit en waar mogelijk continuïteit en dus de nodige onderlinge contracten. Geldt natuurlijk ook voor andere dranken waar houten vaten bij komen kijken. Erg interessante industrie vind ik persoonlijk.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Zitten we te wachten op whisky met een (bij)smaakje?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Apr 2013, 11:42

Piet schreef:Ah,.... hierop doelde ik
Amrut Kadhambam:
Gerijpt op sherry vaten, daarna in cognac vaten en een laatste rijping op rum vaten... :zwijg

Ehhh tsja, wanneer is het dan rijping en wanneer finishing? Zo is dit bv de beschrijving van de Yellow Spot (geweldige whiskey vind ik zelf!)

"Rather than being simply a finished whiskey, Yellow Spot is special in that it contains single pot still whiskey that has been matured for a full 12 year period in three oak cask types: American bourbon barrels, Spanish sherry butts and uniquely, Spanish Malaga casks. Bottled at 46% ABV, the influence of the Malaga cask brings an exotic sweet note to the whiskey making it a truly delightful taste experience."

Leuk dat ze zeggen "full 12 year period", maar er staat niet bij hoe lang elke periode was en ik geloof echt niet dat het 4 om 4 om 4 is geweest. Maar hey, we gaan weer eens zwaar offtopic he? aangezien het ging over whisky waar echt iets aan toegevoegd is en dat is toch nog steeds iets anders dan een finish vind ik.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Apr 2013, 12:04

Yellow spot is een blend van whiskies die repectievelijk 12 jaar op bourbon, sherry en malaga vaten hebben gelegen, dus echt geen finishing :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Apr 2013, 13:26

Matti schreef:Yellow spot is een blend van whiskies die repectievelijk 12 jaar op bourbon, sherry en malaga vaten hebben gelegen, dus echt geen finishing :)

Oow ok, dan heb ik dat dus verkeerd begrepen, my bad

Edit: Dan blijf ik nieuwsgierig hoe het bv bij de Auchentoshan Three Wood precies zit.

This unique Auchentoshan Lowland Single Malt Whisky has been matured in three different cask types. Moving from American Bourbon to Spanish Oloroso Sherry - and finally Pedro Ximenez Sherry casks - Three Wood is a rich, complex whisky with incredible toffee and sherry oak flavours.

Er staat wel matured, maar er staat ook moving from... to...

Bij Bushmills 16yo zit het weer een beetje tussen in. 2 vaten volledige rijping en daarna 'married' in een Port vat (oftewel finished, maar met z'n tweetjes tegelijk dus zou ik zeggen)

"Two whiskeys are matured for 16 years‚ one in a bourbon barrel and the other in sherry‚ and then they are married together in a sweet port infused cask. It’s a marriage made in heaven!”
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 21:30

Soundwave schreef:Ehhh tsja, wanneer is het dan rijping en wanneer finishing? Zo is dit bv de beschrijving van de Yellow Spot (geweldige whiskey vind ik zelf!)

Dat weet volgens mij niemand.

Ik heb hier de allereerste whisky met een finish staan, de Glenmorangie Port wood finish van ±1995 en daarop staat:

This unusual whisky is the direct result of pioneering work into the role of wood in malt whisky maturation. Initially matured in American oak casks for at least 12 years, Glenmorangie Port Wood Finish has been racked into selected Port "Pipes" for the last few years of its maturation. The results of this "finishing" are truly exceptional.

Er staat geen age-statement op maar hij is dus minstens 12 jaar plus nog "few years" = minimnaal 14 jaar oud.
Tegenwoordig zie je finishings van enkele maanden tot meerdere jaren.

Als een whisky 5 jaar op ex-bourbon ligt en daarna 5 jaar op ex-sherry wordt er niet van een finish gesproken maar "matured in", dus waar de grens ligt ? Wie het weet mag het zeggen :Cry ... en dan heb je natuurlijk nog de "marriages" :Tongue
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 21:42

Soundwave schreef:Edit: Dan blijf ik nieuwsgierig hoe het bv bij de Auchentoshan Three Wood precies zit.

Ik neem aan dat deze inderdaad ook echt worden "overgestoken" (van het ene fust op het andere brengen) op een ander vat. Maar ja, dat doe je met finishen ook.
Ik kan me alleen voorstellen dat het om een relatief langere periode gaat dan bij finishing. Maar wat dan relatief is en hoe de verhoudingen liggen :Scratch

Of je het dan nog steeds single cask mag/kunt noemen omdat de inhoud dezelfde is ?
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 25 Apr 2013, 21:46

wat je ook regelmatig tegenkomt, is dat men whisky een korte tijd een finish geeft op een Quarter Cask of een Octave.
door het kleine volume, wordt het contact oppervlak veel groter en krijg je in die korte tijd een hele snelle extra rijping tov een sherry butt oid.
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 25 Apr 2013, 22:39

zolang als datgene wat je bottelt uit 1 enkel vat komt mag je het single cask noemen, je kan bijvoorbeeld perfect starten met een meerdere vaten te splitsen in telkens 4 verschillende quarter casks (bourbon,sherry,port...) er een paar terug in een vat mikken na enige tijd moeten zelfs niet van hetzelfde oorspronkelijke vat te zijn, dat vat nog wat laten liggen en dan bottellen als single cask.

je hoeft het zelfs niet ineens met whisky van dezelfde distillery te doen of zelfs met enkel singel malt, een blend kan ook perfect single cask zijn...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Apr 2013, 01:17

Zie net toevallig op mijn Lasanta fles dat Glenmorangie ook niet echt weet wat ze met de termen finishing vs maturation aan moeten. Daar staat bv het volgende op de fles "...initially matured in bourbon casks, then extra matured or 'finished' in oloroso sherry casks...". Valt me nog mee dat de SWS over deze termen nog geen uitspraken heeft gedaan (oftewel regeltjes heeft gemaakt), zoals het gedoe rondom malt blends vs blended malts, etc.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Apr 2013, 09:53

Soundwave schreef:Zie net toevallig op mijn Lasanta fles dat Glenmorangie ook niet echt weet wat ze met de termen finishing vs maturation aan moeten. Daar staat bv het volgende op de fles "...initially matured in bourbon casks, then extra matured or 'finished' in oloroso sherry casks...". Valt me nog mee dat de SWS over deze termen nog geen uitspraken heeft gedaan (oftewel regeltjes heeft gemaakt), zoals het gedoe rondom malt blends vs blended malts, etc.

'Maturing' is gewoon rijpen, dus dat lijkt mij de overkoepelende term (finishing is ook maturing). 'Finishing', kijk daar wordt het lastig. Wat mij betreft zou het regel moeten zijn dat als een malt in meerdere vaten heeft gelegen, de ligduur op ieder vat gespecificeerd moet worden, dan heb je de term finishing helemaal niet meer nodig (als pseudo-technische term).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”